شناسه خبر : 26707 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

بارش 3 /3میلی‌متری سیستان و بلوچستان

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادنوشت: آخرین آمار از کاهش ۹ /۳۸درصدی بارندگی در کشور تا ۶ اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد. میزان بارش‌های ثبت‌شده از ابتدای سال آبی جاری در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۹ /۱۲۹ میلی‌متر و میزان بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۶ /۲۱۲ میلی‌متر بوده. همچنین میزان بارش‌های ایران در مدت مشابه در ۴۹ سال گذشته در مقایسه با سال جاری، از کاهش ۱ /۴۰درصدی بارش‌ها حکایت دارد. در این مدت پربارش‌ترین نقطه کشور «رامسر – صفارود» در استان مازندران با ثبت ۵ /۸۹۷ میلی‌متر بارش و کم‌بارش‌ترین نقطه کشور «هوشک-سراوان» در استان سیستان و بلوچستان با ثبت ۳ /۳ میلی‌متر بارش بوده است.

♦♦♦

ارز را امنیتی نکنید

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری دانشجویان ایراندر گفت‌وگو با محمود بهمنی، رئیس پیشین بانک مرکزی نوشت: بگیر و ببندها قیمت ارز را بالا می‌برد. نباید مسائل ارزی را امنیتی کرد. دولت باید فکری به حال کسانی کند که علاوه بر ارز دولتی نیاز دارند، طبیعتاً مردم در زمان سفر از ارز دولتی استفاده می‌کنند ولی مثلاً ممکن است آنها ۱۵۰۰ دلار نیاز داشته باشند پس تکلیف آنها برای گرفتن ۵۰۰ دلار مابقی چیست، اگر دولت برای عرضه ارز مازاد بر ارز دولتی فکری نکند بازار عرضه زیرزمینی به وجود می‌آید. کشور به مدیریت منابع ارزی نیاز دارد چون کل درآمد ارزی کشور ۹۸ میلیارد دلار و واردات ۵۴ میلیارد دلار است. ۴۴ میلیارد دلار مابقی چه می‌شود؟

♦♦♦

ریشه نگرانی مردم از نگاه وزیر

تجارت فردا- لوگو خبرآنلاینبه نقل از صفحه اینستاگرام وزیر اقتصاد نوشت: یک سوال ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی و حتی مردم عادی را درگیر خود کرده که آیا اقتصاد ایران در بحرانی‌ترین روزهاست؟ پاسخ به این سوال کمی پیچیده است. چراکه باور عمومی با واقعیت عینی تطبیق مطلق ندارد. ریشه این نگرانی‌ها دو چیز است؛ اول برهم خوردن ثبات بازار ارز که مردم را مضطرب کرد و دوم اخبار ناخوشایند که گاهی با اغراق و بزرگ‌نمایی همراه است، اینها شهروندان را در فضایی توام با دلهره قرار داده. خروجی اینها، بروز رفتارهای مالی و اقتصادی ناخوشایند از سوی شهروندانی است که برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان یا حتی کسب سود، دست به اقداماتی پرریسک می‌زنند.

♦♦♦

عوارض غیرقانونی در جیب اپراتورها

تجارت فردا- لوگو شهروندنوشت: عوارض ۱۰ریالی ارسال پیامک همزمان با فیلتر تلگرام دوباره حذف شد! این اتفاق در حالی است که سال گذشته هم این عوارض لغو و اپراتورها موظف شده بودند عوارضی را که به ازای هر پیامک از مشترکان گرفته‌اند، پس دهند اما چیزی حدود یک سال اپراتورها این عوارض را به مشترکان خود برنگرداندند و حالا دوباره لغو عوارض ۱۰ریالی پیامک‌ها خبرساز و اعلام شده که تنها عوارضی را برگردانند که از اواخر فروردین‌ماه امسال از مشترکان گرفته‌اند. اپراتورهای تلفن همراه موظف بودند علاوه بر قیمت هر پیامک، به ‌طور مضاعف مبلغ ۱۰ ریال از ارسال‌کنندگان پیامک دریافت کرده و آن را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کشور واریز کنند اما تاکنون چنین کاری را نکرده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...