شناسه خبر : 22627 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

تولید بیشتر با ساعت کار کمتر

a-18-1نوشت: شرکت «اکسپرت مارکت» در گزارش جدید خود شاخص بهره‌وری در 35 اقتصاد منتخب را محاسبه کرد و نوشت ساعت کار کمتر به تولید بیشتر می‌رسد. لوکزامبورگ دارای تولید ناخالص سرانه 75 هزار پوند است و نیروی کار این کشور به‌طور میانگین 1643 ساعت در سال کار می‌کند و با داشتن کمترین ساعت کار بهره‌ورترین کشور جهان است. بعد از لوکزامبورگ نروژ، استرالیا، سوئیس، هلند و آلمان بیشترین بهره‌وری و کمترین ساعت کار را دارند. مکزیکی‌ها هم با داشتن بالاترین ساعت کاری معادل 2228 ساعت در سال کمترین بهره‌وری را دارند. این گزارش نشان می‌دهد کشورهایی که ساعات کاری کمتری دارند، دارای بهره‌وری بالاتر هستند و بالعکس.

♦♦♦

امحای ٦٠٠ میلیون برگ اسکناس 

a-18-2نوشت: هر سال عددی نزدیک به ۶۰۰ میلیون برگ اسکناس از چرخه استفاده خارج و امحا می‌شود و متقابلاً سالانه بین ٦٠٠ تا ٩٠٠ میلیون برگ اسکناس جدید چاپ شده که این اسکناس‌ها به مرور وارد بازار می‌شوند. البته اسکناس‌های امحا‌شده با اسکناس‌های چاپ جدید یک تفاوت عمده دارد و آن اینکه اسکناس‌های کهنه عمدتاً رقم‌های ریز را شامل می‌شود که دیگر کمتر مورد داد و ستد قرار می‌گیرد اما چاپ اسکناس‌های جدید از دستورالعمل دیگری پیروی می‌کند و اسکناس‌های متداول‌تری را به بازار وارد می‌کند. با توجه به نحوه گردش پول‌های کاغذی تقریباً پنج سال زمان نیاز خواهد بود تا تمام اسکناس‌ها از ریال به تومان تبدیل شوند. 

♦♦♦

سرانجام نافرجام خصوصی‌سازی

a-19-2به نقل از رئیس سازمان خصوصی‌سازی نوشت: یک‌هزارو٧١٣ شرکت در فهرست واگذاری قرار گرفت که از این میان ٨٤٥ شرکت به‌طور کامل واگذار شده است. این رقم چیزی کمتر از نصف شرکت‌هایی است که در لیست اولیه واگذاری‌ها قرار داشتند. پوری‌حسینی می‌گوید ١٧٦ شرکت لیست واگذاری‌ها به‌صورت کامل منحل یا ورشکسته شده‌اند و ٢١٨ شرکت هم از فهرست واگذاری‌ها خارج شده‌اند. علاوه بر این، ١٤٥ شرکت دیگر در آستانه خروج از واگذاری‌ها قرار دارند تا شرایط آنها بهبود پیدا کند و آماده واگذاری شوند. با این حساب، تنها ١٩‌درصد شرکت‌هایی که در فهرست واگذاری قرار داشتند، باقی مانده‌اند. شرکت‌هایی که به گفته مدیران، جزو شرکت‌های ضعیف‌تر و زیانده هستند و روی دست دولت مانده‌اند.

♦♦♦

١٠‌ میلیارد مترمکعب اضافه‌برداشت سالانه آب

a-19-3در گفت‌وگو با قائم‌مقام وزیر نیرو نوشت: بیش از ۳۰۰‌ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۳۰‌ هزار حلقه بسیار تعیین‌کننده و مهم هستند اما تاکنون تنها موفق به انسداد ۳۴‌ هزار چاه شده‌اند. بیشترین چاه‌های غیرمجاز در بخش کشاورزی و باغات هستند. اما بخش فلات مرکزی ایران بیش از هر بخش دیگری درگیر حفر چاه‌های غیرمجاز است. علیرضا دایمی گفت: بیش از ٣٠‌ هزار چاه غیرمجاز در حوزه دریاچه ارومیه تا پایان دولت قبل حفر شده است. او گفت: بیلان آب زیرزمینی کشور نشان می‌دهد در سال چیزی حدود هشت تا ١٠‌ میلیارد مترمکعب برداشت بیش از حد مجاز انجام می‌شود. 

 

دراین پرونده بخوانید ...