شناسه خبر : 37639 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شکنجه مرگبار دو ایرانی توسط پلیس مرزی ترکیه

خطر انقراض حیات وحش دریایی ایران

حسن کچلانلو و بهنام صمدی از روستاییان ساکن مرز چالدران که برای کار در استانبول راهی ترکیه شده بودند، توسط پلیس مرزی ترکیه بازداشت و مورد شکنجه‌های شدید قرار گرفتند؛ حسن کچلانلو بر اثر شکنجه‌های وارده جان خود را از دست داد و جسد او هنوز در اختیار مقامات مرزبانی ترکیه است. بهنام صمدی هم پس از فرار و بازگشت به کشور در بیمارستان شهید بهشتی چالدران بستری شد. محمدعلی بهمنی‌قاجار، عضو کمیسیون امور بین‌الملل کانون وکلا در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، در نگاهی به این اتفاق تلخ می‌گوید: «اقدامی که صورت گرفته نقض فاحش حقوق بنیادین بشر است. شکنجه و سلب حق حیات؛ طبق ماده ۷ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی ممنوع است. کنوانسیون جهانی منع شکنجه نیز هرگونه شکنجه را ممنوع کرده و منع شکنجه یکی از قواعد آمره حقوق بین‌الملل است بنابراین شکنجه‌ای که صورت گرفته نقض فاحش حقوق بنیادین بشر است. منع شکنجه به حدی حائز اهمیت است که کشورها به هیچ بهانه‌ای حتی به بهانه حفظ موجودیت خود نمی‌توانند اصل منع شکنجه را به حالت تعلیق درآورند؛ بنابراین پلیس ترکیه و در یک نگاه بالاتر، دولت ترکیه به تمامیت آن نمی‌تواند هیچ‌گونه توجیهی برای نقض فاحش اصل مهم و بنیادین منع شکنجه به کار ببرد و هیچ توجیهی در این‌باره موجه نیست. از سویی دیگر صرفاً شکنجه نبوده و حق حیات شهروند ایرانی هم سلب شده و یکی از شهروندان ایرانی به قتل رسیده است، بنابراین ما با یک سلسله از نقض قواعد حقوق بشری مواجه هستیم؛ دستگیری خودسرانه و مجازات خودسرانه که عمده‌ترین آن شکنجه و سلب حق حیات است.» بهمنی‌قاجار در خصوص راهکارهای موجود برای پیگیری حقوقی این فاجعه و احقاق حق شهروندان ایرانی گفت: دولت ایران مکلف است از حقوق اتباع خود در کشورهای دیگر دفاع کند. طبق اصل حمایت دیپلماتیک، کشورها، هم مجاز هستند و هم تکلیف دارند که از حقوق اتباع و شهروندان خود در سایر کشورها حمایت کنند بنابراین دولت ایران و در اینجا به طور خاص، وزارت امور خارجه و سفارت ایران در ترکیه مکلف هستند به دقت موضوع را رسیدگی کنند و اقدامات لازم را برای حمایت از حقوق این دو ایرانی که حقوق بنیادینشان توسط پلیس ترکیه نقض ‌شده به عمل آورند.

 

مخدوش کردن نقش‌‌برجسته فتحعلی‌شاه

نقش‌برجسته یا سنگ‌نگاره فتحعلی‌شاه در چشمه‌علی شهر ری با رنگ موی مشکی مخدوش شد. مدیر میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان می‌گوید: خوشبختانه رنگ قابل شست‌وشو بوده و قرار است کارشناسان عملیات پاکسازی و تثبیت نقش‌برجسته را آغاز کنند. نوروز تقی‌پور درباره اتفاق رخ‌داده در نقش برجسته چشمه‌علی شهر ری به ایسنا گفت: اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ری در فاصله نزدیکی از چشمه‌علی قرار گرفته است، بنابراین در طول روز به همراه یگان حفاظت در چند نوبت از آن بازدید می‌کنیم. دوشنبه ۶ اردیبهشت در بازدیدی همراه یگان حفاظت، متوجه لکه‌های رنگ سیاه روی نقش‌برجسته فتحعلی‌شاه شدیم. او افزود: بررسی‌های اولیه نشان داد که رنگ موی سیاه روی سنگ‌نگاره پاشیده شده است. ظاهراً سعی کرده‌اند با استفاده از این رنگ حروف انگلیسی بنویسند. قوطی رنگ هم در محل رها شده بود. سریع اطلاع‌رسانی لازم را انجام دادیم و کارشناسان برای بازدید آمدند و قرار شد تیمی برای پاکسازی و تثبیت نقش‌برجسته مستقر شود. تقی‌پور گفت: خوشبختانه از رنگ اسپری یا رنگ‌های شیمیایی استفاده نشده و این رنگ قابل شست‌وشو است. مدیر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستای ری به این نکته اشاره کرد که یک کانکس نیروی انتظامی در محل مستقر است و گفت: از نیروی انتظامی تشکر می‌کنیم، اما با توجه به استقرار شبانه‌روزی این ماموران در چشمه‌علی، کاش شاهد چنین اتفاقی نبودیم. تقی‌پور درباره محافظت از این نقش‌برجسته قاجاری با توجه به طرح مرمت و حفاظت چشمه‌علی که قرار بود تا پایان سال ۹۹ به سرانجام برسد و تاکنون وعده‌های مختلفی برای حفاظت از آن داده شده است، اظهار کرد: بحث‌های ما متمرکز بر دسترسی آسان به سنگ‌نگاره است، پیشگیری‌ها نیز باید بر این اساس باشد. پس از بررسی تیم کارشناسی و متخصصان، درباره شیوه حفاظت نیز تصمیم گرفته می‌شود که آیا شیشه نصب شود یا راهکار دیگری درنظر گرفته شود. او درباره پیگرد قانونی فرد یا افراد مخدوش‌کننده این نقش‌برجسته گفت: با نیروی انتظامی مکاتبه کردیم. امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. قطعاً شکایت می‌کنیم تا شخص یا اشخاصی که دست به چنین عملی زده‌اند مورد پیگرد قانونی قرار گیرند. مدیر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ری درباره شناسایی خاطی یا خاطیان توسط دوربین، گفت: متاسفانه در محدوده چشمه‌علی دوربینی وجود ندارد و نصب دوربین مداربسته یکی از مطالبات ما بوده است که امیدواریم در طرح ساماندهی و پاکسازی و تثبیت نقش‌برجسته چشمه‌علی این تجهیزات تامین شود.

 

خطر انقراض، حیات‌وحش

مدیرکل زیست‌بوم دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: حدود ۱۶۰۰ گونه ماهی، ۱۰ گونه پستاندار دریایی، هفت گونه دلفین، پنج گونه لاک‌پشت دریایی و حدود ۱۰۰ گونه آبسنگ مرجانی در آب‌های جنوب ایران و بیش از دو هزار گونه در دریای خزر شناسایی شده‌اند که بخش زیادی از آنها در معرض انقراض هستند. ایران با دارا بودن سه حوضه آبی مهم شامل دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب یکی از کشورهای مطرح در زمینه علوم دریایی و توسعه دریامحور است که زیستگاه هزاران گونه آبزی است و ظرفیت بسیار بالایی از لحاظ اقتصادی و توسعه پایدار دارد. در ایران، حدود هزار و ۱۷۰ گونه مهره‌دار وجود دارد که بر اساس فهرست سرخ IUCN حدود ۷۸ گونه از آنها در معرض تهدید هستند؛ البته درجه این تهدیدات مختلف بوده و ممکن است برخی از آنها به شدت در معرض انقراض و برخی با درجه کمتر باشند اما آنچه گفته شده این است که حدود هفت درصد از گونه‌های جانوری مهره‌دار کشور در معرض تهدید قرار دارند. اما در این میان به دریاها و موجودات زنده آنها به عنوان اکوسیستمی ارزشمند، با وجود اهمیت زیادشان در چرخه طبیعت، آن‌طور که باید توجه نشده است؛ در حالی که زیستگاه‌های ارزشمندی برای هزاران گونه دریایی هستند؛ در آب‌های جنوبی ایران حدود هزار و ۶۰۰ گونه ماهی، ۱۵ گونه میگو، ۱۰ گونه پستانداران دریایی، هفت گونه دلفین، پنج گونه لاک‌پشت دریایی، حدود ۱۰۰ گونه آب‌سنگ مرجانی و بیش از ۷۰ گونه پرنده گزارش شده است که لاک‌پشت‌های دریایی و برخی ماهیان از جمله کوسه‌ماهی‌ها جزو گونه‌های در معرض خطر محسوب می‌شوند. وی افزود: تاکنون بیش از دو هزار گونه در دریای خزر شناسایی شده است، حضور ماهیان مهم‌ترین فون (تنوع زیستی) این اکوسیستم آبی به شمار می‌رود، اکوسیستم دریای خزر دارای ۱۳۳ گونه ماهی، ۳۸۰ گونه زئوبنتوز، ۳۱۵ گونه زئوپلانکتون، ۴۵۰ گونه فیتوپلانکتون و ۴۶۶ گونه پرنده است. میرشکار ادامه داد: از میان ماهیان شناسایی‌شده بیشتر ساکن آب شیرین (رودخانه‌ها و تالاب‌ها) هستند، حدود ۲۳ درصد از آنها را ماهیان مهاجر از دریا به رودخانه تشکیل می‌دهند و حدود ۱۷ درصد از گونه‌های ماهی این منطقه غیر‌بومی هستند. ۴۴ درصد از گونه‌های ماهیان این منطقه قابلیت بهره‌برداری اقتصادی دارند و ۲۴ درصد از گونه‌های ماهیان این منطقه، انحصاری دریای خزر بوده و در سایر نقاط دنیا وجود ندارند.

 

رونمایی از سامانه واکسیناسیون کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در توضیح رونمایی از سامانه واکسیناسیون کرونا در ایران در 8 اردیبهشت گفت: «فاز اول واکسیناسیون کرونا در ایران به اتمام رسیده و فاز دوم واکسیناسیون با تزریق واکسن به سالمندان بالای ۸۰ سال آغاز می‌شود. به هیچ‌وجه نیاز به مراجعه حضوری افراد به مراکز بهداشتی و درمانی کشور برای ثبت‌نام واکسیناسیون فاز دوم نیست و سامانه رسمی واکسیناسیون کرونا در ایران که روز 8 اردیبهشت رونمایی می‌شود، از هفته آینده آغاز به کار می‌کند و افراد می‌توانند اطلاعات خود را ثبت کنند. این سامانه، پس از ثبت‌نام اولویت‌بندی افراد را مشخص می‌کند و پس از ثبت‌نام، اطلاعات درج‌شده صحت‌سنجی و بر اساس اولویت‌بندی صورت‌گرفته نوبت واکسیناسیون به افراد به صورت پیامکی اطلاع داده می‌شود.» ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، هم خبر داد که واکسیناسیون افراد بالای 80 سال آغاز می‌شود و گفت: «این عزیزان، گروه یک از فاز دوم واکسیناسیون سراسری کشور هستند که ما شماره تلفن و آدرس قریب به اتفاق این افراد را داریم و خودمان از آنها برای مراجعه دعوت می‌کنیم.» به گفته حریرچی، سالمندان کمتر از 80 سال (گروه سنی 65 تا 80‌ساله) هم می‌توانند برای دریافت واکسن کرونا در سامانه اینترنتی salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند. حریرچی در توضیح نحوه ثبت‌نام سالمندان در این سامانه افزود: «سالمندان وقتی به این سامانه مراجعه می‌کنند، باید اطلاعاتی مانند نام و نام‌خانوادگی، شماره موبایل و کدملی را در این سامانه ثبت کنند تا بعداً ما از طریق ارسال سه پیامک زمان دریافت واکسن را به آنها اطلاع دهیم. در پیامک اول، زمان حدودی تزریق واکسن به سالمندان اعلام می‌شود و پیامک دوم نیز یک هفته قبل از واکسیناسیون به سالمندان ارسال می‌شود و پیامک سوم نیز یک روز قبل از واکسیناسیون به سالمندان فرستاده می‌شود و در پیامک آخر به سالمندان گفته می‌شود که باید به کدام مرکز مراجعه کنند.» حریرچی تاکید کرد: «هیچ نیازی به حضور مردم در مراکز بهداشتی نیست، چون در بسیاری از استان‌ها اصلاً در مراکز بهداشتی واکسن تزریق نخواهیم کرد، بلکه مکان‌های دیگر از جمله سالن‌های ورزشی بزرگ یا بیمارستان‌هایی را که هنوز افتتاح نشده، برای تزریق واکسن انتخاب کردیم و مکان‌های آن را خود ما اعلام خواهیم کرد. بنابراین افراد زیر 80 سال فعلاً عجله نکنند و فقط در سامانه ثبت‌نام کنند تا بعداً برایشان پیامک بیاید. علاوه بر اینکه ما با تعیین وقت قبلی، محل واکسیناسیون را به افراد اعلام می‌کنیم، چون خود این افراد اکثراً در خانه‌ها قرنطینه هستند و تجمع آنها برای ثبت‌نام خطرناک است.»

 

اعلام مصادیق مجرمانه محیط‌زیستی جدید

مصادیق مجرمانه محیط‌زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد و بر این اساس بند «م» تحت عنوان محتوای مجرمانه مرتبط با جرائم محیط‌زیستی به فهرست مصادیق محتوای مجرمانه و ادغام زیر بند «و» ۱۰ اضافه شد. به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در پی نامه شماره ۹۹ /۳۶۹۴۱ مورخ 17 /۱۰ /99 موضوع مکاتبه فرمانده یگان حفاظت سازمان درمورد تقاضای قرار گرفتن برخی از جرائم مرتبط با محیط زیست در فهرست مصادیق محتوای مجرمانه، پیشنهادات قابل طرح سازمان در

صد و بیست و‌سومین جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که به ریاست دادستان کل کشور تشکیل شد، مطرح و به شرح زیر به فهرست مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی اضافه شد: -‌ترغیب دیگران به شکار و صید جانوران وحشی بدون پروانه در فضای مجازی (موضوع بند الف ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی و ماده ۱۰ قانون شکار و صید) - ترغیب دیگران به شکار و صید در فصول و ساعات ممنوعه یا از طریق غیر‌مجاز در فضای مجازی (بند الف ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی و بندهای الف، ب، و ج ماده ۱۱ قانون شکار و صید)

-‌هرگونه عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آنها بدون پروانه از طریق فضای مجازی (موضوع بند ج ماده ۱۰ قانون شکار و صید)

 -‌خرید و فروش و صدور پرندگان شکاری از طریق فضای مجازی (موضوع تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید) -‌عرضه و فروش هر نوع ماهی و سایر آبزیان بدون اخذ پروانه (موضوع تبصره ۲ ماده یک لایحه قانون مجازات صید غیر‌مجاز از دریای خزر و خلیج‌فارس مصوبه سال ۱۳۵۸ شورای انقلاب) -‌عرضه، فروش انواع ماهی‌های خاویاری و خاویار بدون اجازه شیلات در فضای مجازی (موضوع بند د ماده ۲۲ قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبزی ماده ۲۲ قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبزی، ماده ۲ لایحه قانون مجازات صید غیر‌مجاز از دریای خزر و خلیج فارس).

♦♦♦

فارس: رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با بیان اینکه خطر سلامت روان در دوران کرونا و پساکرونا بعداً گریبان ما را خواهد گرفت، گفت: باید غربالگری ملی سلامت روان در کشور اجرا شود.

ایسنا: معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران گفت: میزان تصادفات فوتی و جرحی دوچرخه‌سواران در تهران بسیار ناچیز است، به طوری‌که در سال ۹۹ تنها یک مورد فوتی در مورد دوچرخه‌سواران داشتیم و از بین ۱۶ هزار و ۶۰۰ تصادف جرحی رخ‌داده در پایتخت نیز تنها ۵۱ مورد آن مربوط به دوچرخه‌‌سواران بود.

ایلنا: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: سال گذشته تصادفات منجر به فوت 5 /2 درصد کاهش داشته اما در دو ماه پایان سال یعنی بهمن و اسفند ۹۹ با توجه به افزایش سفرها رشد ۵۰درصدی حوادث منجر به فوت و منجر به جرح را در استان داشتیم.

مهر: مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اعلام اینکه فرآیند خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس توسط بخش خصوصی در دست انجام است اظهار داشت: علاوه بر آن، درصدد امضای قرارداد خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی و همچنین تعدادی ون برای سامانه حمل‌و‌نقل معلولان هستیم.

ایلنا: رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: در زمینه ساخت واکسن ۲۵ سال عقب بودیم و کرونا در امر واکسن‌سازی سبب پیشرفت ما شد.

فارس: رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت با بیان اینکه سال گذشته مواد نوظهور از جمله ماری‌جوانا در اولویت بود اظهار داشت: قیمت مواد مخدر ثابت بوده و نسبت به سال گذشته تغییر نکرده اما نسبت به سال‌های ۹۸ و ۹۷ تغییر کرده است.

ایسنا: استاندار تهران گفت: میزان بارندگی‌های امسال در استان تهران نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته است و در فروردین‌ماه که در سال‌های گذشته بیشترین حجم از بارندگی‌های سال آبی را شاهد بودیم، امسال شاهد کاهش چشمگیر بارندگی در این فصل بودیم.

ایرنا: رئیس سازمان اورژانس کشور از افزایش ۵۰درصدی عملیات تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ طی دو هفته گذشته برای بیماران کرونایی در سراسر کشور خبر داد.

ایسنا: مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران اعلام کرد: بر اساس آمارهای رسمی تاکنون ۳۰۵۲ نفر در شهرداری تهران مبتلا به کرونا شده و ۶۲ نفر نیز جان خود را از دست دادند که سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی بیشترین شمار مبتلایان و متوفیان را داشته‌اند.

ایسنا: معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی‌(ره) اعلام کرد: سال گذشته برای اولین بار زکات کشور با جهشی ۱۰۴درصدی نسبت به سال قبل‌تر از آن، از مرز ۱۳۰۰ میلیارد تومان عبور کرد.

♦♦♦

جلوگیری از تولد 25هزار معلول با مشاوره ژنتیک

اعتماد نوشت: معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون با اشاره به الزام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج بیان کرد: «بررسی‌های سال ۹۲ نشان داد که بیش از ۸۰ درصد سقط‌های قانونی در تهران انجام می‌شود و درصد بسیاری از معلولیت‌ها در شهرستان‌های دیگر و در استان‌های کم‌درآمد ایجاد شده است. سالانه حدود هشت‌هزار سقط قانونی درکشور صورت می‌گیرد اما حدود هشت‌هزار خانواده از کمک‌های بهزیستی طی سال‌های اخیر استفاده کردند و جنین خود را سقط کردند که در واقع این قانون حداقل از تولد ۲۵ هزار معلول در کشور جلوگیری کرده که بار مالی و روانی قابل توجهی از خانواده‌ها و کشور گرفته شده آن هم در حالی که حدود ۵۰ درصد بودجه بهزیستی کشور صرف امور معلولان می‌شود.»

 

مختصات کرونای جهش‌یافته در هند

شرق نوشت: مطالعات اولیه نشان می‌دهد که شدت سرایت‌پذیری جهشی که در هند اتفاق افتاده، کمتر از سرایت‌پذیری ویروس انگلیسی است. اگر مطالعات ثانویه هم نتایج مطالعات اولیه را تایید کنند، به نظر می‌رسد تا تمام‌ نشدن پیک انگلیسی که در کشور ما در جریان است، جایگزینی ویروس هندی به جای انگلیسی احتمال کمی دارد؛ چراکه ویروس قوی‌تر با سرایت‌پذیری بیشتر است که جایگزین ویروس ضعیف‌تر می‌شود و برعکس آن ممکن نیست. سازمان بهداشت جهانی گونه جهش‌یافته هندوستانی را «گونه مورد علاقه» نامیده است. این یعنی گونه هندی تحت نظر است و دست‌کم تا الان جای نگرانی زیادی ندارد. مدیر موسسه ولکام سانگر بریتانیا، اظهار کرده که گونه هندی ویروس کرونا به اندازه گونه بریتانیایی قدرت سرایت ندارد.

 

کارزاری علیه امتحانات حضوری

همشهری  نوشت: بعد از اعلام رسمی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر برگزاری حضوری امتحانات نهایی، کمپین‌های دانش‌آموزی متعددی علیه این تصمیم شکل گرفت که خواهان به تعویق انداختن امتحانات یا برگزاری به روش مجازی هستند. خلاصه کلام دانش‌آموزان و البته والدین مخالف این است که در این وضعیت شیوع گسترده کرونا و افزایش آمار مرگ‌ومیر در همه استان‌های کشور می‌تواند جان دانش‌آموزان را به خطر بیندازد. فعلاً مسوولان آموزش و پرورش نسبت به این کمپین‌ها و هشتگ‌های توئیتری و اینستاگرامی سکوت اختیار کرده‌اند. موضوع دیگر، بحث غیرواقعی بودن نمرات و معدل دانش‌آموزان در امتحانات مجازی است.

 

کرونا از استان‌های محروم قربانی می‌گیرد

آرمان ملی  نوشت: هرچه استان‌ها از نظر امکانات، کاهش بیکاری و دسترسی به درآمد و... در وضعیت بهتری باشند، میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز در میان آنها بیشتر است. دو استان ایلام و سیستان‌و‌بلوچستان در دوره زمانی ۱۸ تا ۲۵ فروردین، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح آنها بین ۲۸ تا ۳۲ درصد بوده است. مردم در استان‌های آذربایجان‌غربی، البرز، اردبیل، چهارمحال‌و‌بختیاری، قزوین، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، گیلان، گلستان، مرکزی، مازندران و همدان ۳۳ تا ۵۵ درصد در این مدت شیوه‌نامه‌ها را رعایت کرده‌اند. زنجان، تهران، سمنان و یزد نیز بیشترین میزان رعایت پروتکل‌ها را با ۶۶ تا ۷۶ درصد داشته‌اند.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها