شناسه خبر : 23239 لینک کوتاه

سود هفت درصدی لوازم خانگی با طعم رکود

رکود تورمی در بازار لوازم خانگی

شاید زیاد شدن تعداد مراسم عروسی در روزهای ماه شعبان، رنگ و بوی دیگری به بازار لوازم خانگی داده باشد، اما در مجموع فروشندگان لوام خانگی معتقدند که این روزها بازار با رکود و تورم همراه است و مردم میل زیادی به خرید لوازم خانگی ندارند. چرا که لوازم خانگی جزء کالاهای ضروری و اساسی به حساب نمی‌آید.

 ‌شاید زیاد شدن تعداد مراسم عروسی در روزهای ماه شعبان، رنگ و بوی دیگری به بازار لوازم خانگی داده باشد، اما در مجموع فروشندگان لوام خانگی معتقدند که این روزها بازار با رکود و تورم همراه است و مردم میل زیادی به خرید لوازم خانگی ندارند. چرا که لوازم خانگی جزء کالاهای ضروری و اساسی به حساب نمی‌آید.    

رکود ایجاد شده در بازار لوازم ‌خانگی موجب شده بسیاری از فروشندگان مجبور شوند کالاهای خود را با سودی کمتر به‌فروش برسانند. این موضوع به‌ویژه در کالاهای فصلی بیشتر به چشم می‌خورد. به‌طور مثال در حال حاضر مصرف‌کنندگان می‌توانند کالای مورد نیاز خود را باقیمتی کمتر از قیمت مصرف‌کننده خریداری کنند. محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی در این خصوص با اشاره به اینکه بازار لوازم خانگی در رکود تورمی به سر می‌برد، گفت: این موضوع بازار را به‌شدت رقابتی کرده و فروشندگان برای فروش محصولات خود، آن را با سود کمتر یعنی پایین‌تر از قیمت مصرف‌کننده به فروش می‌رسانند. به گفته او، سود تولیدکنندگان لوازم خانگی 20 درصد،‌ سود واردکنندگان در این حوزه 17 درصد و سود عمده‌‌شان سه درصد است. به گفته او فروشندگان برای فروش کالاهای خرد، سودی تا 12 درصد و برای فروش محصولات عمده و بزرگ‌تر مانند یخچال و ماشین ‌لباسشویی، سودی تا 7 درصد دریافت می‌کنند. وی ادامه داد: بازار در زمان فعلی درشرایط رکود تورمی به سر می‌برد و این موضوع باعث شده که خرده‌فروشان برای فروش کالاهایی مانند ماشین لباسشویی و یخچال و ... به سودی حدود 4 درصد راضی شوند و در حقیقت کالاهای خود را با قیمتی کمتر از قیمت مصرف‌کننده به فروش برسانند. طحان‌پور ادامه داد: عمده‌فروشان لوازم خانگی نیز به سود حدود یک درصد راضی شده‌اند چرا که نمی‌توان برخی کالاهای فصلی مانند کولر را به مدت زیادی نگهداری کرد و عمده‌فروشان وخرده‌فروشان ترجیح می‌‌دهند آن را با قیمتی پایین‌تر از قیمت مصرف‌کننده و یا سودی کمتر در فصل خودش به‌فروش برسانند.  به گفته طحان‌پور در حال حاضر واردات لوازم خانگی خارجی نیز کم شده است که یکی از دلایل آن کند شدن روند واردات به دلایلی همچون بالا رفتن قیمت ارز است. اجرای طرح شبنم نیز در کند شدن واردات موثر بوده است. البته باید در خصوص آن با مسوولان صحبت کرد. رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی ادامه داد: به‌طور طبیعی با کند شدن واردات و کم شدن آن، باید قیمت لوازم خانگی خارجی افزایش پیدا کند اما به دلیل شرایط بازار، ظرفیت برای افزایش قیمت وجود ندارد. طحان‌پور گفت: متاسفانه بعد از افزایش شدید قیمت‌ها از ابتدای سال 91، مردم بسیاری از کالاهای غیرضروری را از سبد کالایی خود حذف کرده‌اند که لوازم خانگی از این دست از کالاها محسوب می‌شود. در شرایط فعلی همچنین برخی برندها تعدادی از کالاهای خود را تولید نمی‌کنند که این مساله موجب شده، قیمت این کالاها بالاتر از قیمت مصرف‌کننده باشد. وی دلیل عدم تولید این کالاها را عدم واردات قطعه‌های مورد نیاز برای تولید آنها به دلیل مشکلات ارزی عنوان کرد که درحال حاضر گریبانگیر تولید شده است. طحان‌پور ادامه داد: البته تولیدکنندگان در شرایط فعلی وضع بهتری دارند و کمتر از سود مصوب خود پایین می‌آیند ضمن اینکه بالا رفتن قیمت از سال گذشته موجب شده که آنها چک‌های بلندمدت برای خرید محصولات خود را نپذیرند و تنها پذیرای چک‌های کوتاه‌مدت باشند.      

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها