شناسه خبر : 36961 لینک کوتاه

جوانی آغاز می‌کنم

آیا جوان‌ترها در حوزه اختراع و کارآفرینی موفق‌تر هستند؟

فرهاد حسین‌پور: پرونده تحقیق این هفته بر اساس مدل هفته‌های گذشته سه مقاله را به صورت گزیده منتشر کرده است. «کارآفرینان جوان برای رسیدن به موفقیت دچار چه کاستی‌هایی هستند؟» این پرسشی است که نویسندگان این مقاله سعی کرده‌اند به آن پاسخ دهند. مقاله با داستان موفقیت بنیانگذاران شرکت‌هایی نظیر فیس‌بوک، اپل، مایکروسافت و گوگل آغاز می‌شود. نویسندگان تاکید کرده‌اند که «هنگام صحبت از کارآفرین احتمالاً تصویر بیل گیتس یا لری پیج در گاراژهای خانگی آنها در ذهن ما نقش می‌بندد. اما این تصویر تا چه حد با واقعیت مطابقت دارد؟» در ادامه این مقاله تلاش شده است به نقش سن و جوان بودن کارآفرین‌ها پرداخته شود. نویسندگان تاکید کرده‌اند: این باور عمومی را که جوانان در دستیابی به ایده‌های بدیع‌ خواه در حوزه تحقیقات علمی و خواه در حوزه اختراع و کارآفرینی از توان بالایی برخوردارند تا چه حد می‌توان با داده‌ها به اثبات رساند؟ در تایید این فرضیه، موافقان می‌گویند که جوانان دارای ذهنی آماده‌تر، نگاهی تیزبین‌تر و دغدغه‌هایی کمتر هستند و با احتمال بیشتری به ایده‌هایی تاثیرگذار دست می‌یابند.

مقاله بعدی به این پرسش پاسخ می‌دهد که «چگونه از خلال شواهدی مثل داده‌های بارندگی به دنیا نگاه کنیم؟» لویس دیویس استاد اقتصاد دانشگاه یونیون در نیویورک و رئیس دانشکده اقتصاد این دانشگاه تاکید دارد که «پرسش از چیستی توسعه اقتصادی در اغلب مقالات علمی یک سوال بزرگ با پاسخ‌هایی بعضاً نحیف و تنک است. تقریباً روزی نیست که دانشجویی، استادی، خبرنگاری یا فردی عادی در جامعه این عبارت کذایی قرن بیستمی را نشنود و در فهم آن عاجر نشود! این پرسش دریچه‌ای به جهان ناشناخته‌هاست.» به باور نویسنده «هر سال در قالب مطالعات نابرابری، مسائل اقتصاد سیاسی، رفتارگرایی، پژوهش‌های کمی یا کیفی حوزه رشد اقتصادی در کنار حجم عظیمی از محتوای مطبوعاتی و رسانه‌ای، توسعه و چیستی آن به پرسش گرفته می‌شود.»

مقاله سوم نیز درباره دموکراسی است و نویسندگان آن دارون عجم اوغلو استاد گروه اقتصاد دانشگاه ام‌آی‌تی، جیمز رابینسون اقتصاددان و متخصص علوم سیاسی، سورش نایدو استاد اقتصاد دانشگاه کلمبیا و پاسکوال رسترپو استاد اقتصاد دانشگاه بوستون به این پرسش پاسخ داده‌اند که «دموکراسی چگونه باعث رشد می‌شود؟» نویسندگان مقاله Democracy Does Cause Growth شواهدی ارائه می‌دهند که نشان می‌دهد دموکراسی بر تولید ناخالص داخلی سرانه، تاثیر مثبت دارد. همچنین با استفاده از یک استراتژی وزن‌دهی مجدد و استراتژی متغیرهای ابزاری با استفاده از موج‌های منطقه‌ای دموکراتیک‌سازی، اثرات مشابهی یافت می‌شود. این تاثیرات در سطوح مختلف توسعه مشابه بوده و به نظر می‌رسد ناشی از سرمایه‌گذاری بیشتر در ابزار سرمایه‌ای، تحصیلات و بهداشت باشد.

دراین پرونده بخوانید ...