شناسه خبر : 21602 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جلالی خطاب به قالیباف: توپ وعده‌هایتان را به مجلس شوت نکنید

پول‌پاشی مهلک در فضای اقتصاد

از نامزدهای انتخاباتی اصرار که یارانه‌ها را دو تا سه برابر کنند و از دولت و مجلس گرفته تا کارشناسان اقتصادی انکار که چنین امری با توان اقتصاد ایران همخوانی ندارد.

پول‌پاشی مهلک در فضای اقتصاد

از نامزدهای انتخاباتی اصرار که یارانه‌ها را دو تا سه برابر کنند و از دولت و مجلس گرفته تا کارشناسان اقتصادی انکار که چنین امری با توان اقتصاد ایران همخوانی ندارد. بعد از علی لاریجانی که هفته قبل صراحتاً موضع مجلس در قبال افزایش یارانه‌ها را روشن کرد و گفت افزایش یارانه از شئونات مجلس است و مجلس با این روش‌ها مخالف است، حالا مرکز پژوهش‌های مجلس هم در گزارشی مفصل اعلام کرده طرح و اجرای وعده توزیع منابع با هدف جلب نظر عموم در نهایت منجر به بروز ابرتورم، بحران ارزی و بحران ترازپرداخت‌ها خواهد شد. دنیای اقتصاد با انتشار این گزارش نوشت: بر مبنای نظر کارشناسان قوه مقننه، سیاست افزایش یارانه و مخارج دولت به‌عنوان یکی از مصادیق پول هلی‌کوپتری (پول‌پاشی) است که اجرای این‌گونه سیاست‌ها اگرچه در گام اول اوضاع را در ظاهر راضی‌کننده جلوه می‌دهد، اما پس از مدتی با نمود یافتن ریسک تورمی، کمبود در طرف عرضه و تشدید کسری بودجه، کنترل شرایط و اوضاع از دست دولت خارج می‌شود و تورم فزاینده دستمزدهای واقعی را در سرازیری کاهش قرار می‌دهد. نقطه پایان این سیکل مخرب نیز بازگشت به نقطه شروع است؛ با این تفاوت که علاوه بر رکود، اکنون تورم شدید، قدرت خرید مردم را نیز تا حدود زیادی کاهش داده است.

♦♦♦

تورم 48‌درصدی با افزایش یارانه‌ها

در ادامه این گزارش مشخص شده که برای افزایش مقدار مشخصی از یارانه به ازای هر ایرانی، چه مقدار بار تورمی به شهروندان کشور تحمیل می‌شود. این گزارش نشان داده که به ازای هر 50 هزارتومانی که به میزان یارانه دهک‌های مختلف اضافه شود، چه تورمی ایجاد خواهد شد. بر این اساس با پرداخت یارانه 150 هزارتومانی به کل جمعیت نرخ تورم در پایان سال 1396 به 6 /29 درصد خواهد رسید یا همچنین افزایش یارانه‌ها تا مرز 300 هزار تومان منجر به تورم 1 /48‌درصدی در پایان سال خواهد شد. اما همین گزارش نشان می‌دهد اگر یارانه دهک اول حتی تا میزان 300 هزار تومان افزایش یابد، تورم به 9 /14 درصد خواهد رسید و بهترین راهکار را هم تعیین راهبرد در گروه‌های کم‌درآمد و ایجاد منابع پایدار معرفی کرده است. اما افزایش تورم تنها یکی از تبعات این سیاست است. در ادامه گزارش آمده که سیاست افزایش یارانه به شکل پول‌پاشی می‌تواند هجوم سرمایه از بانک‌ها به سمت بازارهای دارایی را به وجود بیاورد و زمینه‌ساز ابرتورم در اقتصاد شود. این گزارش نشان می‌دهد این سیاست‌ها نه‌تنها منجر به افزایش سطح رفاه نخواهد شد، بلکه به واسطه شوک‌های تورمی و بحران‌های سفته‌بازی، رفاه ابتدایی تزریق‌شده را بلافاصله خنثی و حتی تخریب می‌کنند.

♦♦♦

توپ قالیباف در زمین مجلس

رئیس مرکز پژوهش‌ها هم در نامه‌ای جداگانه به محمدباقر قالیباف هم تبعات افزایش یارانه‌ها را هشدار داده و هم از او خواسته که منبع تامین اعتبار یارانه را مشخص کند و تاکید کرده که با طرح این وعده‌ها توپ را به زمین مجلس نیندازد و قوه مقننه را عامل عدم توجه به مردم معرفی نکند. به گزارش آنا کاظم جلالی در این نامه نوشته پرسش اصلی این است که منابع مالی برای چند برابر کردن یارانه نیازمندان از کجا تامین خواهد شد؟ چون رعایت اصول اخلاقی حکم می‌کند در این‌باره با مردم صادقانه صحبت کنیم. درک گزینه‌های پیش‌رو چندان دشوار نیست. یکی از راه‌ها، گران کردن قیمت حامل‌های انرژی است که نرخ بنزین با افزایش دو برابری یارانه به حدود لیتری سه هزار تومان افزایش خواهد یافت. راه دوم حذف یارانه برخی گروه‌ها و افزایش یارانه دیگران است. راه سوم توزیع همه منابع حاصل از فروش حامل‌های انرژی بین مردم است. جلالی نوشته از طرفی هرگونه پرداخت یارانه نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی است و این یک تاکتیک غیراخلاقی و غیر‌صادقانه است که ما امروز وعده می‌دهیم و با این کار توپ را به زمین مجلس شورای اسلامی شوت می‌کنیم، حال یا مجلس می‌پذیرد که یارانه‌ها را افزایش دهد یا نمی‌پذیرد، در هر حال برای ما یک برگ برنده‌ای خواهد بود و در صورت عدم تصویب مجلس، قوه مقننه را عامل عدم توجه به مردم و ممانعت از افزایش یارانه‌های نقدی معرفی خواهیم کرد.

♦♦♦

چرا یارانه دو‌میلیونی ندهیم؟

واکنش‌ها به طرح افزایش یارانه نقدی در میان اقتصاددانان هم ادامه دارد. از آن جمله سعید لیلاز در گفت‌وگو با ایلنا گفته اگر بنزین به لیتری ۱۰ هزار تومان برسد می‌توان ۷۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت کرد. چرا آقای قالیباف می‌خواهد ۲۵۰ هزار تومان یارانه بدهد؟ بنزین را به ۱۰ هزار تومان برساند و به همه ملت ۷۰۰ هزار تومان یارانه بپردازد. اگر قرار باشد با یک تورم لجام‌گسیخته حرکت کنیم می‌توان یارانه بیشتری پرداخت کرد. او گفته کاندیداهایی که دوست دارند وعده بدهند چرا دست‌شان به کم می‌رود؟ اگر قرار شود یارانه‌ها به ۲۵۰ هزار تومان در ماه افزایش یابد، دلار باید هشت هزار تومان بشود. دلار را به ۴۰ هزار تومان برسانند تا بتوانند یارانه دو میلیون تومانی پرداخت کنند. لیلاز در این گفت‌وگو اعلام کرده برداشت از حساب شرکت‌ها یکی از راه‌های افزایش یارانه نقدی بوده است. او گفته شرکت توانیر و شرکت ملی گاز و حتی گمرک جزو شرکت‌هایی بودند که در دولت قبل برای پرداخت یارانه از حساب‌شان پول برداشت می‌شد. در دولت قبل بیستم به بیستم هر ماه در واقع جیب گمرک را لخت می‌کردند تا بتوانند یارانه را پرداخت کنند.

♦♦♦

بحث مسکن مهر

افزایش وعده‌ها یک‌سوی بازی اقتصادی انتخابات این دوره است و تخریب شدید دولت سوی دیگر آن. در انتخابات پیش رو، تاکتیک اصلی تخریب دولت است و زیر سوال بردن همه دستاوردهای اقتصادی آن. اما این تاکتیک از طرف کابینه روحانی بدون جواب نمانده و وزرای او یکی‌یکی به این تخریب‌ها واکنش نشان داده‌اند. از آن جمله عباس آخوندی است که این روزها در کانال تلگرامی‌اش بارها به این تخریب‌ها جواب داده است. اما یکی از این واکنش‌ها خطاب به ابراهیم رئیسی است. به گزارش قانون آخوندی نوشت: آقای رئیسی، من به دلیل روحانی‌زاده بودن تصمیم داشتم به احترام لباس شما هیچ تعرضی به شما نداشته باشم. اما شما گفتید پیشرفت پروژه مسکن مهر در این دوره سالی شش درصد بوده است. به شما عرض کنم 55 درصد تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر در این دوره صورت گرفته است. باقی واحدها هم با پیشرفت 74 درصد است. بنابراین، نیازی به زحمت شما نیست. شما خوب می‌دانید که بیش از 117 هزار واحد مسکونی مهر فاقد متقاضی هستند. این به معنی تصرف در وجوه امانی مردم و مبالغ دریافتی بابت پیش‌خرید مسکن مهر صورت گرفته است. این ظلم فاحشی است که به پیش‌خریداران مسکن مهر از سوی دولت پیشین رفته و شما در آن موقع معاون اول قوه قضائیه بودید. بفرمایید چه اقدامی در برابر شرکای سیاسی‌تان در دولت پیشین برای احقاق حقوق مردم کردید؟ جز آنکه همان افراد را به عنوان عناصر اصلی ستاد انتخاباتی خود دعوت کردید؟

شما می‌دانید که نه‌تنها چندین هزار میلیارد تومان مسکن مهر خارج از مناقصه واگذار شد، که 53 هزار واحد آن به یک شرکت خارجی از ترکیه واگذار شد. حال شما واقعاً چگونه و با چه تصوری از مردم این‌گونه وانمود می‌کنید که مخالف واگذاری کار به خارجی‌ها هستید. بار دیگر هم او در کانال خود به نامزد پیشنهادکننده و حامیان مسکن مهر پیشنهاد داده یک روز به مجتمع‌های ساخته‌شده در پرند، پردیس و دیگر شهرها رفته و در آن زندگی کنند تا ببینند چه محیط وحشتناکی پیش روی آنها قرار دارد.

♦♦♦

آنها که کشور را به خاک سیاه نشاندند

محمود حجتی هم وزیر دیگری است که سکوت خود را شکست و در واکنش به رقبای روحانی که دولت را متهم به واردات کرده‌اند گفت: آنهایی که مسوولان دولت را وارداتچی خطاب می‌کنند و امروز در برخی ستادها خزیده‌اند، در دولت گذشته ایران را به خاک سیاه نشاندند و چشم‌هایشان را بسته‌اند تا نبینند چه اتفاقاتی در کشور افتاده است. به گزارش خبرآنلاین، محمود حجتی با گلایه از انتقادهایی که در روزهای اخیر به دولت وارد شده است، گفت: آنها که ما را «وارداتچی پیر و خسته» می‌دانند همان کسانی بودند که در دولت گذشته مسوولیت داشتند و امروز می‌خواهند به هر طریقی شده به وزارت، صدارت برسند. او افزود: برخی از آقایانی که در دولت گذشته وزیر بازرگانی بوده‌اند در مصاحبه‌ای با روزنامه ایران اعلام کردند در آن زمان برای تامین نیاز داخلی کشور مجبور بودیم اقدام به واردات کنیم و برای آن درصدد گرفتن مجوز از مقام معظم رهبری برآمدیم، چرا که در کشور آرد موجود نبود و اگر گندم وارد نمی‌کردیم این بحران به وجود می‌آمد؛ بنابراین برای آن ستاد بحران تشکیل دادیم و زمانی که کشتی‌ها به مرزهای ایران نزدیک می‌شدند با یک قایق موتوری به سرعت به آنها نزدیک می‌شدیم تا نمونه‌برداری‌ها را قبل از رسیدن کشتی به ساحل انجام دهیم، چرا که باید بلافاصله به محض ترخیص از گمرکات به کارخانه‌ها می‌فرستادیم و در واقع در آن ایام ۱۷، ۱۸ استان بودند که موجودی گندم آنها کمتر از هفت روز بود اما در واقع نباید کمتر از سه ماه باشد.

♦♦♦

بیایید دارایی‌مان را معاوضه کنیم

بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در واکنش به قالیباف که وزرای دولت را کاسب خطاب کرده بود، گفت: من نزدیک به ۲۵ سال سابقه وزارت دارم و از این مدت حدود ۱۲ سال وزیر نفت بوده‌ام، یعنی در وزارتخانه‌ای کار می‌کنم که پردرآمدترین وزارتخانه کشور است و بیشترین گردش مالی را دارد و اگر قرار باشد من کاسب باشم، باید الان بیشترین درآمد و اموال را داشته باشم. پیشنهاد من به آقای قالیباف این است که اموال‌مان را باهم معاوضه کنیم! یعنی هر چه من و خانواده داریم به اسم آقای قالیباف بزنیم و هر چه آقای قالیباف و خانواده‌شان دارند به اسم من بکنند؛ اگر ایشان آماده‌اند در اولین فرصت می‌توانیم به محضر برویم و این کار را انجام دهیم و من برای این کار آماده‌ام. البته ایشان نباید لیست اموال من را ببینند چون ممکن است پشیمان شوند!

♦♦♦

انقلابی بودن پرداخت یارانه و چاپ پول نیست

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد هم با گله از وعده افزایش یارانه‌ها گفت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تاکنون برنامه عملیاتی برای رفع مشکلات جامعه نداده‌اند و آنچه گفته شده شعار و وعده بوده است. به گزارش ایسنا طیب‌نیا گفت: اگر یک فرد بتواند اشتغال و درآمد ایجاد کند، ما آنها را فاسد و زالوصفت نمی‌دانیم بلکه فردی انقلابی می‌دانیم که به مردم خدمت می‌کند. انقلابی بودن پرداخت یارانه و چاپ پول نیست بلکه ایجاد اشتغال است. چون پرداخت کارانه، یارانه و نظایر آن تنها غول تورم را بار دیگر بیدار می‌کند و به جان مردم می‌اندازد. برای اجرای طرح کارانه و سه برابر شدن یارانه، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است. این در حالی است که کل درآمد نفتی کشور پارسال ۷۲ هزار میلیارد تومان بود. 

 

دراین پرونده بخوانید ...