شناسه خبر : 23386 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سه نرخی شدن ارز بخشی از بسته مهار تورم است

باید اجازه داد تا کمیسیون اقتصادی بسته پیشنهادی‌اش را برای مهار تورم و گرانی تکمیل کرده و ارائه کند.

باید اجازه داد تا کمیسیون اقتصادی بسته پیشنهادی‌اش را برای مهار تورم و گرانی تکمیل کرده و ارائه کند. در روزهایی که طرح سه‌نرخی شدن ارز مطرح شد، شاهد انتقادهای کارشناسی و گاه غیر‌کارشناسی از سوی افراد مختلف، کارشناسان اقتصادی، چهره‌های سیاسی و حتی تجار و بازرگانان بودیم. 

هرچند برخی اظهارنظرها از روی دلسوزی و بر پایه نظرهای کارشناسی است اما آنچه در رسانه‌ها منتشر شده، تنها بخش کوچکی از بسته پیشنهادی کمیسیون اقتصادی برای مهار گرانی است. این بسته چند بعد دارد که در کنار هم معنی پیدا کرده و امیدوار هستیم بتواند بخشی از بحران تورم را مهار کند. هر چند در تکمیل این بسته به نظرهای استادان دانشگاهی و اقتصاددانان نیازمندیم اما اینکه گفته شود سه‌نرخی کردن ارز، یک برگشت به عقب و اشتباهی جبران ناپذیر است به نظر بسیاری از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، کمی کلی است.

آنچه در مورد سه‌نرخی شدن ارز مطرح کردیم، برخلاف برخی اظهارات نه‌تنها بازار دلالی و فضای غیر‌شفاف را بسط نمی‌دهد بلکه می‌تواند راهکاری برای جبران همین فضای هرج و مرج کنونی باشد. به هر حال بانک مرکزی بیش از یک سال است که با بحران ارزی کشور مواجه شده و هنوز بسته‌ای هدفمند ارائه نداده است. تولیدگران و واردکنندگان مواد اولیه با مشکل اصلی در تامین ارز مواجه هستند و همین موضوع ارز تاثیر بسیاری در گرانی کالاهای کشور چه تولیدی‌، چه وارداتی داشته است. مبادلات تجاری و پولی را باید دسته‌بندی کرد و برای هر بخش یک سیاست را در نظر گرفت. اینکه برخی دوستان می‌گویند سیاست صحیح تک نرخی بودن است و دو‌نرخی را هم به ناچار تحمل می‌کنیم ، چه برسد به سه‌نرخی بودن، به نوعی شاید پاک کردن صورت مساله باشد. قانون به مجلس این اختیار را می‌دهد که از هر راهکاری برای کنترل وضع کنونی استفاده کند. همان طور که در جایی از بسته پیشنهادی خود برای مهار تورم، طرحی داریم تا با جابه‌جایی برخی از ردیف‌های بودجه، درصد بیشتری را در اختیار بخش تولید به ویژه از محل صندوق توسعه ملی قرار دهیم، می‌توانیم در کنار آن از شیوه‌های دیگری هم استفاده کنیم که بیش از آنکه نیازمند تزریق نقدینگی و پول به بازار باشد، بر پایه سیاست‌های حمایتی طولانی‌مدت‌تر بچرخد. مجلس یک ماه پیش قانونی را برای حمایت از تولید مصوب کرد که به نوعی شامل یکسری تسهیلات بود، اما در بسته کمیسیون اقتصادی این سیاست‌های حمایتی از تولیدکنندگان برای کاهش قیمت تمام‌شده تولید، ابعاد وسیع‌تری خواهد داشت. مانند بسته‌های تخفیف مالیاتی که مسلماً مورد استقبال بخش صنعت قرار خواهد گرفت. البته این حمایت‌ها به شرطی است که بخش تولید بتواند در عمل قیمت تمام‌شده خود را کاهش داده و به دولت در مهار تورم کمک کند. حتی در مورد شهروندان عادی هم در این بسته، راهکارهایی ارائه داده‌ایم تا به نوعی با همکاری آنها به کاهش نقدینگی شناور در سطح بازار کمک کنیم. راهکارهایی که حداقل از بار منفی تزریق مستقیم پول یارانه به جیب مردم می‌کاهد. به عنوان نمونه، کارت‌های یارانه که کمک می‌کند پول یارانه‌ها به طور هدفمند تنها در مورد پرداخت قبض‌های سوخت و انرژی خرج شود.

دراین پرونده بخوانید ...