شناسه خبر : 26108 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سرمایه همسایه

چرا بیشترین مجوز سرمایه‌گذاری در ایران را افغان‌ها اخذ کرده‌اند؟

وقتی سخن از سرمایه‌گذاری خارجی به میان می‌آید، غالباً نگاه‌ها به کشورهای غربی و به‌ویژه چند کشور اروپایی خاص دوخته می‌شود. اگر هم به آسیا توجه شود، شرکای بزرگ تجاری ایران در میان کشورهای جنوب شرق آسیا توجه‌ها را جلب می‌کند و شاید افغانستان آخرین گزینه‌ای باشد که برخی مردم ایران به احتمال فعالیت سرمایه‌گذاران آن به عنوان سرمایه‌گذار خارجی در ایران فکر کنند، اما واقعیت این است که حالا همین کشور افغانستان طلایه‌دار سرمایه‌گذاری در ایران است.

فاطمه شیرزادی: وقتی سخن از سرمایه‌گذاری خارجی به میان می‌آید، غالباً نگاه‌ها به کشورهای غربی و به‌ویژه چند کشور اروپایی خاص دوخته می‌شود. اگر هم به آسیا توجه شود، شرکای بزرگ تجاری ایران در میان کشورهای جنوب شرق آسیا توجه‌ها را جلب می‌کند و شاید افغانستان آخرین گزینه‌ای باشد که برخی مردم ایران به احتمال فعالیت سرمایه‌گذاران آن به عنوان سرمایه‌گذار خارجی در ایران فکر کنند، اما واقعیت این است که حالا همین کشور افغانستان طلایه‌دار سرمایه‌گذاری در ایران است. البته پیشتازی این کشور از لحاظ تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری مصوب است نه به لحاظ حجم پول و سرمایه‌ای که قرار است از این کشور وارد ایران شود.

بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از روند جذب سرمایه خارجی در ۹ ماه منتهی به آذرماه سال جاری، در مدت زمان مورد بررسی، «افغانستان» با اخذ مجوز برای سرمایه‌گذاری در ۱۶ طرح عنوان رکورددار سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری را به خود اختصاص داده است. اما چرا سرمایه‌گذاران افغانستان به فعالیت در اقتصاد ایران علاقه دارند و کدام پروژه‌های اقتصادی کشور ما برای این سرمایه‌گذاران جذاب است؟ از جمله طرح‌های مصوب برای افغانستان «تولید انواع پین فلزی، گلنرده درب و مصنوعات غیرسازه‌ای و انواع حفاظ»، «تولید مشتقات و حلال‌های آلی نفتی، گریس پایه سدیم و انواع حلال‌ها» و «تولید فرش ماشینی» برای استان اصفهان، «احداث واحد انبار و بسته‌بندی مصالح ساختمانی» برای استان خراسان جنوبی (منطقه ویژه اقتصادی بیرجند)،‌ «چاپ هلیو گراور برای بسته‌بندی»، «تولید فرش ماشینی، پادری، موکت نمدی و کبریتی»، «ساخت و عرضه زیورآلات طلا»، «تولید الک‌های آرد، پوست‌گیر غلات و آسیاب والسی (غلتکی)» و «تولید در و پنجره U.P.V.C» برای خراسان رضوی، «تولید و بسته‌بندی انواع روغن موتور و بلندینگ انواع هیدروکربن‌های سبک» برای استان سیستان و بلوچستان (منطقه آزاد چابهار)، «تولید کف‌پوش‌های لاستیکی و یکپارچه ورزشی و گرانول لاستیک از لاستیک مستعمل و تولید انواع گرانول بازیافتی» است.

پس از افغانستان، کشورهای ترکیه، چین، آلمان، فرانسه، امارات متحده عربی، جمهوری آذربایجان، عراق و کره جنوبی پیشتاز سرمایه‌گذاری در ایران از نظر تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری مصوب هستند. از نظر حجم سرمایه‌گذاری اما کشور آلمان بیشترین حجم سرمایه‌گذاری را در ۹ ماه منتهی به آذر سال جاری در ایران صورت داده است. کشورهای ایرلند و چین نیز پس از آلمان در جایگاه‌های بعدی سرمایه‌گذاری در ایران قرار گرفته‌اند. در مجموع آمار اعلام‌شده حکایت از آن دارد که در مدت مورد بررسی، بیش از 7 /2 میلیارد دلار سرمایه خارجی برای اجرای ۵۸ پروژه در کشور مصوب شده است. این در حالی است که طبق گفته مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در بهمن‌ماه 1394 برای تحقق رشد اقتصادی پیش‌بینی‌شده سالانه هشت درصد، به سرمایه‌گذاری سالانه 50 میلیارد دلاری نیاز داریم. در این شرایط افزایش چند ده برابری سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی چه ملزوماتی دارد و توسعه سرمایه‌گذاری خارجی با چه موانعی مواجه است؟ 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها