شناسه خبر : 22150 لینک کوتاه

مس؛ فلز آینده‌دار

نگاهی به عملکرد شرکت ملی مس از دوربین آمار

در حال حاضر استخراج مس از معادن در کرمان و آذربایجان سالانه حدود 250 هزار تن است که به گفته مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران پتانسیل تولید با ظرفیت 400 هزار تن نیز برای سال‌های آتی وجود دارد.

مس؛ فلز آینده‌دار

مس از جمله فلزاتی است که دامنه کاربرد آن در طول زمان افزایش یافته و همین موضوع باعث ورود آن به بورس‌های معتبر دنیا شده است. 85 تا 90 درصد مس مصرفی دنیا از طریق استخراج معادن مس حاصل شده و بر اساس ارزیابی صورت‌گرفته در سال 1376، ذخایر معدنی مس در کل جهان (به استثنای چین و شوروی سابق) معادل 57000 هزار میلیون تن برآورد شده و ذخیره معادن مس ایران حدود 1900 میلیون تن با 14 میلیون تن مس محتوی است که حدود سه درصد از ذخایر معدنی مس جهان را در‌بر می‌گیرد. طبق بررسی‌های انجام‌شده، ایران از لحاظ ذخایر معدنی مس روی کمربند جهانی این فلز قرار گرفته است که در راستای محور شمال غرب-‌‌‌جنوب شرق کشور امتداد دارد.

در حال حاضر استخراج مس از معادن در کرمان و آذربایجان سالانه حدود 250 هزار تن است که به گفته مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران پتانسیل تولید با ظرفیت 400 هزار تن نیز برای سال‌های آتی وجود دارد.

یکی از پروژه‌هایی که در شرکت مس به جد دنبال می‌شود بحث انتقال آب خلیج فارس به استان یزد و کرمان است که با توجه به اینکه حیاتی‌ترین موضوع این منطقه آب است، پروژه‌های اصلاحی زیادی در بهره‌وری آب انجام شده و همه سهامداران این شرکت اراده کرده‌اند تا سال ۹۸ آب را از خلیج‌فارس گرفته و شیرین کنند و به یزد و کرمان انتقال دهند.

شرکت ملی صنایع مس ایران سود خالص سال 96 خود را 10 میلیارد و 235 میلیون ریال پیش‌بینی کرده است که براین اساس سهم 31 /24 درصدی از صنعت را به خود اختصاص داده است.

همچنین فروش سال 96 شرکت 59 میلیارد و 193 میلیون ریال پیش‌بینی شده که سهم 01 /16 درصدی در صنعت دارد.

بنابر پیش‌بینی‌های مالی شرکت، ارزش بازار «فملی‌» در سال 96 معادل 95 میلیارد و 200 هزار ریال است. این رقم در سال 95 معادل 100 میلیارد ریال بوده است.

بر اساس گزارش‌های شرکت در تاریخ 12 اردیبهشت ماه 95 پرتفوی ملی صنایع مس ایران شامل سهام شرکت‌های بورسی کالسیمین، مس شهید باهنر، آلومینیوم ایران، فرآوری مواد معدنی ایران، ملی سرب و روی ایران و آلومراد است. همچنین شرکت‌های فرابورسی این پرتفوی شامل صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران، زرین معدن آسیا و صنعت روی زنگان است.

شرکت پیش‌بینی کرده در سال 96 بیش از 60 میلیون و 787 هزار و 475 تن از انوع محصولات مختلف تولید کند. شرکت در سال 95 معادل 59 میلیون و 595 هزار و 433 تن از همین محصولات تولید کرده است.

کنسانتره مس، کاتد، مفتول، بیلت، اسلب، کنسانتره مولیبدن، کنسانتره طلا و نقره، ته‌پاتیل، اسید‌سولفوریک، سنگ سولفور و اکسید مولیبدن از محصولات تولیدی این شرکت است.

همچنین آند، غبار مولیبدن، سنگ اکسید، سنگ آهک خام، آهک پخته‌شده، آهک خرد‌شده، سیلیس خرد‌شده، سنگ سیلیس، غبار کنسانتره مس، آند قراضه برگشتی و ضایعات ریخته‌گری از دیگر محصولات تولید‌شده این شرکت است که از سال 95 تولید شده‌اند.

این شرکت همچنین پیش‌بینی کرده یک‌میلیون و 778 هزار و 168 تن کنسانتره مس، کاتد، مفتول، بیلت، اسلب، کنسانتره مولیبدن، کنسانتره طلا و نقره، ته‌پاتیل، سنگ سولفور، اکسید مولیبدن و آند در سال 96 به مبلغ 59 میلیارد و 193 میلیون ریال به فروش رساند.

شرکت در سال 95 معادل دومیلیون و 57 هزار و 277 تن از همین محصولات را به مبلغ 65 میلیارد و 337 میلیون ریال فروخته است. به همین جهت در این گزارش عملکرد ملی مس در قالب نمودارها و جدول‌هایی به تصویر کشیده شده است. 

تجارت - فردا - 83

تجارت - فردا - 83-2

تجارت - فردا - 83-3

تجارت - فردا - 83-4

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها