شناسه خبر : 25016 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

مغایرت افزایش عوارض با حقوق شهروندی

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصاددر سرمقاله‌ای به قلم حمید قنبری نوشت: افزایش عوارض خروج از کشور از جهت حقوقی و تطابق با حقوق و آزادی‌های اساسی مغایرت دارد. قوانینی که موجب محدودیت حقوق بشر می‌شوند باید ضروری و دارای توجیه باشد. این محدودیت در مواردی وضع می‌شود که برای امنیت ملی، نظم و سلامت عمومی و آزادی‌های دیگران ضرورت داشته باشد. همچنین بر اساس اعلامیه استراسبورگ برای اعمال حق خروج از کشور، نباید هیچ هزینه‌ای دریافت شود، جز هزینه‌های متعارف مربوط به صدور اسناد سفر (گذرنامه). کمیته حقوق بشر نیز اظهار کرده موانع بوروکراتیکی که بر اعمال حق آزادی رفت و آمد و خروج از کشور تاثیر می‌گذارند مایه نگرانی هستند و باید برداشته شوند.

♦♦♦

واردات چندصد تنی طلا برای مقابله با جنگ

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری دانشجویان ایرانبه نقل از محمود بهمنی نوشت: بنده در همان زمان (پایان دولت احمدی‌نژاد) که می‌گفتند دولت ورشکسته شده این توضیح را دادم که چندصد تن طلا در خزانه و بالای ۱۰۶ میلیارد دلار پول داشتیم، این حرف را که می‌زنند دیگر چه معنایی دارد؟ ما پیش‌بینی کرده بودیم اگر وارد جنگ شدیم بتوانیم هفت هشت سال مردم را اداره کنیم. ما پیش‌بینی شرایط جنگ را داشتیم. پس فکر می‌کنید برای چه چندصد تن طلا در خزانه گذاشتیم؟ اینکه چطور توانستیم آن را وارد کشور کنیم بماند. در شرایطی بودیم که از فروش 5 / 2 میلیون بشکه نفت به ۷۰۰ هزار بشکه رسیدیم، می‌خواستید در آن شرایط دلار به ۵۰۰ تومان برسد؟

♦♦♦

غارتگران بانک دی و سرمایه

تجارت فردا- لوگو ایلنادر گفت‌وگو با امیر خجسته، رئیس هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید نوشت: افرادی که بانک دی را غارت کردند در بانک سرمایه هم اختلاس کردند. این 31 نفر در تمام بانک‌ها دست انداخته‌اند. یکی از مبالغ اختلاس در بانک سرمایه 1100 میلیارد تومان بوده که به اسم یک شرکت، زمینی را که ارزش آن 100 میلیارد بود به ‌عنوان وثیقه، سندسازی کردند و روی آن 1100 میلیارد تومان وام گرفتند. این مبلغ دیگر غیرقابل وصول است. این 31 نفر باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود. فقط در یک قلم 500 میلیارد تومان از صرافی بانک دی اختلاس شده و به دوبی منتقل شده بود اما ما ایستادگی کردیم تا این مبلغ برگشت داده شد.

♦♦♦

هزینه ۳۶۰۰ میلیارد تومانی سوختگی در ایران

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری مهردر گفت‌وگو با رئیس مرکز تحقیقات سوختگی نوشت: میزان سوختگی در ایران هشت برابر متوسط جهانی است و در مقایسه با کشورهای مشابه خودمان وضعیت بدتری به لحاظ سوختگی داریم. سالانه حدود ۳۰ هزار نفر در کشور دچار سوختگی‌های شدید منجر به بستری می‌شوند و از این تعداد سه هزار نفر فوت می‌کنند. به‌طور متوسط هر بیمار سوخته در مرحله حاد ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد. سوختگی هر سال سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد. وضعیت سوختگی در ایران اسفناک است. میزان مرگ‌ومیر بیماران دچار سوختگی بسیار بالاتر از متوسط جهانی است و در روند درمان بیماران سوختگی بین ۳۰ تا ۴۰ سال از دنیا عقب هستیم.

دراین پرونده بخوانید ...