شناسه خبر : 36885 لینک کوتاه

نداشتن مهارت‌های زندگی؛ علت اصلی طلاق

تمایل 72درصدی به تزریق «واکسن ایرانی کرونا»

فرهاد حسین‌پور: بر اساس پژوهش مرکز افکارسنجی ایرانیان حدود ۶۰ درصد پاسخگویان به یک نظرسنجی اظهار کرده‌اند که امید زیادی نسبت به تولید واکسن کرونا توسط دانشمندان و شرکت‌های ایرانی دارند. در این نظرسنجی که با موضوع «میزان اعتماد ایرانیان به واکسن کرونا» منتشر شد، میزان آگاهی، نگرش و رفتار شهروندان ایرانی درباره واکسن کرونا و بر جامعه آماری با هزار و ۶۷ نفر مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر اساس نتیجه این پژوهش حدود ۶۰ درصد پاسخگویان اظهار کرده‌اند که امید زیادی نسبت به تولید واکسن کرونا توسط دانشمندان و شرکت‌های ایرانی دارند، 9 /29 درصد «اعتماد خیلی زیادی» به واکسن ایرانی دارند، 53 درصد افراد گفته‌اند در صورت واردات واکسن از کشورهای خارجی و تایید وزارت بهداشت از آن استفاده خواهند کرد، 2 /72 درصد از افراد اعلام کرده‌اند از واکسن ایرانی کرونا در صورت تولید توسط شرکت‌های داخلی استفاده می‌کنند، 8 /20 درصد اعلام کردند در صورت تولید واکسن کرونا توسط شرکت‌های داخلی از آن استفاده نمی‌کنند، و 9 /6 درصد نمی‌دانستند در صورت تولید واکسن ایرانی از آن استفاده می‌کنند یا خیر و ۴۰ درصد از افراد نمونه مورد مطالعه به واکسن‌هایی که توسط شرکت‌ها و کشورهای خارجی مختلف ساخته می‌شود، هیچ‌گونه اعتمادی ندارند.

 

نداشتن مهارت‌های زندگی؛ اصلی‌ترین علت طلاق در ایران

حمیدرضا شعبانی مشاور و مدرس آموزش خانواده در شیراز، نداشتن مهارت‌های زندگی را اصلی‌ترین علت طلاق خصوصاً در سال‌های اول ازدواج دانست و بر لزوم توجه بیشتر به ارتقای این مهارت‌ها برای جوانان تاکید کرد. شعبانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چرایی افزایش طلاق در جامعه، گفت: اگر به صورت آماری و مستند و بر اساس پرونده‌های تشکیل‌شده، علل طلاق را بررسی کنیم، مشاهده خواهیم کرد که عواملی مانند اعتیاد، مسائل اقتصادی، خیانت و پارامترهایی از این قبیل، تاثیر کمتری بر جاری شدن حکم طلاق داشته است. او با بیان اینکه، مولفه‌های بیان‌شده را معلول می‌داند که علت‌های اصلی وقوع و افزایش طلاق محسوب نمی‌شوند، افزود: تنها یک عامل و سرچشمه، پشت این مسائل وجود دارد که نپرداختن به همین موضوع هم موجب بروز آسیب شده و نمود آن را در پارامترهایی نظیر اعتیاد و خیانت و... می‌بینیم. شعبانی با اشاره به اهمیت برخورداری از چهار مهارت در هر فرد، به تشریح جزئیات این مهارت‌ها پرداخت و افزود: نخستین آنها، مهارت زندگی فردی است که شامل مهارت‌های ده‌گانه بوده و سازمان بهداشت جهانی نیز به آن اشاره و بر لزوم کسب آنها تاکید می‌کند. او مهارت‌های همسرگزینی و زندگی مشترک و پس از آن مهارت فرزندپروری را از این موارد ذکر و خاطرنشان کرد: گاهی مطرح می‌شود که نهادهایی مانند آموزش و پرورش باید روی این موضوع کار کنند؛ با وجود صحیح بودن این دیدگاه، اما آموزش و پرورش به تنهایی قادر به ایجاد و ارتقای مهارت‌های فردی نیست. شعبانی خاطرنشان کرد: اینکه متولی مهارت همسرگزینی در جامعه چه فرد یا سازمانی ا‌ست، یک پرسش اساسی محسوب می‌شود که باید نهادها و ارگان‌ها بر این مساله تمرکز کنند، اینکه آیا مهارت همسرگزینی هم به فرزندان آموزش داده می‌شود یا نه، باید مدنظر قرار گیرد. این مشاور و مدرس آموزش خانواده، نداشتن مهارت‌های زندگی مشترک را نیز مساله‌ای محوری در بروز یا افزایش موارد طلاق دانست و گفت: گاهی انتخاب، انتخاب خوبی است اما زوجین نمی‌دانند چگونه باید با هم رفتار کنند و همین ناآگاهی، آن انتخاب خوب را هم اصطلاحاً می‌سوزاند.

 

زنان، ۹ درصد معتادان کشور را تشکیل می‌دهند

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد با بیان اینکه ۹ درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند، آخرین اقدامات انجام‌شده برای پیشگیری و درمان اعتیاد در بین زنان و کودکان را توضیح داد. «فاطمه رضوان‌مدنی» رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین آمار اعتیاد در بین زنان گفت: بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر نزدیک به ۹ درصد معتادان کشور را زنانی که دچار اختلال مصرف مواد مخدر هستند، تشکیل می‌دهند. وی در پاسخ به این سوال که آیا آمار مشخصی در خصوص کودکان درگیر اعتیاد در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در مورد کودکان آمار مشخصی وجود ندارد و البته به نظر نمی‌رسد تعدادشان چندان زیاد باشد. البته درباره دانش‌آموزان آمار سال‌های قبل آموزش و پرورش و ستاد مبارزه درباره دانش‌آموزانِ درگیر اعتیاد دو درصد بود که بر اساس گزارش‌هایی که امسال ارائه شده، این روند خوشبختانه رو به کاهش است. رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد درباره شایع‌ترین علت اعتیاد در زنان خاطرنشان کرد: در بررسی‌های انجام‌شده اصلی‌ترین علت مصرف در بانوان کشور وجود همسر معتاد و سپس والدین معتاد و در نهایت دوستان معتاد است. اخیراً هم بحث استفاده از مواد روانگردان در کاهش وزن یا سفیدی پوست و... در اعتیاد زنان از طریق آرایشگاه‌ها یا مکان‌های مشابه مطرح شده است. وی درباره علل اعتیاد در کودکان نیز گفت: فقر، اعتیاد والدین، عدم تربیت درست و نظارت والدین، درگیری و اختلافات و تنش‌های والدین، کنجکاوی، فشار گروه دوستان، عدم مهارت‌های اجتماعی به‌خصوص ناتوانی در برابر فشار همسالان و قدرت نه گفتن به‌عنوان بخشی از اصلی‌ترین علل اعتیاد کودکان مطرح هستند. رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد در پاسخ به این سوال که آیا در سال‌های اخیر با افزایش اعتیاد در زنان و کودکان مواجه بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: بعضی از متخصصان و صاحب‌نظران معتقدند که بله، این‌طور است، در حقیقت تعداد زنان مصرف‌کننده مواد افزایش داشته، ولی واقعیت این است که چون سال‌های قبل آمار مشخصی از زنان مصرف‌کننده نداشته‌ایم تا به مقایسه بپردازیم، خیلی نمی‌توان به آمارهای ادعایی استناد کرد.

 

آلودگی حداقل 100‌برابری گوگرد سوخت نیروگاه‌های کشور

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس آخرین پایش‌ها، گوگرد سوخت برخی نیروگاه‌های کشور بسیار بیشتر از حد استاندارد و حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰۰‌ppm است. هلنا کعبی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دفاتر استانی به‌صورت دوره‌ای سوخت نیروگاه‌ها در استان‌های مختلف کشور را پایش می‌کند، اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش‌های هفتگی -که داده‌های آن بر اساس محاسبات انجام‌شده تا روزهای ابتدایی هفته جاری است- گوگرد سوخت نیروگاه‌هایی که از گازوئیل استفاده می‌کنند در برخی مناطق کشور بسیار بیشتر از حد استاندارد است. وی ادامه داد: برای مثال گوگرد سوخت برخی از نیروگاه‌های کشور بین ۴۰۰ تا ۸۰۰۰‌ppm گزارش شده، این در حالی است که استاندارد گوگرد در سوخت گازوئیل ۵۰‌ppm است. مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تصریح کرد: طبق آخرین گزارش پایش در نیروگاه‌های استان‌هایی مانند خوزستان، فارس، یزد و... از سوختی استفاده می‌شود که گوگرد بسیار بالایی دارد. به گفته کعبی نتایج این پایش‌ها در اختیار مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست قرار می‌گیرد تا موضوع را از وزارتخانه‌های مربوط پیگیری کنند.

 

صنعت تولید واکسن کوبا بسیار پیشرفته است

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: کوبا یکی از معدود کشورهایی است که صنعت تولید واکسن آن بسیار پیشرفته است و در سال‌های قبل نیز تنها کشوری بوده که فناوری تولید واکسن را به ایران انتقال داده است. به گزارش ایرنا از وبدا، علیرضا بیگلری درباره سابقه همکاری ایران و کوبا برای ساخت واکسن اظهار داشت: اگر اکنون واکسن هپاتیت‌بی در انستیتو پاستور ایران ساخته می‌شود، تکنولوژی آن از کوبا به ایران منتقل شده و با آمدن این واکسن، نه‌تنها ایران قادر است این واکسن را بسازد بلکه قریب به‌اتفاق مردم ایران با این واکسن در مقابل هپاتیت‌بی واکسینه شده‌اند. وی افزود: انستیتو پاستور ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی مامور شد که واکسن پنوموکوک یا واکسن ذات‌الریه کودکان را بسازد. این واکسن یکی از پیچیده‌ترین واکسن‌های دنیاست که کمتر از پنج کشور قدرت تولید آن را دارند که کوبا نیز یکی از آنهاست. انستیتو پاستور ایران در سال ۹۸ همکاری خود را با کوبا برای ساخت واکسن پنوموکوک شروع کرد. عضو کمیته ملی واکسن خاطرنشان کرد: واکسن کرونای کوبا منطبق بر واکسن ذات‌الریه کودکان است و به عنوان جزئی از واکسن پنوموکوک، ایران وارد ساخت واکسن کرونای مشترک با کوبا شد. پنج تا شش ماه است که همکاری بین دو کشور از مراحل اولیه طراحی واکسن، آزمایش حیوانی و کارآزمایی بالینی آغاز شده و در فاز یک و دو انسانی در کوبا مشخص شد که این واکسن، بسیار ایمن است و هیچ عوارضی نداشت و کارایی بسیار چشمگیری داشت. رئیس انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: چون اطمینان داریم که فاز یک و دو کارآزمایی بالینی این واکسن در کوبا هیچ عارضه‌ای نداشته، می‌توانیم مطمئن باشیم که فاز سوم کارآزمایی آن که به صورت همزمان در ایران و کوبا انجام می‌شود، نتایج بسیار خوبی خواهد داشت و می‌توانیم پس از آن وارد فاز واکسیناسیون عمومی شویم. به گزارش ایرنا، تولید مشترک واکسن کرونا بین ایران و کوبا مدتی است شروع شده است. فازهای حیوانی و فاز یک و دو مطالعه انسانی این واکسن در کشور کوبا با موفقیت انجام شده و قرار است فاز سوم مطالعه انسانی آن تا قبل از پایان امسال به‌طور همزمان در ایران و کوبا با حدود ۳۰ هزار تزریق در ایران انجام شود.

 

وعده‌های نو برای مرمت طاق کسری

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی میرزایی در پاسخ به دغدغه متخصصان و علاقه‌مندان و دوستداران میراث فرهنگی دو کشور ایران و عراق و به ویژه کمپین مردمی که از سوی معماران، شهرسازان و هنرمندان برای نجات طاق کسری به راه افتاده است، تصریح کرد: با توجه به سوابق ارزنده صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در جذب سرمایه و احیای موفق پروژه‌های ارزشمند تاریخی و با توجه به شرایط پیش‌آمده در خصوص اتفاقات اخیر در بنای باعظمت و شکوهمند طاق کسری یا ایوان مدائن، این صندوق می‌تواند نقش موثری در مرمت و احیای طاق کسری، این میراث مشترک جهانی داشته باشد. به گفته او صندوق احیا بر اساس تفاهم‌نامه‌های همکاری علمی با دانشگاه‌های مطرح کشور و چند دانشگاه مهم جهان و به ویژه تفاهم‌نامه مستقیمی که بین دانشگاه بغداد و دانشگاه علم و صنعت ایران منعقد شده، می‌تواند در این موضوع ورود کند. مدیرعامل صندوق احیا با اشاره به ظرفیت پیش‌بینی‌شده در اساسنامه صندوق مبنی بر توسعه ظرفیت‌های علمی و حمایت از مرمت و احیای ابنیه تاریخی گفت: ضرورت دارد سازمان برنامه و بودجه تمهیدات و اعتباراتی جهت مرمت آثار تاریخی ایران در فراتر از مرزها پیش‌بینی کند، تا اگر با کشورهای میزبان توافق شد این امکان وجود داشته باشد که از نیروهای تخصصی در راستای حفاظت از این آثار فاخر استفاده شود. میرزایی تاکید کرد برای تسریع در امور حتی می‌توان از ظرفیت یونسکو به عنوان نهاد بین‌المللی که در قبال آثار تاریخی جهان مسوولیت دارد، برای مرمت طاق کسری بهره برد تا این ثروت میان‌نسلی که یادگار درخشان فرهنگ و تمدن ایران باشکوه در کشور عراق است حفاظت و استحکام‌بخشی شده و زمینه حضور باستان‌شناسان متخصص ایرانی برای پژوهش و کاوش‌های دامنه‌دار باستان‌شناسی در میراث فرهنگی و تمدنی ایران فراهم شود. میرزایی اشاره داشت توجه به آثار فرهنگی و تمدنی در کشورهای پیرامونی که زمانی بخشی از قلمرو ایران سرافراز بوده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

♦♦♦

تسنیم: مدیر پژوهش انجمن دیاران گفت: سیستان و بلوچستان بیشترین تقاضای شناسنامه برای اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی را دارد ولی طی رصدهای ما و پیام‌هایی که رسیده حتی دریافت مدارک از متقاضیان نیز آغاز نشده است.

ایلنا: اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای از کاهش مدت خدمت کارکنان وظیفه متاهل اعزامی 01 /۰۹ /1399 به بعد به مدت دو ماه خبر داد.

ایسنا: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه اکنون بیش از ۷۰ درصد دانش‌آموزان ما در بستر شبکه شاد مشغول یادگیری هستند گفت: اما متاسفانه حدود ۳۰ درصد دانش‌آموزان از وسایل هوشمند برای بهره‌برداری از این فضا بی‌بهره هستند.

فارس: به گفته معاون اداره کل اقتصاد خراسان جنوبی اولین سود سهام شرکت‌های استانی عدالت تا دهه فجر یا حداکثر تا پایان سال واریز می‌شود.

ایسنا: معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از سهم ۴۰درصدی عابران پیاده از تصادفات رخ‌داده در تهران خبر داد.

مهر: مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان اینکه گرانی خودرو پرداختی بیمه‌ها را کسر کرده است، گفت: عدم کفایت بیمه‌نامه‌ها در قبال خسارات جانی و مالی هشدار بزرگی برای مسوولان است.

ایسنا: مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان آخرین وضعیت سودآوری و عملکرد اقتصادی هلدینگ‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان را تشریح و از توزیع ۳۲۰۰ میلیارد تومان سود قطعی در سال جاری میان معلمان با برگزاری مجمع خبر داد.

تسنیم: روابط عمومی سازمان بهشت زهرا‌(س) اعلام کرد: واگذاری یک طبقه قبر رایگان به شهروندان در صورت درخواست همچنان در دستور کار بهشت زهرا‌(س) قرار دارد و این سازمان به طور متوسط در سال ۱۵ هزار قبر رایگان برای دفن متوفیات به شهروندان تهرانی اختصاص می‌دهد.

ایلنا: رئیس پلیس راهور ناجا اظهار داشت: از اول آذرماه که محدودیت تردد در شهرهای قرمز و نارنجی و بعد شهرهای زرد به پلیس ابلاغ شد و به دنبال ممنوعیت تردد شبانه در شهرهای قرمز و نارنجی که همچنان ادامه دارد، به طور متوسط ۳۷ درصد کاهش تردد بین‌جاده‌ای داشته‌ایم.

ایرنا: مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مازندران میزان فاضلاب شهری استان را ۱۲۷ میلیون متر‌مکعب اعلام کرد و گفت که از این میزان تنها کمتر از ۲۰ میلیون مترمکعب معادل ۱۵ درصد تصفیه می‌شود.

مهر: درحالی که «دانش سنتی لنج‌سازی و دریانوردی با لنج در خلیج فارس» به نام ایران در سازمان یونسکو به ثبت رسیده، به‌تازگی هیات دولت مصوبه امحای شناورهای سنتی چوبی را تصویب کرده است.

♦♦♦

جریمه کرونایی بیش از چهار میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو

تسنیم نوشت: سخنگوی نیروی انتظامی اعلام کرد از ابتدای آذر سال جاری تا 19 دی‌ماه امسال تردد خودروها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد کاهش داشته است. وی با اشاره به جریمه دو میلیون و 48 هزار و 514 خودرو به دلیل تردد در ساعات ممنوعه (21 تا چهار صبح) بیان کرد: در این مدت دو میلیون و 133 هزار و 31 دستگاه خودرو به دلیل ورود به مناطق نارنجی و 573 هزار و 157 خودرو نیز به دلیل ورود به مناطق قرمز اعمال قانون شدند. در این 49 روز، میزان کل تصادفات 34 درصد، جان‌باختگان تصادف 34 درصد و مصدومان ناشی از سوانح رانندگی 27 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

 

مهاجرت گسترده پزشکان از ایران

اعتماد نوشت: سازمان نظام پزشکی اعلام کرد که طی 10 ماه گذشته و در دوران شیوع کووید 19 در کشور، سه هزار پزشک از ایران به سایر کشورها مهاجرت کرده‌اند. مهاجرت پزشکان به خارج از کشور، یکی از معضلات رو به رشد دهه اخیر است و روسای وقت بزرگ‌ترین سازمان صنفی جامعه پزشکی همواره درباره این معضل که ارتباط مستقیم با کاهش کیفیت زندگی و جایگاه اجتماعی این جامعه متخصص و نخبه دارد، هشدار داده‌اند. سال گذشته، در همین ایام، محمدرضا ظفرقندی که به تازگی به ریاست کل سازمان نظام پزشکی منصوب شده بود، خبر داد که سالانه 300 تا 350 فارغ‌التحصیل رشته پزشکی عمومی و 300 فارغ‌التحصیل تخصص‌های پزشکی (در مجموع حدود 650 پزشک) به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.

 

بازماندن ۸۹ هزار دانش‌آموز اول ابتدایی از تحصیل

ایلنا نوشت: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از بازماندگی از تحصیل ۸۹ هزار دانش‌آموز اول ابتدایی در سال جاری خبر داد. «رضوان حکیم‌زاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار بازماندگان از تحصیل در پایه اول ابتدایی گفت: هر سال آمار بازماندگان از تحصیل را استخراج می‌کنیم و امسال هم با آمارهایی که از سازمان ثبت احوال گرفتیم، بازماندگان پایه اولی‌ها را با اطلاعات اسم آنها به استان‌ها ارسال کردیم. آمار بازماندگان از تحصیل در پایه اول حدود ۸۹ هزار نفر است که به تفکیک استان‌ها شناسایی و احصا شدند، در مورد آمار بازماندگان از تحصیل سایر پایه‌ها هم در حال پیگیری هستیم.

 

پاتکِ خاموشی به مصرف مازوت

همشهری نوشت: محدودیت سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها، موجب از مدار خارج شدن برخی از آنها شده و زمینه بروز قطعی برق در نقاط مختلف کشور را فراهم آورده است؛ به‌گونه‌ای که شهر تهران با قطعی قابل‌توجه و تقریباً گسترده برق مواجه شد و همزمان، برخی دیگر از شهرهای کشور، به‌خصوص در مناطق شمالی نیز با قطعی پراکنده برق مواجه شدند. مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق، نیز تایید کرد این خاموشی‌ها ناشی از کمبود سوخت نیروگاه‌هاست. فعلاً گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حاکی از این است که در شهر تهران، نیروگاه‌های طرشت، ری و سه واحد نیروگاه رودشور از مدار بهره‌برداری خارج شده و دلیل خاموشی این نیروگاه‌ها به‌خصوص نیروگاه‌های ری و رودشور، کمبود سوخت‌رسانی به این واحدها بوده است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها