شناسه خبر : 24745 لینک کوتاه

مرحله جدید

نشست روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه برای آینده سوریه

روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در شهر سوچی روسیه گرد هم آمدند تا در خصوص آینده سوریه پس از شکست داعش گفت‌وگو کنند. این اولین بار است که نشستی در سطح سران سه کشور با محوریت آینده سوریه برگزار می‌شود. این مساله اهمیت نشست سوچی را نشان می‌دهد.

مرحله جدید

روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در شهر سوچی روسیه گرد هم آمدند تا در خصوص آینده سوریه پس از شکست داعش گفت‌وگو کنند. این اولین بار است که نشستی در سطح سران سه کشور با محوریت آینده سوریه برگزار می‌شود. این مساله اهمیت نشست سوچی را نشان می‌دهد. نشستی که با هدف بررسی روند و نتایج مذاکرات آستانه و آغاز فرآیندهای سیاسی داخلی در سوریه برگزار شد و آن‌گونه که روسای جمهور سه کشور گزارش دادند، گویا موفقیت‌آمیز هم بوده است. روحانی اعلام کرد ایران آماده ارائه کمک‌هایی به کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم است و هیچ توجیهی برای حضور نیروهای خارجی در سوریه بدون کسب موافقت دمشق وجود ندارد. همزمان، رئیس‌جمهوری روسیه هم تاکید کرد: فرصت واقعی برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه وجود دارد. او گفت: بحران سوریه به مرحله‌ای جدید رسیده است. راه‌حل سیاسی نهایی در سوریه در مذاکرات ژنو نمایان خواهد شد و این راه‌حل به جانفشانی‌هایی از سوی همگان از جمله دولت سوریه نیاز دارد. به عقیده پوتین ضربه محکمی به افراد مسلح در سوریه وارد شد که فرصتی را برای پایان جنگ در این کشور فراهم کرد. رجب طیب اردوغان نیز تصریح کرد: همگان باید در راه‌حل سیاسی مشارکت داشته باشند. راه‌حلی که به گفته او باید مورد قبول مردم سوریه هم باشد. به گفته حسن روحانی هدف اصلی نشست سران سه‌جانبه در سوچی برگزاری کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه است. هدفی که به گفته پوتین محقق شده و روسای جمهور ترکیه و ایران ایده برگزاری کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه را تایید کردند.

آن‌گونه که پوتین اعلام کرد در نشست سوچی مناطق دارای اولویت برای هماهنگی در خصوص آنها در روند صلح در سوریه مشخص شده و او دیپلمات‌ها را برای همکاری در خصوص محتوای کنفرانس مردم سوریه و تاریخ برگزاری آن مامور کرده است. روحانی، پوتین و اردوغان توافق کرده‌اند که تلاش‌ها برای از بین بردن گروه‌های تروریستی را افزایش دهند. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها