شناسه خبر : 36080 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خطر عادی‌انگاری کرونا توسط مسوولان

صعود آمار کرونا در تمام استان‌ها؛ نیمی از کشته‌های کرونا تهرانی هستند

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به مرز ۴۴ میلیون نفر نزدیک شده است، گفت: در هفته‌های گذشته میانگین بروز موارد بستری مثبت و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری نسبت به هفته‌های ماقبل، دارای روند رو به رشد بوده است. به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری گفت: شیوع ویروس کرونا در جهان همچنان رو به شتاب است و ما در مرحله حساس بیماری به ویژه در نیم‌کره شمالی زمین قرار داریم. شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به مرز ۴۴ میلیون نفر نزدیک شده و بیش از یک میلیون و ۱۶۵ هزار نفر در دنیا، جانشان را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند. وی افزود: در حال حاضر نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه تقریباً در تمامی استان‌های کشور صعودی است و به دنبال این روند افزایشی، متاسفانه شاهد بالا رفتن بی‌سابقه موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور هستیم. لاری ادامه داد: در هفته گذشته میانگین بروز موارد بستری مثبت و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری نسبت به هفته ماقبل، دارای روند رو به رشد بوده است. به طوری که متوسط بروز موارد مثبت بستری، حدود ۱۷ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و بروز موارد فوتی حدود ۲۸ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طبق آخرین اطلاعات دریافتی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور 7 /57 درصد گزارش شده است که بسیار پایین است و لزوم عمل به توصیه‌های بهداشتی در این شرایط سخت و نفس‌گیر همه‌گیری بیماری در کشور امری لازم و ضروری است.

 

دریافت تنها ۵۰ درصد از یک میلیارد یورو

 نمکی ادامه داد: روزی که به وزارت بهداشت آمدم، معوقات کارانه پرستاران حدود ۱۸ تا ۲۴ ماه بود که به طور متوسط به حدود هشت ماه رساندیم و نیروهای بهداشتی و درمانی در این ایام، سختی‌های زیادی را تحمل کردند و از محل یک میلیارد‌یورویی که مقام معظم رهبری برای مقابله با کرونا موافقت کردند و رئیس‌جمهور نیز دستور داده تا ۸ آبان با ما تسویه کنند تا امروز حدود ۵۰ درصد از آن را دریافت کرده‌ایم و می‌دانیم که امسال، سخت‌ترین سال اقتصادی دولت‌ها بعد از انقلاب اسلامی است. نمکی تصریح کرد: دو علت اصلی ناکامی برای مقابله با کرونا از نظر بنده وجود داشت؛ یکی عادی‌انگاری و ساده‌انگاری نسبت به این بیماری بود که لطمات زیادی به ما زد. به محض اینکه در فروردین و اردیبهشت به پایین‌ترین رقم مرگ‌و‌میر روزانه رسیدیم، ناگهان همه تصور کردند که کرونا تمام شده است، همان زمان نامه‌ای نوشتم و تاکید کردم که عادی‌انگاری بیماری توسط مردم خوب نیست ولی عادی‌انگاری توسط مسوولان، بسیار بدتر است و برخی تصور کردند که کرونا و نقش محوری وزارت بهداشت تمام شده و باید به سایر بخش‌ها بپردازیم.

 

اقتصاد از سلامت حمایت کند

وزیر بهداشت تصریح کرد: نوشتن پروتکل‌ها به این معنی نیست که دیگر هیچ فردی بیمار نمی‌شود و به مردم هم اعلام کردیم ما در کنار شما هستیم. در همه جای دنیا معمولاً اقتصاد در شرایط اپیدمی بیماری‌ها از حوزه سلامت حمایت می‌کند اما در ایران ما از اقتصاد کشور حمایت کردیم ولی برخی‌ها تصور کردند که کرونا تمام شده و عادی‌پنداری و عادی‌انگاری در تمامی عرصه‌ها به ما آسیب‌های زیادی زد. نمکی گفت: دومین اتفاقی که به نظر بنده موجب ناکامی ما شد، تزریق ناکافی منابع در حوزه سلامت و وزارت بهداشت بود. طرح بیماریابی گسترده با استفاده از ظرفیت تست زیاد و ده‌ها طرح دیگر، در ماه‌های گذشته هم وجود داشت و مطرح شده بود اما به دلیل کمبود منابع، اجرای آنها به مشکل خورد و به سراغ افراد باعلائم و افراد نزدیک به آنها رفتیم. کمبود منابع به ما لطمه قابل توجهی زد و موجب شرمساری ما در مقابل نیروهای خدوم بهداشتی و درمانی شد.

 

نیمی از فوتی‌های کرونا تهرانی هستند

همچنین رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: بیش از نیمی از فوتی‌های روزانه کرونا مربوط به تهران است. رضا کرمی‌محمدی با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: همه باید کرونا را جدی بگیریم، چرا‌که جدی تلقی نکردن این بیماری به زودی سبب تبدیل شدن آن به یک فاجعه بین‌المللی خواهد شد و این موضوع بعید و دور از ذهن نیست. کرمی‌محمدی با بیان اینکه نسبت تعداد فوتی‌ها به مبتلایان در کشور ما در مقایسه با سایر نقاط جهان بیشتر است، گفت: در حال حاضر بیش از نیمی از تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در کشور مربوط به تهران است. وی ادامه داد: متاسفانه در حالی طی نزدیک به هشت ماه ۳۳ هزار نفر از هموطنانمان را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادیم که در جریان جنگ تحمیلی سالانه حدود ۳۰ هزار نفر از رزمندگان و هموطنان ما به شهادت می‌رسیدند.

 

ابتکار: با ارزش‌های گذشته نمی‌توان با دختران امروز ارتباط برقرار کرد

معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری گفت: نگاه به دختران جامعه با توجه به تمام ارزش‌ها و با توجه به جلوه امروز، یکی از مسائل مهم در حیطه دختران است چراکه اگر تنها ارزش‌های گذشته را به آنها ارائه دهیم در برقراری ارتباط با دختران امروز موفق نخواهیم بود. معصومه ابتکار در مراسم افتتاح جشنواره «دختران امروز خانواده، گذر از کرونا» با بیان اینکه مهم‌ترین مولفه این جشنواره تقویت مهارت‌های زندگی است، اظهار کرد: معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری تفاهم‌نامه‌های متفاوتی را با وزارت آموزش‌و‌پرورش دارد و ابعاد متفاوتی نظیر پیشبرد مهارت‌های زندگی، تقویت مهارت‌های مشارکت‌پذیری دانش‌آموزان و... را  دنبال می‌کند و جشنواره دختران امروز تنها یکی از ابعاد این تفاهم‌نامه‌هاست. وی با بیان اینکه این معاونت سعی داشته است در این جشنواره بر روی مهارت‌های زندگی تاکید داشته باشد، افزود: در شرایط پاندمی کرونا فرصتی برای استفاده بیشتر از بستر اینترنت و برقراری ارتباط در سطح وسیع ایجاد شد، با توجه به اینکه یکی از مفاهیم پر‌اهمیت، پرورش دانش‌آموزان است بنابراین باید از زوایای متفاوتی بر روی پرورش کار کرد که یکی از این زوایا برگزاری چنین جشنواره‌هایی است.

 

انتساب داروهای کشف‌شده در عراق به ایران توطئه بین‌المللی بود

رئیس سازمان غذا‌ و‌ دارو گفت: کامیون‌های داروهایی که به عراق ترانزیت شدند به هیچ وجه ایرانی نبوده‌اند، محموله‌های دارویی از کشورهای مختلف بوده‌اند و انتساب این داروها به ایران یک توطئه بین‌المللی از طرف دشمنان نظام است. محمدرضا شانه‌ساز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: به هیچ‌وجه داروهایی که در عراق کشف شده ایرانی نبوده است. من این اخبار را یک توطئه بین‌المللی می‌دانم. وقتی یک خبر عمدتاً و صرفاً از شبکه‌های معاند جمهوری اسلامی پخش می‌شود و متاسفانه در شبکه‌های داخلی هم می‌چرخد و این شبکه‌ها یک کلمه درباره تحریم‌های دارویی و تحریم‌های تجهیزات پزشکی علیه ایران خبری منتشر نمی‌کند و بعد درباره چنین خبر دروغی این‌قدر وقت می‌گذارد واقعاً جای تعجب دارد که چرا عده‌ای باور می‌کنند وقتی می‌بینند معاندین و دشمنان نظام روی این خبر مانور می‌کنند. رئیس سازمان غذا‌ و‌ دارو تاکید کرد: این محموله دارویی اصلاً به ایران مربوط نمی‌شود، یکسری اقلامی از کشورهای مختلف بوده که از طریق ایران به عراق تزانزیت شده است، گزارش گمرگ هم این موضوع را تایید کرده است.

 

۴۳ درصد مساحت تالاب‌های کشور تحت تاثیر غبارخیزی قرار دارد

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: مساحت تالاب‌های کشور حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است که از این میزان یک میلیون و ۴۶۰ هزار هکتار معادل ۴۳ درصد تحت تاثیر کم تا خیلی زیاد غبارخیزی قرار دارند و به کانون‌های گرد‌و‌غباری تبدیل شده‌اند. مسعود باقر‌زاده‌کریمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار محیط زیست ایرنا افزود: البته این ۴۳ درصد شامل تالاب‌های ساحلی نمی‌شود چون آب این تالاب‌ها معمولاً از دریا تامین می‌شود بنابراین خشک نمی‌شوند تا به کانون‌های گرد‌و‌غباری تبدیل شوند. وی درباره اینکه آیا بارندگی‌های امسال تاثیری در آبگیری تالاب‌ها نداشته اظهار داشت: بارندگی‌های امسال البته بی‌تاثیر هم نبوده است، اما این تاثیر در تالاب‌های مختلف متفاوت است یعنی در برخی زیاد بوده و در برخی تاثیر کمی داشته، مثلاً در شرق کشور بارندگی خوب بود از این رو تالاب جازموریان و هامون نسبت به سال قبل خوب آبگیری شدند اما در غرب بارندگی کمتر بود و بر همین اساس تالاب‌های آن بخش چندان آبگیری نشدند اما در مجموع بارندگی‌ها تاثیر معنی‌داری بر تالاب‌ها نداشته است و شاید بتوان گفت که سال ۹۹ دو تا سه درصد از کانون‌های گرد‌و‌غباری تالابی کمتر شده است.

 

اهدای خون ۲۵ درصد کاهش یافته است

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: اهدای خون در استان تهران از زمان شیوع ویروس کرونا نسبت به ایام عادی ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است. محمدرضا مهدی‌زاده افزود: در شرایط عادی در تهران روزانه ۱۲۰۰ واحد خون اهدا و بین ۱۶۰ مرکز درمانی و بیمارستانی توزیع می‌شود، این در حالی است که اکنون ۸۰۰ واحد خون در تهران اهدا می‌شود و همچنان شاهد افت مراجعه‌کنندگان هستیم. وی ادامه داد: با توجه به اینکه در تهران اعلام شده که ادارات تا پایان آبان‌ماه با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعال باشند، چنین عواملی می‌توانند همچنان بر افت مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون تاثیر داشته باشند زیرا کمتر خارج شدن مردم از خانه همیشه ما را با کاهش آمار اهدا‌کنندگان خون نیز مواجه می‌کند. مدیرکل انتقال خون استان تهران اعلام کرد: کاهش آمار اهداکنندگان خون در استان تهران در حال حاضر بر ذخایر خون نیز تاثیر گذاشته است و اگرچه به وضعیت بحرانی نرسیده‌ایم، اما با کاهش مواجه هستیم و در حال حاضر میزان ذخیره خون در تهران بین 5 /5 تا شش روز است، اما همچنان نگران تامین خون برای آینده هستیم.

 

موظف به تامین سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان هستیم

وزیر آموزش‌وپرورش در آیین افتتاح طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان با اشاره به اینکه مشکل چاقی محصول سبک نادرست زندگی، هم در الگوی زندگی و هم در تغذیه است، گفت: مطابق سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در کنار آموزش دانش‌آموزان موظف به‌ تامین سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان هم هستیم. به گزارش ایلنا، محسن حاجی‌میرزایی در آیین افتتاح طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان (کوچ) و افتتاح نمایشگاه آن‌ که در سالن اجتماعات ساختمان شهیدرجایی و با حضور معاون تربیت‌بدنی و سلامت و همچنین ارتباط زنده با مدیران کل استان‌ها از طریق ویدئوکنفرانس و سامانه شاد برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود 2 تا 9 درصد هزینه‌های دولت‌ها در طرح‌های مربوط به‌سلامت و 5 /0 تا 7 /1 درصد از هزینه درآمد خالص کشورها صرف درمان بیماری چاقی می‌شود. حاجی‌میرزایی افزود: مطالعات انجام‌شده در مورد بیماری چاقی نشان‌ می‌دهد افراد چاق دو برابر بیشتر از دیگران دارو مصرف می‌کنند و بیشتر از دیگران به بیماری‌های مختلف دچار شده و در بیمارستان و مراکز درمانی بستری می‌شوند و امید به زندگی آنها 4 تا 10 سال کمتر از افراد عادی است. این مطالعات و خبرهایی نظیر آن نشان‌دهنده این موضوع است که با پدیده‌ای بزرگ و خطرناک روبه‌رو هستیم که باید در مورد آن با جدیت فکر و عمل کنیم.

♦♦♦

ایسنا: علی اعطا رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر گفت: خیابان ولیعصر یک باغ-خیابان است که به لحاظ تاریخی نیز روایتگر تاریخ معاصر است. ما پیگیر تهیه و تصویب طرح ساماندهی خیابان ولیعصر و اصلاح طرح تفصیلی آن با رویکرد حفاظتی در دو حوزه میراث فرهنگی-تاریخی و میراث طبیعی هستیم اما به‌رغم پیگیری‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

ایرنا: رئیس سازمان بهزیستی کشور از گسترش پوشش خدمات بیمه سلامت برای یک میلیون و ۱۶ هزار نفر از افراد دارای معلولیت خبر داد و گفت: به این منظور تفاهم‌نامه‌ای بین بهزیستی و بیمه سلامت امضا شد.

ایلنا: رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه ۴۸ درصد کل فوتی‌ها در تصادفات متعلق به راکبان موتورسیکلت است، بزرگراه‌های آزادگان، امام علی (ع) و فتح را مرگبارترین بزرگراه‌های پایتخت در حوزه ترافیک دانست.

فارس: روابط عمومی آپارات اعلام کرده است که رای صادرشده در خصوص محکومیت مدیرعامل آپارات رای بدوی (نخستین) بوده و تجدیدنظرخواهی از این دادنامه صورت پذیرفته است. اوایل هفته گذشته اخباری منتشر شد که حاکی از صدور حکم ۱۰ سال زندان از سوی قوه قضائیه برای مدیرعامل آپارات به دلیل بارگذاری یک فیلم توسط کاربری روی این نرم‌افزار بود.

ایسنا: سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از سیاست‌های دولت‌ها و مجلس‌های ادوار مختلف در حوزه محیط زیست عنوان کرد: محیط زیست مظلوم بعضاً توسط داعیه‌داران آن چه در دولت‌ها و چه در ادوار مجلس فدای توسعه لجام‌گسیخته و منافع عده‌ای افراد خاص و سوءمدیریت‌ها شد.

ایرنا: علیرضا نوروزی کارشناس و روانپزشک مرکز ملی مطالعات اعتیاد با تاکید بر اینکه تلفات مسمومیت مواد افیونی در کشور حرف نخست را می‌زند، تصریح کرد: متاسفانه با شیوع کرونا، مسمومیت ناشی از مصرف الکل متانول در کشور افزایش یافته که نیاز به اطلاع‌رسانی دارد.

ایلنا: عوامل انتشار شایعه تجارت اعضای بدن بیماران مبتلا به کرونا در تبریز توسط ماموران پلیس فتا شناسایی و دستگیر شدند.

فارس: با هدف سالم‌سازی دستگاه قضا ۲۸ کارمند دستگاه قضایی به دلیل ارتباط گرفتن با اصحاب پرونده و کلاهبرداری از آنها بازداشت و تحویل محاکم قضایی شدند.

ایرنا: غلامعباس ترکی دادستان نظامی استان تهران ضمن تشریح طرح مبارزه با اراذل و اوباش گفت: شناسنامه‌دار کردن اراذل و اوباش توسط پلیس و با نظارت دادستان‌های مربوطه اجرا می‌شود.

♦♦♦

تلاش برای پنهانکاری به در بسته خورد

اعتماد نوشت: «باید این فعالیت‌ها را دور از هیاهوی رسانه‌ها دنبال کنیم.» این گفته حالا پس از چهار ماه به رسانه‌ها راه یافته و توصیه مدیرعامل شرکت آب‌نیرو به مسوولان یزد در سالن کوثر استانداری یزد بی‌اثر شده است. ماجرای انتقال آب از سرچشمه رودخانه «خرسان» در استان کهگیلویه و بویراحمد به استان یزد ماجرای تازه‌ای نیست، اما انتشار تازه چند فیلم از جلسه گزارش خط دوم انتقال آب از سرچشمه‌های زاینده‌رود در تاریخ ۲۶ تیرماه اعتراض شدید فعالان حوزه محیط‌زیست و آب را به همراه داشته است. مهم‌ترین اعتراض، تلاش مسوولان در این نشست برای پنهان نگه داشتن روند تصمیم‌گیری است. رسانه‌هایی که صدای مردم هستند و مردمی که ظاهراً انتقال آب به نام آنها صورت می‌گیرد.

 

کنکور، کیسه‌ای برای درآمد آموزشی

ایران نوشت:‌ مدتی است که رقابت مدارس و آموزشگاه‌های کنکور برای داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ آغاز شده است. آنها خیلی زود دست به کار شدند و برای جذب داوطلبان سال آینده دورخیز کردند. همان روزی که برگزیدگان کنکور ۹۹ دانشگاه‌ها از سوی سازمان سنجش منتشر شد برخی از آموزشگاه‌ها اسامی داوطلبان برتر را بر در و دیوار شهر و معابر عمومی، تبلیغ کردند. تبلیغ آموزشگاه‌ها سال‌هاست روند ثابت و مشخصی دارد و آنها سعی می‌کنند با روش‌های مختلف بچه‌ها را به ثبت‌نام تشویق کنند. آنها شاگردان با معدل عالی را مجانی ثبت‌نام می‌کنند، به معدل بالا تخفیف می‌دهند و گاهی هم چند جلسه رایگان تشکیل می‌دهند و خیلی زود تعداد زیادی از بچه‌های مدرسه ثبت‌نام می‌کنند.

 

معلمان در دست‌انداز آموزش مجازی

همشهری نوشت: دانش‌آموزان در این سال سیاه کرونایی بیشتر از هر گروه دیگری در جامعه روزهای عجیب را سپری می‌کنند. کودکان و نوجوانان که باید در مدرسه کنار دوستانشان سر کلاس بروند و درس بخوانند و ساعتی را با هم تفریح کنند، حالا کیلومترها دورتر از این فضا مجبورند در کلاس‌های سراسر مجازی درس بخوانند، ساعت‌ها از پشت مانیتور معلمانشان را ببینند و با چالش اینترنت و نظارت شدیدتر والدین دست‌و‌پنجه نرم کنند. دنیای جدید آموزشی برای معلمان و خانواده‌ها معمای سربسته‌ای است که هر مرحله بخشی از آن رمزگشایی می‌شود. معلمانی که کنترل کامل کلاس دستشان نیست و نمی‌توانند یادگیری را دقیق رصد کنند و خانواده‌هایی که یادگیری مجازی را نمی‌پسندند و نگران آینده فرزندانشان هستند.

 

محدودیت‌های محدود

وطن امروز نوشت: محدودیت‌های کرونایی [از وسط هفته گذشته] در تهران و 43 شهرستان دارای شرایط بحرانی ناشی از کرونا آغاز و بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و ورزشی در این شهرها متوقف شده اما کارشناسان به نتایج این تصمیم و در نهایت کنترل کرونا با دیده تردید می‌نگرند. در تهران 50 درصد کارمندان به صورت دورکار فعالیت می‌کنند و محدودیت فعالیت مراکز مذهبی، آموزشی، ورزشی و فرهنگی بار دیگر تمدید شده است. از طرفی اسامی شهرهای قرمز نشان می‌دهد بحران کرونا به شهرهای کوچک رسیده و فعالیت مشاغل سطح دوم تا چهارم متوقف شده است. این محدودیت‌ها برای یک هفته پیش‌بینی شده اما قابل تمدید است و زمان مشخص می‌کند آیا این تصمیم موثر بوده یا خیر.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها