شناسه خبر : 24534 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

گیت رکودزای مسکن

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادنوشت: محدود کردن خانه‌اولی‌ها به خرید خانه‌های دارای 15 سال سن دایره مجاز خرید مسکن توسط متقاضیان را کاهش داده به گونه‌ای که این شرط بازار مسکن را در این فصل با خطر بازگشت به دوره رکود مواجه کرده است. چراکه این شرط دایره انتخاب افراد را محدود کرده و سبب شده متقاضیان خانه‌اولی از امکان انتخاب آپارتمان‌های کم‌قیمت اما متراژ مناسب، محروم بمانند. کارشناسان مسکن معتقدند تعیین شرط سنی برای آپارتمان‌های مسکونی خریداری‌شده از سوی متقاضیان و مشمولان دریافت وام مسکن یکم از بابت «محدود کردن دایره انتخاب» برای خرید آپارتمان‌های ارزان‌قیمت یک «شرط انحرافی» محسوب می‌شود و در غالب الگوهای جهانی این شرط وجود ندارد.

♦♦♦

فاصله ۲۱۷‌ساله دستمزد زن و مرد

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری فارسنوشت: جدیدترین بررسی مجمع جهانی اقتصاد از گسترده‌ترین شکاف جنسیتی در یک دهه گذشته خبر داد. طبق این تحقیق، زن‌ها باید ۲۱۷ سال صبر کنند تا به اندازه مردها حقوق بگیرند و در محیط کار حضوری همانند و به مساوات مردها داشته باشند. این دومین سالی است که این نهاد سوئیسی وخیم‌تر شدن نابرابری اقتصادی را اعلام می‌کند. این شاخص با ارزیابی میزان مشارکت زنان و مردان در نیروی کار، درآمدهایشان و موفقیت‌ها در محیط شغلی سنجیده می‌شود. این نهاد، سال گذشته اعلام کرده بود زنان برای رسیدن به تساوی اقتصادی باید ۱۷۰ سال صبر کنند. ایسلند، نروژ، فنلاند، روآندا و سوئد بیشترین امتیاز را در میان ۱۴۴ کشور مورد بررسی داشته‌اند.

♦♦♦

حساب‌های بانکی اجاره‌ای

تجارت فردا- لوگو شهروندنوشت: برخی فعالان اقتصاد زیرزمینی برای فرار از مالیات سعی در گشایش حساب اجاره‌ای می‌کنند. این‌گونه که حسابی به نام شخص دیگری گشوده می‌شود و آن فعال اقتصادی از آن فرد وکالت می‌گیرد که هر گردش مالی آن حساب، مربوط به اوست و برای این اقدام هم، هرماه به‌عنوان مثال ۵۰۰ تا یک‌میلیون تومان حق‌الاجاره به صاحب حساب می‌دهد. به این ترتیب بخشی از فعالیت‌های اقتصادی او امکان پیگیری ندارد و مالیاتی نیز به آن تعلق نمی‌گیرد. مدیرکل امور مالیاتی کردستان خبر از کشف ۷۷۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی از حساب‌های اجاره‌ای در کردستان داد و گفت این رقم از ۱۹ فقره پرونده مربوط به تراکنش‌های بانکی حساب‌های اجاره‌ای کردستان است.

♦♦♦

بیت‌کوین 7 هزار دلار شد

تجارت فردا- لوگو ایراننوشت: هفته گذشته CME یک شرکت شیکاگویی که بزرگ‌ترین اپراتور مبادلات جهانی به حساب می‌آید، اعلام کرد که آماده ارائه قراردادهای آتی برای بیت‌کوین است. این قدمی بزرگ برای بزرگ کردن جریان بیت‌کوین به حساب می‌آمد که به صاحبان ارز اجازه داد پا روی ریسک‌ها و خطرهایشان بگذارند. این حرکت، با تشویق بسیاری از مدیران سنتی به استفاده از بیت‌کوین، باعث شد قیمت بیت‌کوین به رکوردی باورنکردنی برسد؛ حالا هر یک بیت‌کوین، هفت هزار دلار ارزش دارد. تنها طی 24 ساعت، 100 هزار نفر استفاده از بیت‌کوین را آغاز کردند. کوین‌بیس، مرکز مبادلاتی محبوبی برای بیت‌کوین 9 /11 میلیون کاربر در 32 کشور جهان دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها