شناسه خبر : 24286 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

در انتظار احیا

چرا روند صادرات مبلمان نزولی است؟

20 میلیون دلار، 16 میلیون دلار، هشت میلیون دلار و حالا در پنج‌ماهه نخست امسال میزان صادرات انواع مبلمان ایرانی به شش میلیون دلار تقلیل یافته است. روند نگران‌کننده‌ای که نشان می‌دهد در سال‌های اخیر صنعت مبلمان در بخش صادرات وضعیت مناسبی نداشته است.

20 میلیون دلار، 16 میلیون دلار، هشت میلیون دلار و حالا در پنج‌ماهه نخست امسال میزان صادرات انواع مبلمان ایرانی به شش میلیون دلار تقلیل یافته است. روند نگران‌کننده‌ای که نشان می‌دهد در سال‌های اخیر صنعت مبلمان در بخش صادرات وضعیت مناسبی نداشته است. از انواع مبلمان چوبی و فلزی و حتی مواد پلاستیکی گرفته تا صندوقچه و کابینت؛ همه اینها با کد تعرفه‌های مجزا در گروه صادرات مبلمان و صنایع وابسته به آن قرار دارند و آمار شش میلیون‌دلاری صادرات در پنج‌ماهه نخست امسال شامل همه این موارد می‌شود. با این حال هرچند رقم ارزشی این محصولات در کل کارنامه صادراتی ایران قابل توجه نیست اما فعالان این حوزه معتقدند با تغییر شکل از صادرات سنتی به صادرات مدرن در این بازار می‌توان این رقم صادراتی را افزایش قابل توجهی داد. حتی به گفته فعالان اقتصادی این حوزه هدف‌گذاری بلندمدت برای این صنعت صادرات یک میلیارددلاری است. رقمی که در صورت تحقق آن،‌ آن وقت شاید بتوان گفت سهم مبلمان در کل صادرات کشور سهم قابل توجهی خواهد شد. با این حال برای تحقق چنین هدفی فعالان این صنعت با مشکلات متعددی مواجه هستند. نرخ سود بانکی دورقمی، هزینه‌های سربار ساخت، ضعف در طراحی و نبود دانش کافی تنها بخشی از این مشکلات صنعت مبلمان است که برای حرکت به سمت صادرات یک میلیارد دلاری رفع هرکدام از آنها ضروری به نظر می‌رسد.

 در کنار این، شاید شناخت عوامل نزولی بودن صادرات فعلی این صنعت از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. علت اصلی نزولی بودن صادرات صنعت مبلمان در پنج‌ماهه نخست امسال چیست؟ آیا می‌توان امیدوار بود که در ماه‌های آتی این عوامل مزاحم برطرف شوند؟ فعالان اقتصادی حوزه مبلمان برای گذر از این مشکلات مقطعی و البته مسائل ساختاری چه اقداماتی باید انجام دهند؟ دولتمردان و سیاستگذاران چه کمکی می‌توانند به فعالان اقتصادی کنند تا آنها سریع‌تر از این دوره سخت نزولی بودن صادرات عبور کنند؟ از نگاه کارشناسان و فعالان این حوزه از سنتی بودن روند تولید و صادرات ایران گرفته تا تولیدات محصولات کپی‌شده و پرهزینه هرکدام به نوعی در این کاهش حجم صادرات دخیل بوده‌اند. اما آیا می‌توان امیدوار بود که با تسهیل فضای کسب‌وکار هزینه ساخت مبلمان در ایران به وضعیت مناسبی برسد؟ آیا می‌توان امیدوار بود که صنعت مبلمان از دوره تولید سنتی خود به سمت تولید مدرن پیش ‌رود؟ شاید یکی از مهم‌ترین نیازها در این حوزه آموزش باشد، آموزش‌هایی برای مدرن شدن و خلق طرح‌های جدید و در کنار این افزایش دانش تولیدکننده‌های این صنعت. موضوعی که از نگاه کارشناسان این حوزه اهمیت قابل توجهی دارد و با برقراری ارتباط بیشتر میان صنعت و دانشگاه‌ها می‌توان امیدوار به رفع این نقیصه بود. در همین حال برگزاری همایش و نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی می‌تواند چه کمکی به روند بهبود صادرات کشور کند و در مجموع برای رونق صادرات در این صنعت از چه راهکارهایی می‌توان بهره برد؟ 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها