شناسه خبر : 24434 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اتاقِ پرنقد

چرا انتقاد از اتاق‌های بازرگانی زیاد شده است؟

«در اتاق بازرگانی کرمان را باید تخته کرد.» شاید این جمله تندترین موضع یک مقام مسوول نسبت به یکی از اتاق‌های بازرگانی کشور باشد. علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان چهارم آبان‌ماه امسال در جلسه ستاد راهبردی و هماهنگی برنامه ششم توسعه استان کرمان با انتقاد از موضوعی که تاکنون اتاق‌های بازرگانی کشور کمتر به آن ورود کرده‌اند، گفت: کار تامین مالی در دنیا وظیفه اتاق بازرگانی است و برای آنکه بتوانیم در شرایط فعلی تامین مالی کنیم، باید از فضای بین‌المللی و بانک‌های بزرگ دنیا استفاده کنیم.

ابرهیم علیزاده: «در اتاق بازرگانی کرمان را باید تخته کرد.» شاید این جمله تندترین موضع یک مقام مسوول نسبت به یکی از اتاق‌های بازرگانی کشور باشد. علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان چهارم آبان‌ماه امسال در جلسه ستاد راهبردی و هماهنگی برنامه ششم توسعه استان کرمان با انتقاد از موضوعی که تاکنون اتاق‌های بازرگانی کشور کمتر به آن ورود کرده‌اند، گفت: کار تامین مالی در دنیا وظیفه اتاق بازرگانی است و برای آنکه بتوانیم در شرایط فعلی تامین مالی کنیم، باید از فضای بین‌المللی و بانک‌های بزرگ دنیا استفاده کنیم. آن‌طور که تسنیم گزارش داده، وی با بیان اینکه متاسفانه رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان حدود سه ماه است به نظر می‌رسد در کرمان نیست و در جلسات حاضر نمی‌شود، به صراحت گفت: در این اتاق را باید تخته کرد. وی در عین حال بیان کرد: نباید ناامید شویم و چون منابع مالی نیست و اتاق بازرگانی هم پای کار نیست، ما نیز دست از کار بکشیم بلکه باید از ظرفیت موجود استفاده لازم را در جهت توسعه ببریم. اما آیا انتقاد از عملکرد اتاق‌های بازرگانی برای اولین‌بار است که مطرح می‌شود؟

29 مهرماه امسال در مراسم بیست‌ویکمین سالروز ملی صادرات هنگامی که نوبت به سخنرانی وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید، او سخنان گلایه‌آمیزی را مطرح کرد. محمد شریعتمداری از صادرات‌محور نبودن بخش عمده تولید کشور گرفته تا مطلوب عمل نکردن اتاق‌ها در برخی از بخش‌ها را مورد نقد قرار داد. وی با انتقاد از فعالیت اتاق بازرگانی اظهار کرد: اتاق بازرگانی در جایگاه خود نیست و باید به جایگاه خود برگردد و به مسوولیت‌های خود عمل کند. مشاهده می‌کنیم که اتاق‌های بازرگانی دیگر کشورها چه می‌کنند. شرکت‌هایی تاسیس کرده‌اند و مراکز تجاری ایجاد می‌کنند اما ما حتی نمی‌توانیم جلوی رقابت منفی فعالان اقتصادی خودمان را بگیریم که این امر وظیفه اتاق است.

به نظر می‌رسد عدم نقش‌آفرینی اتاق بازرگانی در تامین نیاز مالی اقتصاد کشور، تاسیس شرکت، راه‌اندازی مراکز تجاری و جلوگیری از رقابت منفی فعالان اقتصادی تنها بخشی از انتظاراتی است که نسبت به پارلمان بخش خصوصی کشور وجود دارد. از نگاه معاون اول رئیس‌جمهور وظیفه دیگر اتاق بازرگانی احصای نیازها و الزامات فعالان بخش خصوصی و ارائه آنها در مجامع تصمیم‌گیرنده مانند ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است. اسحاق جهانگیری 28 فروردین‌ماه امسال در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفته بود: انتظار داریم اتاق بازرگانی نیازها و الزامات بخش خصوصی را احصا و برای تصمیم‌گیری در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به دبیرخانه ستاد ارائه کند. گلایه از عملکرد اتاقی‌ها پیش از این هم سابقه داشت. 23 آذرماه سال گذشته حسین هاشمی، استاندار وقت تهران در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران از همکاری نکردن اتاق بازرگانی برای توسعه صادرات گلایه کرده و متذکر شده بود: اتاق بازرگانی باید در کنار استانداری باشد و به پیشبرد برنامه‌ها کمک کند. وجود اتاق بازرگانی در کنار واحدهای تولیدی به‌صورت پیوسته و همیشگی ضرورت دارد نه اینکه به ‌صورت مقطعی و رفع تکلیفی ایفای نقش کند. باید دید این انتقادها در آینده چه تاثیری بر روند فعالیت اتاق‌های بازرگانی کشور می‌گذارد و آیا پارلمان بخش خصوصی می‌تواند پاسخگوی انتظارات باشد؟ 

دراین پرونده بخوانید ...