شناسه خبر : 28295 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تهدید رئیس‌جمهور در فیضیه

پلاکارد «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت» حاشیه آفرید

25 مردادماه، در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه تجمعی برگزار شد. قرار بود در این برنامه تجمع حوزویان قم با موضوع «مطالبه عدالت اقتصادی» برگزار شود و عملکرد دولت و چرایی وقوع فساد در کشور بررسی شود.

تهدید رئیس‌جمهور در فیضیه

25 مردادماه، در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه تجمعی برگزار شد. قرار بود در این برنامه تجمع حوزویان قم با موضوع «مطالبه عدالت اقتصادی» برگزار شود و عملکرد دولت و چرایی وقوع فساد در کشور بررسی شود. اگرچه در ابتدا اظهارات و سخنرانان مراسم مورد توجه قرار گرفتند، اما ناگهان این مراسم ابعاد جدیدی پیدا کرد. در عکسی از این مراسم، یکی از طلاب پلاکاردی با شعاری بسیار عجیب در دست داشت. روی این پلاکارد نوشته شده بود: «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت». همین عکس کافی بود تا در هفته گذشته سلسله اظهارات و واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته باشد. اعتماد نوشت: مقصود از این شعار معمای پیچیده‌ای نیست که نتوان منظور آن را متوجه شد اما سوال این است، در شرایط کنونی که تمامی مسوولان کشور بر حمایت از دولت تاکید دارند استفاده از چنین شعارهایی چه معنایی می‌دهد؟ در این شعار مقصود از فردی که شعارش مذاکره عنوان شده، حسن روحانی رئیس‌جمهور قانونی ایران است اما نکته مهم این پلاکارد مصرع دوم شعار است؛ جایی که عنوان شده استخر فرح در انتظار رئیس‌جمهور است و سرگذشتی شبیه به مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی. این روزنامه نوشت: در روزهای نخستین فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رسانه‌های بیگانه تلاش داشتند فوت مرحوم هاشمی را مشکوک جلوه دهند و سناریوهایی در این باره مطرح کردند. سناریوهایی که خالی از واقعیت بود اما متاسفانه این پلاکارد در راستای همان سناریوها طراحی شده و طراح آن به عواقب این موضوع فکر نکرده است. اما تمام ماجرا شعار پلاکارد نبود. قسمت مهم‌تر ماجرا نوشته ریز روی دسته پلاکارد بود. اگر روی عکس منتشرشده زوم کرده و دقت کنید متوجه نوشته‌ای می‌شوید که از دید کاربران فضای مجازی دور نماند. روی دسته پلاکارد نوشته شده بود: «لطفاً تابلوها را پس از پایان مراسم تحویل دهید.» این جمله حاکی از وجود یک ستاد یا شورای هماهنگی برای برگزاری این تجمع است حال سوال آن است که چه کسانی این تجمع را هماهنگ و شعارهای آن را طراحی کرده‌اند؟ اگرچه عنوان شده بود مراسم حوزه علمیه خودجوش بوده، اما به نقل از ایران نوشته روی دسته پلاکارد، به‌تنهایی کافی بود تا «خودجوش» بودن تجمع روز پنجشنبه برخی از طلاب قم را زیر سوال ببرد.

ما کشتیم و باز هم می‌کشیم!

آنچه این عکس نشان می‌داد دلالت بر سازمان‌یافته بودن تجمع حوزه علمیه قم داشت و اشاره‌ای ضمنی به وجود دست‌هایی نامرئی در مرگ هاشمی‌رفسنجانی. روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: کاربران با دیدن این شعار گفتند این، علاوه بر آنکه تهدیدی علیه رئیس‌جمهور است، نوعی اعتراف به فعال بودن دست‌هایی در ماجرای جان باختن آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در استخر است.

گویا دو سه روز بعد از این تجمع، پیام پنهان این شعار برای چهره‌های سیاسی و نهادهای دیگر فاش شد و آنان را به موضع‌گیری صریح و یافتن پشت پرده ماجرا واداشت. محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به ایرنا گفت: باید به دنبال منشأ و پشت پرده این اقدامات بود تا مشخص شود چه کسانی صحنه‌گردان هستند. این نوع حرکت‌های سیاسی تبعات بسیاری برای کشور و تاثیرات مخربی بر اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی دارد. بنده سعی می‌کنم در این مورد مشکوک نباشم اما حقیقتاً به این حرکت مشکوک هستم که کسی وجود دارد که سال‌ها پشت چنین جریانی کار می‌کند که در مدرسه فیضیه تابلویی چنین بالا رود و دیده شود، موضوع فوت آقای هاشمی مطرح باشد که ما کشتیم و بازهم می‌کشیم، این عاقبت بسیار بدی برای حوزه خواهد داشت. اگر طلبه‌ای که چنین نوشته‌ای را بالا برده سواد داشت اصلاً چنین حرکتی را انجام نمی‌داد و این جریان هم به دنبال چنین افراد جوان و ناآگاهی است. این فعال سیاسی ادامه داد: ما در دولت‌های نهم و دهم بدترین شرایط اقتصادی را داشتیم، اما یک فریاد در همین قم برای اقتصاد و نان و آب مردم بلند نشد جز اینکه گفتند ما برای نان و آب انقلاب نکردیم.

سریعاً پیگیری کنید

به گزارش خبرآنلاین، آیت‌الله نوری‌همدانی خواستار موضع‌گیری سریع حوزه علمیه در این خصوص شد و گفت: در شرایط فعلی کشور نیاز به تفکر و کمک برای حل مشکلات مردم دارد و این تجمع هم ظاهراً برای همین موضوع بود اما چطور می‌شود کسی بیاید سخن بگوید و حوزه علمیه و خدمات علما و مراجع را زیرسوال ببرد. حوزه علمیه که در طول تاریخ در مقابل ظلم ماند استکبارستیز بود حال این‌گونه قضاوت بی‌انصافی است. حوزه هیچ‌گاه سکولار نبود و نیست و نخواهد بود. چرا باید کسی را به حوزه بیاورند که از حوزه بی‌اطلاع باشد. وی برخی شعارهای دست‌نوشته‌شده را در این تجمع بسیار ناراحت‌کننده دانسته و بیان کرد: کسانی که این شعارها را نوشتند خواسته بحق طلاب و علما را منحرف کردند. علما و مراجع خواستار کمک به مردم هستند. آیت‌الله نوری‌همدانی تاکید کرد: بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعارها نادرست و موجب تاسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علمای بزرگ و حوزه علمیه را زیر سوال ببرد و از مسوولان محترم حوزه می‌خواهم که سریعاً موضوع پیگیری شود.

سپاه شفاف‌سازی کند

مکارم‌شیرازی هم در این خصوص موضع‌گیری کرد و با انتشار بیانیه‌ای خواست سپاه موضع خود را در قبال این ماجرا روشن کند. وی در این بیانیه رسمی اعلام کرد: حادثه‌ای که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود. متاسفانه جمعی از طلاب و اساتید محترم را به آنجا دعوت کرده بودند، تا درباره مسائل اقتصادی مردم صحبت کنند. سپس ورق برگشت؛ گوینده‌ای را که هیچ اطلاعی از وضع حوزه‌های علمیه شیعه نداشت، دعوت کرده و بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد و پلاکاردی را در دست گرفتند که رئیس‌جمهور محترم را تهدید به مرگ می‌کرد و اعتراف ضمنی به مطالب دیگری داشت. آیا صحیح است در کانون حوزه علمیه این‌گونه سخنان گفته شود؟ مسوولان محترم حوزه علمیه باید روشن سازند که این برنامه زیان‌بار با اجازه چه کسی صورت گرفته و مسوولان محترم سپاه نیز روشن سازند، آیا با اجازه آنها گروهی از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند. آیا همه اینها آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟! خداوند همه ما را به راه راست هدایت فرماید. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در بیانیه‌ای که با امضای آیت‌الله محمد یزدی، رئیس این نهاد منتشر شده است، تاکید کرد که «تحرکات ناشایست، ناآگاهانه و بعضاً مغرضانه برخی در حاشیه تجمع طلاب و روحانیون که در راستای مطالبات اقتصادی مردم در مدرسه مبارکه فیضیه قم برگزار شده بود؛ دانسته یا ندانسته، ضربه و خدشه‌ای بر حوزه و روحانیت وارد ساخت که منجر به واکنش مراجع معظم تقلید و دیگر بزرگان حوزه شده است.»

محکومیت برخی از شعارها

بلافاصله سپاه پاسداران بیانیه‌ای منتشر کرد و هم برخی شعارها و دست‌نوشته‌ها در تجمع اخیر طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم را محکوم کرد و هم هرگونه دخالت این نهاد در فرآیند برگزاری مراسم را تکذیب کرد. در این بیانیه تصریح شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محکومیت شدید برخی شعارها، دست‌نوشته‌ها و پلاکاردهای تجمع اعتراضی روحانیون و طلاب در قم، هرگونه دخالت این نهاد در فراخوان، دعوت سخنران و برگزاری این مراسم که بر اساس قرائن و شواهد موجود به‌صورت خودجوش برپا شده است را تکذیب و اعلام می‌دارد «سپاه هیچ‌گونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است». سپاه پاسداران با نصب‌العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی حمایت، همکاری و کمک به دولت محترم برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را فریضه‌ای غفلت‌ناپذیر دانسته و همه امکانات و ظرفیت‌های خود را در این مسیر مبارک بسیج کرده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجازه نخواهند داد عده‌ای با خروج از موازین شرعی و اخلاقی و بازی کردن در زمین معاندین نظام اسلامی، اسباب نگرانی و آزردگی خاطر شریف مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه را فراهم سازند.

برخورد با اشخاص پشت پرده فیضیه

به گزارش جماران حجت‌الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز و آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی هم به این رویداد واکنش نشان دادند. مجید انصاری خواستار برخورد با شخص یا اشخاص پشت پرده قضیه فیضیه شد و گفت: جمعی این پایگاه (حوزه علمیه) را جولانگاه خودشان قرار دادند و پلاکاردهایی را حمل کردند که به صراحت رئیس‌جمهوری منتخب مردم و دومین شخصیت رسمی کشور را تهدید به مرگ می‌کنند و اقرار ضمنی به اینکه آیت‌الله هاشمی را همین افراد کشته‌اند. محمدجواد فاضل‌لنکرانی هم با اشاره به رنگ‌و‌بوی سیاسی و جناحی این تجمع اظهار کرد: متاسفانه در این تجمع در درجه اول به خود حوزه و روحانیت ظلم شد و در درجه بعد به انقلاب جفا شد، و این مطلبی است که برای ما بسیار سنگین است. حسین الله‌کرم دبیر شورای هماهنگی انصار حزب‌الله نیز در گفت‌وگویی با «اعتماد» موضع جالبی در مقابل بیانیه آیت‌الله مکارم‌شیرازی و تجمع مدرسه فیضیه اتخاذ کرد. الله‌کرم این اتفاقات را موضوعی درون‌خانوادگی در خانواده بزرگ حوزه عنوان کرد و گفت: درباره تجمع مدرسه فیضیه، مسوولان مربوط به حوزه باید اظهارنظر کنند زیرا این یک موضوع درون‌خانوادگی است و دلیلی ندارد افرادی که با حوزه سر و کار ندارند در این‌باره نظر دهند.

احتمال استیضاح وزیر کشور

اما ماجرا به همین‌جا ختم نشده و حالا کم‌کم زمزمه استیضاح وزیر کشور در این خصوص هم شنیده می‌شود. به گزارش انتخاب نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از کلید خوردن استیضاح وزیر کشور خبر داد. فاطمه سعیدی در توئیتر خود نوشت: امروز استیضاح وزیر کشور را با محور تجمعات قم و تهدید رئیس‌جمهور امضا کردم. باید مشخص شود اینها چه کسانی هستند که به خود اجازه می‌دهند رئیس‌جمهور را تهدید کنند. محمدرضا تابش هم در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با حوادث رخ‌داده در مدرسه فیضیه قم و اهانت به آیت‌الله هاشمی گفت: امروز سوالی را از وزیر کشور در کمیسیون مطرح کردیم و ایشان باید در مجلس حضور پیدا کنند و درباره حوادث رخ‌داده توضیحات لازم را ارائه کنند. پروانه مافی هم با اشاره به جلسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با وزیر کشور گفت: وزیر کشور با اشاره به قانون بیان کردند تجمعات در فضاهای سربسته با مجوز مدیر مجموعه می‌تواند برگزار شود، اما شعارهای ساختارشکنانه‌ این نشست موجب شد تا شکایتی از سوی شورای تامین استان علیه این گروه تنظیم شود.

برای بدترین سناریو آماده‌ایم

در حالی جریان‌های سیاسی پشت پرده، رئیس‌جمهور را برای مذاکره با آمریکا تهدید می‌کنند که دولت اخیراً موضع رسمی خود در خصوص مذاکره را بارها اعلام کرده و حالا وزیر امور خارجه ایران در نخستین مصاحبه خود با رسانه‌های خارجی پس از خروج واشنگتن از برجام، هرگونه احتمال مذاکره با آمریکا را رد کرد و گفت: ایران برای بدترین سناریوهای ممکن آماده است. به گزارش دنیای اقتصاد محمدجواد ظریف گفت: ما گمان کردیم دست‌کم تاجایی که پای ایران در میان باشد، آمریکا به این درک رسیده که تحریم‌ها قطعاً به دشواری‌های اقتصادی می‌انجامد اما دستاوردهای سیاسی مورد انتظار آنها را تامین نمی‌کند. من فکر کردم آمریکایی‌ها از این موضوع درس گرفته‌اند اما متاسفانه اشتباه می‌کردم. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها