شناسه خبر : 26779 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عبور از سطح پایدار

سمت‌وسوی بازار مسکن در فروردین 97

به طور سنتی حجم معاملات مسکن در نخستین ماه سال کاهش می‌یابد و این موضوع ریشه در دو عامل دارد.

به طور سنتی حجم معاملات مسکن در نخستین ماه سال کاهش می‌یابد و این موضوع ریشه در دو عامل دارد. نخست اینکه تعطیلات نوروز باعث می‌شود که عملاً خرید و فروش معاملات در سطح بسیار پایینی قرار گیرد و دفاتر خرید و فروش نیز به حالت نیمه‌تعطیل باشند. نکته دیگری که در فروردین‌ماه سال جاری رخ داده است، وجود انتظارات افزایشی قیمت است، به همین دلیل به نظر می‌رسد که در بازار میزان تقاضا بیشتر از عرضه باشد، همچنین نوسانات بازار ارز نیز باعث شده که برخی معتقد باشند، به دنبال این نوسانات، قیمت مسکن و ساختمان نیز رشد خواهد کرد، بنابراین قیمت‌ها از سطح پایدار فاصله گرفته‌اند.

البته نکته قابل توجه این است که رشد قیمت‌ها متناسب با درآمد خانوارها نیست و این رشد قیمتی باعث می‌شود که قدرت خانوار برای تهیه مسکن کاهش یابد، در نتیجه به رغم افزایش قیمت مسکن، میزان معاملات کاهش خواهد یافت، از سوی دیگر افزایش قیمت در سطح تورم باعث می‌شود فعالیت‌های ساختمانی قابل توجیه باشد، بنابراین کارشناسان وجود این سطح تورم را در بخش ساختمان لازم می‌دانند. بررسی آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در فروردین‌ماه سال جاری میزان معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به پنج هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل 59 درصد کاهش یافته است. همچنین نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز میزان معاملات 3 /6 درصد افت کرده است.

از سوی دیگر متوسط قیمت خرید و فروش یک متر زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران به حدود پنج میلیون و 530 هزار تومان رسیده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل 30 درصد رشد کرده است، اگر نرخ تورم را 10 درصد در نظر بگیریم، بنابراین رشد واقعی قیمت آپارتمان طی یک سال به میزان 20 درصد بوده است. بنابراین آمارها نیز نشان می‌دهد که متغیر قیمتی در بازار مسکن در مسیر صعودی گام برمی‌دارد و از سطح پایدار عبور کرده است. 

دراین پرونده بخوانید ...