شناسه خبر : 25013 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دعوت به گفت‌وگو

رئیس‌جمهوری در اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شرکت کرد

اجلاس فوق‌العاده سران و مسوولان ارشد 57 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی، 22 آذرماه در استانبول ترکیه برگزار شد. اجلاسی که در آن حسن روحانی از آمادگی بدون ملاحظه و پیش‌شرط ایران برای همکاری با تک‌تک کشورهای مسلمان در دفاع از قدس خبر داد.

دعوت به گفت‌وگو

اجلاس فوق‌العاده سران و مسوولان ارشد 57 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی، 22 آذرماه در استانبول ترکیه برگزار شد. اجلاسی که در آن حسن روحانی از آمادگی بدون ملاحظه و پیش‌شرط ایران برای همکاری با تک‌تک کشورهای مسلمان در دفاع از قدس خبر داد. او در این سخنان اعلام کرد بزرگ‌ترین دشمن یهودیان، نه مسلمانان و اعراب بلکه پروژه خطرناک صهیونیسم است. ایالات متحده هم هرگز میانجی صادقی نبوده و نیست. رئیس‌جمهور همه کشورهای اسلامی را به وحدت و اتحاد فرا خواند و با پیشنهاد هفت اقدام ضروری برای مقابله با تصمیم ناصحیح و غیرقانونی رئیس‌جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به شهر قدس شریف تصریح کرد: آمریکا تنها در پی منافع حداکثری صهیونیست‌هاست و احترامی برای خواسته‌های مشروع فلسطینیان قائل نیست. او بر وحدت جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت فلسطین باید به موضوع اول جهان اسلام تبدیل شود و ایران برای دفاع از قدس آماده همکاری بدون پیش‌شرط با همه کشورهای اسلامی است.

او با اشاره به تصمیم اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: باید از همه راه‌های ممکن مانع اجرای این اقدام غیرقانونی دولت آمریکا شویم. اما جای طرح این سوال وجود دارد که چه عناصر و عواملی باعث شد رئیس‌جمهور آمریکا اینچنین گستاخانه حرمت‌شکنی کند؟! به عقیده من آنچه بیش از هر چیز دیگری محرک و مشوق این تصمیم‌گیری بوده، تلاش برخی برای ایجاد ارتباط با رژیم صهیونیستی و هماهنگی و همکاری با آن رژیم است که به جای مقابله با تهدیدهای صهیونیست‌ها، در همراهی با آمریکا و رژیم صهیونیستی، نسخه‌هایی را برای آینده فلسطین تجویز می‌کنند که در صورت عملی شدن، صهیونیست‌ها برای همیشه بر فلسطین مسلط خواهند شد.

روحانی تاکید کرد همه معضلات جهان اسلام از طریق گفت‌وگو قابل حل است. تنها از طریق وحدت اسلامی است که بهتر می‌توان از حقوق امت اسلام و قدس حمایت کرد.