شناسه خبر : 26425 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بر سر پیمانیم

روحانی: با برجام یا بدون برجام برای هر شرایطی آماده‌ایم

تنها یک ماه دیگر تا تصمیم نهایی ترامپ برای ماندن یا رفتن از توافق هسته‌ای ایران باقی مانده است. بسیاری می‌گویند رئیس‌جمهور آمریکا این بار این توافق را نقض می‌کند و برخی دیگر معتقدند ترامپ هزینه بالای بر هم زدن برجام در افکار عمومی را نمی‌پذیرد و می‌خواهد ایران اولین نقض‌کننده این توافق باشد.

بر سر پیمانیم

تنها یک ماه دیگر تا تصمیم نهایی ترامپ برای ماندن یا رفتن از توافق هسته‌ای ایران باقی مانده است. بسیاری می‌گویند رئیس‌جمهور آمریکا این بار این توافق را نقض می‌کند و برخی دیگر معتقدند ترامپ هزینه بالای بر هم زدن برجام در افکار عمومی را نمی‌پذیرد و می‌خواهد ایران اولین نقض‌کننده این توافق باشد. ایران اما بر موضع همیشگی خود ایستاده. موضعی که رئیس‌جمهور در مراسم دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای هم بر آن تاکید و اعلام کرد مبنای دولت او از ابتدا «تعامل سازنده با جهان» بوده و «ایران هرگز آغازگر نقض یک پیمان و توافق» نخواهد بود. روحانی گفته طی دو سال گذشته از توافق برجام، تحریک‌های بسیاری صورت گرفت که برجام را به‌دست خودمان خراب کنند، اما این از سادگی آنها بود و نمی‌دانستند ملت ایران هوشیارتر و بیدارتر از این حرف‌هاست. با این حال روحانی علاوه بر تاکید بر ماندن در برجام گفته برجام باشد یا نباشد، برجام با آمریکا یا بدون آمریکا، ما برای هر شرایطی آماده‌ایم و برنامه داریم.

گویا ایران آنچه می‌خواسته را از این توافق گرفته. اما مهم‌ترین دستاورد این توافق به گفته رئیس دولت دوازدهم این است که «به دنیا ثابت کردیم به عهدمان وفاداریم. ما ملتی هستیم که دین و فرهنگ‌مان به ما آموخته اگر با کسی توافقی کردیم، هرگز آغازگر نقض آن نخواهیم بود». اما اگر دشمنان ما از توافق خارج شوند حتماً پشیمان خواهند شد و می‌بینند که در طول کمتر از یک هفته آثار و نتایج آن متجلی می‌شود. او گفت راه ما مشخص است. ما به فکر تهدید هیچ‌کس نبوده و نیستیم و قدرت ما حتی قدرت نظامی‌مان برای تجاوز به هیچ کشوری نیست.

روحانی به دستاوردهای اقتصادی و سیاسی برجام هم اشاره کرد و گفت: در طول دو سال گذشته از برجام بیش از ۱۲۰ دستاورد مهم در حوزه هسته‌ای داریم. ما توانسته‌ایم به‌واسطه برجام از امکان همکاری با دیگران استفاده کنیم و امروز در بسیاری از پروژه‌ها با برخی کشورهای اروپایی، روسیه و چین، همکاری‌های خوبی داریم. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها