شناسه خبر : 24730 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

بزرگ‌زلزله‌ها در راهند

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادنوشت: دو دانشمند آمریکایی با بررسی زمین‌لرزه‌های بزرگ ۱۱۸ سال اخیر در جهان، دوره‌های پنج‌ساله‌ای را شناسایی کرده‌اند که در آن، تعداد و شدت زلزله‌ها تا دو برابر زمان‌های دیگر افزایش می‌یابد. نتایج این کشف تازه نشان می‌دهد بین کاهش سرعت چرخش زمین در مقیاس میلی‌ثانیه و افزایش تعداد زلزله‌های بالای هفت ریشتر رابطه‌ای وجود دارد؛ به‌طوری‌که با شروع تغییر سرعت عصر بزرگ‌لرزه‌ها نیز شروع می‌شود. محاسبات این مطالعه، شروع سال ۲۰۱۸ را آغاز دوره جدید «زلزله‌های بزرگ» دانسته است. ۲۰ زلزله حداقل هفت‌ریشتری مورد انتظار است. زلزله‌شناسان معتقدند تغییرات سرعت چرخش زمین به دور خود، عامل این فعالیت خواهد بود و مناطق پرجمعیت نظیر نواحی استوایی در معرض بیشترین خطرند.

♦♦♦

کسری شدید نگهداری راه‌ها

تجارت فردا- لوگو ایرنابه نقل از رئیس سازمان راهداری نوشت: برای نگهداری از ۲۱۵ هزار کیلومتر راه موجود روستایی، اصلی، فرعی و بزرگراه‌ها در کشور سالانه بیش از هفت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. اکنون ۵۰ درصد اعتبارات نگهداری راه‌ها از طریق تامین منابع ملی و ۵۰ درصد نیز از منابع استانی برای نگهداری راه‌های غیرشریانی تامین می‌شود. در سه سال گذشته و به دلیل حجم اعتبارات جاری دولت و تنگناهایی که در زمینه اعتبارات عمرانی داشت برای نگهداری راه‌ها با مشکلات مالی جدی روبه‌رو بودیم. امسال هم اعتبارات ملی که به سازمان راهداری ابلاغ شده 700 میلیارد تومان است و پیش‌بینی می‌شود کل اعتبار سازمان هزار و 500 میلیارد تومان باشد.

♦♦♦

بلاتکلیفی ایرانی‌ها در بازار عراق

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری دانشجویان ایراننوشت: عراقی‌ها باز هم برای ورود کالاهای ایرانی تعرفه جدید وضع کردند. این‌بار افزایش تعرفه‌ها گریبان‌گیر آبمیوه ایرانی شده است. تعرفه واردات انواع آبمیوه به عراق ۳۰ درصد بود که مدتی است به ۱۳۰ درصد افزایش یافته است. سال گذشته صادرات آبمیوه ایران به عراق معادل ۵ /۱۲ میلیون دلار و در نیمه اول سال جاری حدود ۵ /۶ میلیون دلار بوده است. افزایش تعرفه‌های واردات آبمیوه در شرایطی صورت می‌گیرد که در ماه‌های گذشته صادرکنندگان انواع محصولات لبنی و سیمان نیز از وضعیت کار در عراق اعلام نارضایتی کرده بودند. در این میان برخی از فرافکنی‌های عربستان و تلاش این کشور برای کاهش روابط تجاری ایران و عراق می‌گویند.

♦♦♦

یک بام و دو هوای مخالفان زنگنه

تجارت فردا- لوگو اعتمادنوشت: انتقادات به عملکرد وزیر نفت از سوی دلواپسان زیاد است. اما حجم این انتقادات به حدی گسترش یافت که زنگنه این‌بار اعلام کرد: «بحث مخالفت با قرارداد توتال، بیمارگونه شده است. یک مریضی است که عده‌ای مرتب می‌گویند مرد یا نه؟ یک قرارداد معتبر با توتال داریم که در حال پیشرفت است.» وی که گویا از انتقادات به قراردادهای نفتی به تنگ آمده در پاسخ به روند کند مذاکرات گفت: «مذاکرات قراردادی در حال انجام است؛ اگر می‌خواهید قرارداد امضا کنیم بعد بگویید چرا با خارجی‌ها امضا می‌کنید از هم‌اکنون بگویند. یک عده به ما فشار می‌آورند که چرا تاخیر می‌کنید و یک عده هم فشار می‌آورند که چرا امضا کردید؟»

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها