شناسه خبر : 28583 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آتش در کنسولگری ایران

حمله سپاه به محل استقرار یک گروهک تروریستی در خاک عراق

مهم‌ترین ماجرای سیاسی هفته گذشته، در خاک عراق رقم خورد. حمله و به آتش کشیدن ساختمان کنسولگری ایران در بصره و حملات موشکی مشکوک به برخی از نقاط امنیتی بصره.

آتش در کنسولگری ایران

مهم‌ترین ماجرای سیاسی هفته گذشته، در خاک عراق رقم خورد. حمله و به آتش کشیدن ساختمان کنسولگری ایران در بصره و حملات موشکی مشکوک به برخی از نقاط امنیتی بصره. ایران در شرح واقعه نوشت: جمعی از مردم شهر نفت‌خیز بصره در اعتراض به آنچه «ناکارآمدی خدمات عمومی»، «مشکلات اقتصادی» و «افزایش بیکاری» عنوان می‌شد، برخی از ساختمان‌های دولتی شهرشان و همچنین کنسولگری ایران را به آتش کشیدند. اعتراضاتی که از چند روز قبل در اعتراض به مسمومیت تعداد زیادی از شهروندان آغاز شده بود و جمعه‌شب -16 شهریور- به اوج خود رسید. خبرها می‌گفت اگرچه ساختمان کنسولگری ایران کامل در آتش سوخته اما کلیه کارکنان و دیپلمات‌های ایرانی پیش از شروع حمله به کنسولگری تخلیه شده بودند و هیچ‌یک از خدمه و دیپلمات‌ها در این حادثه آسیب ندیدند. این در حالی بود که ناآرامی‌ها در بصره چند وقتی است آغاز شده و گله مقامات ایرانی از این است که چرا عراق در حفاظت از ساختمان‌های امنیتی و سیاسی کوتاهی کرده و چنین مشکلی پیش آمده است. از همین‌جاست که مساله دست‌های پنهان در آتش زدن ساختمان کنسولگری ایران مطرح می‌شود. اعتماد نوشت: جمعه‌شب نیروهای پلیس کنار کشیده‌اند تا معترضان بدون مزاحمت بتوانند به سمت کنسولگری ایران هجوم ببرند و آن را به آتش بکشند. خبرنگار واشنگتن‌پست از بصره گزارش داده نزدیک غروب گروه‌هایی از جوانان و معترضان عراقی در نزدیکی کنسولگری ایران تجمع کردند. آنها به راحتی از کنار ایست‌های ماموران پلیس عبور کردند و در سر راه‌شان هر چیزی را به دست آوردند، شکستند تا به ساختمان اصلی کنسولگری برسند و آن را به آتش بکشند، ده‌ها جوان دیگر هم بیرون کنسولگری منتظر ایستادند. پلیس کناری ایستاده بود و گهگاه برخی ماموران پلیس با معترضان بگو و بخند و خوش و بش می‌کردند.

احضار شبانه سفیر

این حادثه سبب واکنش سریع وزارت خارجه ایران شد. این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای این حمله را محکوم و اعلام کرد مسوولیت حفاظت از اماکن دیپلماتیک بر عهده دولت عراق بوده و خواستار اشد مجازات برای عاملان تعرض شد. همچنین سفیر عراق در ایران شبانه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به او اعلام شد.  بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه از دولت عراق مصراً خواست هر‌چه سریع‌تر نسبت به شناسایی، دستگیری و اشد مجازات آمران و عاملان این جرم سنگین اقدام کند. قاسمی ضمن ابراز تعجب از بی‌تحرکی پلیس بصره گفت: «به‌رغم تحریکات روزهای گذشته توسط عوامل مشکوک علیه سرکنسولگری ایران، دولت عراق به وعده‌ها و اطمینان‌های داده‌شده از کانال‌های دیپلماتیک برای انجام وظیفه خود عمل نکرد.» کوتاهی نیروهای امنیتی را، مقامات عراق هم تایید کرده‌اند. حیدر‌العبادی، نخست‌وزیر عراق با تایید این مطلب خواستار تحقیق از یگان‌های امنیتی مسوول محافظت از نهادهای عراقی و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره شد. ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در بیانیه‌ای، تعرض و به آتش کشیدن ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره را محکوم کرد. پیشتر احمد محجوب، سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این اقدام به منافع عراق و روابطش با کشورهای جهان آسیب می‌زند. نوری المالکی، معاون رئیس‌جمهوری عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون این کشور در واکنش به اتفاقات اخیر بصره و آتش زدن کنسولگری ایران در این شهر گفت: «نیروهای امنیتی در انجام وظایف خود کند عمل کردند و این امر باعث شد که گروه‌های تخریبی در آتش زدن مقرهای احزاب و کنسولگری ایران در بصره آزادی کامل داشته باشند.»

دلیل حمله به کنسولگری

اما دلیل حمله به کنسولگری ایران در بصره چه بود؟ دنیای اقتصاد نوشت: تحلیل‌های مختلفی از چگونگی و جزئیات این اقدام صورت گرفته است که برخی آن را تحرک مخالفان روابط حسنه ایران و عراق می‌دانند که پیشتر و در ماجرای گردشگران عراقی در مشهد خود را نشان داده بود. برخی دیگر هم معتقدند آتش زدن کنسولگری ایران با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن اجلاس سه‌جانبه تهران برای صلح در سوریه بوده است. امیر عبدالهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل هم به ردپای عوامل خارجی اشاره کرده و گفت: «در حادثه به آتش کشیدن سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره، رد پای عوامل خارجی و جنگ‌افروزان در منطقه پررنگ است. نباید اجازه داد شیعه انگلیسی و وهابیت سعودی عراق را به آشوب کشند. روابط تهران و بغداد راهبردی است.» همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حمله به کنسولگری ایران در بصره را اقدام سیاسی جهت‌دار دانست و گفت: «در راس این اقدام بعثی‌ها هستند که قابلیت شناسایی دارند. البته که باید دولت عراق ابعاد معنوی و مادی این حمله را جبران کند.»

حمله به گروهک تروریستی در خاک عراق

همزمان با این تحرکات، 17 شهریورماه سپاه پاسداران ایران به محل استقرار یک گروهک تروریستی در خاک عراق حمله کرد. به گزارش عصر ایران سپاه پاسداران در حمله موشکی به کردستان عراق، مقر حزب دموکرات کردستان ایران را مورد هدف قرار داد. این حمله با استفاده از هفت موشک زمین به زمین انجام شد. سایت رجانیوز نوشت که در این حمله 9 تن کشته و حدود 30 نفر دیگر زخمی شدند. سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای، عملیات موشکی خود را تشریح کرد. به گزارش ایسنا در این اطلاعیه آمده: «در پی شرارت‌های ماه‌های اخیر گروهک‌های تروریستی وابسته به استکبار جهانی از اقلیم کردستان علیه مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران و سلب امنیت و آرامش مردم غیور استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه، تنبیه و برخورد با متجاوزین در دستور کار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت. متعاقباً بی‌اعتنایی سران این گروهک‌ها به هشدارهای جدی مسوولین اقلیم کردستان عراق، مبنی بر عزم جمهوری اسلامی برای برچیدن پایگاه‌های آنان و ضرورت پایان بخشیدن به شرارت‌ها، پایگاه آنان را مورد هدف قرار داد. در این عملیات، این مرکز توطئه علیه امنیت ملی ایران منهدم و ده‌ها تن از سران و عناصر مهم عملیاتی گروهک به هلاکت رسیده و زخمی شدند.» این اقدام سپاه، واکنش مقامات عراق را به دنبال داشت. رئیس‌جمهوری عراق و وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌های جداگانه‌ای، به آن واکنش نشان دادند. اگرچه وزارت خارجه عراق حملات موشکی ایران را محکوم کرد اما تاکید کرد که عراق خواهان امنیت همسایگان خود است و استفاده از خاکش برای تهدید امنیت کشورهای همسایه را نمی‌پذیرد.

حاشیه کیهان بر نشست نیویورک

در فضای داخل اما بخشی از موضوعات به سفر رئیس‌جمهور به نیویورک مربوط می‌شد. نشست سیاسی سالانه جهان اواخر شهریورماه جاری در نیویورک برگزار می‌شود و انتظار می‌رود رئیس‌جمهوری ایران به سیاق سال‌های گذشته در این نشست حضور به هم رساند. اما کیهان یک پیشنهاد عجیب در این مورد مطرح کرده و گفته بهتر است حسن روحانی برای نشان دادن اعتراض خود به مواضع آمریکا، در این نشست شرکت نکند. حسین شریعتمداری در این خصوص نوشته: امسال اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی برگزار می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ریاست دوره‌ای و یک‌ماهه شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد. این فرصتی است که رئیس‌جمهور کشورمان با اعتراض رسمی و آشکار به ریاست ترامپ بر شورای امنیت سازمان ملل متحد از شرکت در مجمع عمومی سالانه این سازمان خودداری کند تا از این طریق و با تحقیر ترامپ، لااقل به بخشی از اهانت‌های آمریکا علیه ایران و مردم ایران پاسخ داده باشد. خودداری آقای روحانی از شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند پاسخ دندان‌شکنی به اهانت‌های بی‌وقفه ترامپ به ایران اسلامی و مردم شریف آن باشد. ضمن آنکه مگر حضور همه‌ساله آقای روحانی در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل چه دستاوردی داشته است که با عدم حضور ایشان از دست برود؟! این اظهارنظر کیهان اما با واکنش حسام‌الدین آشنا مواجه شد. او در توئیتی نوشت: 1-کیهان قدیمی‌ترین و ارشدترین سخنگوی جریان کوچک ولی قدرتمند «نه به دیپلماسی» در ایران معاصر است. 2- کیهانیان غیاب را «پاسخ دندان‌شکن» و حضور را «بی‌دستاورد» می‌دانند. 3- به یاد داشته باشیم حتی در دعواهای خیابانی هم «اهانت‌های بی‌وقفه» را با «خودداری از حضور» پاسخ نمی‌دهند. 4- من نمی‌گویم رئیس‌جمهوری ایران در مجمع عمومی شرکت بکند یا نه. من نمی‌گویم در جلسه شورای امنیت شرکت کنند یا نه. بلکه می‌گویم استدلال برای عدم حضور در مجمع از ترس امکان حضور در جلسه شورای امنیت غلط است. 5- یادم نمی‌آید در جریان حماسه کلمبیای رئیس‌جمهوری قبلی، کیهانیان درباره اهانت به ایشان یا ایران نگرانی ابراز کرده باشند یا هیچ‌گاه از دستاوردهای سفرهای همیشه موفق ایشان سوال کرده باشند.

برود یا نرود؟

اقتصادنیوز هم نوشت: البته این فقط روزنامه کیهان نیست که چنین دیدگاهی دارد. چند روز پیش عطاالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت اصلاحات درباره لزوم سفر روحانی به نیویورک نوشت: «با توجه به لحن تهدید و تحقیر ترامپ، ضرورتی برای شرکت دکتر روحانی در مجمع عمومی وجود دارد؟ آیت‌الله هاشمی هیچ‌گاه در اجلاس عمومی شرکت نکرد و احمدی‌نژاد هر هشت سال شرکت کرد! با توجه به اولویت سامان‌دهی اقتصادی /‌مالی /‌بانکی کشور رئیس‌جمهور که اجلاس خبرگان هم نرفت، اجلاس سازمان ملل برود؟!» توصیه به عدم حضور روحانی در این نشست شاید از ماجرای پیشنهاد مذاکره آمریکا نشات می‌گیرد. ترامپ چندی پیش در آستانه دیدار با امیر کویت درباره احتمال دیدار وی با روحانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت که هر چیزی امکان‌پذیر است. حال به نظر می‌رسد نگرانی اصولگرایان هم از همین است. چراکه اولین حضور روحانی در سازمان ملل پایه‌های مذاکرات هسته‌ای را محکم کرد و او در دقایق پایانی حضور خود در نیویورک به تماس تلفنی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ داد. اما به نظر می‌رسد موضع دولت حضور در این نشست است. چراکه هم روزنامه ایران و هم خبرگزاری ایرنا در هفته گذشته مطالبی در خصوص فرصت‌های نشست نیویورک منتشر کرده بودند.

پادوهای بیگانه در مجلس!

اما کیهان این هفته تنها در خصوص ماجرای سفر نیویورک خبرساز نبود. این روزنامه به نطق چندی پیش پروانه سلحشوری، نماینده تهران هم واکنش نشان داد. نطقی که در آن سلحشوری خواستار حل مشکل جدی نظارت استصوابی شورای نگهبان و برگزاری همه‌پرسی برای برون‌رفت از مشکلات کنونی شده بود. حال کیهان در این خصوص نوشته: ظرف هفته‌های اخیر برخی نمایندگان و نشریات اجاره‌ای، اقدام به حمله هماهنگ علیه نظارت استصوابی شورای نگهبان کرده و ادعا کردند اگر این نظارت نبود، منتخبان قوی‌تر در مجلس حاضر می‌شدند. پدرخوانده‌های افراطیون حتی در این زمینه، پادوهایی چون سلحشوری و حیدری را در مجلس وادار به خودزنی و خودتحقیری کردند! ایران با چالش‌های بی‌سابقه در سیاست‌های داخلی و خارجی و اقتصادی روبه‌رو است و نیروهای سیاسی برای اینکه بتوانند راه‌حل‌هایی برای مدیریت و بهره‌برداری از این شرایط ارائه دهند به تلاش افتاده‌اند. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها