شناسه خبر : 25023 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مهمان انگلیسی

وزیر امور خارجه انگلستان به ایران سفر کرد

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلستان در راس هیاتی سیاسی-اقتصادی به ایران آمد. سفری دو‌روزه به ایران برای رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی با مقامات ایرانی. وزیر خارجه پیشین انگلیس سال 94 برای بازگشایی سفارت انگلیس به تهران سفر کرد و اکنون دو سال بعد از این سفر، جانسون برای اولین بار به ایران آمده.

مهمان انگلیسی

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلستان در راس هیاتی سیاسی-اقتصادی به ایران آمد. سفری دو‌روزه به ایران برای رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی با مقامات ایرانی. وزیر خارجه پیشین انگلیس سال 94 برای بازگشایی سفارت انگلیس به تهران سفر کرد و اکنون دو سال بعد از این سفر، جانسون برای اولین بار به ایران آمده. سخنگوی وزارت امور خارجه هدف این سفر را توسعه همکاری‌های اقتصادی و بررسی تحولات منطقه عنوان کرده بود. اهدافی که در دیدار جانسون با رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و وزیر امور خارجه ایران پی گرفته شد.

این دیدار هم از گفت‌وگوهای برجامی مبرا نبود. جانسون در این دیدار با همتای ایرانی خود بر تعهد کشور متبوعش بر اجرای کامل برجام تاکید کرد و خواهان گسترش همکاری‌ها و روابط و نیز تداوم رایزنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران شد. وزیر امور خارجه انگلیس در دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی هم با تاکید بر مخالفت لندن با تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت خود به این شهر گفت: «انگلیس تصمیمی برای انتقال سفارت خود به قدس نداشته و ما سفارت خود را در تل‌آویو نگه می‌داریم.»

محور سخنان رئیس‌جمهور با فرستاده دولت انگلیس هم قابل توجه بود. حسن روحانی در این دیدار علاوه بر موضوعات سیاسی، بر گسترش روابط و همکاری‌های بانکی ایران و انگلیس در راستای اجرای برجام تاکید کرد. جانسون نیز در این دیدار با بیان اینکه امروز به واسطه برجام فرصت‌های خوبی برای توسعه روابط و همکاری‌های ایران و انگلیس فراهم شده است، گفت: مصمم به ارتقای همه‌جانبه مناسبات تهران-لندن در بخش‌های مختلف هستیم. جانسون اما پیش از سفر به ایران گفته بود: «اولین سفر من به ایران فرصتی برای گفت‌وگوهای بیشتر درخصوص برخی مسائل حساس از جمله چگونگی یافتن راه‌حلی برای پایان درگیری ویرانگر یمن و تضمین دسترسی بیشتر نهادهای امدادرسانی برای کاهش رنج شدیدی است که مردم آن کشور متحمل می‌شوند.»