شناسه خبر : 24192 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

راهکار صید سرمایه

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادنوشت: هدف‌گذاری صورت‌گرفته در برنامه ششم توسعه این نکته را یادآور می‌کند که جذب سرمایه ۲۰ میلیارد‌دلاری به‌صورت سالانه برای بخش صنعت و معدن در راستای تحقق رشد ۹‌درصدی به شناسایی و معرفی دقیق سرمایه‌گذاران و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعت و معدن وابسته است. اما ظاهراً ایران نقاط ضعف جدی دارد که صید سرمایه‌گذاران را به تعویق می‌اندازد. مطالعات دفتر سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از این است که اتکا به معرفی چند طرح در قالب اسلاید یا کتابچه نمی‌تواند به راهکاری پیش‌برنده برای جذب سرمایه‌های خارجی منجر شود. به اعتقاد مسوولان، فقدان آژانس‌های توسعه سرمایه‌گذاری خارجی از جمله چالش‌های ایران در این بخش است.

♦♦♦

کدام کشورها بالاترین تورم را دارند؟

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری دانشجویان ایراننوشت: مجمع جهانی اقتصاد هر سال گزارش رقابت‌پذیری جهانی درباره وضعیت اقتصادهای جهان را منتشر و به بررسی آمار بخش‌هایی مانند عملکرد بانک‌ها و پیشرفتگی شرکت‌ها می‌پردازد. سپس از این آمار برای فراهم کردن تصویری از اقتصاد هر کشور استفاده می‌کند. بر اساس این گزارش در سال جاری کشورهای جمهوری سابق شوروی و کشورهای جنوب صحرای آفریقا امسال بالاترین نرخ تورم را داشته‌اند. ونزوئلا با نرخ تورم 9 /254 درصد با نرخ تورمی بیش از ۱۰ برابر هر کشور دیگری در صدر این لیست قرار دارد. پس آن کشورهای کنگو (4 /22)، مالاوی (7 /21)، موزامبیک (2 /19)، زامبیا (9 /17)، غنا (5 /17)، نیجریه (7 /15)، قزاقستان (6 /14)، اوکراین (9 /13) و هائیتی (4 /13) قرار دارند.

♦♦♦

ماجرای گازکشی اختصاصی طیب‌نیا

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری مهرنوشت: احمد توکلی نماینده پیشین مجلس نوشت: سولقان لوله‌کشی گاز دارد؛ برای آنکه باغچه وزیر اقتصاد دولت یازدهم از گاز بهره‌مند شود، یک و نیم کیلومتر از سولقان به سمت سنگان لوله‌کشی گاز اختصاصی انجام شده است. علی طیب‌نیا در انتقاد به این حرف اعلام کرد تصویب طرح گاز‌کشی به سولقان و روستای این منطقه مصوبه دولت هشتم بوده که در انتهای دولت دهم اجرایی شد و تکمیل بخشی از آن در دولت یازدهم صورت گرفت. همه واحدهای دارای مجوز منطقه از این امکان برخوردار شدند جز واحدهایی که مجوز نداشتند، درواقع دادستانی ابلاغ کرده که واحدهای بدون پروانه ساخت نمی‌توانند و نباید از امکانات بهره ببرند.

♦♦♦

ساخت اتوبان رودبار را سوت‌وکور کرد

تجارت فردا- لوگو شهروندنوشت: در مسیر رودبار و رستم‌آباد اتوبانی ساخته‌اند که فقط ۱۵۰ متر آن مانده تا کامل شود. اما ساخت این اتوبان با تغییر مسیر مسافران، کم‌کم رودبار را از یاد مسافران گذری خواهد برد و بازار خرید زیتون در رودبار را کساد خواهد کرد. همین الان راسته زیتون‌فروش‌های شهر رستم‌آباد پس از ساخت اتوبان جدید، سوت و کور شده و 30، 40 مغازه این منطقه کرکره‌ها را پایین کشیده‌اند. یکی از مغازه‌دارها می‌گوید «برای ما فرقی ندارد، تغییر شغل می‌دهیم. از اولی که اتوبان را ساختند، رستم‌آباد نابود شد، منجیل و غذاخوری‌هایش هم نابود شدند، حالا نوبت رودبار است.» رودباری که 80 درصد زیتون تولید داخل در آن به فروش می‌رسد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها