شناسه خبر : 37077 لینک کوتاه

جنجال مسوولان بر سر واکسن روسی

«فاجعه آموزشی» در مقطع ابتدایی؛ ایران جزو ضعیف‌ترین‌ها!

آزمون بین‌المللی تیمز (TIMSS) با هدف تهیه اطلاعات مقایسه‌ای برای ارزیابی عملکرد و سیاست‌های کشورهای شرکت‌کننده در زمینه پیشرفت در آموزش و یادگیری ریاضیات و علوم در پایه‌های چهارم و هشتم اجرا می‌شود. به گزارش تسنیم، نتایج این آزمون نشان می‌دهد که پنج کشور آسیایی سنگاپور (625)، هنگ‌کنگ (602)، کره جنوبی (600)، تایوان (599) و ژاپن (593) جایگاه‌های نخست در آموزش و یادگیری ریاضیات در پایه چهارم را به خود اختصاص داده‌اند. ایران با نمره کل 443 میان 58 کشور شرکت‌کننده در جایگاه 50 و میان 12 همسایه حاضر در آزمون تیمز 2019 پایه چهارم، در جایگاه نهم آموزش و یادگیری ریاضی قرار گرفته است! بین همسایگان، کشورهای روسیه، ترکیه، آذربایجان و قزاقستان در آموزش و یادگیری ریاضیات وضعیت بهتری نسبت به سایرین دارند؛ نتایج نشان می‌دهند وضعیت کشور طی 24 سال گذشته (از سال 1995 تا 2019) در آموزش و یادگیری ریاضیات دبستان پیشرفت چندانی نداشته و نتایج ارزیابی‌ها همواره کمتر از حد میانی این آزمون (نمره 500) بوده است. ارزیابی سال 2019 نشان می‌دهد که 61 درصد دانش‌آموزان ایرانی پایه چهارم نتوانسته‌اند به نقطه معیار بین‌المللی متوسط (نمره 475) برسند! عملکرد پسران دبستانی در ریاضیات با میانگین نمره 447، با اندکی تفاوت بهتر از دختران دبستانی با میانگین نمره 439 بوده است. بر اساس گزارش منتشرشده، تمام سرفصل‌های مورد ارزیابی در آزمون تیمز 2019 (شامل 17 موضوع) به 80 درصد دانش‌آموزان پایه چهارم تدریس شده است؛ ایران 109 ساعت آموزش ریاضی در پایه چهارم دارد. این در حالی است که سنگاپور 211 ساعت، هنگ‌کنگ 152 ساعت، ژاپن 151 ساعت و کره جنوبی 101 ساعت آموزش ریاضی را در برنامه سالانه خود گنجانده‌اند. بر این اساس به نظر می‌رسد بازده ساعات آموزش ریاضی و میزان ساعات آن همچنین کیفیت کتاب درسی نیازمند بررسی و بازنگری است. پنج کشور سنگاپور (595)، کره جنوبی (588)، روسیه (567)، ژاپن (562) و تایوان (558) جایگاه‌های نخست آموزش و یادگیری «علوم» در پایه چهارم در آزمون تیمز 2019 را کسب کرده‌اند؛ ایران با نمره کل 441 میان 58 کشور شرکت‌کننده جایگاه 48 و میان 12 کشور همسایه حاضر در آزمون تیمز 2019 جایگاه هشتم آموزش و یادگیری علوم را کسب کرده است! مقایسه نتایج آزمون تیمز 2019 با آزمون تیمز 2015 نشان می‌دهد از میزان علاقه دانش‌آموزان به یادگیری ریاضیات و علوم در دبستان‌ها کاسته شده است. در گزارش آزمون تیمز 2019 آمده است در درس ریاضی و علوم به ترتیب 11 درصد و 5 درصد دانش‌آموزان بی‌علاقگی خود را اظهار کرده‌اند که روندی افزایشی داشته است! در مقابل از جمعیت افراد خیلی علاقه‌مند به درس ریاضی و علوم کاسته شده و به ترتیب 59 درصد و 70 درصد دانش‌آموزان گفته‌اند به این دروس علاقه زیادی دارند.

 

جنجال مسوولان بر سر واکسن روسی کرونا

به گزارش ایسنا کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن «اسپوتنیک‌وی» روسیه در ایران خبر داد. وی افزود: در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص (صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در ایران صادر شده و روند بررسی واکسن‌های دیگر از مبدأ هند، چین، روسیه و... کماکان ادامه دارد. در همین حال مینو محرز‌ عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با روزنامه «جهان صنعت» گفت: تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت از شانس بد مردم ایران است. در حال حاضر به هیچ عنوان از این انتخاب راضی نیستم. من به‌عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کنم زیرا تاکنون هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده است. واکسن کرونا باید دارای استانداردهای جهانی باشد.» وی افزود: «از چه زمانی سازمان غذا و داروی کشور جزو منابع بین‌المللی شده؟ از نظر ما واکسنی استاندارد است که مورد تایید یکی از منابع بین‌المللی باشد که یکی از آنها سازمان بهداشت جهانی و دیگری سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپاست در صورتی که واکسن روسیه تاییدیه هیچ کشوری را ندارد.» اظهارات تند محرز اما بی‌جواب نماند؛ کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به این سخنان گفت: ایشان (مینو محرز) شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارند چنان ‌که ورودی در این موضوع هم نداشته‌اند. جهانپور در ادامه کنایه‌ای هم به واکسن ایرانی کرونا که محرز مسوول ارزیابی آن است، زد و افزود: «مرجع تایید واکسن از جمله واکسن داخلی که ایشان مسوول کارآزمایی بالینی آن هستند، سازمان غذا و دارو است.»

 

تکرار مرگ‌ومیر مشکوک پرندگان مهاجر در خلیج گرگان

یک سال پس از مشاهده هزاران قطعه پرنده مهاجر تلف‌شده در خلیج گرگان به علت مسمومیت با  بوتولیسم، افزون بر ۱۰ لاشه چنگر و فلامینگو در این  پهنه آبی کشف شد. گشت و پایش کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست در سرحدات مرزی دو استان مازندران و گلستان در محدوده شهر نوکنده از توابع شهرستان بندرگز به کشف این لاشه‌ها منجر شد. بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، تیم‌های نظارتی از ورودی نوکنده وارد خلیج گرگان شده و در حال بررسی تعداد لاشه‌ها و پیدا کردن علت این اتفاق هستند. مدیرکل دامپزشکی گلستان در گفت‌وگو با ایرنا ضمن تایید این مطلب اظهار داشت: برای تشخیص علت تلفات، نمونه‌برداری این لاشه‌ها به مرکز تشخیص بیماری‌های سازمان دامپزشکی کشور فرستاده می‌شود. غلامرضا محرابی تاکید کرد: هرگونه اظهارنظر در خصوص علت مرگ این پرندگان از سوی سازمان دامپزشکی کل کشور اعلام خواهد شد. پارسال طبق اعلام دامپزشکی بر اثر بیماری مشکوکی که از بهمن‌ماه تا اواخر اسفند در تالاب بین‌المللی میانکاله رخ داد، بیش از ۴۰ هزار پرنده مهاجر در دو استان گلستان و مازندران تلف شدند. مدیرکل دامپزشکی گلستان گفته بود که بر اساس نتایج آزمایش‌های انجام‌شده، علت اصلی مرگ‌ومیر غیرطبیعی پرندگان مهاجر در خلیج گرگان، بیماری بوتولیسم است. پرندگان وحشی تلف‌شده از ۱۲ گونه پرندگان زمستان‌گذران در تالاب بین‌المللی میانکاله و بیشترین تلفات مربوط به چنگر و فلامینگو گزارش شد. تالاب بین‌المللی میانکاله با افزون بر ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی در غرب گلستان و شرق استان مازندران واقع است و سالانه بیش از ۱۰۰ گونه پرنده با جمعیت 5 /1 میلیون بال در این تالاب به سر می‌برند. خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیک دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

 

مازندران، گیلان، خراسان شمالی؛ پیشتاز در مرگ‌ومیر کرونایی

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه شاهد ایجاد روند کاهشی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستیم، گفت: کاهش میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور در این ایام می‌تواند به عنوان زنگ خطری جدی برای ما قلمداد شود. به گزارش ایسنا، سیماسادات لاری گفت: در حال حاضر تعداد ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی بیماری کووید ۱۹ قرار دارند. وی افزود: میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری و همچنین میانگین بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در هفته دوم بهمن‌ماه نسبت به هفته ماقبل دارای روند نسبتاً کاهشی بوده است. لاری ادامه داد: در هفته گذشته بیشترین میزان بروز هفتگی موارد مثبت بستری به ترتیب در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان و همچنین بیشترین میزان بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری در استان‌های مازندران، گیلان و خراسان شمالی گزارش شده است. وی گفت: متاسفانه طبق بررسی‌های انجام‌شده، شاهد ایجاد روند کاهشی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستیم. به‌طوری که کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها در استان‌های تهران، خوزستان، سیستان و بلوچستان و مازندران گزارش شده است. میان کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و افزایش موارد بستری و به دنبال آن موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد، بنابراین کاهش میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور در این ایام می‌تواند به عنوان زنگ خطری جدی برای ما قلمداد شود.

 

قطع برق؛ افزایش نارضایتی عمومی و وقوع جرم

با توجه به نارضایتی مردم از خاموشی‌های اخیر و با هدف پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی جلسه‌ای با حضور مسوولان انتظامی و شرکت توزیع نیروی برق استان تهران برگزار شد. به گزارش مهر علی دیزجی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران، با اشاره به اتمام خاموشی شبانه و قطعی برق ظرف هفته آینده در این استان عنوان کرد: از منظر پیشگیری و دیدگاه حقوقی و قانونی تاریکی و عدم روشنایی باعث افزایش وقوع برخی از جرائم از قبیل سرقت، حوادث ترافیکی و تصادفات شده که این عوامل منجر به افزایش ورود پرونده به محاکم قضایی خواهد شد. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: به همین منظور و با توجه به نارضایتی مردم از خاموشی‌های اخیر و با هدف پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی جلسه‌ای با حضور مسوولان انتظامی و شرکت توزیع نیروی برق استان تهران در محل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران برگزار شد. وی اظهار کرد: در این جلسه نمایندگان فرماندهی انتظامی تهران‌بزرگ با اعلام اینکه پس از اعمال خاموشی‌ها آمار وقوع جرائم نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است اعمال خاموشی در اماکن عمومی و معابر را زمینه‌ساز وقوع سرقت و جرائم مختلف عنوان کرد. دیزجی تصریح کرد: نمایندگان شرکت توزیع نیروی برق در این نشست عنوان کردند که برودت هوا و همچنین شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت نکات بهداشتی توسط مردم، مصرف گاز در بخش خانگی را نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش داده است و به همین خاطر شبکه انتقال گاز کشور قادر به تامین مازاد گاز مصرفی نبوده و سوخت کافی در اختیار نیروگاه‌ها قرار نگرفته است؛ در نتیجه به منظور استفاده بهینه از میزان برق تولیدی و مدیریت مصرف، تصمیمِ اعمال خاموشی در ساعاتی از شبانه‌روز در سطح شهر اتخاذ شد.

 

تدوین اساسنامه پیگیری حق‌آبه رودخانه هیرمند

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو گفت: اساسنامه‌ای برای پیگیری موضوع حق‌آبه رودخانه مرزی هیرمند در هفت بند در زابل تدوین شد. به گزارش ایرنا عیسی بزرگ‌زاده در نشست بررسی حق‌آبه رودخانه مرزی هیرمند با بیان اینکه این اساسنامه در نشست‌های فشرده‌ای به مدت دو روز با حضور دو تیم متشکل از مسوولان وزارت نیرو، وزارت امور خارجه، فرمانداران شمال سیستان و بلوچستان و مسوولان حوزه مرزبانی این استان با همتایانشان در کشور افغانستان بررسی شده اظهار داشت: در این نشست‌ها اساسنامه‌ای تنظیم شده تا هر دو طرف متعهد به اجرای موارد مذکور شوند. وی افزود: در این اساسنامه که در هفت بند تنظیم شده بر مواردی از جمله نقشه‌کشی جدید و به‌روز در حوضه آبریز هیرمند، حفظ امنیت مهندسان نقشه‌برداری و همین‌طور تامین آب رودخانه مرزی دو کشور تاکید شده است. مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو خاطرنشان کرد: به زودی مهندسان نقشه‌کشی دو کشور در دو سوی مرز مستقر شده و عملیات نقشه‌برداری را آغاز خواهند کرد. نعیم‌الله سالارزی معاون کمیساریای آب هلمند در کشور افغانستان نیز در این نشست گفت: ما برای انجام تعهدات بین دو کشور در موضوع رودخانه هیرمند توافق و پیشنهاد ایران مبنی بر تامین امنیت نقشه‌برداران و همین‌طور کمک به حل مشکل موجود را قبول کرده‌ایم. عباسعلی ارجمندی فرماندار زابل نیز در این نشست گفت: پیگیری مصوبات نشست و کمک به رفع دغدغه اصلی و همیشگی مردم شمال سیستان و بلوچستان یعنی تامین حق‌آبه تالاب بین‌المللی هامون از مواردی است که در دستور کار قرار دارد.

 

♦♦♦

ایسنا: رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از افزایش ۲۵درصدی جرایم قطع اشجار خبر داد.

ایرنا: سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: فرآیند بررسی مدارک واکسن‌های خارجی کرونا در سازمان غذا و دارو ادامه دارد. مهم این است که از مبدأ انگلیس و آمریکا نباشد، در این صورت پس از بررسی و تایید آن قابل خرید و واردات است.

میزان: سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته در روزهای چهارشنبه ۵ خرداد، پنجشنبه ۶ خرداد و جمعه ۷ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. همچنین آزمون سراسری در روزهای چهارشنبه ۹ تیر، پنجشنبه ۱۰ تیر، جمعه ۱۱ تیر و شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

ایسنا: دستیار حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفت: مطابق با لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت، رسیدگی قضایی پرونده‌های زنان خشونت‌دیده محرمانه است.

تسنیم: دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: قرار است حدود 16 میلیون دوز واکسن از مجموعه کوواکس، بیش از 25 میلیون دوز از طریق واردات و 25 میلیون دوز با استفاده از تولیدات داخلی تامین شود؛ واکسیناسیون «عمومی» نیز اسفندماه سال 1400 شروع می‌شود.

ایسنا: معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از افزایش ۳۰درصدی حقوق معلمان خرید خدماتی خبر داد و در عین حال گفت: عیدی فرهنگیان در بهمن به حساب آنها واریز می‌شود.

ایرنا: فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه ناجا مورد حمایت مردم است، گفت: امروز شاهد اقتدار و اثربخشی نیروی انتظامی هستیم و باید بگویم برخی هجمه‌ها علیه ناجا در واقع بیانگر اثربخشی ماست.

مهر: مدیرعامل شرکت مترو تهران از رونمایی قطار ملی مترو در ۲۱ بهمن خبر داد و گفت: با کمک ظرفیت‌های مهندسی، داخلی‌سازی به ۸۵ درصد افزایش یافته است و دیگر قطعات این واگن‌ها چینی نخواهد بود.

ایرنا: معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به افزایش سه‌برابری زباله و پسماند در دوران کرونا به دلیل استفاده از دستکش و کیسه‌های یک‌بارمصرف هشدار داد.

میزان: اعضای شورای شهر تهران با اکثریت آرا افزایش ۲۵درصدی نرخ عوارض طرح ترافیک و افزایش ۵۰درصدی نرخ عوارض ساختمانی را به تصویب رساندند.

ایرنا: فرماندار تهران با اشاره به اجرایی شدن طرح تردد شبانه در پایتخت اعلام کرد: مصوبه شورای شهر مبنی بر زیست شبانه در این شرایط اصلاً معنایی ندارد و قابل اجرا نخواهد بود.

 

♦♦♦

9 هزار دختربچه در تابستان عروس شدند

شرق نوشت: «در تابستان سال ۹۹، در مجموع ازدواج ۹ هزار و ۵۸ دختر ۱۰ تا ۱۴ساله ثبت شده است»، این خبری است که مرکز آمار ایران منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، میزان تفاوت ازدواج دختران 10 تا 14ساله نسبت به تابستان سال 98، با افزایش هزار ازدواج مواجه است؛ مساله‌ای که در سال‌های مختلف افزایش داشته است و نمایندگان زن مجلس دهم تلاش داشتند تا حداقل سن ازدواج را به 13 سال برسانند. اتفاقی که نیفتاد و به نظر نمی‌رسد در این دوره هم دغدغه هیچ‌کدام از نمایندگان زن باشد. فارغ از مسائل روانی‌ای که این مساله می‌تواند برای دختربچه‌ها ایجاد کند،‌ ازدواج در سنین پایین می‌تواند مشکلاتی نظیر سرطان دهانه رحم، مرگ هنگام فارغ شدن، بیماری‌های مقاربتی و حتی مرگ جنین را پدید آورد.

 

نتایج امیدبخش کارآزمایی واکسن روسی

اعتماد نوشت: نشریه علمی «لنسِت» (the Lancet) اعلام کرد واکسن روسی کرونا با نام «اسپوتنیک.وی» بیش از 90 درصد کارایی را به دست آورده است. در کارآزمایی بالینی واکسن روسی افراد بالای 60 سال نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتیجه این کارآزمایی بر این گروه سنتی 8 /91 درصد موثر بوده است. این آزمایش با حضور دو هزار و ۱۴۴ داوطلب بالای ۶۰ سال همراه بود. نتیجه این آزمایش بر این گروه سنی 8 /91 درصد موفقیت‌آمیز بود. این گزارش همچنین به داده‌های به‌دست‌آمده از مطالعه فاز 3 انسانی کارآزمایی بالینی واکسن که در آن 20 هزار داوطلب شرکت کرده‌اند، اشاره و تصریح کرده است: 21 روز پس از اولین دوز، هیچ موردی از عفونت ویروس کرونا در بدن واکسینه‌شده «متوسط یا شدید» مشاهده نشد.

 

جابه‌جایی یک روستا برای حفظ میراث کهن خلیج‌فارس

ایران نوشت: دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری در نامه‌ای با قید فوریت خواستار جابه‌جایی یک روستا که روی منطقه باستانی شش هزارساله چگاسفلی قرار گرفته، شد. به این ترتیب شهر باستانی چگاسفلی که در 20کیلومتری ساحل خلیج‌فارس قرار دارد از ساخت‌وساز و تعریض جاده و جداول این روستا ایمن می‌ماند. این نامه به دنبال گزارش‌های منتشرشده، خطاب به استانداری خوزستان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و معاونت میراث فرهنگی نوشته شد. پیش از این نیز صدها باستان‌شناس خواستار حفاظت از چگاسفلی شده بودند. شهر باستانی چگاسفلی مهم‌ترین سند تعلق خلیج‌فارس به ایرانی‌هاست. باستان‌شناسان در این کاوش‌ها به شواهدی رسیدند که نشان می‌دهد فلسطین اشغالی، عربستان، امارات و بین‌النهرین در هزاره‌های بعد تحت تاثیر تمدن ایران قرار گرفته‌اند.

 

حقوق 700 هزار تا 3 /1 میلیون‌تومانی معلمان خرید خدمتی

همشهری نوشت: طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، 21 هزار معلم خرید خدمت در کل کشور تدریس می‌کنند که بیشتر آنها در شهرستان‌ها و مناطق روستایی حضور دارند. معلمانی که بین یک تا هفت سال سابقه کار دارند و بسیاری از آنها در میانه راه اقدام به ترک کار می‌کنند. مشکل آنها در دی‌ماه امسال به‌شدت وخیم شد تا جایی که برخی از نمایندگان مجلس خواهان توضیح وزیر آموزش و پرورش شدند. محمد سبزی، نماینده ساوه، در مجلس گفت: «در شرایطی که گرانی‌ها و شرایط سخت معیشتی در جامعه حاکم است، حقوق حق‌التدریسی‌های آموزش و پرورش چهار ماه است به تاخیر افتاده و دو ماه نیز از سال گذشته باقی‌مانده است. لازم است هرچه سریع‌تر این موضوع تعیین تکلیف شود.»

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها