شناسه خبر : 37517 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

۱۴ هزار کودک کار در خیابان‌های کشور

بستن دوباره دریچه سدها به روی دریاچه ارومیه

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ضمن انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در خصوص پرداخت حق‌آبه دریاچه ارومیه گفت: متاسفانه طی سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دریچه سدها را به روی ارومیه بسته و اجازه نداده‌اند آبی به دریاچه برسد. مسعود تجریشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حوضه‌های آبریزی مثل دریاچه ارومیه که دارای سد هستند، وزارت نیرو آب را پشت سدها نگه می‌دارد و بر اساس توافق‌های انجام‌شده در زمان مشخصی آب را به سمت دریاچه رها می‌کند اما متاسفانه طی امسال تمام سدها را بسته و اجازه نداده‌اند که آب به دریاچه ارومیه برسد. به گفته وی حق‌آبه دریاچه ارومیه طی سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۶۴۰ میلیون مترمکعب برآورد شده بود که از این میزان تنها حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب به دریاچه ارومیه پرداخت شده است. تجریشی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبات شورای عالی آب و ستاد احیای دریاچه ارومیه آب شرب و پرداخت حق‌آبه محیط زیست باید در اولویت وزارت نیرو باشند، اظهار کرد: متاسفانه وزارت نیرو به تعهدات خود در این زمینه و البته مصوبات قانونی عمل نکرده است. مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با وزیر نیرو و مدیران استانی مکاتبه کرده اما بی‌فایده بوده است، گفت: تا زمانی که خلأهای قانونی در خصوص حق‌آبه‌های زیست‌محیطی داشته باشیم، وضعیت همین خواهد بود و با کاهش بارش‌ها در کشور تضاد منافع بین بهره‌برداران و محیط زیست بیشتر می‌شود. وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست به‌تنهایی از پس بهره‌برداران و حاکمیت برنخواهد آمد. آب دست یک مجموعه است و هر زمان که خواست حق‌آبه محیط زیست را می‌دهد و هر زمان نخواست این کار را نمی‌کند. متاسفانه خلأهای قانونی و... در این زمینه وجود دارد. تجریشی در ادامه تصریح کرد: عملاً حق‌آبه دریاچه ارومیه طی امسال از دست رفته است چراکه اگر اکنون فصل کشاورزی است و اگر آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شود، کشاورزان آن را مصرف خواهند کرد.

 

واگذاری مدیریت شیرخوارگاه‌ها به بخش غیردولتی

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از واگذاری مدیریت شیرخوارگاه‌ها به بخش غیردولتی و خیریه‌ها خبر داد و گفت: در همه استان‌های کشور، فرآیند واگذاری شیرخوارگاه‌ها آغاز شده و البته این واگذاری به خیریه‌های واجد صلاحیت و دارای سابقه در این حوزه انجام خواهد شد. به گزارش خبرنگار ایرنا، حبیب‌الله مسعودی‌فرید در فایل صوتی خاطرنشان کرد: ۶۸۰ مرکز نگهداری شبانه‌روزی کودکان و نوجوانان در کشور فعالیت دارد که بیش از ۶۴۰ مرکز از سوی بخش غیردولتی و خیریه‌ها مدیریت می‌شود و آنها جزو شرکای ما هستند. وی با بیان اینکه بهزیستی به عنوان نهاد سیاستگذار بر روند اجرای کار نظارت می‌کند، افزود: اگر خیریه‌هایی تمایل دارند در عرصه این خدمات ورود کنند، بهزیستی تسهیلگری لازم را انجام می‌دهد. وی اظهار داشت: مدیریت مراکز سنین بالای سه سال را در قالب ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، واگذار کرده بودیم و موضوع واگذاری مدیریت شیرخوارگاه‌ها نیز به خیریه‌های دارای صلاحیت مطرح شد که در تمام استان‌ها فرآیندها انجام شده و فراخوان‌ها اعلام شد و مصاحبه با موسسات داوطلب را در ستاد کشوری مدیریت کردیم که البته به دلیل کرونا، مصاحبه‌ها به صورت مجازی برگزار شد. معاون بهزیستی گفت: با توجه به شاخص‌ها بهترین‌ها را پیشنهاد کردیم تا شیرخوارگاه‌ها به آنها واگذار شود. با مدیرعامل موسسه مصاحبه انجام دادیم و این فرآیند رو به اتمام است. مسعودی‌فرید یادآور شد: استفاده از ظرفیت خیریه‌های واجد صلاحیت در سال ۹۹ آغاز شد و امسال عملیاتی خواهد شد تا از توان خیرین به‌طور مناسب استفاده کنیم.

 

ترس مردم از کرونا؛ افت خدمات دندانپزشکی

رئیس جامعه دندانپزشکی ایران با اشاره به ترس زیاد مردم برای دریافت خدمات دندانپزشکی در دوران کرونا گفت: در حالی که کنترل عفونت در کلینیک‌ها و مطب‌های دندانپزشکی به خوبی رعایت می‌شود، اما مردم از این موضوع اطلاعی ندارند و به همین دلیل رسیدگی به وضعیت بهداشت دهان و دندان آنها به تاخیر افتاده است. به گزارش ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی جامعه دندانپزشکی ایران، رئیس جامعه دندانپزشکی ایران و دست‌اندرکاران برگزاری شصت و یکمین کنگره جامعه دندانپزشکی ایران، در محل جامعه دندانپزشکی به ارائه توضیحاتی پیرامون نحوه بهداشت دندان و دهان در جامعه و همچنین برگزاری شصت و یکمین کنگره پرداختند. رئیس جامعه دندانپزشکی ایران با اشاره به ترس زیاد مردم برای دریافت خدمات دندانپزشکی در دوران کرونا گفت؛ در حالی که کنترل عفونت در کلینیک‌ها و مطب‌های دندانپزشکی به خوبی رعایت می‌شود اما مردم از این موضوع اطلاعی ندارند، به همین خاطر رسیدگی به وضعیت بهداشت دهان و دندان آنها به تاخیر افتاده است. علی تاجرنیا با بیان اینکه باید استاندارد سلامت دهان افزایش یابد، ادامه داد: برای افزایش سطح سلامت بهداشت دهان و دندان مردم طرحی با عنوان «برنامه هر مطب، پایگاه ارتقای سلامت دهان» از سوی جامعه دندانپزشکان ایران طراحی شده و قرار است با مساعدت وزارت بهداشت به‌زودی در سراسر کشور اجرایی شود. در این طرح تمامی مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی به پایگاه سلامت تبدیل شده و بیماران را با خدمات دندانپزشکی و رسیدگی به دندان‌های آنها برای جلوگیری از هزینه‌های سرسام‌آور خرابی دندان‌ها، آشنا می‌کنند.

 

تهران و چهار هزار کودک زباله‌گرد

رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: بر اساس اطلاعات سازمان‌های مردم‌نهاد در تهران نزدیک به چهار هزار کودک زباله‌گرد وجود دارد. زباله‌گردی جزو مشاغل غیرمعمول و پرخطر به شمار می‌آید. به گزارش ایرنا از سازمان بهزیستی کشور، محمود علی‌گو در برنامه تلویزیونی با موضوع «کودکان کار و خیابان» افزود: بر اساس آمار وزارت کار در سال ۱۳۹۶، ۵۰۰ هزار کودک کار در سطح کشور وجود دارد که به سه دسته کودکان کار کارگاهی، کودکان‌ کار در خیابان و کودکان زباله‌گرد تقسیم می‌شوند. وی ادامه داد: بیشترین کودکان کار از دسته کارگاهی هستند که کمترین میزان توجه به آنها شده است. جمعیت کودکان کار در خیابان، قابل شمارش نیست و بر اساس آمار بهزیستی حدود ۱۴ هزار کودک کار در خیابان در کل کشور تخمین زده شده است. تعداد کودکان زباله‌گرد از دو دسته دیگر کمتر است و جزو مشاغل غیرمعمول و پرخطر به‌شمار می‌آید. بر اساس اطلاعات سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) در تهران حدود چهار هزار کودک زباله‌گرد وجود دارد. رئیس اورژانس اجتماعی کشور به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان اشاره کرد و گفت: در این قانون اعلام شده که کودکان زیر ۱۸ سال منع کار دارند اما در قانون کار جمهوری اسلامی عنوان شده که کودکان بین ۱۵ تا ۱۸ سال، در صورتی که کار به آنها آسیب نرساند، بلامانع است. وی افزود: در رابطه با کودکان زباله‌گرد با قاطعیت می‌توان گفت که این کودکان عمدتاً از اتباع و مهاجران کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش هستند. درباره کودکان خیابانی نیز پراکندگی نامشخصی وجود دارد. علی‌گو یادآور شد: طی سال جاری و سال گذشته به مدیریت و ساماندهی ۶۰۰ کودک کار خیابانی در تهران پرداخته شده و قدرت و بودجه کافی برای رسیدگی به این مساله وجود دارد و نیازمند اهتمام مضاعف است. رئیس اورژانس اجتماعی کشور درباره کودکان کار مهاجر گفت: وضعیت مرزها یک مساله اجتماعی است و بودجه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته شده، کافی نیست. وی با بیان اینکه بی‌شک با توجه به قانون جای کودک در خیابان نیست، افزود: الگوی کاهش آسیب باید به این منجر شود که کودک در درون خانواده پرورش یابد و این موضوع ما را به سمت حل مساله به واسطه خانواده‌محوری سوق می‌دهد.

 

محیط زیست؛ همچنان قربانی

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: امکانات مدرن مثل انجام پایش‌های هوایی به کاهش درگیری بین محیط‌بان و شکارچی منجر می‌شود، اما متاسفانه در بعضی استان‌ها امکان استفاده از این تجهیزات وجود ندارد. «سرهنگ جمشید محبت‌خانی» فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اهمیت قوانین حمایتی و امکانات محیط‌بان‌ها که به کاهش حوادث بین شکارچی و محیط‌بان منجر می‌شود، بیان کرد: محیط‌بان‌ها در حوزه‌ای فعالیت می‌کنند که جامعه هدفشان مسلح است، یعنی افرادی بدون مجوز و غیرمجاز با سلاح به منطقه می‌آیند. مطمئناً شکارچی‌ها برای متوقف کردن محیط‌بان‌ها دست به تیر می‌شوند و محیط‌بان‌ها هم برای دفاع از خودشان دست به کار می‌شوند. وی ادامه داد: در این شرایط قبول دارم که یکسری اقدامات باید انجام شود تا این شکل اتفاقات کاهش پیدا کند و افزایش آموزش و بالا بردن امکانات مدرن مثل انجام پایش‌های هوایی به کاهش این شکل درگیری‌ها منجر می‌شود، اما متاسفانه در بعضی استان‌ها امکان این مسائل وجود ندارد. محبت‌خانی افزود: در حوزه‌های جنگلی امکان استفاده از این تجهیزات نیست، در حالی که پایش‌های هوایی ارتباط فیزیکی بین محیط‌بان و افراد مسلح متخلف را که وارد مناطق می‌شوند، کمتر می‌کند، اما تا حد کمی توانستیم این کار را انجام دهیم. وی گفت: در این میان استفاده محیط‌بان از جلیقه‌های ضدگلوله هم تاثیر بالایی دارد، ما در این دو سال بالای ۲۰ مورد تیراندازی داشتیم که به دلیل استفاده محیط‌بان از آن آسیبی ندیده، این اقدامات همه به کاهش حوادث منجر می‌شود. فرمانده یگان حفاظت با اشاره به تاثیر رفتارهای فرهنگی در این عرصه، بیان کرد: باید به شکلی محیط زیست دارای اهمیت قرار بگیرد که خودبه‌خود کسی جرات نکند برای تخریب محیط زیست اقدام کند و بداند مثلاً در روستایی که قصد تخریب دارد همه محیط‌بان یا همیار محیط هستند و نمی‌گذارند چنین اتفاقی بیفتد. محبت‌خانی ادامه داد: کار فرهنگی می‌تواند باعث شود دیگر شکارچی تولید نشود، البته بخشی از این مسائل به مدارس مربوط است که سازمان، طرح‌هایی را برای واحدهای درسی پیگیری می‌کند تا این داده‌ها باعث شود شغل شکارچی بودن، به عنوان یک شغل نامناسب در نظر گرفته شود. وی در مورد تاثیر مجازات بازدارنده، گفت: اگر شکارچی به کشته شدن محیط‌بان منجر شود که مرتکب قتل عمد شده و حکمش از نظر قانون قصاص است ولی در رابطه با این پرونده، انتظار ما این است که قوه قضائیه در روند آن تسریع ایجاد کند، حالا توجه همه به این پرونده است، اگر قانون با آنها رفتار کند، می‌تواند برای دیگر شکارچی‌ها بازدارنده باشد. محبت‌خانی بیان کرد: اگر محیط‌بان‌ها در حوادث جانشان را از دست بدهند، بیمه از خانواده آنها حمایت می‌کند و پیگیر شهید محسوب شدن آنها هستیم، همچنین پیگیری می‌کنیم تا پیکرشان در قطعه شهدا به خاک سپرده شود. محبت‌خانی در مورد ۶۰۰ محیط‌بانی که به صورت غیررسمی مشغول به کار هستند، افزود: آن ۶۰۰ محیط‌بان قراردادی هستند که حقوق آنها کم است و پیگیر هستیم تا تبدیل وضعیت شده و از قراردادی به رسمی تبدیل شوند. وی گفت: همچنین از محیط‌بان‌هایی که بیمه ندارند خواهش می‌کنم تا بیمه نشده‌اند، تحت هیچ شرایطی کار محیط‌بانی را قبول نکنند، تا تعیین تکلیف شوند، حتی ما دستور دادیم محیط‌بانی که بیمه ندارد حق گرفتن سلاح و پوشیدن لباس محیط‌بانی ندارد و حتماً باید بیمه کاری برای آنها اعمال شده باشد، محیط‌بان قراردادی یا رسمی همه باید بیمه باشند تا اگر اتفاقی برای آنها بیفتد بیمه عمر برای آنها پرداخت شود.

♦♦♦

تسنیم: رئیس پلیس تهران گفت: ساعت اجرای ممنوعیت تردد شبانه تغییر نکرده و از ۲۲ تا ۳ صبح است و مجدداً شاهد خاموشی‌های شبانه در برخی از نقاط تهران هستیم که این درخواست و تذکر را در ستاد کرونا تهران مبنی بر عدم خاموشی معابر اعلام کردیم.

ایلنا: معاون کل وزیر بهداشت گفت: در حالت عادی حدود هزار نفر روزانه در کشور فوتی داریم، در واقع ۲۵۰ فوتی کرونا، یعنی ۲۵ درصد کل فوتی‌های کشور و این رقم کمی نیست.

ایلنا: مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر گفت: انجمن‌های بیماری‌های نادر نسبت به نحوه واکسیناسیون کرونا و فقدان توزیع واکسن به این بیماران آسیب‌پذیر معترض هستند چراکه هیچ پروتکل مشخصی برای شیوه اولویت‌بندی این بیماران برای دریافت واکسن کرونا وجود ندارد.

ایسنا: رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر شرایط حاد کرونایی در شهر تهران از نزدیک شدن تعداد فوتی‌های این شهر به حدود 100 نفر خبر داد.

میزان: ناصر عبیات، فعال محیط زیست استان خوزستان، اعلام کرد منطقه حفاظت‌شده میشداغ که در حال حاضر تنها زیستگاه آهوان استان خوزستان است در پی تخلیه زباله‌های شهری در دشت امریبی، به منطقه‌ای آلوده تبدیل شده است.

تسنیم: وزیر بهداشت گفت: ما قابلیت برخورد با جهش‌های ویروس کرونا را داریم و در عرض ۴۵ روز می‌توانیم واکسن هر جهشی را بسازیم.

فارس: هیات عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رای وحدت رویه، الزام تامین اجتماعی به برقراری مستمری برای بازماندگان نوادگان اناث با پدربزرگ مشمول قانون کار را صادر و اعلام کرد.

ایسنا: وزارت بهداشت در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان درباره طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» مجلس شورای اسلامی نکاتی را متذکر شد و ۱۰ بند آن را مغایر با سیاست‌های کلی نظام و اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دانست.

ایرنا: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سال گذشته حدود ۴۷ هزار هکتار از نقاط جنگلی خسارت‌دیده ناشی از حریق، براساس زون‌بندی‌های انجام‌گرفته تحت پوشش طرح و برنامه توسعه و غنی‌سازی قرار گرفت.

ایلنا: مدیرعامل مترو تهران از آغاز عملیات اجرایی احداث اولین ایستگاه از خط ۱۰ مترو تهران خبر داد و گفت: «میدان دریاچه شهدای خلیج‌فارس در واقع نقطه شروع احداث نخستین قطعه از قطعات پنج‌گانه خط ۱۰ است؛ قطعه نخست بیش از ۱۴ کیلومتر طول داشته و از میدان دریاچه شهدای خلیج فارس تا میدان کتاب امتداد خواهد یافت.»

♦♦♦

کرونا و دانش‌آموزانی که هرگز به مدرسه بازنمی‌گردند

ایلنا نوشت: معاون و جانشین وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس گزارش مدیرکل یونسکو با توجه ‌به شیوع کرونا، ۲۴ میلیون کودک در دنیا در معرض ترک تحصیل کامل قرار دارند و ۱۰۰ میلیون کودک نیز بدون کسب مهارت در خواندن، دوره کرونا را سپری می‌کنند. وی گفت: بر اساس اعلام مدیرکل یونسکو ۱۱ میلیون دانش‌آموز دختر به دلیل شرایط کرونا شاید هرگز به مدرسه بازنگردند و به جمع ۱۳۰ میلیون دختر بازمانده از تحصیل قبل از کرونا بپیوندند. حسینی در ادامه گفت: بر اساس اعلام یونسکو در ۱۰۷ کشور جهان مدارس به‌رغم وجود کرونا باز شده است، در ۷۰ کشور جهان مدارس نیمه‌تعطیل هستند و تنها در 30 کشور مدارس کاملاً بسته هستند. همچنین مدارس در سراسر جهان به‌رغم کرونا مسیر بازگشایی را طی می‌کنند.

 

تیزهوشان 18 میلیون‌تومانی!

خبرگزاری فارس نوشت: رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه شهریه مدارس تیزهوشان نصف شهریه مدارس غیردولتی هر شهر است، از سازمان بازرسی وزارت آموزش و پرورش خواست تا به تخلف این مدارس ورود کند. مهدی اسماعیلی در مورد ارائه گزارش‌هایی مبنی بر اینکه برخی مدارس تیزهوشان برای ثبت‌نام دانش‌آموزان نخبه، حتی بیش از ۱۸ میلیون تومان به عنوان حق ورودی دریافت کرده‌اند، اظهار داشت: یکی از مراکزی که باید به آن توجه مضاعفی شود، مدارس تیزهوشان هستند که در آنها دانش‌آموزان نخبه کشور تحصیل می‌کنند. وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیات امنای مدارس تیزهوشان باید نصف شهریه مدارس غیردولتی هر شهر به عنوان حق ورودی این مدارس تعیین شود.

 

صدرنشینی عراقی‌ها در سفر به ایران

ایسنا نوشت: عراق در سال ۹۸ بیشترین تعداد مسافر را در ایران داشته، درحالی‌که تراز سفر اروپایی‌ها به ایران منفی شده، اما در مقابل، سفر از برخی کشورها همچون عمان به ایران، رشد بالای ۹۰ درصد را تجربه کرده است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سالنامه آماری ۹۸ که به تازگی منتشر کرده، تعداد مسافران ورودی به کشور را هشت میلیون و ۸۳۲ هزار و ۵۰ نفر در آن سال اعلام کرده و همه آنها را در شمار «گردشگر» قرار داده است. در سال ۹۸، بیشترین سفرها به ایران از کشورهای همسایه بوده و عراقی‌ها همچون سال‌های قبل، رکورددار بوده‌اند و با سه میلیون و ۱۶۵ هزار و ۸۳۹ مسافر، حتی نسبت به سال ۹۷ حدوداً ۲۱ درصد بیشتر به ایران سفر کرده‌اند.

 

شکوفه‌های سیاه، خسارت سرمای نوروزی

ایران نوشت: «سیدمحمد موسوی» مدیر کل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی گفت: کل خسارت سرمازدگی، یخ‌زدگی و برف در سال 99 حدود 135 هزار میلیارد ریال بوده است که معادل 56 درصد کل خسارت ناشی از انواع مخاطرات در سال گذشته می‌شود. به گفته وی، خسارت ناشی از مخاطرات بخش کشاورزی در سال 99 حدود 238 هزار و 856 میلیارد ریال بوده است. موسوی تعداد استان‌های متاثر از سرمازدگی در سال 98 را 26 عنوان می‌کند و می‌افزاید: استان‌های درگیر با تنش سرمازدگی در سال 99 به 29 استان افزایش داشته است. استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان در سال گذشته متحمل بیشترین خسارت بابت سرمازدگی بودند.