شناسه خبر : 25307 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

روابط بین‌الملل پیش‌شرط اصلاحات اقتصادی

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصاددر سرمقاله‌ای به قلم محمدمهدی بهکیش نوشت: در مقوله اصلاحات اقتصادی تا زمانی که روابط اقتصادی بین‌المللی را به روال عادی برنگردانیم، اصلاحات داخلی به تنهایی راه به توسعه اقتصادی بازنخواهد کرد. کشور باید خود را برای تعامل با جامعه بین‌الملل آماده کند. در جهان امروز می‌توان تعامل گسترده داشت؛ ولی استقلال کشور را هم حفظ کرد، همان‌گونه که بسیاری از کشورها اینچنین می‌کنند. برای نمونه سیستم بانکی کشور اگر نتواند نقش خود را در انتقال وجوه در سطح بین‌المللی بازی کند، اصلاح داخلی آن تاثیر محدودی خواهد داشت. در زمینه اشتغال نیاز به مراوده با جهان داریم و در زمینه ترانزیت کالا نیاز داریم به کنوانسیون‌های بین‌المللی بپیوندیم.

♦♦♦

21 مشاور وزیر صنعت

تجارت فردا- لوگو آفتاببا انتقاد از کارنامه محمد شریعتمداری نوشت: سرسخت‌ترین مدافعان دولت نیز نمی‌توانند نقش منفی وزارت صنعت را در به وجود آوردن وضعیت موجود انکار کنند. اختلال در واردات برخی کالاهای اساسی، افزایش قیمت فولاد، عدم تخصیص ارز به کاغذ و قطع یک‌باره واردات آن، شکست طرح تعیین قیمت در مقصد، بستن سایت ثبت سفارش خودرو و اوج‌گیری مشکوک قیمت آن در داخل بخشی از کارنامه این وزارتخانه و مدیران آن است اما روی دیگر سکه آن است که شریعتمداری با چنین عملکردی رکوردی جدید در نظام مدیریتی کشور بر جای گذاشته است. او 21 مشاور دارد! همه آنها نیز بابت مشاوره‌های نبوغ‌آمیزشان به وزیر، حقوقی جداگانه و لابد درخور دریافت می‌کنند.

♦♦♦

دغدغه سه وعده غذای مناسب

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری دانشجویان ایرانبه نقل از رئیس سازمان زندان‌ها  نوشت: بودجه جاری سازمان زندان‌ها در لایحه بودجه سال 97 در مقایسه با بودجه فعلی، 13 درصد کاهش یافته است. در حال حاضر دولت برای سه وعده غذای زندانیان، پنج هزار و 400 تومان در نظر گرفته اما با توجه به تورم مواد غذایی این مبلغ کفاف نمی‌دهد و باید در این بخش به سازمان زندان‌ها کمک شود چون ما نمی‌توانیم با این مبلغ، سه وعده غذای مناسب به زندانیان بدهیم. پیشنهاد ما، افزایش مبلغ سه وعده غذای زندانیان به حداقل 9 هزار تومان است و چنانچه بودجه پیشنهادی دولت اصلاح نشود، در این بخش هم دچار مشکل می‌شویم. بین 10 تا 15 درصد زندانیان‌مان کف‌خواب هستند.

♦♦♦

اخلال در کسب‌وکارهای اینترنتی

تجارت فردا- لوگو شهروندنوشت: بازار کسب‌وکارهای تلگرامی و اینستاگرامی، کساد شد. بعد از کشیده شدن تجمعات به خیابان‌های مرکزی تهران، تلگرام و اینستاگرام هم در ابتدا دچار مشکل و سپس به‌طور کامل از دسترس خارج شدند. اگرچه وزیر ارتباطات خبر از موقتی بودن فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام داد اما همین چند روز آشفتگی در اوضاع عمومی کافی است تا فروش بسیاری از کسب‌وکارهای مجازی به صفر رسیده و از رونق بیفتند تا جایی که برخی معتقدند ادامه این روند موجب ورشکستگی کامل تجارت‌های مجازی خواهد شد. بین ۱۰ تا ۱۵ هزار کسب‌وکار در ایران به صورت کاملاً مجازی اداره می‌شوند ادامه فیلترینگ موجب ورشکستگی کسب‌وکارهای مجازی می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...