شناسه خبر : 24929 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

اتاق‌نشینان تهرانی

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: هزینه‌های زندگی در کلانشهرها تا حدی افزایش پیدا کرده که بنا به اذعان مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری، در شهر تهران «اتاق‌نشینی» در حال رواج یافتن است. تراکم جمعیتی، نبود شغل مناسب، بالا بودن هزینه‌های معیشتی و هزینه‌های مسکن باعث ایجاد پدیده‌ای جدید در کلانشهرها شده است. بنا به گفته نریمان مصطفایی در تهران اسکان‌نایابی رخ می‌دهد و اقشاری در جامعه داریم که بنا به دلایلی حتی نمی‌توانند واحد مسکونی رو به نزول هم پیدا کنند تا ساکن شوند. بر اساس آمار، جمعیت حاشیه‌نشین از 5 /4 میلیون نفر در دولت اصلاحات به ۱۰ تا ۱۱ میلیون نفر در پایان دولت‌های نهم و دهم رسیده است.

♦♦♦

بدهکارترین کشورهای جهان

تجارت فردا- لوگو ایرنابه نقل از «بیزینس اینسایدر» نوشت: بر اساس گزارش «برآورد رقابت‌پذیری جهان» مجمع جهانی اقتصاد، نام آمریکا، ژاپن و بسیاری از کشورهای منطقه یورو در صدر فهرست کشورهایی است که بیشترین بدهی نسبت به تولید ناخالص داخلی را دارند. ژاپن با نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی 2 /239 درصد بدهکارترین کشور جهان است و پس از آن به ترتیب یونان و لبنان با نسبت بدهی 3 /181 و 4 /143 درصد در مکان‌های بعدی قرار دارند. آمریکا با نسبت بدهی 4 /107 درصد، سیزدهمین کشور بدهکار جهان است. نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی ایران تقریباً 11 درصد است و در ردیف کشورهایی با بدهی کم قرار دارد.

♦♦♦

سود ۸۹‌درصدی موسسه ثامن‌الحجج

تجارت فردا- لوگو شرقبه نقل از رئیس کل بانک مرکزی نوشت: ما مورد داریم در موسسه ثامن‌الحجج‌(ع) 89 درصد سود می‌گرفته البته این موارد به مراجع قضایی منعکس شده است، 40، 42 و 43 درصد هم در این موسسات طبیعی بوده است. مورد داشته‌ایم شخصی مبلغ 23 میلیارد تومان از سال 92 تا 94 نزد موسسه ثامن‌الحجج‌(ع) سپرده داشته و ماهانه 89 درصد سود دریافت می‌کرده، شخص دیگری هم 11 میلیارد تومان سود دریافت کرده است. شخصی پنج میلیارد تومان، فرد دیگری 15 میلیارد و 800 میلیون تومان یا سود 40 درصد دریافت کرده است، این اعداد و ارقام می‌توانست بیشتر از این باشد اگر ما دیرتر اقدام می‌کردیم.

♦♦♦

استقراض برای نجات دریاچه

تجارت فردا- لوگو شهروندنوشت: دریاچه ارومیه با بودجه سنواتی احیا نمی‌شود، باید از خارج استقراض کنیم. این گفته مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در حالی است که رقم بدهی دولت به این ستاد ۱۸۰۰میلیارد تومان است. پیش از این بنا بود سالانه دو هزار میلیارد به ستاد احیای دریاچه ارومیه کمک مالی شود اما این اتفاق چنان که باید نیفتاد. به گفته مسعود تجریشی، رئیس دفتر تلفیق این ستاد در سال ۹۵ تنها ۸۰۰ میلیارد ابلاغ شد که از این مبلغ، تنها ۳۰۰ میلیارد پرداخت شد. این در حالی است که در سال ۹۶ هم از دو هزار میلیارد مصوب، تنها ۲۰۰ میلیارد آن هم در فصل سرد سال ابلاغ شده است.

دراین پرونده بخوانید ...