شناسه خبر : 24326 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تولید غیرصادراتی

گلایه از صادرات‌محور نبودن صنعت کشور

هرچند به گفته معاون اول رئیس‌جمهور میزان صادرات غیرنفتی سالانه کشور به حدود 50 میلیارد دلار می‌رسد اما طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت ظرفیت صادراتی ایران ۱۸۰ میلیارد دلار است. اما چرا اقتصاد ایران نتوانسته از ظرفیت صادراتی خود بهره ببرد؟

تولید غیرصادراتی

هرچند به گفته معاون اول رئیس‌جمهور میزان صادرات غیرنفتی سالانه کشور به حدود 50 میلیارد دلار می‌رسد اما طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت  ظرفیت صادراتی ایران ۱۸۰ میلیارد دلار است. اما چرا اقتصاد ایران نتوانسته از ظرفیت صادراتی خود بهره ببرد؟

محمد شریعتمداری در مراسم بیست‌ویکمین سالروز ملی صادرات، عامل و مشکل اصلی در صادرات را نبود عزم ملی برای صادرات دانست و گفت: کیک اقتصاد کشور همچنان کوچک باقی مانده است. اگر به گسترش بازار و تولیدمان نپردازیم، سهم ما کماکان اندک خواهد ماند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز نگرانی از ارزش پایین اقلام صادرات غیرنفتی و متنوع نبودن اقلام و کشورهای موجود در زمینه صادرات بیان کرد: بسیار دردناک است که بگویم در ۳۰ سال گذشته در جلساتی که شرکت می‌کردم از لزوم ایجاد تنوع کالاهای صادراتی صحبت می‌کردیم که امروز هم همین مشکلات را داریم. در ایجاد تنوع کالاهای صادراتی به جایگاه مناسبی دست نیافته‌ایم و دیوار یارانه‌های صادراتی اکنون طاقچه هم نیست و آن را خوابانده‌اند. آن‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، شریعتمداری همچنین به صادرات‌گرا نبودن ۹۵ درصد واحدهای تولیدی کشور اشاره کرد و افزود: بیشتر این بنگاه‌ها با ظرفیت زیر ۱۰۰ نفر کار می‌کنند و برای نوسازی آنها اقدام جدی انجام نشده است بنابراین در نوسازی صنعتی واحدهای کوچک و بزرگ باید قدم‌های بزرگ‌تری برداریم. واحدهای صنعتی کشورمان بیشتر برای تامین نیاز داخلی و جایگزینی واردات شکل گرفته‌اند درحالی‌که باید صادرات‌محور شوند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هم در این مراسم اظهار کرد: اگر بخواهیم اتکای اقتصاد کشور را به درآمد نفت کاهش دهیم و درآمدهای متنوعی را به آن وارد کنیم، آن، درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی و کالاهایی است که با کیفیت بالا در داخل کشور تولید می‌شوند. با تلاش فعالان اقتصادی میزان صادرات غیرنفتی در سال جاری حدود ۴۷ میلیارد دلار است که امیدواریم این رقم تا پایان سال به ۵۰ میلیارد دلار برسد. وی با اشاره به قانون پیمان‌سپاری ‌ارزی برای صادرکنندگان در ابتدای دولت، یادآور شد: از صادرکنندگان درخواست می‌کنم پیمان‌سپاری ارزی که در دولت یازدهم برداشته شد را در نظر داشته باشند. البته تصمیم‌گیری در این موارد برای ما سخت بود ولی سرعت آن تعیین‌کننده بود و بسیار سریع عمل کردیم و تصمیم گرفتیم. این در حالی است که از صادرکنندگان خواهش شد ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانند. این به هیچ‌وجه پذیرفته نیست که کالا و خدماتی را صادر کنیم و ارز آن به نوعی به اقتصاد کشور برنگردد.