شناسه خبر : 25612 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

آسیا، جذاب برای سرمایه‌گذاران

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصاد نوشت: بر اساس گزارش آنکتاد سرمایه‌گذاری جهانی با 16 درصد افت در سال 2017 به ۵۲ /‌۱ تریلیون دلار کاهش یافت. بر اساس این گزارش اقتصاد در حال رشد آسیا توانست جایگاه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین دریافت‌کننده سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی حفظ کند. پس از آن اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. بنا بر اعلام آنکتاد، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای توسعه‌یافته رشد منفی ۲۷ درصد را تجربه کرد. افت شدید سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در اروپا (منفی ۲۷ درصد) و آمریکای شمالی (منفی ۳۳ درصد) عمدتاً ناشی از بازگشت دوباره ورودی سرمایه به انگلستان و آمریکا به سطح پیش از جهش شدید سال ۲۰۱۶ بود.

♦♦♦

فرار متهم نفتی ظرف سه ساعت

تجارت فردا- لوگو خانه ملتدر گفت‌وگو با اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، از اختلاس 100‌میلیاردی در بخش اکتشافات وزارت نفت خبر داد و نوشت: اختلاس‌گر حدود ۳۱ سال در این مجموعه مشغول به فعالیت بوده. این فرد مسوول امور خزانه و ضمانت‌نامه‌ها و مسائل مربوط به پیمانکارها همه نزد وی بوده. این فرد از سال ۸۶ یا پیشتر، اقدام به اختلاس کرده و تخلفات وی از سال‌های ۸۹ بررسی و محرز شده. زمانی که مسوولان متوجه انحرافات شدند او را احضار کردند اما متوجه شدند او اتاق کار خود را ترک کرده و حدود سه ساعت بعد از کشورخارج شده است. اما چرا دستگاه‌های نظارتی نتوانستند تخلف 10‌ساله این فرد را کشف کنند؟

♦♦♦

پیشنهاد جدید مرکز پژوهش‌ها برای بنزین

تجارت فردا- لوگو ایلنانوشت: مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد احیای سهمیه‌بندی بنزین را داد. بر اساس این طرح دولت باید برای هر خانوار (مستقل از اینکه خودرو داشته باشد یا نه) 20 لیتر سهمیه بنزین ماهانه در نظر بگیرد و امکان فروش این سهمیه برای خانوارهای فاقد خودرو فراهم باشد. در این گزینه بنزین سهمیه‌ای ۱۵ درصد و بنزین آزاد به قیمت فوب خلیج فارس به علاوه هزینه حمل‌و‌نقل و ۳۰ درصد مالیات و عوارض افزایش قیمت می‌یابد و به طور کلی بنزین آزاد از نظام قیمت‌گذاری دولتی خارج می‌شود. علاوه بر این، قیمت گاز طبیعی و سایر فرآورده‌های نفتی یعنی نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع و نفت گاز ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

♦♦♦

تامین یارانه نان از محل فروش اوراق

تجارت فردا- لوگو شرقدر گفت‌وگو با وزیر جهاد کشاورزی در خصوص دلیل حذف یارانه نان در لایحه بودجه 97 نوشت: برنامه و بودجه ظاهراً شب آخر، در تراز درآمدها و هزینه‌ها دچار مشکل می‌شود. بنابراین این ردیف را کاهش می‌دهد که بتواند دو طرف را صفر‌- صفر کند. منتها همه پولی که به ما داده‌اند و می‌دهند از اینجا نیست. در بودجه ۹۶، یارانه نان هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشت که از آن محل، بیش از دو هزار و ۵۰۰‌ میلیارد تومان به ما پول دادند. بقیه را از طریق اوراق دریافت کردیم. پیش‌بینی کرده‌اند هرچه در این محل کسری وجود داشت از طریق اوراق پرداخت شود. یارانه نان را نمی‌توان کم کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها