شناسه خبر : 36586 لینک کوتاه

تشویق مردم آمریکا به تزریق واکسن

رشد ۳۳۰‌درصدی تعداد افغان‌های کشته‌شده در حملات هوایی بین‌المللی

بر اساس یک مطالعه جدید، تعداد غیرنظامیان کشته‌شده افغان در حملات هوایی تحت رهبری آمریکا و متحدانش از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، رشد ۳۳۰‌درصدی داشته و در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ نیز ۱۳۵۷ غیرنظامی در این حملات کشته شدند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، محققان در این مطالعه بر این باورند که افزایش نرخ کشته‌ها در نتیجه تصمیم آمریکا برای کاهش قوانین مربوط به حملات هوایی در سال ۲۰۱۷ بوده است. در سال ۲۰۱۹، حملات هوایی بین‌المللی در افغانستان باعث کشته شدن ۷۰۰ غیرنظامی افغان شد که بیشترین آمار از آغاز جنگ در افغانستان از سال ۲۰۰۱ بوده است. در این مطالعه همچنین آمده است: در مجموع غیرنظامیان کشته‌شده در افغانستان به واسطه حملات هوایی نیروهای این کشور و نیروهای بین‌الملل افزایش یافته است. نیروهای بین‌المللی به رهبری آمریکا مسوول اکثریت این کشته‌ها در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ هستند. ۱۳۵۷ غیرنظامی به دست نیروهای بین‌المللی کشته شدند در حالی‌که فقط ۴۶۱ تن در حملات هوایی نیروی هوایی افغانستان کشته شده بودند. در ادامه این بررسی همچنین آمده است: تعداد غیرنظامیان کشته‌شده در حملات هوایی بین‌المللی حدود ۳۳۰ درصد از ۲۰۱۶ رشد داشته است. پس از توافق صلح آمریکا با طالبان در فوریه سال جاری میلادی، شدت حملات هوایی بین‌المللی در افغانستان کاهش داشت. اما در همین زمان، تعداد حملات هوایی از سوی نیروهای افغانستان شدت یافت. در شش ماه نخست سال جاری میلادی، نیروی هوایی افغانستان ۸۶ غیرنظامی را در حملات خود کشته و ۱۰۳ تن دیگر را نیز در بازه زمانی جولای تا اواخر سپتامبر سال جاری میلادی زخمی کرده است.

 

روسای جمهور آمریکا در صف تشویق مردم به تزریق واکسن

یکی از مقام‌های کاخ سفید اعلام کرد، ترامپ تمایل دارد تا واکسن کووید ۱۹ را مقابل چشم بینندگان تلویزیون دریافت کند اما ممکن است بهترین کاندیدا برای این عمل نباشد. به نوشته روزنامه دیلی میل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در اکتبر سال جاری میلادی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شد و پیش از آنکه به کاخ سفید برگردد، مدتی را در بیمارستان بستری شد. وی حالا احتمالاً آنتی بادی این ویروس را در بدن دارد و به این دلیل، کاندیدای مناسبی برای دریافت این واکسن نیست. یکی از مقام‌های کاخ سفید گفت:‌ ترامپ تمایلش را برای دریافت این واکسن اعلام کرده است. این یک پرسش بدون پاسخ است که آیا ترامپ یکی از آن افرادی است که می‌خواهد واکسن را در یک برنامه تلویزیونی دریافت کند. علاوه بر آن، تعدادی از اینفلوئنسرهای واکسن داوطلب شده‌اند تا حین تزریق واکسن، از آنها فیلم گرفته شود. جرج بوش پسر، بیل کلینتون و باراک اوباما، روسای جمهوری پیشین آمریکا همگی گفته‌اند که در ملأ عام و جلوی چشم بینندگان تلویزیونی این واکسن را دریافت می‌کنند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا نیز گفته که در یک برنامه تلویزیونی این واکسن را تزریق می‌کند. این اظهارات از سوی مقام‌های آمریکایی درحالی مطرح شده که یک جنبش ضد‌واکسن در ایالات متحده شکل گرفته و کارشناسان پزشکی امیدوارند که با نخستین سری از واکسن به مقابله با این جنبش بپردازند.

 

آغاز تخلیه ششمین پست دیده‌بانی ترکیه در شمال سوریه

نظامیان ترکیه خروج جنگ‌افزارهای سنگین خود را از حلب واقع در شمال سوریه آغاز کردند. شبکه خبری المیادین گزارش داد که جنگ‌افزارهای سنگین ترکیه، در حال خروج از محله الراشدین واقع در جنوب غرب حلب هستند. نظامیان ترکیه با خارج کردن جنگ‌افزارهای سنگین خود از این منطقه، پست دیده‌بانی خود را نیز برمی‌چینند و به نقطه دیگری منتقل می‌شوند. این ششمین پست دیده‌بانی است که نظامیان ترکیه در شمال سوریه از آن خارج شدند. پیش از این نیز نظامیان ترکیه از چند مقر و پست دیده‌بانی خود که در شمال سوریه احداث کرده بودند، خارج شدند. پس از پیشروی‌های ارتش سوریه در آغاز سال جاری میلادی، ۱۱ پست دیده‌بانی ترکیه، در محاصره نیروهای سوری قرار گرفت. علی‌رغم این عقب‌نشینی‌ها، همچنان به تعداد نیروهای ترکیه افزوده می‌شود. تعداد خودروهای نظامی که از زمان آتش‌بس جدید وارد ادلب شده، به پنج هزار و ۴۵۰ خودرو می‌رسد. روسای‌جمهور ترکیه و روسیه ۱۵ اسفند سال گذشته بعد از تشدید درگیری‌ها بین ارتش سوریه و گروه‌های تروریستی و ارتش ترکیه در ادلب، به توافق آتش‌بس در این استان دست یافتند.

 

زمزمه‌های اصلاحات در ناتو پیش از روی کار آمدن بایدن

در آستانه روی کار آمدن «جو بایدن» در آمریکا، اروپایی‌ها به دنبال تغییراتی ساختاری در پیمان نظامی هستند که به گفته رئیس‌جمهوری فرانسه دچار «مرگ مغزی» شده است. نشست دو‌روزه وزیران خارجه ۳۰ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با تاکید مقامات این پیمان بر لزوم تغییرات ساختاری این پیمان و تعریف راهبردی جدید در دوران ریاست جمهوری «جو بایدن» برای ناتو، در حال پیگیری است. طی چند سال اخیر و با سیاست‌های یک‌جانبه دولت «دونالد ترامپ» در مورد فعالیت‌های ناتو، انتقادات اعضا به عدم کارایی این پیمان افزایش یافته است که مهم‌ترین آنها از سوی «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه مطرح شده است. وی در نوامبر ۲۰۱۹ وضعیت ناتو را به مرگ مغزی تشبیه کرد. انتقاد وی از جمله پس از ناهماهنگی بین ایالات متحده آمریکا و اروپایی‌ها و اقدامات تهاجمی ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو در شمال سوریه مطرح شد. اکنون برای نشست وزیران خارجه ناتو، یک گروه کارشناسی پیشنهاداتی را برای اصلاحات اساسی در این پیمان تهیه کرده که به عنوان مثال جلسات بیشتری از وزیران دفاع و امور خارجه را برای هماهنگی بهتر ارائه می‌کند. بر این اساس ناتو باید یک مجمع واقعی برای مشاوره در مورد موضوعات مهم استراتژیک و سیاسی برای اعضای خود باشد. کارشناسان همچنین اصل اتحاد را در این پیمان در معرض خطر می‌بینند. آنها با این پیشنهاد که نمایندگی هر کشور به سطح وزیر افزایش یابد، گرایش اعضای ناتو به تصمیمات انفرادی را موجب تضعیف اعتبار این پیمان می‌دانند. در بین اعضای ناتو آلمان و فرانسه بیش از سایرین، از اصلاحات در این پیمان استقبال کرده‌اند. آنها نیز به دنبال بازتعریف راهبرد ناتو در دوره جدیدی هستند که با پایان کار ترامپ و روی کار آمدن بایدن در کاخ سفید آغاز می‌شود. به گفته وزیر امور خارجه آلمان و همتای فرانسوی‌اش هر دو کشور می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که ناتو برای چالش‌های امنیتی فعلی و آینده آماده است.

 

تظاهرات در لبنان علیه سیاست‌های اقتصادی دولت

ده‌ها تن از شهروندان لبنانی در اعتراض به تصمیم احتمالی دولت مبنی بر لغو یارانه برخی کالاهای اساسی مانند سوخت و نان تظاهراتی را به راه انداختند. شهروندان لبنانی با برپایی تظاهراتی مسیر منتهی به مرکز بیرون و شهر طرابلس را بستند و این تظاهرات در اعتراض به تصمیم احتمالی دولت مبنی بر لغو یارانه سوخت، نان و برخی مواد غذایی بر پا شد. معترضان لبنانی مسیرهای منتهی به مرکز بیروت و همچنین خیابان‌های شهر ساحلی طرابلس واقع در شمال این کشور را با استفاده از سطل‌های زباله و لاستیک‌های سوخته مسدود کردند. نیروهای امنیتی لبنان به منظور ممانعت از افزایش تلاش‌ها برای بستن راه‌ها در مناطق مختلف بیروت مستقر شدند. برخی از تظاهرکنندگان به سمت ساختمان بانک مرکزی لبنان رفتند، جایی که دولت موقت نشستی را با رئیس بانک‌ها برای لغو یارانه برخی کالاها برگزار می‌کند. از آغاز سال جاری میلادی وضعیت اقتصادی در لبنان به‌شدت وخیم شده است و این وضعیت به دلیل شیوع ویروس کرونا و انفجار مهیب در بندر بیروت در چهارم آگوست گذشته رخ داده است و شماری از شهروندان لبنانی به سمت فقر پیش رفته‌اند.

 

هنوز راهکار روشنی برای حل بحران سوریه وجود ندارد

«ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن با تاکید بر اینکه هنوز هیچ راهکار روشنی برای حل بحران سوریه وجود ندارد، خواستار آغاز مذاکرات جدی و موثر بین طرفین بحران در این کشور شد. به گزارش خبرگزاری «روسیا‌الیوم»، الصفدی در سخنرانی در «سمینار چالش‌های منطقه‌ای و تلاش برای حل منازعات» در چارچوب فعالیت‌های شانزدهمین نشست کنفرانس «گفت‌وگوی منامه»، بر لزوم تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جهت حل بحران سوریه که وحدت و انسجام این کشور را حفظ و امنیت و ثبات آن را برگرداند، تاکید کرد. او گفت: گفت‌و‌گوی سازنده طرفین، به حل بحران سوریه کمک کرده و امنیت، وحدت و ثبات آن را تضمین می‌کند. وی افزود: هیچ استراتژی روشنی هنوز برای حل بحران سوریه وجود ندارد و کشورهای عربی باید در توسعه این استراتژی به روشی که راه‌حل سیاسی را برای این بحران تضمین کند، سهیم باشند. الصفدی همچنین در مورد مساله فلسطین خاطرنشان کرد که صلح عادلانه و جامع مبتنی بر راه‌حل دو کشور به منظور تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، یک گزینه «استراتژیک عربی» است. وی بر ضرورت آغاز مذاکرات جدی و موثر بر اساس قوانین بین‌المللی و ایجاد افق سیاسی برای پیشرفت در جهت حل منازعات در منطقه خاورمیانه تاکید کرد. بحران سوریه که در اسفند سال ۱۳۸۹ آغاز و به سرعت به جنگی بین‌المللی با استفاده از تروریسم تکفیری علیه مقاومت ضدصهیونیستی تبدیل شد، تاکنون صدها میلیارد دلار خسارت برای سوریه بر جای گذاشته است.

 

مردم برزیل واکسن کرونای رایگان دریافت خواهند کرد

«ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری برزیل ضمن اعلام واکسیناسیون طی ماه‌های اولیه سال میلادی ۲۰۲۱ اطمینان داد که همه مردم واکسن کرونای رایگان دریافت خواهند کرد. به گزارش ایرنا، رئیس دولت برزیل در توئیتی ضمن اعلام این خبر نوشت: وزارت اقتصاد تضمین داده است که برای تهیه واکسن برای داوطلبان، با کمبود منابع مواجه نخواهیم شد. بولسونارو همچنین تاکید کرد: به محض تایید و ثبت رسمی آنویسا (مرکز نظارت علمی و قانونی بهداشت برزیل) دولت واکسن‌ها را به طور رایگان و داوطلبانه در میان مردم توزیع خواهد کرد. در حالی که پیشتر شهردار سائوپائولو (پرجمعیت‌ترین شهر و کانون کرونا در برزیل) از شروع طرح واکسیناسیون در ۲۵ ژانویه (بهمن‌ماه) خبر داده بود، دولت مرکزی اجرای آن را یک ماه بعد در ماه مارس (اسفند) پیش‌بینی می‌کند. فارغ از اختلاف سیاسی بین طرح بولسونارو و شهردار سائوپائولو، انتظار می‌رود که آنویسا طرح رایگان واکسیناسیون را تایید کند. این پیام رئیس‌جمهور برزیل در خصوص برنامه واکسیناسیون علیه کرونا، در حالی مطرح می‌شود که وی پیشتر در اظهاراتی متناقض اعلام کرده بود که از واکسن کرونا استفاده نخواهد کرد. رئیس‌جمهور راستگرای برزیل در بیانیه‌ای که به شکل زنده از چندین شبکه اجتماعی پخش شد اعلام کرد بعید می‌داند کنگره این کشور، برزیلی‌ها را ملزم به استفاده از این واکسن کند. همچنین با وجود آنکه بسیاری از کشورهای جهان زدن ماسک در اماکن عمومی را اجباری کرده‌اند و حتی سازمان بهداشت جهانی گفته است باید در اماکن عمومی از ماسک استفاده شود، اما رئیس‌جمهور برزیل در تازه‌ترین سخنان خود در قبال موثر بودن زدن ماسک ابراز تردید کرد و گفت شواهد اندکی وجود دارد که جلوی انتقال ویروس را می‌گیرد. تلاش‌های بولسونارو برای الگوبرداری از سیاست‌های دونالد ترامپ از زمان حضورش در سمت ریاست جمهوری برزیل به اندازه‌ای بوده که سبب شده تا لقب «ترامپ برزیل» را به او نسبت دهند.

♦♦♦

ایسنا: چین کاردار سفارت آمریکا را به دلیل اعتراض به تحریم‌های این کشور علیه ۱۴ مسوول چینی به دلیل درگیری‌های هنگ‌کنگ احضار کرد. وزارت خارجه چین، تصمیم آمریکا را رویکردی «غیرقابل توجیه و پست» توصیف کرد و خواستار کنار گذاشتن این تصمیم شد.

ایلنا: «محمدعلی الحوثی»، عضو شورای عالی سیاسی یمن، در پیامی توئیتری از دریافت پیامی مخفیانه از آمریکایی‌ها در خصوص برقراری صلح در یمن خبر داد. این مقام ارشد انصارالله افزود که سفیر آمریکا از پشت میزی که برای برقراری صلح در یمن در نظر گرفته شده است، در برابر هیات صنعا در کویت، تهدید به نابودی ریال یمن کرده است.

فارس: لاوروف، وزیر خارجه روسیه، سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به طور کامل متکی به آمریکا توصیف کرد و تعبیر غرب از نظم جهانی برای پیشبرد اهدافش را مورد انتقاد قرار داد.

ایسنا: تظاهرات‌کنندگان مخالف دولت ارمنستان خیابان‌های ایروان را در آغاز یک کمپین اعتراضی بعد از آن که نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور درخواست آنها را برای استعفا در واکنش به امضای توافق آتش‌بس با جمهوری آذربایجان نادیده گرفت، مسدود کردند. مخالفان اعلام کرده‌اند، در حال برنامه‌ریزی برای مسدود کردن خیابان‌ها در سراسر ارمنستان و فلج ساختن شبکه حمل‌و‌نقل کشور در صورت لزوم هستند.

ایرنا: با وجود تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا و سنگ‌اندازی واشنگتن، کاراکاس با افزایش سه‌برابری، صادرات نفتی خود را به بیش از نیم‌میلیون بشکه در روز رساند.

ایلنا: چین رزمایش گسترده‌ای در دریای چین جنوبی برگزار کرد. این رزمایش با هدف افزایش توانایی‌ها برای مبارزه و مقابله با تنش‌ها صورت گرفته است. این در حالی است که ناوهای جنگی آمریکا اخیراً در این آب‌های مورد مناقشه به گشت‌زنی پرداختند.

فارس: رئیس اتحادیه علمای مقاومت در ششمین کنفرانس بین‌المللی علمای مقاومت اعلام کرد، مقاومت روز‌به‌روز قوی‌تر می‌شود و غزه‌ای که دیروز تنها سلاحش سنگ بود امروز موشک در اختیار دارد.

ایسنا: کشاورزان هندی اعتصاب یک‌روزه سراسری عمومی خود را به منظور پافشاری بر خواسته‌های خود از دولت مبنی بر لغو قوانین اصلاحی که تجارت محصولات کشاورزی را آزاد گذاشته، آغاز کردند.

ایلنا: «جو بایدن»، ژنرال بازنشسته «لیود آستین» را به عنوان گزینه خود برای تصدی سمت وزارت دفاع معرفی کرد. چنانچه لیود برای تصدی این سمت تایید شود، نخستین سیاهپوستی خواهد بود که عهده‌دار ریاست پنتاگون می‌شود.

ایسنا: فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق از بازداشت گروهی از داعشی‌ها از جمله معاون «رهبر داعش در عراق» و دو تن از عاملان کشتار پایگاه اسپایکر در سال ۲۰۱۴ خبر داد.

♦♦♦

واکنش «برهم صالح»  به رخدادهای کردستان عراق

ایسنا  نوشت: برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق به ناآرامی‌ها در سلیمانیه و اقلیم کردستان واکنش نشان داده و گفت که توسل به خشونت اشتباهی بزرگ است که موجب تخریب وجهه نیروهای امنیتی و تظاهرات کنندگان می‌شود. صالح، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تحولات سلیمانیه از جمله تظاهرات و اقدامات خشونت‌آمیز را که موجب زخمی شدن شماری از شهروندان و نیروهای امنیتی و آتش گرفتن و تخریب ساختمان‌ها شده است، با نگرانی و اهتمام فراوان پیگیری می‌کند. این بیانیه افزوده که تظاهرات مسالمت‌آمیز حق قانونی مردم است که باید به آن احترام گذاشت و مردم حق دارند که برای مطالبه حقوق مشروع خود به‌خصوص در آنچه به معیشت آنان و بهبود خدمات مربوط می‌شود، تظاهرات برپا کنند.

 

امارات به دنبال تحمیل معادله‌ای جدید در لیبی

خبرگزاری فارس نوشت: یک روزنامه قطری با بررسی آخرین تحولات جاری در صحنه لیبی و اقدام امارات در تجهیز شبه‌نظامیان تحت فرمان «خلیفه حفتر» به سامانه‌های پدافندی و موشک‌انداز نوشت که امارات همسو با مصر، به دنبال تحمیل معادله‌ای جدید در لیبی و مقابله با هرگونه توافق سیاسی احتمالی ناخواسته است. این منبع ادعا کرده بعید است که به زودی توافق سیاسی جدیدی در لیبی حاصل شود. به گفته آنها، حفتر اخیراً به مصر سفر کرده و قرار است طی سفری، با سرتیپ «ایمن بدیع» هماهنگ‌کننده کمیته مصری مسوول پرونده لیبی، سرتیپ «خالد مجاور» رئیس اطلاعات نظامی و در نهایت سرتیپ «عباس کامل» رئیس کل سرویس اطلاعات مصر که به همراه «عبدالفتاح السیسی» به پاریس سفر کرده، دیدار کند.

 

تمایل دوباره ترکیه به عضویت کامل در اتحادیه اروپا

ایلنا نوشت: «مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که کشورش می‌خواهد روابط با اتحادیه اروپا را بر اساس عضویت کامل در این اتحادیه بهبود ببخشد. اوغلو در نشست مطبوعاتی مشترک با «پیتر زیجارتو»، وزیر خارجه مجارستان، گفت: «حل مشکلات بین ترکیه و اتحادیه اروپا فقط در سایه رفتارهای درست این اتحادیه امکان‌پذیر است.» «آنکارا از اتحادیه اروپا انتظار دارد که به عنوان یک میانجی صادق و عینی در منطقه مورد اختلاف عمل کند.» وزیر خارجه مجارستان نیز تاکید کرد که اروپایی‌ها بخواهند یا نخواهند بخش مهمی از امنیت اروپا به دست ترکیه است. این در حالی است که وزیر خارجه اتحادیه اروپا تاکید کرده که ترکیه در کمک برای حل اختلاف با یونان و قبرس شکست خورده است.

 

طالبان خواستار آزادی هفت‌ هزار زندانی دیگر شد

ایرنا نوشت: گروه طالبان در تلاش است تا با کمک زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان هفت هزار زندانی باقی‌مانده خود را از زندان‌های دولت در حالی آزاد کند که روند گفت‌وگوی صلح با کندی مواجه است و کابل آزادی این تعداد از زندانیان را برای روند صلح سودمند نمی‌داند. شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد همان‌طورکه آزادی پنج هزار زندانی طالبان به روند صلح کمک نکرد، آزادی هفت هزار نفر دیگر نیز سودمند نخواهد بود. «رحمت‌الله اندر» سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به رسانه‌ها گفته است که وقتی دولت زندانیان طالبان را آزاد کرد، مردم اعتراض کردند زیرا طالبان به تعهد خود برای کاهش خشونت و برقراری آتش‌بس عمل نکرد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها