شناسه خبر : 22211 لینک کوتاه

ظرفیت‌های تولید ملی را قدر بدانید

بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در جمع مسوولان نظام

در یک نگاه کلان به مسائل کشور، شماها که مسوول هستید، از مسوولان درجه‌ یک تا مدیران بخش‌های مختلف، اگر بخواهید کشور را درست اداره کنید، اگر بخواهید فرصت‌ها و تهدیدها را به‌معنای واقعی کلمه مدیریت بکنید -چون هم فرصت‌هایی هست، هم تهدیدهایی هست؛ باید بتوان این فرصت‌ها و تهدیدها را درست مدیریت کرد.

ظرفیت‌های تولید ملی را قدر بدانید

 در یک نگاه کلان به مسائل کشور، شماها که مسوول هستید، از مسوولان درجه‌ یک تا مدیران بخش‌های مختلف، اگر بخواهید کشور را درست اداره کنید، اگر بخواهید فرصت‌ها و تهدیدها را به‌معنای واقعی کلمه مدیریت بکنید -چون هم فرصت‌هایی هست، هم تهدیدهایی هست؛ باید بتوان این فرصت‌ها و تهدیدها را درست مدیریت کرد- اگر بخواهید سرمایه‌های ملی را درست به کار بگیرید، اگر بخواهید ظرفیت‌های کشور را که بسیاری از این ظرفیت‌ها هم هنوز ناشناخته‌اند به فعلیت برسانید و از آنها بهره‌برداری بکنید، اگر بخواهیم راه را از بیراهه تشخیص بدهیم -چون انسان، مسوولان کشور، دولت‌ها و بخش‌های مختلف، در مقابل خودشان گاهی راه‌هایی را مشاهده می‌کنند که بعضی از این راه‌ها بیراهه است؛ ما را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند- و این کارهای بزرگ را انجام بدهیم، احتیاج داریم که اولاً ملاک‌های تصمیم‌گیری‌مان را مشخص کنیم و آنها را درست انتخاب کنیم، ثانیاً از تجربه‌هایمان استفاده کنیم...

گفتیم باید از تجربه‌ها استفاده کنیم. چند مورد را من اینجا ذکر کرده‌ام. یک مساله، مساله‌ تاثیر انسجام و اتحاد ملی است در موفقیت؛ این بسیار چیز مهمی است... نکته‌ دومی که جزو تجربه‌هاست: به ظرفیت‌های داخلی اولویت دادن [است]. این همان چیزی است که ما امسال را اعلام کردیم [سال] تولید ملی و اشتغال. تولید ملی؛ یکی از بخش‌های مربوط به ظرفیت‌ها، تولید ملی است؛ در اینجا تولید صنعتی و کشاورزی مورد نظر است؛ البته تولید نرم‌افزاری و تولید علم و تولید فکر هم حتماً جزو تولید داخلی است و مهم است، لکن چون مسائل اقتصاد در میان بود، مراد ما تولید صنعتی و کشاورزی و مانند اینهاست. تولید ملی، تولید داخلی؛ ظرفیت‌های داخلی باید مورد توجه قرار بگیرد. به نظر من، ظرفیت نیروی انسانی جوان ما بسیار ظرفیت خوبی است. چند روز قبل از این، یک عده از جوان‌های دانشجو در همین حسینیه جمع شدند، تعدادی‌شان آمدند اینجا صحبت کردند. به بعضی از مسوولان محترم گفتم که واقعاً سطح فهم و درک و برداشت و تلقی اینها از مسائل کشور، سطح بسیار بالا و پیشرفته‌ای است؛ از اینها باید استفاده بشود؛ این نیروی انسانی پیشرفته‌ ما[است]، افرادی که برای پیشرفت کشور و جهش آن به سمت جلو می‌توانند نقش ایفا کنند. ما در زمینه‌ مسائل علمی از این ظرفیت داخلی خیلی استفاده کرده‌ایم. 

دیدار مسوولان نظام با مقام معظم رهبری
 17 رمضان 1438 (22 خرداد 1396)
 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها