شناسه خبر : 27366 لینک کوتاه

تندی در برابر مذاکره

پیشنهاد 100 چهره سیاسی برای مذاکره با آمریکا با واکنش تند مواجه شد

سال‌هاست که اصلاح‌طلبان در سپهر سیاسی ایران در مرکز انتقادند. چه آنجا که برجام امضا می‌شود، چه آنجا که آمریکا از برجام خارج می‌شود، چه آنجا که دولت عملکرد مطلوبی ندارد و چه آنجا که گروهی دست به قلم می‌برند و پیشنهاد مذاکره با آمریکا را می‌دهند.

تندی در برابر مذاکره

سال‌هاست که اصلاح‌طلبان در سپهر سیاسی ایران در مرکز انتقادند. چه آنجا که برجام امضا می‌شود، چه آنجا که آمریکا از برجام خارج می‌شود، چه آنجا که دولت عملکرد مطلوبی ندارد و چه آنجا که گروهی دست به قلم می‌برند و پیشنهاد مذاکره با آمریکا را می‌دهند. هر جا اصلاح‌طلبان باشند، مخالفان، شدیدترین مواضع را علیه آنها اتخاذ می‌کنند. به‌خصوص اگر این موضع پیشنهاد مذاکره با آمریکا باشد. هفته گذشته خبری منتشر شد که 100 فعال سیاسی داخل و خارج، پیشنهاد مذاکره ایران و آمریکا را مطرح کرده‌اند و در نامه‌ای نوشته‌اند باید با ترامپ مذاکره کرد و این مذاکرات «می‌تواند با قدرت و از موضع حفظ منافع ملی دنبال شود» و «در صورت هرگونه زیاده‌خواهی یا عدم ارائه تضمین برای پابرجا ماندن تعهدات، راه بازگشت همیشه باز است». این پیشنهاد اما با واکنش رسانه‌ها و چهره‌ها مواجه شد. افرادی مانند غلامحسین کرباسچی، احمد منتظری، ابوالفضل بازرگان، جلال جلالی‌زاده، جمیله کدیور، صدیقه وسمقی، حسن فرشتیان، رضا علیجانی، حسین کروبی، عیسی سحرخیز، حسن امینی، محمدصادق جوادی‌حصار، علی کشتگر، ویدا فرهودی، حمید آصفی و بهروز خلیق چهره‌های شناخته‌شده امضاکننده این نامه بودند و بقیه چندان شناخته‌شده نیستند.

چهره‌های گمنام، پشت یک نامه

روزنامه جام جم به گمنامی امضاکنندگان این نامه اشاره کرد و نوشت: واقعیت این است که بخش قابل توجهی از امضاکنندگان نامه 100 فعال سیاسی برای مذاکره با آمریکا به سبک کره شمالی، اصلاً آشنا نیستند یا دست کم از طریق جست‌وجو در مطالب و گزارش‌ها نمی‌توان نام آنها را دید. با وجود این یک ویژگی در این نام‌ها مشترک است؛ همه آنها نامه‌هایی در اعتراض به برخی بازداشت‌ها، اعتصاب غذا و مسائل منسوب به حقوق بشر را امضا کرده‌اند. احمد علوی از امضاکنندگان شورش‌های دی‌ماه سال پیش است. اسماعیل ختائی نامه‌های حقوق بشری امضا می‌کند. اشرف میرهاشمی به حکم احمد منتظری معترض بوده، حسین چابک پای نامه‌ای در حمایت از دراویش را امضا کرده و داوود فرهادپور مقابل اوین به نفع نسرین ستوده تجمع کرده است. حسن شمس، حسین میرزانیا، علی کلایی، مرضیه زیاری، هاشم حسین پناهی، ناصر فهیمی، میلاد ملک، مرتضی صادقی، محمد احمدی و بسیاری دیگر از امضاکنندگان هم تنها سابقه‌شان، امضای بیانیه‌هایی در حمایت از فتنه 88 است.

فرصت خوب مذاکره؟

در این میان رسانه‌های اصولگرا، اصلاح‌طلبان را مورد نقد تند قرار داده‌اند که چرا چنین پیشنهادی داده‌اند و خواستار مذاکره با آمریکا شده‌اند. آن هم درست یک‌ماه بعد از خروج ترامپ از برجام. اما روزنامه بهار در گزارشی نوشت: این نامه به معنــای تصمیم‌گیــری برای مذاکره مجــدد با آمریکا نیســت بلکه یک نظر و تحلیل سیاســی است که توسط یک جمع ارائه شــده اســت. امضاکنندگان بر این باورند کــه آمریکا امــروز در وضعیت خوبی به ویژه در برابر کشــورهای اروپایی قرار نــدارد و ایران می‌توانــد از این فرصت اســتفاده لازم را داشــته باشــد. این همان نکته‌ای است که جلال جلالی‌زاده، یکی از امضاکنندگان نامه 100 فعال سیاسی و مدنی هم به آن اشاره کرده و در گفت‌وگو با ایسنا گفته: این نامه فقط یک پیشنهاد برای حل مشکلات کشور است چراکه منافع مذاکره بیشتر از جنگ است. اما هجمه‌ها به این پیشنهاد بسیار بالا بود. فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مورد گفت: اگر خوش‌بینانه نگوییم آن 100 نفر خائن به مردم، انقلاب و ضدانقلاب نیستند، باید بگوییم که اشکال در مبانی فکری و دیدگاه‌های آنهاست. حمیدرضا ترقــی، عضو شــورای مرکزی حزب موتلفه در این باره گفت: نویســندگان این نامه ستون پنجم بــودن خود را به وضــوح نشــان دادند. آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم گفت: باید به ‌عنوان ستون پنجم با این افراد برخورد شود. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هم جزو افرادی بود که واکنش تندی به نامه داشت و در جریان نشست خبری خطاب به امضاکنندگان این نامه گفت: عقل سیاسی هم در این زمینه کامل نیست که چنین توصیه‌ای می‌کنند. باید بایستیم، مقاومت کنیم.

چهره‌های دیگری هم بودند مانند مطهری که با نامه مخالف بودند اما این مخالفت را بهتر بیان کردند. مطهری گفت: کســانی که این نامه را امضا کرده‌اند نظرشان را گفته‌اند. این نشانه آزادی بیان است و هر کسی می‌تواند نظرش را مطرح کند، اما دربــاره محتوای این نامه باید بگویم در شــرایط فعلی، انجام مذاکره کار مناســب و مفیدی نیست چون در حال حاضــر آمریکا حالت آمرانه و دســتوری به خود گرفته و گویی با یکی از مســتعمراتش صحبت می‌کند. به گزارش ایران محمدرضا تابش هم تاکید کرد به نظر می‌رسد طیفی در تلاش هستند تا این نامه را موضع تمامیت جریان اصلاحات معرفی کنند. این ادعا از دو منظر ناصحیح و قابل رد است؛ اول اینکه قسمت عمده اسامی امضاکننده این نامه را نمی‌توان اصلاح‌طلب به معنای عرفی خود دانست و انتشار این نامه هیچ‌گاه نه در کلیت جریان اصلاحات، بلکه حتی در تشکل‌های اصلاح‌طلب هم مورد بحث واقع نشده و الزاماً همه اصلاح‌طلبان با آن موافق نیستند و به هیچ عنوان موضع جریان اصلاحات نیست.

ویلای دردسرساز لواسان

اما تنها نویسندگان این نامه در مرکز اخبار سیاسی هفته نبودند. سرلشکر فیروزآبادی هم بخش مهمی از اخبار هفته گذشته را به خود اختصاص داد. داستان رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح از جایی آغاز شد که جنبش ‌عدالتخواه دانشجویی نامه‌ای را منتشر کرد که در آن از دادستان تهران خواسته بود ویلای لواسان را از سرلشکر فیروزآبادی پس بگیرد. آن‌گونه که شرق نوشت در متن این نامه خطاب به جعفری‌دولت‌آبادی این‌گونه آمده است: «همان‌طور که احتمالاً مستحضر نیستید، جناب آقای سرلشکر فیروزآبادی حدود ۲۵ سال است (از سال ۱۳۷۲) یکی از ویلاهای مصادره‌ای مسوولان رژیم سابق در شهر لواسان به مساحت ۱۰ هزار مترمربع را به ‌طور رایگان در اختیار گرفته است و علی‌رغم تذکرات و پیگیری‌های فراوان، حاضر به تخلیه ویلای مزبور نیست. تاکنون دو بار نیز مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) دستور تخلیه ویلای فوق را داده‌اند و اقدامات حقوقی و حکم تخلیه نیز توسط ستاد اجرایی از محاکم قضایی اخذ شده است؛ اما متاسفانه نیروی انتظامی به ‌عنوان ضابط قضایی تاکنون اقدام به اجرای این حکم و تخلیه ملک مذکور نکرده است!». در ادامه این نامه که در سایت رجا نیوز منتشر شد آمده: «انتظار است در اسرع وقت نسبت به رسیدگی به پرونده فوق و الزام شخص مذکور به تخلیه ویلای لواسان، دستورات لازم را صادر فرمایید. جنبش عدالتخواه دانشجویی در صورت ادامه تعلل دستگاه‌های مربوطه در تخلیه ملک بیت‌المال، حق اقدامات انقلابی را برای اجبار فرد نام ‌برده به تخلیه ویلای لواسان برای خود محفوظ می‌داند.» این نامه به دفتر مقام معظم رهبری، رئیس قوه قضائیه، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هم رونوشت شده است. پس از آن خبرگزاری فارس هم همین توضیحات را در قالب گفت‌وگو با «محمدجواد معتمدی»، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی، منتشر کرد. آن‌گونه که از متن این گفت‌وگو برمی‌آید، جنبش دانشجویی از هشتم آذر سال ۹۶ پیگیری ویلای لواسان را در دستور کار قرار داده و با پاراف نامه تخلیه این ویلا از سوی دفتر مقام معظم رهبری آقای فیروزآبادی اعلام می‌کند که تا آخر اردیبهشت‌ماه ۹۷ ملک مذکور را تخلیه خواهند کرد اما این تخلیه (تا روزهای پایانی خرداد 97) هنوز انجام نشده است.

