شناسه خبر : 21667 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وزیر کشور: بیش از 90 درصد نظرسنجی‌ها کاملاً ساختگی است

نظرسنجی‌های ساختگی

منحنی‌های نظرسنجی از روزهای آغازین انتخابات بالا و پایین می‌شوند و هر روز خبری در خصوص پیشی گرفتن یک نامزد و یک گروه بر دیگری در فضای انتخابات منتشر می‌شد. این آمارها این بار به خصوص با افزایش شبکه‌های مجازی بیش از دیگر دوره‌ها منتشر می‌شود.

نظرسنجی‌های ساختگی

منحنی‌های نظرسنجی از روزهای آغازین انتخابات بالا و پایین می‌شوند و هر روز خبری در خصوص پیشی گرفتن یک نامزد و یک گروه بر دیگری در فضای انتخابات منتشر می‌شد. این آمارها این بار به خصوص با افزایش شبکه‌های مجازی بیش از دیگر دوره‌ها منتشر می‌شود. آماری که از آرای خاکستری یا آرای مرددین منتشر می‌شود یا پیشی گرفتن یک رقیب بر دیگری. اما حالا وزیر کشور از نظرسنجی‌های ساختگی می‌گوید و اعلام می‌کند بیش از 90 درصد نظرسنجی‌ها کاملاً ساختگی است. نظرسنجی‌هایی که وزیر کشور توصیه کرده مردم به آنها توجه نکنند. عبدالرضا رحمانی‌فضلی گفته نباید مردم به شایعات و گمانه‌زنی‌ها توجه کنند. چون بیش از 90 درصد نظرسنجی‌ها کاملاً ساختگی است. بعضی شایعات هم از الان پخش می‌شود که در برانگیختگی هیجانات مردم می‌تواند موثر باشد. 

اما ساختگی بودن این نظرسنجی‌ها در حالی است که اصولاً در کشورهای دیگر نظرسنجی‌ها با مقداری از خطا مبنای فعالیت‌های سیاسی قرار می‌گیرد. چراکه اصولاً این نظرسنجی‌ها مانند چراغی است که به سیاستمداران مسیر تبلیغات انتخاباتی را نشان می‌دهد. چراغی که گویا در فضای سیاسی ما یا وجود ندارد یا تحت تاثیر شایعات و نظرسنجی‌های ساختگی دیده نمی‌شود. 

اما سوالی که وجود دارد این است که چرا چنین نظرسنجی‌های ساختگی وجود دارد؟ این نظرسنجی‌ها چگونه و از سوی چه کسانی ایجاد می‌شود؟ آیا ستاد هر کاندیدایی در یک نظرسنجی مغرضانه، کاندیدای خود را در صدر نشان می‌دهد و کاندیدای رقیب را در قعر؟ سوال دیگر این است که آیا گروه‌ها و فعالان سیاسی و انتخاباتی در فضای رقابتی انتخاباتی نیازی به ابزاری به‌نام نظرسنجی ندارند؟ چرا چنین ابزاری در فضای سیاسی ما پا نگرفته است؟