شناسه خبر : 25808 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

مافیای چاپ کتب کمک‌آموزشی

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادبه نقل از احمد میدری، معاون وزیر کار نوشت: بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که هر سال در ایران کتب درسی تغییر می‌کند که از این کار منافع زیادی نصیب گروه‌های خاصی مانند مدارس غیرانتفاعی، تولیدکنندگان کتاب‌های کمک‌درسی و... می‌شود. چاپ کتاب درسی در سال هزینه‌ای معادل ۱۳۰۰ میلیارد تومان دارد اما کسب‌وکارهای تولیدشده در کنار این کار حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کنند که این هزینه از جیب مردم پرداخت می‌شود. علاوه بر هزینه‌های تولید کتب درسی و هزینه‌هایی که به خانواده‌ها برای خرید کتب کمک‌آموزشی تحمیل می‌شود، معلمان نیز نمی‌توانند بر کتاب‌های درسی مسلط شوند.

♦♦♦

ایرانی‌ها اولین مصرف‌کنندگان آدامس جهان

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری دانشجویان ایراننوشت: بر اساس پیش‌بینی‌ها میزان فروش جهانی آدامس از ۲۴ میلیارد و ۷۲۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ به ۳۲ میلیارد و ۶۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ می‌رسد. بر اساس گزارشی که شرکت تحقیقات بازار Kantar Media (فیلیپین) در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد، دو کشور ایران و عربستان سعودی در صدر فهرست مصرف‌کنندگان آدامس در جهان قرار دارند. بر این اساس، ۸۲ درصد ایرانی‌ها آدامس می‌جوند و عربستان با ۷۹ و آمریکا با ۵۹ درصد در رتبه‌های دو و سه اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان آدامس در جهان قرار دارند. اسپانیا، فرانسه، لهستان، مجارستان، انگلیس، آفریقای جنوبی و مالزی، رتبه‌های ۴ تا ۱۰ را در اختیار دارند.

♦♦♦

ترامپ بازار ارز را ملتهب کرد

تجارت فردا- لوگو خبرآنلاینبه نقل از رئیس کل بانک مرکزی در خصوص علت افزایش نرخ ارز نوشت: واقعیت این است که آمریکا به ویژه بعد از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید، با بهره‌گیری از جایگاه خود در اقتصاد جهانی، آرامش اقتصاد ایران را نشانه گرفته و با سناریوی ایجاد التهاب تصنعی و تزریق نگرانی در ذهن فعالان داخلی و خارجی به دنبال تضعیف سرمایه‌گذاری در ایران و عدم انتفاع کشورمان از فرصت‌های پسابرجام است. به‌رغم وجود استحکام بالای داخلی اقتصاد، وضعیت مثبت تراز تجاری و وجود افق‌های مثبت و ذخایر ارزی مطلوب، تلاش دشمن متمرکز بر این است که اقتصاد ایران نتواند از ظرفیت‌ها و ذخایر خود در رفع التهابات روانی موجود بهره ببرد.

♦♦♦

دلیل توقف فروش کارتی سوخت

تجارت فردا- لوگو تسنیم به نقل از رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت نوشت: تصمیم اخیر جایگاه‌داران سوخت برای فروش نقدی و استفاده نکردن از کارتخوان‌ها، ربطی به تصمیم بانک مرکزی در خصوص واریز وجوه پس از ۲۴ ساعت ندارد و این تنها به عمل نکردن بانک ملت به تعهداتش بازمی‌گردد. بر اساس توافقی با این بانک از 10 سال قبل قرار بود جایگاه‌ها مجهز به کارتخوان‌های این بانک شوند و این بانک هر شب وجوه ناشی از فروش جایگاه را به حساب واریز کند. اما گاهی واریز وجوه تا 10 روز به تعویق می‌افتد در حالی که ما باید ظرف 48 ساعت با پالایش و پخش تسویه کنیم. این مساله باعث تعطیلی برخی جایگاه‌ها شده است.

دراین پرونده بخوانید ...