ستاد فوق سری

نامه‌نگاری‌های «جنبش عدالتخواه دانشجویی» در خصوص ویلای تصرفی سرلشکر فیروزآبادی، او را بر آن داشت تا با انتشار اسنادی این ادعاها را تکذیب کند. به گزارش ایسنا متن پاسخ فیروزآبادی به این شرح است: «بدین‌ وسیله سند تحویل محلی در لواسان ابتدای جاده کُند را که به دستور مقام معظم رهبری به اینجانب تحویل شده است برای اطلاع ملت شریف ایران منتشر می‌کنم. محل تحویلی یک ساختمان مخروبه با حدود چهار اتاق معمولی و بدون هرگونه امکانات زیر سقف شیروانی مربوط به حدود 70 تا 100 سال پیش می‌باشد. جزئیات آن در متن سند آمده است (یک برگ به پیوست). ضمناً اینجانب از هیچ مرجعی حکمی ولایی، قانونی و یا قضایی برای تخلیه دریافت نکردم. این محل 22 سال به ‌عنوان دفتر فوق سری رئیس ستاد کل استفاده می‌شد. در مورد مصاحبه با خبرنگاران محترم درخواست مجوز کرده‌ام که در صورت اجازه ان‌شاءالله اقدام خواهد شد.» دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی مدعی شده بود که تاکنون دوبار مقام معظم رهبری دستور تخلیه ویلای لواسان را داده‌اند، اما نیروی انتظامی اقدام به اجرای این حکم و تخلیه ملک مذکور نکرده است. در همین رابطه رئیس پلیس تهران بزرگ این موضوع را رد کرد و گفت: «در مورد این ویلا هیچ دستور قضایی‌ای از سوی مقام قضایی به پلیس ارجاع نشده است.» در نهایت سه روز پس از این ماجراها، چهارشنبه (30 خرداد) خبرگزاری فارس خبر داد سرلشکر فیروزآبادی شب گذشته ویلای لواسان را تخلیه و ساعت هشت و سی دقیقه صبح چهارشنبه این ویلا را تحویل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) داده است.

محمد ثلاث اعدام شد

دیگر خبر هفته گذشته، اجرای حکم محمد ثلاث است. فردی که ادعا شده بهمن‌ماه سال گذشته در تجمع دراویش در خیابان پاسداران با راندن اتوبوس به سمت ماموران ناجا، آنان را هدف تهاجم عمدی خود قرار داد و این اقدام منتهی به شهادت سه نفر از ماموران نیروی انتظامی شد. خبر قطعی حکم ثلاث پس از اجرای حکم او اعلام شد. اجرای این حکم ولی شبهاتی داشت که سبب شد غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران در نشست خبری به این شبهات پاسخ بدهد. او گفت این جنایت در تاریکی شب و بیابان نبود که شناسایی عامل جنایت برای دستگاه قضا سخت باشد به همین جهت در اسرع وقت راننده خاطی متوقف، شناسایی و دستگیر شد. به محض اطلاع از حادثه بازپرس به بیمارستان مراجعه و از متهم تحقیق کرد و متهم به صراحت به نیت قبلی و اقدام خویش در حمله‌ور شدن اتوبوس به سمت ماموران و به شهادت رساندن جمعی از آنها اقرار کرد و این اقرار علاوه بر ثبت و ضبط مکتوب فیلمبرداری شده و موجود است. علاوه بر این صحنه جرم با حضور مقام قضایی و ماموران توسط متهم بازسازی شده و متهم مجدداً به عمل خود اقرار کرده است. دادگاه‌های این متهم با رعایت تمامی موازین قضایی و قانونی به ‌صورت علنی برگزار شده و فیلم کامل جلسات دادرسی موجود است.

این سخنان اسماعیلی در حالی بود که زینب طاهری، وکیل جدید محمد ثلاث گفته بود پرونده روند قانونی خود را طی نکرده، متهم به زور اقرار به این عمل کرده و ایرادات قانونی دیگری هم وجود داشت. اما اسماعیلی گفت: خانمی که این روزها با ادعای وکالت از محکوم‌علیه داد بی‌گناهی وی را سر داده، اصلاً در فرآیند دادرسی در دادسرا یا دادگاه و تا زمان قطعیت دادنامه وکیل متهم نبوده و پرونده اتهامی را مطالعه نکرده است و از جزئیات پرونده اطلاعی ندارد. 

چهارشنبه 30 خرداد هم ایسنا اعلام کرد زینب طاهری که در یکی از آخرین مراحل رسیدگی به پرونده محمد ثلاث ادعای وکالت وی را مطرح کرده بود بازداشت شد. بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه علت حکم بازداشت را مواضع ضد نظام و خلاف واقع طاهری در شبکه‌های مجازی عنوان کرده است. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها