شناسه خبر : 36405 لینک کوتاه

کرونا و استعفای پرحاشیه معاون وزیر

زنان سرپرست خانوار در اولویت خانه‌های ارزان هستند

سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۱۳۸۴۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری گفت: از روز 4 تا ۵ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۸۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۷۰ نفر از آنها بستری شدند. وی گفت: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۸۹۴ هزار و ۳۸۵ نفر رسید. وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت 4 تا 5 آذر، ۴۶۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۴۶ هزار و ۲۰۷ نفر رسید. لاری افزود: خوشبختانه تاکنون ۶۲۵ هزار و ۶۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۵۸۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی ادامه داد: تاکنون پنج میلیون و ۹۱۳ هزار و ۲۲۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. لاری گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. وی افزود: استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان‌و‌بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

 

استعفای پرحاشیه معاون وزیر بهداشت

به دنبال صحبت‌ها و انتقادات اخیر وزیر بهداشت از وضعیت تحقیقات سلامت، رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از سمت خود استعفا داد. به گزارش «تابناک»، رضا ملک‌زاده در پاسخ به اظهارات اخیر وزیر بهداشت، در متنی با عنوان «حمله به تحقیقات نظام سلامت ایران، واقعیت یا فرار رو به جلو؟!» آورده است: «اظهارات اخیر جناب عالی درباره تحقیقات علوم پزشکی ایران با ادعاهایی همچون: «98 درصد تحقیقات علوم پزشکی صرف انتشار مقالات در فلان مجله می‌شود» و طرح سوالاتی مانند «تحقیقات علوم پزشکی چقدر پا به عرصه پرمشکل نظام سلامت گذاشته است؟»، چنان بی‌پایه و اساس است که حتی بیگانگان ایران ستیز در فراسوی مرزهای کشور، که در قالب پروژه‌های کلان و صرف میلیاردها بودجه، درصدد اثبات ناکارآمدی تحقیقات علوم پزشکی در ایران بوده‌اند، چنین نتیجه عجیب و کاملاً مردودی نگرفته‌اند؛ چراکه همان گروه‌های متخاصم هم، پس از تحقیقات پرشمار و تعطیل‌ناپذیر خود، به‌رغم اشاره به برخی اشکالات موجود در سیاست‌های تحقیقاتی ایران که به اعتقاد ما ریشه در سیاستگذاری‌های خارج از حیطه وزارت بهداشت و در مرجعی فراتر دارد، نهایتاً به پیشرفت‌های کیفی تحقیقات علوم پزشکی ایران و افزایش چشمگیر استناد به مقالات محققان ایرانی در کنار رشد کمی اذعان کرده‌اند و اسناد آنها موجود و منتشر شده است. اصولاً کسانی می‌توانند حیطه تحقیقات پزشکی ایران را به نقد و چالش بکشند که خود محقق ملی یا بین‌المللی بوده، ارکان و نظام تحقیقات را به خوبی بشناسند و با وجود دشواری‌ها و چالش‌های سخت این عرصه مهم و تاثیرگذار، همپای تحقیقات پیشرفته دنیا حرکت کرده، عمر خویش را صرف تحقیقات کرده یا دست کم یک تحقیق مهم و اثرگذار بین‌المللی انجام داده باشند. در شرایطی که جهان با بحران یک اپیدمی وحشتناک و بی‌سابقه بیماری عفونی مواجه است و تحقیقات گسترده برای یافتن دارویی موثر و تولید واکسن ایمن پاسخگو به تمام جمعیت‌ها پس از یک سال از آغاز شیوع ویروس تاکنون ادامه دارد و هیچ کشوری حتی پیشرفته‌ترین‌های علمی جهان مدعی یافتن داروی موثر و قطعی کرونا نشده‌اند و در حالی‌که سازمان بهداشت جهانی با توان و تجربه مدیریت اپیدمی‌های گذشته و فراخوان همبستگی تحقیقاتی برای درمان کرونا همه جهان را به هوشیاری، رعایت موارد بهداشتی و صبر تا زمان تولید دارو و واکسن فراخوانده شما، هر زمان آمار مبتلایان و مرگ‌و‌میرها افزایش یافته، از پذیرش مسوولیت شانه خالی کرده و هر گاه، آمارها اندکی فروکش کرده، مدعی درس دادن «مدیریت بحران کرونا» به جهان شده و همین اواخر از برپاکردن معرکه «تولید واکسن در ایران» سخن گفته‌اید -واکسنی که اگر هم تولید شود به مدد تلاش همین محققان علوم پزشکی ایران خواهد بود که آنها را فاقد دستاوردهای موثر و کاربردی خوانده‌اید- اما باید بدانید دنیای علم با چنین ادبیات و معرکه‌گیری‌هایی بیگانه است و پیشرفته‌ترین کشورهای علمی و دانشگاه‌های مهم و مراکز تحقیقاتی معتبر جهان که دارای زیرساخت‌های تحقیقاتی کافی تولید واکسن هستند، هنوز در اعلام ارائه نهایی واکسن کاملاً موثر بااحتیاط سخن می‌گویند!

 

تدارک خرید ۴۲ میلیون دوز واکسن کرونا

وزیر بهداشت از اقدامات انجام‌شده برای خرید واکسن کرونا خبر داد و گفت: نهایتاً بین ۴۱ تا ۴۲ میلیون دوز واکسن را برای ۲۰ تا ۲۱ میلیون نفر از جمعیتمان داریم تدارک می‌بینیم؛ واکسن کووید ۱۹ دودوزه است و باید در دو مرتبه تزریق کرد. به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی درباره وضعیت خرید واکسن کرونا گفت: تامین واکسن را از سه طریق داریم دنبال می‌کنیم؛ یکی از طریق خرید واکسن از مجموعه کووکس سازمان بهداشت جهانی است که قرار شده ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا را از طریق کووکس وارد ‌کنیم که این میزان حدود هشت میلیون و ۴۰۰ نفر را پوشش می‌دهد که حدود ۱۰ درصد از جمعیت ماست که از مراکز خاص داریم آن را تهیه می‌کنیم. همچنین حدود 5 /5 میلیون دوز را در قالب قرارداد مشترک تولید با یکی از کمپانی‌های صاحب‌نام دنبال می‌کنیم. حدود ۲۰ میلیون دوز را از کمپانی دیگری در دنیا داریم می‌خریم و نهایتاً بین ۴۱ تا ۴۲ میلیون دوز واکسن را برای ۲۰ تا ۲۱ میلیون نفر از جمعیتمان داریم تدارک می‌بینیم.

 

همکاری ناجا با منابع طبیعی برای برخورد با متخلفان

معاون مهندسی نیروی انتظامی در نشست با رئیس سازمان جنگل‌ها بر همکاری مشترک ناجا با منابع طبیعی برای برخورد با متخلفان اراضی ملی و قاچاقچیان چوب تاکید کرد. به گزارش ایلنا، سردار‌ محمدرضا اسحاقی در نشست هم‌اندیشی با مسعود منصور گفت: عرصه‌هایی که در اختیار نیروی انتظامی است برای حفظ و نگهداری و ایجاد فضای سبز نیازمند آموزش از سوی منابع طبیعی است. از این‌رو همکاری‌های دوجانبه در زمینه فرهنگسازی برای حفظ منابع طبیعی و فضای سبز بسیار موثر خواهد بود. معاون مهندسی نیروی انتظامی افزود: با توجه به گستردگی عرصه‌های منابع‌ طبیعی حوادث مختلفی آن را تهدید می‌کند که نیازمند همکاری‌های مشترک است. در ادامه منصور گفت: یگان حفاظت منابع طبیعی در سراسر کشور با گشت و مراقبت شبانه‌روزی از منابع طبیعی حفاظت می‌کند. وی افزود: ساماندهی حافظان منابع طبیعی در دستور کار سازمان جنگل‌ها قرار دارد و نیروهای حفاظتی در سراسر کشور با لباس متحدالشکل و مجهز به امکانات حفاظتی با خودرو آرم‌دار به گشت و مراقبت در جنگل‌ها و مراتع می‌پردازند. رئیس سازمان جنگل‌ها از همکاری ناجا با منابع طبیعی استقبال کرد و گفت: عرصه‌های منابع ‌طبیعی بسیار وسیع و گسترده است و منابع طبیعی بدون مشارکت مردم و حمایت‌های قضایی و پشتیبانی نیروی انتظامی در صیانت از جنگل‌ها و مراتع نمی‌تواند به موفقیت دست یابد.

 

نرخ بیکاری دختران دو برابر پسران است

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به روند روبه‌رشد حضور دختران در آموزش عالی گفت: نرخ بیکاری برای دختران 8 /27 درصد است در حالی‌که این مقدار برای پسران 1 /13 درصد است. یعنی نرخ بیکاری زنان دانش‌آموخته تقریباً دو برابر مردان است. به گزارش ایسنا، لیلا فلاحتی در چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های «واکاوی تجربه زیسته دختران دانشجو» با اشاره به اینکه آموزش عالی از دهه ۶۰ میلادی در طرح‌های توسعه بسیار مورد توجه قرار گرفته تصریح کرد: در کشور ما نیز از دهه ۷۰ میلادی مساله آموزش عالی جای خود را در برنامه‌های توسعه پیدا کرد. به گفته وی، در برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه افزایش ظرفیت‌ها، جذب هیات علمی و همچنین ورود بخش خصوصی به آموزش عالی و تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور و دانشگاه‌های غیرانتفاعی در دستور کار قرار گرفت، اما در برنامه چهارم توسعه بود که مساله آموزش عالی به اوج خود رسید و سهم جدی‌ای از این برنامه به مساله آموزش عالی اختصاص یافت. فلاحتی معتقد است که روند رو به رشد حضور دختران در آموزش عالی نشان می‌دهد، ما با افزایش تقاضای اجتماعی از طرف دختران برای حضور در آموزش عالی مواجه هستیم و این خود به این معنی است که بخشی از بدنه دانش‌آموختگانِ متخصصی که وارد بازار کار می‌شود و نیاز حرفه‌ای بازار را تامین می‌کند زنان خواهند بود. عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: در نتیجه این برنامه علاوه ‌بر تنوع آموزشی اعم از فراهم‌ شدن تحصیل به‌صورت شبانه و مجازی، شاهد تغییرات مهمی در سهم دانشجویان دختر در آموزش عالی و عدالت جنسیتیِ آموزشی هستیم. این تغییرات به‌این‌صورت است که از سال ۱۳۷۷ به بعد، تعداد پذیرفته‌شدگان دختر به بالای ۵۰ درصد و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۱ تعداد پذیرفته‌شدگان دختر در دانشگاه‌های دولتی به بالای ۶۰ درصد رسید.

 

زنان سرپرست خانوار در اولویت دریافت وام ودیعه مسکن

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: زنان سرپرست خانوار در اولویت وام ودیعه مسکن و خانه‌های ارزان‌قیمت قرار دارند. «معصومه ابتکار» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به پرسشی درباره حمایت از زنان سرپرست خانوار، با توجه به حوادثی که اخیراً برای بانوی بندرعباسی رخ داد، گفت: دکتر جهانگیری دستورالعملی دادند مبنی بر اینکه در چنین شرایطی تا قبل از اینکه وضعیت مسکن افراد مشخص نشده باشد، سرپناه و مسکنی که در آن حضور دارند، تحت هیچ شرایطی از آنها گرفته نشود. ابتکار ضمن ابراز امیدواری نسبت به اجرای این دستور گفت: امیدوارم این دستورالعمل اجرا شود و دیگر شاهد چنین مواردی برای زنان سرپرست خانوار نباشیم. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به دیگر دستورالعمل‌هایی که در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار وجود دارد، گفت: در دستورالعمل‌های قبلی مربوط به مسکن نیز زنان سرپرست خانوار در اولویت وام ودیعه مسکن قرار دارند. همچنین در اولویت دریافت مسکن ارزان‌قیمت نیز زنان سرپرست خانوار منظور شده‌اند.

 

اعتبار لایحه رتبه‌بندی معلمان در بودجه 1400 پیش‌بینی شد

وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: اعتبار لایحه رتبه‌بندی معلمان پیش‌بینی شده و ان‌شاءالله لایحه‌اش تقدیم مجلس می‌شود و با هر اصلاحی که در مجلس شود، می‌تواند از ابتدای سال آینده اجرا شود. محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس درباره وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: قبل از بنده، در سال‌های قبل، یک مرحله رتبه‌بندی اجرا شد و در آن زمان از ظرفیت‌های فصل دهم قانون خدمات مدیریت کشوری استفاده شد و معلمان هم در رتبه‌های مختلف قرار گرفتند. وی ادامه داد: پس در زمانی که قرار شد ما رتبه‌بندی را اجرا کنیم، یک‌بار رتبه‌بندی شکل گرفته بود و باید همان رتبه‌ها را استفاده می‌کردیم و مزایا را افزایش می‌دادیم که از همان مسیر استفاده کردیم و مزایا را افزایش دادیم. حاجی‌میرزایی با بیان اینکه برای کسانی که می‌خواستند ارتقا پیدا کنند آزمون گذاشتیم، گفت: در اسفند‌ماه ظرفیت 50 درصد فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری به همه کارکنان دولت تعلق یافت و با تعلق این امتیاز، نیاز بود که رتبه‌بندی را ترمیم کنیم. وی اضافه کرد: لایحه رتبه‌بندی را با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی تنظیم و به دولت ارائه کردیم و در دولت در بودجه سال آینده، بودجه رتبه‌بندی را هم دیدیم یعنی در لایحه دولت، این بودجه پیش‌بینی شده است.

♦♦♦

فارس: سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مرجع تصویب قیمت بلیت وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، شورای شهر است، گفت: شورا اخیراً با افزایش قیمت بلیت مترو و اتوبوس مخالفت کرده است.

ایسنا: فرمانده یگان‌های ویژه ناجا گفت: مردم از یگان ویژه به عنوان نوک پیکان برقراری نظم و امنیت، انتظارات ویژه دارند. از این‌رو یگان ویژه باید در تمامی زمینه‌ها، دانش و تخصص خود را بیش از پیش تقویت کند. حسن کرمی اظهار کرد: هرچه سطح دانش و آگاهی کارکنان همراه با اخلاق حرفه‌ای ارتقا یابد، به‌تبع آن در مقابله با آسیب‌های اجتماعی کارآمدتر می‌شوند و در نتیجه باعث بهتر شدن خدمت‌رسانی و افزایش رضایتمندی مردم خواهد شد.

ایرنا: معاونت عملیات ناجا، عملکرد نیروی انتظامی را همزمان با اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا از اول تا چهارم آذر‌ماه تشریح کرد و از اعمال جریمه هفت هزار و ۷۳۳ خودرو به دلیل ورود به مناطق قرمز خبر داد. در اجرای این طرح ۱۰ هزار و ۶۶۵ نیرو در یک هزار و ۷۷۰ نقطه مستقر شدند. در این مدت ۴۳ میلیون و ۸۷۰ هزار و ۹۶ خودرو در سطح جاده‌ها تردد داشتند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است.

فارس: سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا گفت: تردد خودروهای شخصی در هفته گذشته نسبت به مدت مشابه در هفته قبل کاهش 35‌درصدی داشته است.

ایرنا: رئیس پلیس آگاهی ناجا از اجرای طرح عملیاتی مبارزه با سرقت‌های خشن در 24 استان کشور خبر داد. سردار محمد قنبری با اشاره به هدف‌گذاری پلیس آگاهی ناجا برای تشدید مبارزه با سرقت‌های خشن اظهار داشت: این طرح با هدف شناسایی و دستگیری سارقان، استرداد اموال مکشوفه به مالباختگان و ارتقای ضریب احساس امنیت اجتماعی در سراسر کشور به مرحله اجرا درآمد. از مجموع هزار و 223 فقره کشف سرقت‌ها، 638 فقره مربوط به کشف قاپ‌زنی، 424 فقره کشف سرقت خشن و 161 فقره مربوط به کشف سرقت احشام بوده است.

ایلنا: اسکندر مؤمنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در آیین انعقاد تفاهم‌نامه اجرایی یاریگران زنان با رویکرد کاهش تقاضای مواد مخدر گفت: بر اساس آخرین آمار، 5 /4 درصد معتادان کشور بانوان هستند و بقیه را آقایان تشکیل می‌دهند.

ایلنا: «فاطمه زرین‌آمیزی» سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره آخرین آمار ثبت‌نام دکتری ۱۴۰۰ گفت: تا این لحظه تعداد ۱۷ هزار و ۸۹۷ نفر نسبت به ثبت‌نام در مقطع دکتری ۱۴۰۰ اقدام کرده‌اند.

♦♦♦

امکان صدور شناسنامه برای متولدین 9 /9 /99

ایسنا نوشت: سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با تاکید بر لزوم توجه والدین به سلامت فرزندان خود به جای توجه به تاریخ تولد رند اظهار کرد: امکان صدور شناسنامه متولدین ۱۵ روز اول آذر به تاریخ رند وجود دارد. سیف‌الله ابوترابی گفت: سازمان ثبت احوال کشور محدودیتی برای ثبت این وقایع ندارد، از این‌رو اگر فردی در تاریخ پنجم یا ششم آذر به دنیا بیاید می‌تواند به سازمان ثبت احوال کشور مراجعه کند و در نهم آذر‌ماه با تاریخ صدور 9 /9 /99 شناسنامه دریافت کند. خواهش ما این است که همان‌طور که معاونت درمان وزارت بهداشت نیز تاکید می‌کند؛ سلامت فرزندان مهم‌تر از تولد رند است چراکه ممکن است خدایی ناکرده این کار موجب آسیب‌دیدگی نوزاد شود.

 

بازداشت ۱۲ کارمند متخلف قوه قضائیه

خبرگزاری فارس نوشت: رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه از بازداشت ۱۲ کارمند متخلف و یک کارچاق‌کن حرفه‌ای توسط این مرکز خبر داد. حجت‌الاسلام عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه از اقدامات صورت‌گرفته برای مقابله با تخلفات کارکنان و مرتبطین با دستگاه قضا از جمله وکلای رسمی دادگستری گزارشی ارائه کرد و گفت: در ماه‌های اخیر ۱۲ نفر از کارکنان دستگاه قضا در بخش‌های مختلف به اتهام ارتشا دستگیر شده‌اند. ۱۸ نفر از وکلایی که در بخش‌های مختلف قضایی برای اعمال نفوذ در پرونده‌ها با پرداخت رشوه تلاش می‌کردند، بازداشت شدند و در همین زمینه یک کارچاق‌کن حرفه‌ای که به صورت علنی در مقابل یکی از مجموعه‌های قضایی فعالیت داشت، دستگیر شد.

 

دارالفنون از موزه تا مدرسه

همشهری نوشت: از تابستان سال 1388 که احیا و مرمت مدرسه دارالفنون به‌طور جدی و رسمی آغاز شد تا به امسال که 11 سال از آن روز می‌گذرد، وزیران آموزش و پرورش تصمیمات متفاوتی برای آینده این بنای 170‌ساله گرفته‌اند؛ وزیری اعلام کرد مدرسه تبدیل به موزه تعلیم و تربیت می‌شود و بازدید عموم مردم از آن میسر خواهد شد، وزیر دیگری گفت می‌خواهیم دارالفنون را تبدیل به مرکز تربیت معلم تهران کنیم، وزیر بعدی معتقد بود دارالفنون باید محل سمینارهای علمی شود تا بتوان درآمدزایی کرد و حالا حاجی‌میرزایی، آخرین وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که دارالفنون به شکل سابق دانش‌آموز می‌گیرد و تبدیل به مدرسه می‌شود. این مدیریت سلیقه‌ای درباره مرمت و بازسازی دارالفنون هم وجود دارد.

 

راه‌حل موثر در کاهش آلودگی هوا و تنفس ذرات معلق

اعتماد نوشت: پرداختن به این موضوع مهم در شرایطی که امسال با وجود ویروس کرونا که تاثیر مستقیم بر تنفس دارد و از طرف دیگر احتمال بروز دوباره آلودگی هوا در پایتخت و دیگر کلانشهرهای کشور ایران که باعث تشدید بیماری‌های تنفسی می‌شود، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. گذشته از عذاب مستمر مردم هر سال هزاران نفر بر اثر آلودگی هوا و ریزگردها جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین وظیفه نهادهای دولتی و حکومتی فقط اعلام آلودگی هوا و تعطیلی بخشی از شهر و مدارس نیست. تیتر برخی از روزنامه‌ها: چرا نه مردم و نه نهادهای مسوول به فکر آلودگی هوا نیستند؟ مسوولان متولی باید با قدرت و تدبیر چاره‌اندیشی، اجرا و اعمال کنند. چراکه بحث جان مردم در میان است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها