شناسه خبر : 36587 لینک کوتاه

رشد سوءتغذیه در کودکان ایرانی

خطر ابتلا به کرونا در آرایشگاه زنانه بیشتر از مردانه است

«نادر توکلی»، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا، در کلانشهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تداوم تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه به‌رغم شروع به فعالیت آرایشگاه‌های مردانه بیان کرد: قطعاً به دلیل تراکم زیادی که در این اماکن وجود دارد و خیلی از آنها در مکان‌هایی هستند که تهویه خوبی ندارند، یا در جاهای نامناسب فعالیت می‌کنند، امکان ابتلا در آنها خیلی زیاد است. معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید در آرایشگاه‌ها حین انجام کار آرایشی، ماسک از روی صورت برداشته می‌شود و در خیلی از موارد میزان خطر فوق‌العاده بالاست. توکلی افزود: در خیلی از موارد هم وقتی نظارت بهداشتی انجام شده، متوجه شدیم برخی از این آرایشگاه‌ها پشت درهای بسته و با یک شرایط نامناسب فعالیت خودشان را ادامه می‌دهند. الان کمتر آرایشگاهی پیدا می‌شود که شرایط مناسب برای کار را داشته باشد و موارد بهداشتی را به شکل کامل رعایت کند، برای همین صنف آرایشی زنان جزو صنف‌های پرخطر محسوب می‌شود. معاون درمان ستاد کرونا در شهر تهران، بیان کرد: میزان ابتلا در تهران همچنان بالاست، اما با توجه به طرح شهید‌سلیمانی که موضوع آن پیگیری و شناسایی بیماران مبتلا و انجام تست رپید سریع در محلات و مراکز بهداشت است، خوشبختانه میزان بیماریابی‌ افزایش پیدا کرده و این موضوع کمک می‌کند تا شرایط بهتر شود. با توجه به اعمال دو‌هفته‌ای محدودیت، شرایط بهتر شد و تعداد مرگ‌و‌میر و ورودی بیمارستان‌ها کمتر شده است، اما اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، باید منتظر پیک بعدی باشیم.

 

سهم معلولان از منابع اعتباری بودجه افزایش می‌یابد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بودجه سال جاری اعتباراتی در بخش توانمندسازی در نظر گرفته شده و سهم معلولان از منابع اعتباری افزایش می‌یابد. به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد شریعتمداری در آیین افتتاحیه نمایشگاه آثار هنری افراد دارای معلولیت در محل فرهنگستان جمهوری اسلامی افزود: اینکه همه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در یک سال بتواند به اجرا دربیاید با توجه به محدودیت‌هایی که کشور با آن مواجه است وجود ندارد و انتظار معقولی نیست اما در بودجه سال جاری فروش یک میلیون بشکه نفت چه به منابع خارجی و چه داخلی در نظر گرفته شده است. جامعه معلولان کشور یکی از مهم‌ترین بخش‌های در نظر گرفته‌شده برای این درآمد است. وی تاکید کرد: امیدواریم سهم معلولان از بخش اعتباری کشور به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند. این بخش از بودجه صرف توسعه و توانمندسازی معلولان خواهد شد؛ در واقع یکی از مهم‌ترین بخش‌های بودجه معلولان است. وزیر کار گفت: امیدواریم باتوجه به رویکرد دولت در تنظیم بودجه سالیانه حق‌السهم معلولان کشور از منابع اعتباری به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند تا در سال ۱۴۰۰ رشد خوبی نسبت به سال ۹۹ داشته باشیم. شریعتمداری خاطرنشان کرد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۱۱۰۰ و ۱۳۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اجرای قانون مربوط به افراد دارای معلولیت اختصاص یافته بود. امسال هم شاهد رشد این رقم خواهیم بود.

 

رشد چشمگیر سوءتغذیه کودکان در ایران

داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، بین سال‌های 1395 تا 1398 تعداد کودکان زیر شش‌ سالی که مشمول طرح‌های امنیت غذایی شده‌اند، افزایش چشمگیری داشته است. براساس این آمار، درحالی تعداد کودکان مشمول طرح امنیت غذایی سال 95، 88 هزار و 40 کودک بوده که این عدد در سال 98 به 136 هزار و 960 کودک رسیده است؛ رشدی معادل 60 درصد در مدت تنها چهار سال. این در حالی است که تنها در مدت یک سال و بین سال‌های 95 تا 96 تعداد کودکان زیر شش سال مشمول استفاده از مزایای طرح امنیت غذای کودک از 88 هزار و 40 کودک سال 95 به 100 هزار کودک در سال 96 رسید. با اینکه آمارها نشان می‌دهد جمعیت نیازمند استفاده از خدمات طرح امنیت غذایی در حال افزایش است، اظهارنظر معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام‌خمینی‌(ره) درباره کسانی که فرزندان دچار سوءتغذیه دارند، نشان می‌دهد تغذیه نامناسب کودکان صرفاً در خانواده‌های کم‌درآمد و فقیر نیست. حسین خدرویسی به همشهری می‌گوید، برخی کودکان زیر شش سالی که دچار سوءتغذیه هستند در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که از نظر مالی وضعیت مناسبی دارند و جزو گروه‌های کم‌درآمد جامعه نیستند: بسیاری از فرزندان زیر شش سال دچار سوءتغذیه در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که مشکل فرهنگی در استفاده از برخی اقلام خوراکی دارند. به این معنا که در این خانواده‌ها از برخی مواد غذایی مقوی استفاده نمی‌شود یا در استفاده از آنها بی‌میلی و مقاومت وجود دارد.

 

درگاه ملی قوه قضائیه رونمایی شد

درگاه ملی قوه قضائیه در راستای قوه قضائیه هوشمند با حضور عیسی زارع‌پور، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، رونمایی شد. به گزارش ایرنا، آیین رونمایی از درگاه ملی قوه قضائیه، کارتابل یکپارچه خدمات قضایی و سامانه هدایت الکترونیک قضایی (سها) در راستای قوه قضائیه هوشمند برگزار شد. عیسی زارع‌پور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان سلیمانی و فخری‌زاده با ارائه گزارش عملکردی از اقدامات مرکز آمار قوه قضائیه در هشت‌ ماه سال جاری که همزمان با دوران کرونا و توسعه خدمات غیرحضوری بود، اظهار داشت: دستیابی به قوه قضائیه هوشمند یکی از محورهای تحولی دستگاه قضاست و ما به دنبال دستیابی به آن، طی یک برنامه چهار‌ساله هستیم. وی با اشاره به محورهای هوشمندسازی خدمات قضایی افزود: به دنبال این هستیم که با استفاده حداکثری از فناوری، دسترسی مردم به خدمات قضایی در نهایت سهولت و کرامت انجام شود و آرای صادره با دقت و به شکل موثر اجرا شود. زارع‌پور فعال‌سازی سامانه‌ها و خدمات الکترونیک را در پیشگیری از وقوع جرم موثر دانست و گفت: در راستای تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی، تا پایان آبان بیش از ۲۰ اقدام صورت گرفت که یکی از آنها، سامانه اقدامات وکلا در قوه قضائیه است که این سامانه امکان ارتباط شبانه‌روزی و غیرحضوری را برای وکلا فراهم می‌کند. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با تاکید بر کاهش مراجعه عمومی به مراجع قضایی ادامه داد: ماهانه ۳۰۰ هزار مراجعه به قوه را سامان داده‌ایم و ۵۰ استعلام را به شکل الکترونیکی از دستگاه‌های مختلف دریافت می‌کنیم و از ابتدای امسال بیش از نیم‌میلیون مراجعه به قوه قضائیه کمتر شده همچنین بیش از ۸۰۰ هزار مراجعه سامان یافته است.

 

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان؛ یک تُن لاشه پرندگان تالاب میقان اراک دفن شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: یک تن لاشه پرندگان جمع‌آوری‌شده از تالاب میقان اراک با بالگرد به محل دفن منتقل شد که این امر تاثیر بسزایی در سرعت کار ایمن‌سازی منطقه دارد. «رضا میرزایی» در جمع خبرنگاران افزود: در پی بازدید استاندار مرکزی از تالاب میقان و هماهنگی‌های انجام‌شده با مدیریت بحران، اقدامات لازم در خصوص انتقال لاشه‌های جمع‌آوری‌شده در مرکز تالاب که با حاشیه آن حدود پنج کیلومتر فاصله دارد، به‌وسیله یک فروند بالگرد هلال احمر در کیسه‌های مخصوص انجام شد. وی با بیان اینکه لاشه‌ها به وسیله آهک‌پاشی دفن بهداشتی می‌شوند، اظهار داشت: در پی بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک، در دو هفته اخیر یک‌هزار و ۱۲۱ لاشه تلف‌شده از سوی محیط زیست از سطح این زیستگاه طبیعی جمع‌آوری و دفن شده است. میرزایی اظهار داشت: هر روز علاوه بر جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها، گشت، کنترل و پایش منطقه به صورت مشخص، منظم و مستمر در حال انجام است و این روند تا پاکسازی کامل منطقه ادامه دارد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: به دلیل جلوگیری از سرایت آنفلوآنزای حاد پرندگان در این منطقه، تردد به مناطق اطراف این تالاب همچنان ممنوع است. وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم شهروندان در صورت مشاهده لاشه پرندگان به هیچ عنوان به آن دست نزنند و مراتب را برای پیگیری به محیط زیست و دامپزشکی اطلاع دهند.

 

مشکل کنونی درمان کرونا بیمارستان‌هراسی است

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا‌(ع) مشهد گفت: در شرایط کنونی «بیمارستان‌هراسی» یکی از معضلات در درمان بیماران بدحال مبتلا به کووید ۱۹ است و برخی از آنها به دلیل ترس و این تصور غلط که بیمارستان آلوده است و سبب مرگ بیمار می‌شود از مراجعه به بیمارستان‌ها پرهیز می‌کنند. دکتر علیرضا صداقت در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همین امر موجب می‌شود که با کمال تاسف وقتی بیمار را به بیمارستان انتقال دهند که علائم و عوارض کرونا در او شدت یافته است و در چنین شرایطی فرآیند درمان سخت‌تر شده و ممکن است کاری از تیم پزشکی بر نیاید. رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا‌(ع) مشهد گفت: همکاران من به طور شبانه‌روزی و با از‌خود‌گذشتگی در بیمارستان‌ها تلاش می‌کنند جان بیماران کرونایی را نجات دهند لذا بیمار کرونایی بدحال حتماً باید به بیمارستان انتقال یابد.

 

استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی مدارس

معاون وزیر آموزش و پرورش بر ادامه استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی مدارس تا جمع‌آوری کامل بخاری‌های نفتی و غیراستاندارد تاکید کرد. به گزارش ایسنا، مهراله رخشانی‌مهر در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان رامسر که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با تاکید بر ادامه استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی تا برچیدن کامل بخاری‌های نفتی و وسایل گرمایشی غیراستاندارد مدارس، از حمایت‌های دولت و مجلس شورای اسلامی در توجه به این بخش قدردانی کرد. مهراله رخشانی‌مهر با بیان اینکه در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ افزایش اعتبارات سهم عوارض گاز در تامین و استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی مدارس از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد منجر به استانداردسازی وسایل گرمایشی تعداد بسیار زیادی از کلاس‌های درس شد، افزود: این سهم در لایحه بودجه سال آتی نیز ۴۰ درصد پیش‌بینی شده ‌است. وی اظهار کرد: در خصوص پروژه‌های نیمه‌تمام که در اولویت اقدامات سازمان نوسازی مدارس قرار دارد باید پروژه‌های سال ۱۳۹۹ تکمیل شود و شروع پروژه‌های جدید منوط به هماهنگی، اولویت‌بندی و نیازسنجی است. معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری‌های به عمل‌آمده تلاش می‌کنیم پروژه‌های ملی حتماً تامین اعتبار و تکمیل شوند. وی در ادامه با بیان اینکه بیشتر پروژه‌های مسکوت‌مانده در سال‌های ۱۳۸۹، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ آغاز شده‌اند، اظهار کرد: از سال ۹۷ با فعالیت‌های صورت‌گرفته و تخصیص صددرصدی اعتبارات توانستیم بسیاری از این پروژه‌ها را پیش برده و تکمیل کنیم.

 

به تاریکی دشنام مده، چراغی بیفروز

بیش از دو ماه از شروع سال‌تحصیلی گذشته است و بنا به آمار رسمی هنوز بیش از دو میلیون دانش‌آموز نمی‌توانند به شبکه شاد وصل شوند و بازمانده از تحصیل به حساب می‌آیند. آسیب این اتفاق بعضاً فراتر رفته و خبر تلخ خودکشی چند دانش‌آموز زهر در کاممان ریخت. در دوگانه برخورد سلبی و ایجابی، بیایید از آن دسته‌‌ای باشیم که فکر افروختن چراغی هستیم. در حال حاضر انسان‌های خیرخواه بسیاری در تلاش برای حل این مشکل‌اند. اگر شما دوستانی در خارج از ایران دارید، می‌توانید آنها را با انجمن همراهان بدون مرز آشنا کنید که در کمپین اخیر خود به دنبال اهدای تبلت به دانش‌آموزان کم‌برخوردار هستند. این انجمن که در کشور دانمارک ثبت رسمی شده است را در اینستاگرام به این آدرس rwb_charity@ دنبال کنید.

♦♦♦

ایرنا: رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت، تعرفه انجام تست پی‌سی‌آر برای تشخیص ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را در بخش دولتی ۲۳۸ هزار و ۴۲۵ تومان و برای بخش خصوصی حدود ۳۰۲ هزار تومان اعلام کرد.

ایسنا: ناجا اعلام کرده است سالانه از ۱۰ هزار تن مواد مخدر تولیدی در کشور افغانستان، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد آن وارد حوزه سرزمینی ایران می‌شود و از این مقدار بیش از ۸۰ درصد آن با اشراف اطلاعاتی بر مرزها توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر کشف می‌شود.

فارس: سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام کرد: آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های وکلای دادگستری ایران سال ۱۳۹۹ (اسکودا) در تاریخ ۲۸ آذر ۹۹ برگزار نمی‌شود. در صورت فراهم شدن شرایط، آزمون مذکور در روز جمعه مورخ ۲۲ اسفند ۹۹ برگزار خواهد شد.

ایسنا: وزارت بهداشت اعلام کرد پس از رکوردهای مداوم مرگ‌ومیر کرونا در کشور و به دنبال آن اعمال محدودیت‌های سختگیرانه از اول تا ۱۴ آذرماه، نظارت بر رعایت این محدودیت‌ها به‌ویژه از سوی مشاغل هدف، تشدید شد و بر همین اساس هم طی دو هفته گذشته دو هزار و ۲۵ واحد صنفی متخلف تعطیل و ۲۱ هزار و ۷۰۰ اخطار کتبی نیز برای متخلفان صادر شده است.

ایرنا: رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به برنامه‌ریزی جهت اتصال خطوط مترو به مراکز بیمارستانی گفت: آماده همکاری جهت تحقق این مساله با وزارت بهداشت هستیم.

فارس: رئیس امور عمومی دفاعی، قضایی و امنیتی سازمان برنامه و بودجه گفت: با توافق سازمان برنامه و بودجه و ثبت احوال، 10 میلیون کارت ملی هوشمند در ماه تولید می‌شود که بر اساس آن تا 10 ماه دیگر تمامی کارت‌های ملی معوقه به هموطنان واگذار خواهد شد.

ایسنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: با دستور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، اساسنامه شورای راهبری پناهگاه حیات‌وحش و ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله به استانداران گلستان و مازندران ابلاغ شد.

فارس: عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در میان تمام دستگاه‌ها، شهرداری در میزان دریافت رشوه و پارتی‌بازی رتبه اول را دارد، گفت: اجرای آیین‌نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه و تشویق گزارش‌دهندگان ضروری است.

ایسنا: رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا درباره جلوگیری از فعالیت سایت‌های شرط‌بندی در اینستاگرام اظهار کرد: در گام نخست باید تقاضای افراد و انگیزه مصرف کاربران در سایت‌های قمار را کاهش دهیم و این امر نیازمند فرهنگ‌سازی است.

♦♦♦

کرونا  و عدم پرداخت سهم حمل‌ونقل عمومی

ایسنا نوشت: نایب‌رئیس شورای شهر تهران گفت: نتیجه عدم پرداخت مطالبات شهرداری علاوه بر نقش مخربی که در عدم توسعه متوازن شهرها و زندگی روزمره مردم ایفا می‌کند، در بزنگاه‌هایی نظیر پاندمی کرونا خود را نشان می‌دهد. این روزها همه شاهدیم که سرویس حمل‌ونقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس از جمله مراکز اصلی انتقال و شیوع ویروس کرونا هستند. همه می‌دانیم که بخش مهمی از وضعیت نه‌چندان مناسب مترو و اتوبوس حاصل سال‌ها عدم پرداخت سهم دولت‌ها از ساخت ایستگاه‌های مترو و خرید ناوگان مسافربر مترویی و اتوبوسی و به نتیجه نرسیدن فریاد شوراها در ۲۰ سال اخیر است که نتیجه آن را با مرگ شهروندان مبتلا به کرونا که در این محل‌ها مبتلا شده‌اند مشاهده می‌کنیم.

 

بازدید نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران از مترو تهران

ایسنا نوشت: نماینده سازمان جهانی بهداشت (WHO) در ایران از مترو تهران بازدید کرد. به گزارش ایسنا، کریستف هاملمن، نماینده سازمان جهانی بهداشت با حضور در ایستگاه‌های تئاترشهر و میدان حضرت ولیعصر (عج) و با استفاده از مترو از نزدیک با روند خدمات‌رسانی مترو تهران به شهروندان بازدید کرد. هاملمن با اشاره به اینکه برخی ایستگاه‌ها کمی شلوغ بود گفت: فاصله‌گذاری در حد مناسب رعایت شده و در همه ایستگاه‌های مترو تهران ماسک ارزان‌قیمت در اختیار مسافران قرار می‌گیرد که کار بسیار ارزنده‌ای است. وی با استقبال از اجرای این طرح و قیمت مناسب و انواع ماسک در مترو تهران در ادامه از مجموعه ایوان انتظار ایستگاه میدان حضرت ولیعصر (عج) بازدید کرد.

 

سرانجام مرمت موزه هنرهای معاصر تهران تمام شد

ایلنا نوشت: بیش از دو سال از آغاز پروژه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، مکانی که از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن یاد می‌شود، می‌گذرد. اردیبهشت ۹۷ اعلام شد که این موزه بعد از گذشت چهار دهه از افتتاح آن، نیاز به بازسازی دارد و به دلیل تعمیرات گسترده تا آخر تابستان همان سال تعطیل است که البته وعده بازسازی شش‌ماهه این موزه بیش از دو سال به طول انجامید. شرایط خاص این موزه و ارزش تاریخی‌ای که دارد از دلایل طولانی شدن فرآیند مرمت و بازسازی عنوان شد. گفته می‌شود این مجموعه یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های هنر اکسپرسیونیسم انتزاعی در جهان است که همه جنبش‌های هنری قرن ۱۹ و ۲۰ را پوشش می‌دهد.

 

آیین‌نامه مرزبانی زیستی تصویب شد

ایرنا نوشت: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اهمیت مرزبانی زیستی و کنترل مرزها جهت ورود و خروج عوامل زیستی گفت: ایجاد ساختار مرزبانی زیستی برای همه کشورها لازم است بر این اساس آیین‌نامه مرزبانی زیستی تصویب شد. به گزارش ایرنا سردار غلامرضا جلالی در تشریح این خبر افزود: پدافند غیرعامل کشور با همکاری سایر دستگاه‌های متولی، آیین‌نامه مرزبانی زیستی را آماده کرده و به تصویب رساندند که نقش همه دستگاه‌ها در این حوزه مشخص شده است. وی با بیان اینکه موضوع نظام منطقه‌ای مقابله با بیماری‌های دامی و طیور بین همسایگان نیز یک ضرورت جدی و دارای اولویت است تاکید کرد: در حوزه دامی مسائل مربوط به مرزبانی زیستی باید تقویت شود.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها