شناسه خبر : 27869 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جنگ یا مذاکره؟

روحانی: با دم شیر بازی نکن /ترامپ: آمریکا را تهدید نکن

ماجراهای سیاسی هفته گذشته، حول جدل کلامی رئیس‌جمهور ایران و آمریکا شکل گرفت. ماجرا از سخنان حسن روحانی در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور شروع شد.

جنگ یا مذاکره؟

ماجراهای سیاسی هفته گذشته، حول جدل کلامی رئیس‌جمهور ایران و آمریکا شکل گرفت. ماجرا از سخنان حسن روحانی در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور شروع شد. آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده روحانی خطاب به آمریکایی‌ها و در پاسخ به اینکه آنها گفته‌اند نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود، گفت: آقای ترامپ! با دم شیر بازی نکن، پشیمان‌کننده است. شما فکر می‌کنید ایران این‌قدر ضعیف است که اجازه دهد شما به خواسته و به اهدافتان برسید؟ با دم شیر بازی نکنید، چراکه پشیمانی ابدی برای شما به همراه خواهد داشت و این از توان شما ساخته نیست. شما که در همه جای منطقه پهنید و لااقل به یک جای دور هم نرفته‌اید خیلی حرف‌های خطرناک می‌زنید و باید سخنان خود را درک کرده و معنی لغت را بفهمید و آثار و تبعات آن را بدانید. روحانی گفت: ما با هیچ‌کس دعوا و جنگ نداریم اما دشمنان باید خوب بفهمند که جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌هاست و ما هیچ‌وقت از تهدید نترسیده و در برابر تهدید، تهدید خواهیم کرد. او گفت خیال می‌کنند ما به دنبال بستن تنگه هرمز هستیم در صورتی که راه‌های فراوانی وجود دارد و بستن تنگه هرمز روش ساده آن است، اما بسیاری تنگه‌های دیگر برای این کار در اختیار داریم.

هیچ‌وقت آمریکا را تهدید نکن

سخنان روحانی اما بلافاصله با واکنش ترامپ مواجه شد. شرق نوشت: او حدود هفت صبح دوشنبه به وقت واشنگتن پاسخ روحانی را داده است، در توئیتی عصبانی و با حروف بزرگ انگلیسی به نشانه تاکید. رئیس‌جمهور آمریکا، در این پیام نوشت: «خطاب به رئیس‌جمهور روحانی؛ هرگز و هیچ‌وقت دوباره آمریکا را تهدید نکن وگرنه از پیامدهایی رنج خواهید برد که نظیرش را کمتر کسی در تاریخ تجربه کرده است. ما دیگر کشوری نیستیم که سخنان دیوانه‌وار شما از خشونت و مرگ را تحمل کند. مراقب باش!»

حال این سوال مطرح شده که سخنان روحانی و ترامپ، سرآغاز یک جنگ است یا مذاکره مجدد؟ آمریکایی‌ها این اظهارات را آغازگر مذاکره با ایران می‌دانند. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای با «سی‌بی‌ان» گفته دولت دونالد ترامپ آماده گفت‌وگو با ایران است. او گفته اگر می‌خواهید برای توافق جدید سر میز مذاکره برگردید، ما حاضریم با شما گفت‌وگو کنیم، ولی قرار نیست ما را تهدید کنید که این کار را انجام بدهیم. در همین حال وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا از توئیت ترامپ انتقاد کرد و نوشت: توئیت‌ها به حصول توافقی بهتر نخواهد انجامید.

واکنش ایران اما متفاوت بود. به گزارش میزان رئیس قوه قضائیه ابراز امیدواری کرد آمریکا سر عقل بیاید. چراکه هر حرکت نامعقول و غیرمنطقی‌اش در مورد ایران، پاسخی خواهد داشت که در تاریخ ماندگار خواهد شد. همچنین به گزارش فارس رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: درست است که آمریکا در ظاهر حرفی از تهدید نظامی نمی‌زند، اما اطلاعات متقن داریم که در همین یک سال و نیم اخیر دولت جدید و ظالم این کشور تلاش داشت تا ارتش آمریکا را وادار به تهاجم نظامی کند، اما فرماندهان ارتش جلوی آن را گرفته‌اند.

توصیه شورای امنیت به خویشتن‌داری

سخنان روحانی و ترامپ تنها واکنش‌های مقامات دو کشور را به همراه نداشت. مقام‌های سیاسی جهان هم خواستار خویشتن‌داری دو طرف و پرهیز از دامن زدن به افزایش تنش‌ها شدند. به گزارش ایران، «اولف اسگوک» رئیس شورای امنیت سازمان ملل از «دونالد ترامپ» و «حسن روحانی» خواست از تبادل اتهام‌های لفظی علیه یکدیگر خودداری کنند و به تنش‌های منطقه اضافه نکنند. اسگوک در حالی که رد و بدل شدن اتهامات علیه تهران و واشنگتن از طریق رسانه‌ها را نگران‌کننده می‌خواند، تاکید کرد که در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره این موضوع گفت‌وگو خواهد شد. گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنشی دیگر خواستار رفع مسالمت‌آمیز تنش‌های بین تهران و واشنگتن شد.

پیام تهدید ترامپ علیه ایران علاوه بر واکنش‌های خارجی، با مخالفت برخی از نمایندگان کنگره آمریکا هم مواجه شد. برنی سندرز، سناتور ارشد آمریکایی در واکنش به توئیت‌های ترامپ، وی را متهم کرد که برای انتخاب مجدد قصد دارد یک جنگ با ایران راه بیندازد. در همین حال صفحه رسمی کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در توئیتر خود نسبت به اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و نوشت: «با این قیل‌و‌قال‌ها منحرف نشوید. ما به ایران حمله نمی‌کنیم.»

پذیرش شکایت ایران

همچنین روزنامه ایران خبر داد رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه طی نامه‌ای رسمی خطاب به وزیر خارجه آمریکا، ضمن اعلام زمان رسیدگی به شکایت دولت ایران در خصوص بازگشت یک‌جانبه تحریم‌های دولت آمریکا، تاکید کرد که از هرگونه اقدام جدید اجتناب کنید و شرایط را تغییر ندهید. ایران به نقل از رئیس مرکز حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری اعلام کرد که به دنبال شکایت دولت جمهوری اسلامی ایران علیه دولت آمریکا، ساعتی قبل رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری طی نامه‌ای رسمی خطاب به پمپئو وزیر خارجه آمریکا، به دولت آن کشور هشدار داد طوری رفتار کند که آثار تصمیمات آتی دیوان در مورد درخواست‌های ایران را خدشه‌دار نکند. دکتر محسن محبی افزود: موضوع دادخواست ایران این است که اقدام آمریکا در برگرداندن تحریم‌های یک‌جانبه برخلاف تعهدات بین‌المللی آمریکا در عهدنامه سال ۱۳۳۴ است. به موجب این عهدنامه آمریکا متعهد شده بود با اتباع ایرانی رفتار منصفانه داشته باشد و مانع از مراودات پولی و بانکی نشود. وی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران به علت فوریت امر و آثار سوء ناشی از برگرداندن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا به ‌ویژه در حوزه سلامت و درمان و دارو و خصوصاً امنیت هوایی، همزمان با طرح دعوی رسمی از دیوان خواسته بود که دیوان تا زمانی که در مرحله رسیدگی و صدور رای در دعوای اصلی قرار دارد، به ‌عنوان یک امر فوری و طی دستور جداگانه‌ای برگرداندن تحریم‌ها را ممنوع سازد و از دولت آمریکا بخواهد که این اقدامات را متوقف کند. ایران این اقدام را یک پیروزی حقوقی برای ایران بر آمریکا دانست.

پالس روحانی به عربستان

اما سخنان روحانی در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور محدود به آمریکا نبود. او در بخشی از سخنان خود گفت: ‌«امروز فرصتی به وجود آمده تا روابط خود را با همسایگانمان بیش از پیش گسترش دهیم و حتی اگر همسایه‌ای مانند عربستان هم از لجاجت‌ها و اقدامات خود دست برداشت و نسبت به روابط اظهار تمایل کرد، باید اختلافات را حل کرده و دوستی را برقرار کنیم. در مورد امارات و بحرین نیز این‌گونه است و ما در شرایط جدید به دنبال اصلاح روابط این کشورها با ایران هستیم.» دنیای اقتصاد همچنین به سخنان عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه اشاره کرد که گفته «عربستان سعودی باید در نوع رویکردش به منطقه و نوع ارزیابی‌اش از سیاست‌های ایران تجدیدنظر کند.» سخنانی که به نظر می‌رسد در ادامه سخنان روحانی و ایجاد فضای جدید برای فرستادن سیگنال به عربستان بوده است. این پالس مثبت اما با واکنش متقابل عربستان مواجه نشد. چراکه وزیر خارجه عربستان سعودی بر ادامه سیاست خصمانه خود علیه ایران تاکید کرد و گفت: ایران قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و در چنین شرایطی ریاض از قوانین بین‌المللی و هر تحریمی که علیه ایران ایجاد شود حمایت می‌کند.

نگرانی سردار نقدی از ترکیب تیم ملی!

خبر سیاسی دیگر هفته گذشته، نامه جالب معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران به معاون امور زنان رئیس‌جمهوری بود. سردار نقدی در نامه به ابتکار، با پیوست تصویر تیم ملی فوتبال فرانسه که تعداد زیادی از بازیکنان آن هویت آفریقایی دارند، آن را محصول پیاده‌سازی سیاست‌های حیاستیزانه، ضدحجاب و... دانسته و از معصومه ابتکار خواسته با اصلاح برنامه‌ها، مانع حریم‌شکنی‌های خانواده‌ستیز شود، چراکه اگر به خواسته‌های نامشروع و خانمان‌برانداز تن دهیم، تا چند دهه دیگر ترکیب تیم ملی ایران هم غالباً از اهالی هند و پاکستان و افغانستان خواهند بود. به گزارش شرق در این نامه آمده است «تیم ملی هر کشور نماد هویت ملی و معرف ریشه‌های تاریخی و نماد جامعه آن کشور است. آیا شما در این تصویر هویت آفریقایی را مشاهده می‌کنید یا هویت فرانسوی را؟ از 23 بازیکن این تیم 15 نفر آفریقایی‌تبار و از بقیه هم نفراتی آسیایی‌تبار هستند. در بسکتبال فرانسه وضع از این هم بدتر است. این تصاویر محصول پیاده‌سازی سیاست‌های حیاستیزانه، ضدحجاب و میدان دادن به ترویج فساد اخلاقی در کتاب، سینما، تئاتر، موسیقی و به‌ ویژه مطبوعات و رسانه‌ها و فضای مجازی است و پیاده‌سازی دیدگاه‌های غربی در نحوه برخورد با مساله زن و خانواده است. این وضعیت حاصل تنزل زن به خیابان‌گردی و خودنمایی است. این عاقبت ترغیب زنان به حضور در محیط‌های فاسد و غیراخلاقی به‌جای دغدغه‌مندی نسبت به گرم نگه داشتن کانون خانواده است». در ادامه نامه آمده: متاسفانه این روزها شاهد آن هستیم که در کشور ما هم عده‌ای به ‌جای عبرت‌گیری از راه پیموده‌شده و به‌بن‌بست‌رسیده اروپا و آمریکا، هجوم سنگینی را علیه حجاب آغاز کرده‌اند. بدون شک اگر به پیروی از این خواسته‌های نامشروع و خانمان‌برانداز تن در دهیم، نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت که چند دهه دیگر ترکیب تیم ملی ایران هم غالباً از اهالی هند و پاکستان و افغانستان باشند.

منع به‌کارگیری بازنشستگان

خبر سیاسی دیگر مصوبه مجلس در خصوص منع به‌کارگیری بازنشستگان بود. آن‌گونه که خانه ملت خبر داده این طرح در نهایت در مجلس تصویب شد. بر اساس تبصره یک ماده واحده اصلاح‌شده، به‌کارگیری بازنشستگان در سمت‌های یادشده در بندهای (الف)، (ب) و (ج) شامل روسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان رئیس‌جمهور در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 /7 /86 می‌شود و همچنین به‌کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، صرفاً در دستگاه متبوع خود مجاز است. به‌کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات نیز تا سقف یک درصد از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی، صرفاً در وزارتخانه یادشده مجاز است. دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری، جانبازان بالای 50 درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند.

اما آیا شهردار تهران هم مشمول این قانون می‌شود؟ طیبه مافی، نماینده مجلس گفته پست «شهردار» جزو استثناها نیست. در عین حال رسانه‌های جریان اصولگرا این جریان خبری را پیگیری می‌کنند که احتمالاً رفتن افشانی از شهرداری تهران قوت گرفته است. اما همشهری آنلاین خبر داده که افشانی در پاسخ به پرسشی درباره برخی شنیده‌ها مبنی بر کناره‌گیری‌اش از شهرداری تهران تا پایان سال، در صورت تصویب این قانون گفت: به چنین خبرهایی خیلی توجه نکنید. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها