شناسه خبر : 24329 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

گرگ سرمایه‌گذاری اقتصادی

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصاددر سرمقاله‌ای به قلم محسن جلال‌پور نوشت: جامعه ما در دام تصمیم‌گیری‌های کوتاه‌مدت گرفتار شده است. افق دید و تصمیم‌گیری ما هفتگی است و در بهترین حالت می‌توانیم برای یک ماه برنامه‌ریزی کنیم. گاهی مناقشات سیاسی داغ می‌شود و گاهی همدلی و همسویی به اوج می‌رسد. فضای سیاسی حالت سینوسی گرفته و هیچ صلحی در کشور بیشتر از دو ماه دوام نمی‌آورد. مناقشه‌های سیاسی سایه سنگینی روی سر اقتصاد کشور انداخته و سیاستمداران از اثر روانی کشمکش‌های سیاسی بر فعالیت‌های اقتصادی غافلند. ساده‌ترین سیگنالی که مناقشه‌ها به سرمایه‌گذاران می‌دهند، بی‌ثباتی سیاسی است. ریسک مناقشات سیاسی گرگ سرمایه‌گذاری است و بسیاری از سرمایه‌گذاران با ترس از آینده مناقشات، از گود خارج شده‌اند.

♦♦♦

اشتباه ویرگولی و بار مالی هفت هزارمیلیاردی

تجارت فردا- لوگو خبرآنلایننوشت: حذف اشتباه یک ویرگول در ماده‌ای از قانون بودجه سال 96، بار مالی هفت هزار میلیاردتومانی در بودجه امسال و بار مالی 100 هزار میلیارد تومانی برای صندوق‌های بازنشستگی دارد. در بخشی از قانون بودجه 96 آمده بود «افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر از قبیل هیات علمی، کارکنان کشوری و لشکری و قضات... در حکم حقوق، ثابت باقی بماند». اما در گزارش تلفیق بودجه این ویرگول حذف و نوشته شد «در حکم حقوق ثابت باقی بماند.» به گفته حسینعلی حاجی‌دلیگانی این به آن معناست که تمامی دریافت افراد در زمان اشتغال مانند اضافه کار و پاداش‌ها و... همه به‌عنوان حقوق ثابت تلقی می‌شود و باید در بازنشستگی هم اعمال شود.

♦♦♦

اشتغال بدون مزد زنان

تجارت فردا- لوگو شرقنوشت: طبق آمار مرکز آمار نزدیک به ۲۰ درصد زنان شاغل کشور را کارکنان فامیلی بدون مزد تشکیل می‌دهد. آماری که نشان می‌دهد زنان همچنان به‌عنوان نیروی کار لایق دستمزد به رسمیت شناخته نمی‌شوند یا راه سخت‌تری برای دراختیارگرفتن فرصت‌های شغلی واقعی پیش‌رو دارند. مقایسه‌ای بین مشارکت اقتصادی روستایی و شهری ایران نشان می‌دهد زنان روستایی شانس بیشتری برای مشارکت اقتصادی دارند و این زنان شهرنشین هستند که هنوز نتوانسته‌اند سهم خود را از اقتصاد شهری پیدا کنند. همچنین طبق آخرین آمار مرکز آمار ایران که مربوط به سال ۱۳۹۴ است تنها 9 /7 درصد زنان از طریق تماس یا مراجعه به کارفرمایان در جست‌وجوی شغل بوده‌اند در حالی که این رقم برای مردان 3 /16 درصد است.

♦♦♦

مهاجرت پسته‌کاران به قزوین

تجارت فردا- لوگو شهروندنوشت: آمار انجمن پسته نشان می‌دهد سالانه حدود ۱۰ درصد باغ‌های پسته کرمان خشک می‌شود. باغداری غیرعلمی و غیرصنعتی هم منابع آب کرمان را خشکاند و هم باغ‌های پسته را. مهاجران کرمان به قزوین بیشترشان مهاجران پسته هستند. باغدارهایی که حالا گرفتار قحطی آب در سرزمین مادری‌شان شده‌اند. می‌گویند؛ بچه که بودند، ۱۰متر زمین را می‌کندی و به آب می‌رسیدی اما حالا باید ۱۵۰ متر و گاهی تا ۳۰۰ متر بکنی تا به آب برسی. آن هم چه آبی؟! آب شور و گاهی تلخ که به مذاق باغ‌های پسته خوش نمی‌آید. در آمریکا به ازای هر مترمکعب آب یک کیلوگرم پسته برداشت می‌شود و در ایران تنها ۱۰۰ گرم.

دراین پرونده بخوانید ...