شناسه خبر : 36643 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فاجعه کودک‌همسری کماکان ادامه دارد

۸۰ درصد مردم پول استفاده از خدمات روانشناسی ندارند

فرهاد حسین‌پور: رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تاکید بر ضرورت استفاده از خدمات مشاوره و روانشناسی در جهت داشتن خانواده سالم و رسیدن به توسعه پایدار، اظهار کرد: چگونه می‌توان از لزوم دریافت خدمات مشاوره و روانشناسی در جامعه‌ای سخن گفت که ۸۰ درصد از مردمانش توانایی مالی استفاده از این خدمات را ندارند؟ من از مجلس می‌خواهم که هرچه سریع‌تر تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مشاوره و روانشناسی را مصوب کنند. به گزارش ایسنا، محمد حاتمی در وبینار «نقش ابعاد کلی سلامت دختران در توسعه پایدار» با محوریت توانمندسازی روانی اجتماعی دختران در توسعه پایدار که توسط جهاد دانشگاهی واحد الزهرا برگزار شد، گفت: خدمات مشاوره و روانشناسی به کالای لوکس تبدیل شده و مطابق با برنامه ششم توسعه این خدمات باید مشمول بیمه واقع شوند که نیازمند قرار دادن سرفصل بودجه خاصی است. ما از سوی مجلس پیگیر تصویب آن هستیم چراکه از جمله عوامل موثر بر توسعه پایدار کشور بهره‌گیری از خدمات روانشناسی و مشاوره است. وی با تاکید بر اینکه محور جامعه شاد و سالم زنان و دختران هستند ادامه داد: مساله مهم کشور بحث خانواده سالم، رفتار سالم و شخصیت سالم است. همچنین در جامعه فعلی ما شدیداً نیازمند خانواده سالم هستیم که محور این خانواده سالم زنان و دختران هستند که می‌توانند جامعه را به سوی توسعه پایدار سوق دهند. به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، در تمام کشورهایی که خانم‌ها در حاشیه قرار گرفته‌اند توسعه‌یافتگی نیز با موانعی روبه‌رو بوده است، از این‌رو برای رسیدن به توسعه‌یافتگی باید به بحث آموزش و مهارت‌افزایی زنان و دختران توجه ویژه‌ای نشان داد.

 

احتمال خشک شدن کامل خلیج گرگان تا یک دهه آینده

مجری طرح بین‌المللی اثر نوسانات دریای خزر بر محیط ‌زیست مناطق ساحلی گفت: اگر روند پسروی آب دریای خزر به همین روال ادامه یابد ارتباط آبی خلیج گرگان و خزر تا سال ۱۴۰۲ کاملاً قطع می‌شود و با این شرایط خلیج گرگان تا یک دهه آینده به‌طور کامل خشک خواهد شد. نوسان تراز آب دریای خزر و تاثیر آن بر اکوسیستم‌های اطراف آن سناریویی است که در چند سال اخیر با بزرگ‌ترین دریاچه جهان همراه بوده است. شواهد نشان می‌دهد که از سال ۱۹۷۸ میلادی دریای خزر پیشروی خود را آغاز کرد و سطح تراز آن حدود 5 /2 متر بالا آمد و پس از آن در سال ۱۹۹۵ میلادی تاکنون حدود یک متر و ۵۰ سانتی‌متر سطح تراز آب خزر کاهش یافت، این نوساناتی که طی این دوره کوتاه زمانی برای خزر اتفاق افتاد سبب شد که تاثیرات آن بر خلیج گرگان و تالاب میانکاله بسیار چشمگیر باشد. همایون خوشروان در گفت‌وگو با ایرنا گفت: با توجه به اهمیت تاثیر نوسانات آب دریای خزر بر مناطق ساحلی طرحی با همین عنوان اجرا شد و نتایج نشان داد که نفوذ آب شور دریای خزر در زمان پیشروی آب سبب شد که ترکیب آب خلیج گرگان شورمزه شود و نفوذ آب شور دریای خزر به تالاب میانکاله و خلیج گرگان موجب شد که زیستگاه‌های مختلف مانند مارش‌های شور، مارش‌های لب‌شور، ماسه‌زارهای پوشیده از جنگل‌های گز که در حاشیه این خلیج قرار داشت، از بین بروند و به جای آنها محیط تالابی که متاثر از نفوذ جریانات آبی دریای خزر است شکل بگیرد. تالاب میانکاله و خلیج گرگان یک ذخیره‌گاه زیستی است که ارزش جهانی دارد و در کنوانسیون رامسر به عنوان یک منطقه بسیار مهم حفاظت‌شده ثبت شده و زیستگاه پرندگان بسیار ارزشمندی است که با پسروی آب قاچاق پرندگان نیز افزایش می‌یابد، همچنین صید ماهیان کفال در تابستان و رواج ماهیگیری در این مناطق نیز باعث شده که بر روی هرم غذایی اثرگذار باشد و این تاثیر می‌تواند باعث شود که سایر جانوران نیز تحت‌الشعاع قرار گیرند.

 

کمرنگ شدن حضور زنان در عرصه کارآفرینی

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران درباره علت حضور کمتر دختران در حوزه کارآفرینی، گفت: در حال حاضر جمعیت دختران تحصیل‌کرده از جمعیت پسران تحصیل‌کرده پیشی گرفته است و این در حالی است که دختران در قیاس با پسران به راحتی جذب بازار کار نمی‌شوند و ریشه این موضوع به دوران نوجوانی و حتی پیشتر از نوجوانی دختران بازمی‌گردد. به گزارش ایسنا زهرا بهروز‌آذر گفت: در حال حاضر شاهد حضور حدود نیم‌درصدی دختران نوجوان در سطح شهر هستیم که بخشی از آن به تربیت و دیدگاه خانواده‌ها بازمی‌گردد. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد پیش از توانمندسازی دختران نیازمند توانمندسازی خانواده‌ها هستیم تا نوع نگرش آنها نسبت به حضور دختران در بازار کار مثبت شود، چراکه با این حضور کمرنگ دختران و نوجوانان در جامعه نمی‌توان انتظار حضور آنها در عرصه کارآفرینی را داشت. به گفته بهروزآذر، ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری افراد در میزان موفقیت آنها در عرصه کارآفرینی بسیار مهم است. همچنین استفاده از فرصت‌ها، تشخیص و توانایی پذیرش فرصت‌ها، قدرت بسیج کردن منابع و قدرت ریسک کردن از جمله ویژگی‌های افراد کارآفرین است که بخشی از این ویژگی‌ها به شخصیت فرد و بخشی دیگر مربوط به آموخته‌ها و نوع تربیت فرد در جامعه است که از آن تحت عنوان ویژگی رفتاری یاد می‌شود که از بیرون به افراد منتقل می‌شود. مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران ادامه داد: تعداد کارآفرینان مرد بیشتر از تعداد کارآفرینان زن است، یکی از دلایل آن را می‌توان به وجود الگوها و فضاهای کاری برای مردان از دوران کودکی مربوط دانست چراکه از کودکی پسران در معرض کسب‌وکار قرار داشته‌اند، بسیاری از آنان همراه پدران خود به محل کار رفته‌اند، در حالی که اولین زمینه ورود بازار کار برای دختران در سنین ۲۵سالگی به بالا و پس از فارغ‌التحصیلی شکل می‌گیرد.

 

گذرنامه کرونایی؛ آیا گذرنامه سفر تغییر می‌کند؟

آغاز برنامه تزریق واکسن کرونا در برخی کشورها و بازگشایی بیشتر مرزها، گمانه‌زنی‌ها را برای تغییر «گذرنامه سفر» جدی‌تر کرده؛ اکنون این پرسش مطرح است که آیا «گذرنامه کووید» یا همان «پاسپورت واکسن»، قرار است شرط الزامی در سفرهای بین‌المللی شود؟ به گزارش ایسنا، ماجرای الزام همراه داشتن «گذرنامه مصونیت کووید» در سفرهای بین‌المللی، از استرالیا آغاز شده است؛ همزمان با اعلام برنامه زمان‌بندی تزریق واکسن کووید ۱۹ در این کشور، مدیرعامل یک شرکت هواپیمایی استرالیایی، شرط سفرهای بین‌المللی را واکسینه بودن مسافران تعیین کرده است. هرچند این شرکت هنوز برای تعیین این شرط در مسافرت‌های داخلی تردید دارد. «کانتاس»، نخستین ایرلاینی است که از اجباری شدن واکسیناسیون مسافران در برابر ویروس کرونا در سفرهای بین‌المللی خبر داده و گفته انتظار می‌رود اطلاعات مربوط به واکسینه شدن مسافران در پاسپورت دیجیتالی آنها ذخیره شود. مدیرعامل این شرکت هواپیمایی می‌گوید: صحبت‌هایی با دیگر خطوط هواپیمایی در سراسر جهان داشتم و فکر می‌کنم واکسینه شدن مسافران در برابر کووید ۱۹، به شرط شرکت‌های هواپیمایی در دیگر کشورها تبدیل شود. در آمریکا نیز پیش از آنکه تزریق واکسن کووید ۱۹ تاییدیه‌های رسمی را بگیرد، چندین کمپانی متشکل از شرکت‌های هواپیمایی و زنجیره‌های مواد غذایی، کار روی تئوری «پاسپورت کووید» را آغاز کردند. گذرنامه کووید در واقع سندی است که ثابت می‌کند مسافر در برابر ویروس کرونا واکسیناسیون شده و این امکان را فراهم می‌کند تا با محدودیت کمتری سفر کند. تئوری‌پردازانِ گذرنامه کووید، معتقدند از این امکان نه فقط در سفر، بلکه برای دسترسی به کنسرت‌ها، مسابقات ورزشی و اجتماعات بزرگ می‌توان استفاده کرد. این طرح قرار است ابتدا در شرکت‌های هواپیمایی JetBlue ،United Airlines و Virgin Atlantic و تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی در اروپا آزمایش شود. هرچند، برآورد این شرکت‌ها بر آن است که با توجه به حجم واکسن در دست تولید، این طرح را خیلی زود نتوان فراگیر و جهانی کرد. سازمان بهداشت جهانی نیز قبلاً قابلیت اطمینان به گذرنامه به اصطلاح کووید را زیر سوال برده است؛ چراکه علاوه بر نگرانی‌های اخلاقی، مقامات پزشکی هنوز نمی‌دانند مصونیت واکسن چه مدت طول می‌کشد.

ازدواج هفت هزار کودک ایرانی و لایحه‌ای که همچنان خاک می‌خورد

بر اساس آمار منتشرشده «گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران» توسط مرکز آمار ایران، در بهار سال جاری بالغ بر هفت ‌هزار ازدواج دختر بچه ۱۰ تا ۱۴ساله و یک ازدواج دختر‌بچه کمتر از ۱۰ سال به ثبت رسیده است، این در حالی است که «لایحه منع ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال» چند سالی است که از سوی معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری به کمیسیون لوایح دولت ارائه شده و همچنان در انتظار تصویب است. اسفند سال ۹۷ بود که معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری لایحه حذف تبصره مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را به دولت ارسال کرد. لایحه‌ای که هدفش مبارزه با کودک‌همسری و سوءاستفاده از کودکان در پوشش ازدواج بود اما همچنان بعد از گذشت حدود دو سال در انتظار رسیدن به صحن مجلس است. اگرچه آمار منتشرشده از ازدواج دختران کمتر از ۱۴ سال در بهار ۹۹ نسبت به سه سال گذشته کاهش داشته اما همین آمار نیز قابل تامل است چراکه طبق نظر کارشناسان، دختر ۱۴ساله‌ای که از منظر قانون برای انجام امور رسمی و اداری نیازمند اعلام نظر ولی قهری خود است و نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند یا گواهینامه رانندگی بگیرد، چگونه می‌تواند یک زندگی را اداره کند و وارد زندگی مشترک شود؟ مطابق با آمار دیگری که از سوی همین مرکز منتشر شده است، تعداد ۳۴۶ نوزاد در بهار سال جاری متولد شده‌اند که مادران آنها کمتر از ۱۵ سال داشته‌اند و این در حالی است که باید پرسید کودک ۱۵ساله چگونه می‌تواند برای کودک دیگر مادری کند؟ همچنین به دلیل سن کم این دختران مشکلات جسمانی و روانی حاصل از بارداری و زایمان نیز می‌تواند برای آنها ایجاد ‌شود. این آمار برای دختران ۱۵ تا ۱۹ساله نیز بالغ بر ۱۶ هزار ولادت بوده است. آمار منتشره مرکز آمار ایران بیانگر تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده است، از این‌رو بیشتر بودن آمار ازدواج دختران زیر ۱۴ سال به دلیل عدم ثبت قانونی بسیاری از ازدواج‌ها دور از انتظار نیست. آمار منتشرشده اهمیت تصویب لایحه منع ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال در جهت جلوگیری از کودک‌همسری را مجدداً یادآور می‌شود.

 

کمبود ۱۰۰ هزار نیروی پرستار در کشور

رئیس شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به کمبود حدود ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری در کشور گفت: به دنبال کاهش درآمد بیمارستان‌ها در نتیجه شیوع کرونا در کشور، میزان پرداختی به پرستاران کاهش هم یافته در حالی که کار پرستاران در دوران کرونا مضاعف شده است! به گزارش تسنیم، شمس‌الدین شمسی با اشاره به مطالبات جامعه پرستاری اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم در حوزه پرستاری، کمبود نیروی انسانی است؛ وقتی کمبود نیروی انسانی وجود دارد، میزان کیفیت خدمت‌رسانی به مراجعان و بیماران افت پیدا می‌کند؛ بر اساس استانداردهای جهانی، به ازای هر تخت بیمارستانی، حداقل 5 /2 نفر پرستار باید وجود داشته باشد در حالی که در کشور ما این عدد هنوز به یک هم نرسیده است؛ یعنی در میانگین کشوری، به ازای هر تخت بیمارستانی کمتر از یک پرستار داریم و به‌صورت میانگین 9 /0 نفر پرستار به ازای هر تخت بیمارستان داریم.

♦♦♦

ایسنا: شهرداری تهران به مناسبت شب یلدا چهار شب کنسرت آنلاین برنامه‌ریزی کرده است که در شب اول گروه چارتار (پنجشنبه ۲۷ آذر)، شب دوم گروه رستاک (جمعه)، شب سوم محمد معتمدی (شنبه) و در شب چهارم علی زندوکیلی (یکشنبه) به صورت آنلاین کنسرت اجرا می‌کنند و تمام مردم ایران علاوه بر شهروندان تهرانی می‌توانند از طریق شبکه تلویزیونی تی‌وا و شبکه شهر این کنسرت با صندلی‌های خالی را تماشا کنند.

ایرنا: مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران از برقراری فرانشیز ۷۰‌درصدی خدمات دارویی اوتیسم از سوی معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت: از این پس خانواده‌ها فقط تا ۳۰ درصد هزینه داروهای خود را می‌پردازند.

فارس: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: پیرو دستور رئیس قوه قضائیه طی سفری چهارروزه به استان خوزستان به بررسی موضوع آب‌گرفتگی‌های اخیر استان خوزستان پرداختیم و علاوه بر بازدید میدانی از مناطق مختلف آسیب‌دیده، از ۲۵ نفر از مسوولان استانی و ملی در این زمینه اخذ توضیح صورت گرفت.

ایلنا: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: متاسفانه ثبت اختراعات در کشور ما هر سال نسبت به سال قبل کمتر می‌شود و رتبه ما در این زمینه در جهان ۷۰ تا ۸۰ است.

ایلنا: معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد: در اثر فشارهای اقتصادی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر پشت نوبت و واجد شرایط پوشش کمیته امداد هستند که در صورت تامین اعتبار حمایتی از سوی دولت در بودجه سال آینده می‌توان این خانوارها را وارد چرخه حمایت کرد.

ایلنا: رئیس شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: پیش از این دستگاه دمای منفی 60 درجه را در کشور ساخته بودیم و الان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یخچال منفی 80 درجه هم در حال ساخت است.

ایرنا: رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی با تاکید بر لزوم سوادآموزی و مهارت‌آموزی زندانیان گفت: ۷۱ درصد زندانیان کشور را افرادی با میزان تحصیلات زیردیپلم تشکیل می‌دهند که از این میان حدود 5 /3 درصد آنها بی‌سواد هستند.

ایلنا: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: فروچاله‌های همدان بسیار زیاد شده است و به عمق ۱۵۰ متر و قطر ۸۰ متر هم رسیده است. متاسفانه برداشت آب‌های زیرزمینی فرونشست در تهران را نیز بسیار خطرناک کرده که باعث می‌شود در زمان وقوع زلزله، آسیب‌ها و خسارات چندین برابر شود.

ایسنا: مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر از حمایت تحصیلی این صندوق از رتبه‌های برتر کنکور سراسری سال ۹۹ خبر داد.

♦♦♦

با بودجه دولت فقط می‌توان ۵۰ متر، مترو ساخت

خبرگزاری فارس نوشت: بودجه پیشنهادی دولت برای ساخت مترو تهران در سال 1400 مبلغ 62 میلیارد تومان است که به گفته محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران، با این بودجه می‌توان کمتر از 50 متر مترو ساخت و حداقل اعتبار مورد نیاز در این بخش 10 هزار میلیارد است. او تاکید کرد که در حال حاضر قیمت تمام‌شده بلیت مترو و اتوبوس 15 هزار تومان است و اگر شهرداری بخواهد سهم خود را بپردازد فقط پنج هزار تومان  میزان سهمش می‌شود و پنج هزار تومان دیگر را باید دولت و پنج هزار تومان دیگر را مردم بدهند.

 

«انکار هویت» در دفاتر اسناد رسمی غیرممکن شد

تسنیم نوشت: مراسم افتتاح «سرویس تطبیق اثرانگشت اصحاب سند در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت ثبت‌شده در کارت هوشمند ملی» برگزار شد. حمید درخشان‌نیا، رئیس سازمان ثبت احوال کشور در این مراسم اظهار کرد: از این به بعد مردم برای ثبت اسناد تنظیمی خود باید کارت هوشمند را در دستگاه کارتخوان قرار دهند و به این صورت تطبیق اثرانگشت صورت می‌گیرد؛ در صورت تایید می‌توانند سند را امضا کنند، بنابراین با این سرویس هویت امضاکننده سند صد درصد تصدیق خواهد شد. وی تاکید کرد: با راه‌اندازی این سرویس، انکار هویت در دفاتر اسناد غیرممکن است و یقین حاصل می‌شود که مالک کارت، سند را تنظیم و امضا کرده است.

 

کتک خوردن سرباز بابلی از بازپرس دادگستری

تسنیم نوشت: اواخر هفته گذشته یکی از بازپرس‌های دادگستری بابل هنگام مراجعه به محل کارش با درخواست سرباز وظیفه‌شناس برای بازرسی بدنی مواجه می‌شود و اجازه این کار را به سرباز نمی‌دهد. بازپرس وقتی با سماجت سرباز مواجه می‌شود، سیلی به صورتش می‌زند، اقدامی که با اعتراض سرباز مواجه می‌شود. ستاد کل نیروهای مسلح در همین رابطه اعلام کرد: متاسفانه صحت این موضوع تایید شده و در نهایت با جلسه‌ای با حضور ریاست دادگستری استان مازندران فرد خاطی عذرخواهی کرد و سرباز از جنبه شخصی رضایت داد. با توجه به سازمانی بودن این موضوع، ستاد کل نیروهای مسلح خود را مکلف می‌داند که از جنبه سازمانی حقوق کارکنان ‌وظیفه را پیگیری و از آنها حمایت کند.

 

لزوم پیشگیری از مرطوب شدن ماسک در روزهای بارانی

ایلنا نوشت: «سیما‌سادات لاری» سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر استفاده از ماسک، بیان کرد: با توجه به شروع فصل سرما باید بدانیم که همه ماسک‌ها در برابر رطوبت آسیب‌پذیرند و در صورت مرطوب شدن ماسک، حتی به دلیل صحبت کردن متمادی باید آن را تعویض کنیم. بنابراین درخواست ما از مردم این است که در ایام بارانی و برفی سال به منظور پیشگیری از مرطوب شدن ماسک مورد استفاده بدون چتر در سطح شهر تردد نکنید و در صورت خیس شدن ماسک مورد استفاده آن را تعویض کنید. در صورت نداشتن ماسک جایگزین از شال‌گردن برای پوشاندن دهان و بینی خود استفاده کنید.