شناسه خبر : 22116 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده‌ روزنامه‌ها

نفع گردشگری در مدیریت تعطیلات

a-16-1نوشت: گردشگری داخلی می‌تواند سهمی بیش از 30 درصد تولید ناخالص داخلی را از آن خود کند و حدود 60 درصد اقتصاد گردشگری ناشی از مصرف گردشگری داخلی است. اما بسیاری از سفرهای داخلی یک کشور، تحت تاثیر کمیت و کیفیت تعطیلات آن کشور است و برای رسیدن به این سهم باید دید چگونه می‌توان کمیت و کیفیت زمانی و مکانی تعطیلات را ارتقا بخشید. افزایش تعطیلات فقط به شرطی به نفع گردشگری کشور است که ساماندهی شده باشد. مساله سازماندهی تعطیلات آخر هفته به همین دلیل مطرح شده و هدف از ساماندهی تعطیلات فقط افزایش روزهای تعطیل نیست؛ بلکه مدیریت تعطیلات است.

♦♦♦

بی‌احتیاطی مهم‌ترین علت حوادث کار

a-16-2نوشت: در ۹‌ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۲ میلیون و ۶۶۹ هزار نفر در معرض خطر حوادث ناشی از کار بودند که در مجموع ۱۳ هزار و ۶۳ نفر در حوادث ناشی از کار دچار حادثه شدند. بر اساس این گزارش بیشترین حادثه‌دیدگان ناشی از کار مربوط به استان‌های اصفهان با ۱۲۶۸ نفر و استان تهران با ۱۱۰۰ نفر و کمترین آن مربوط به استان‌های خراسان شمالی با ۳۵ نفر و اردبیل ۵۴ نفر بوده است. نکته قابل توجه آنکه بیشترین علل حوادث ناشی از کار به ترتیب مربوط به بی‌احتیاطی افراد با تعداد ۸۸۳۷ حادثه، سایر علل با تعداد ۲۲۸۵ حادثه و عدم رعایت مقررات ایمنی با تعداد ۱۲۴۴ حادثه بوده است.

♦♦♦

بازار ۵۰۰‌ میلیارد‌تومانی خودکار

a-17-1نوشت: سالانه ۵۰۰‌ میلیون خودکار در کشور مصرف می‌شود که سهم نوع ایرانی آن کمتر از ۱۰۰ میلیون است و ۸۰‌ درصد بازار خودکار دست تولیدکننده‌های چینی و آلمانی است. این موضوع در شرایطی است که سود حداقل ۴۰‌ میلیارد‌تومانی واردات خودکار خارجی تقریباً معادل دستمزد سالانه چهار‌ هزار کارگر ایرانی است و تولید این میزان خودکار در کشور می‌تواند یک بازار 500 میلیارد‌تومانی ایجاد و حداقل چهار هزار کارگر را مشغول به کار کند. عباس هدایتیان، رئیس سابق اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار اعلام کرده است، در حال حاضر تنها سه کارخانه تولیدکننده خودکار در کشور وجود دارد که یک کارخانه فعال و دو کارخانه دیگر به شکل نیمه‌فعال مشغول به‌کار هستند.

♦♦♦

توقف رشد تعداد دانشجویان مهاجر ایرانی

a-17-2نوشت: آمارهای مختلف نشان می‌دهد رتبه پایین شاخص جابه‌جایی دانشجویان ایران بیشتر به علت تعداد کم دانشجوهای خارجی در ایران است نه فرار مغزها. بر اساس تحقیق اخیر پژوهشکده مطالعات فناوری از سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶) به بعد میزان مهاجرت دانشجویان ایرانی به‌شدت افزایش پیدا کرد و تعداد دانشجوهای مشغول به تحصیل ایرانی در دیگر کشورها از ۲۴ هزار نفر به ۵۰ هزار نفر رسید. اما در چند سال گذشته رشد تعداد دانشجویان مهاجر ایرانی متوقف شده و حتی مقدار اندکی کاهش هم پیدا کرده است. رتبه ایران در تعداد مهاجران تحصیل‌کرده از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ تغییر چندانی نکرده و از ۱۵ به ۱۶ رسیده است.

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها