شناسه خبر : 35695 لینک کوتاه

شیب صعودی قربانیان کرونا

نوزادان پدر نامعلوم با حکم دادگاه شناسنامه می‌گیرند

شیب صعودی قربانیان کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت گفت آخرین موارد بروز و فوتی ناشی از ویروس کرونا تا روز ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۹۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ بوده که یک هزار و ۷۲۶ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴۱۰ هزار و ۳۳۴ نفر رسید. لاری گفت: تا انتهای روز 25 شهریور ۱۷۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۳ هزار و ۶۳۲ نفر رسید. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، خوشبختانه تاکنون ۳۵۲ هزار و ۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. وی افزود: ۳۸۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی ادامه داد: تاکنون سه میلیون و ۶۴۱ هزار و ۵۸۱ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. به گفته وی، بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. لاری افزود: همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

 

رصد روزانه میزان ابتلای پرستاران به کرونا

به منظور افزایش همراهی و همگرایی نظام پزشکی و نظام پرستاری در روایت کرونا، مدیران رویداد «کروناروایت» نظام پزشکی با محمد میرزابیگی رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری دیدار کردند. به گزارش ایسنا، دکتر ‌مسعود حبیبی معاون اجتماعی و پارلمانی نظام پزشکی و دکتر‌ محمد کیاسالار دبیر کروناروایت به تبیین اهداف و برنامه‌های رویداد «کروناروایت» پرداختند. محمد میرزابیگی، رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری، نیز ضمن تاکید بر ضرورت روحیه همگرایی در حوزه بهداشت و درمان، گفت: سازمان نظام پرستاری کشور در ارتباط با ثبت فداکاری‌های کادر بهداشت و درمان و مستندسازی این جانفشانی‌ها اقداماتی انجام داده و در این رابطه جلساتی با بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس برگزار کرده است. وی افزود: این سازمان از ابتدای همه‌گیری کرونا با تاسیس سامانه صحت که از سه کلیدواژه صیانت، حمایت و تامین تشکیل شده، میزان خدمت‌رسانی پرستاران، ابتلای آنها به کرونا و بستری شدن آنها را روزانه رصد می‌کند.

 

 احتمال ابتلای حیات‌وحش تلف‌شده در دماوند به طاعون

در پی تلف شدن ۲۴ رأس از حیات‌وحش دماوند رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش استان تهران گفت: بر اساس علائم ظاهری حیات‌وحش تلف‌شده احتمال می‌رود علت تلف شدن شش کل و بز و ۱۸ قوچ و میش در منطقه شکارممنوع کوه سفید دماوند ابتلا به «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» باشد اما سازمان دامپزشکی هنوز در حال بررسی نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از حیات‌وحش تلف‌شده در این منطقه است. محمد کرمی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان اینکه از هفته گذشته تاکنون هیچ گزارشی از مشاهده تلفات جدید حیات‌وحش از سوی اداره حفاظت محیط زیست دماوند و سایر ادارات حفاظت محیط زیست استان تهران اعلام نشده است، اظهار کرد: با توجه به گزارش مواردی از تلف شدن حیات‌وحش در استان‌های دیگر کشور پیش از این به تمامی ادارات حفاظت محیط زیست استان تهران هشدار داده بودیم تا نسبت به افزایش تعداد گشت و پایش‌ها و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه از جمله ضدعفونی کردن آبشخورها اقدام کنند. وی ادامه داد: پس از گزارش تلف شدن ۲۴ رأس از حیات‌وحش دماوند به سرعت اقدامات پیشگیرانه را بر اساس احتمال ابتلای حیات‌وحش به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اتخاذ کردیم و مشاهده نشدن تلفات جدید در این منطقه و سایر مناطق چهارگانه استان تهران نشان می‌دهد که اقدامات پیشگیرانه موثر واقع و علت بروز بیماری رفع شده است اما همچنان به همکاران خود نسبت به رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های پیشگیرانه و دقت بیشتر در شناسایی بروز علائم ظاهری انواع بیماری حیات‌وحش طی گشت و پایش‌ها تاکید می‌کنیم.

 

تلاش برای رفع محدودیت‌های سفر

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تشکیل جلسه با وزیر بهداشت طی یک هفته آینده و برای رفع محدودیت‌های سفر خبر داد و گفت: اگر این محدودیت‌ها ادامه یابد، تمام سرمایه‌گذاری‌های گردشگری نابود می‌شود، فعالان گردشگری ورشکسته می‌شوند و دیگر قابلیت برگشت نخواهند داشت. علی‌اصغر مونسان با ابراز نارضایتی از اینکه گردشگری با وجود سهمی که در تولید ناخالص داخلی و اشتغال دارد، مورد حمایت قرار نمی‌گیرد، به وضعیت موجود گردشگری در کشور اشاره کرد و افزود: گردشگری در ابتدای شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورها صفر شد، مرزها بسته شد، پروازها کاهش یافت و ویزای گردشگری دیگر صادر نشد اما به مرور این محدودیت‌ها برداشته شد، چراکه گردشگری در همه کشورها علاوه بر موضوع اقتصادی کارکرد مهم اجتماعی و فرهنگی دارد. در ایران نیز تا پایان ماه اردیبهشت گردشگری داخلی و خارجی تعطیل شده بود. هرچند که ما هتل‌ها را مطلقاً تعطیل نکرده بودیم و عمده هتل‌ها به دلیل نبود مشتری خودجوش اقدام به تعطیلی کردند، چون هزینه نگهداری هتل بالاست، در برخی مناطق هم به دستور استانداران هتل‌ها بسته شد. به هر حال در خردادماه گشایش‌هایی ایجاد شد و حجم زیاد سفر اتفاق افتاد و تاسیسات گردشگری نفسی کشیدند اما با راه افتادن موج دوم کرونا، سفرها دوباره متوقف شد. وی افزود: توقف سفرها زیادی طولانی شده است.

 

فرآیند شناسنامه‌دار شدن نوزادان در ایران

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: نوزادانی که پدر آنها نامعلوم است، چنانچه دادگاه حکمی در این خصوص صادر کند، شناسنامه آنان با نام خانوادگی مادر صادر می‌شود. سیف‌الله ابوترابی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: فرآیند صدور شناسنامه برای نوزادان در ایران شامل چهار قسمت است. نخست پدر و مادر دارای عقد رسمی باشند که برای دریافت گواهی ولادت برای گرفتن شناسنامه نوزاد خود مراجعه می‌کنند و ثبت احوال هم برای این‌گونه نوزادان شناسنامه صادر می‌کند. ابوترابی تصریح کرد: دسته دوم شامل پدر و مادرهایی است که دارای عقد شرعی هستند اما عقد ثبتی ندارند، در این‌گونه موارد پدر و مادر به اتفاق برای تنظیم سند شناسنامه نوزاد مراجعه می‌کنند. سخنگوی سازمان ثبت احوال افزود: دسته دیگر فرزندانی هستند که حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی هستند که قانون این‌گونه فرزندان نیز تصویب شده و در داخل ایران برای گرفتن شناسنامه این فرزندان به استانداری‌ها و در خارج از کشور به کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور مراجعه می‌کنند و طی فرآیند اداری این افراد نیز می‌توانند شناسنامه بگیرند. ابوترابی تاکید کرد: دسته چهارم فرآیند گرفتن شناسنامه برای نوزادان، شامل فرزندانی است که پدر آنها نامعلوم است؛ در این‌گونه موارد باید به دادگاه مراجعه شود تا نامعلومی پدر اثبات شود و چنانچه دادگاه حکم صادر کند، ثبت احوال هم برای نوزاد به نام خانوادگی مادر شناسنامه صادر می‌کند.

 

اختلاف شورای شهر و فرمانداری بر سر نام‌گذاری خیابان‌ها

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از نام‌گذاری خیابانی در پایتخت به نام آیت‌الله صانعی خبر داد و گفت: ورود فرمانداری به موضوع نام‌گذاری خیابان‌ها در پایتخت غیرقانونی است. حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با فارس، درباره موضوع نام‌گذاری خیابانی در پایتخت به نام آیت‌الله‌ یوسف صانعی اظهار کرد: این نام‌گذاری جزو پیشنهادات ما در کمیسیون نام‌گذاری شورای شهر خواهد بود و به زودی در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود. وی افزود: محل دقیق خیابانی که قرار است به نام آیت‌الله صانعی گذاشته شود هنوز مشخص نشده و ما پیگیری‌های لازم را جهت تحقق این مساله انجام خواهیم داد. این عضو شورای شهر تهران در مورد مخالفت فرمانداری تهران با نام‌گذاری خیابان‌هایی به نام بازرگان، سهیل گوهری و اعظم طالقانی گفت: این نام‌گذاری‌ها بر اساس مصوبه شورای شهر تهران است و وظیفه هیات انطباق فرمانداری مخالفت با نام‌گذاری‌ها در شورای شهر نیست. خلیل‌آبادی گفت: تصمیم فرمانداری قانونی نیست و تاکنون هم این مساله در مورد نام‌گذاری‌ها سابقه نداشته است.

 

جزئیات جلسه دیوان عالی کشور برای بررسی قتل «میترا استاد»

جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور در مورد رای اصراری پرونده قتل میترا استاد برگزار شد. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی‌مقدم، رئیس دیوان عالی کشور اذعان کرد: پرونده در حال حاضر شاکی خصوصی ندارد و قصاص و دیه منتفی است و آنچه باید تعیین تکلیف شود جنبه عمومی جرم است؛ چراکه برخی از جنایات جنبه عمومی دارد. جنبه عمومی این پرونده از دو حیث مورد توجه است که اگر جنایت واقع‌شده به صورت عمد تلقی شود یا غیرعمد و شبه‌عمد باشد، نوع دیگری مجازات دارد، از این جهت بین دادگاه‌ها و شعبه دیوان عالی کشور اختلاف افتاده است. رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد گزارش کاملاً دوباره تکرار شود و جلسه امروز اصراری کیفری است و از ریاست شعبه می‌خواهم اجمالی از گزارش را قرائت کنند. در ادامه رئیس شعبه مربوطه دیوان عالی کشور گزارشی در خصوص این پرونده در هیات عمومی دیوان عالی کشور ارائه کرد و اعتقاد داشت که گلوله کمانه کرده و مستقیم به سینه مقتول اصابت نکرده است. یکی دیگر از قضات دیوان عالی کشور در ادامه جلسه هیات عمومی گفت: متهم قید کرده که اسلحه را مسلح و از ضامن خارج کرده است، زمانی که به سمت حمام می‌رود بالش را با خود می‌برد که اسلحه معلوم نباشد. وی گفت: اسلحه نیمه‌خودکار بوده و پنج گلوله شلیک می‌شده و چهار گلوله با مقاومت مقتوله به در و دیوار می‌خورد و در یک آن فاصله می‌افتد و گلوله مستقیم شلیک می‌شود و از دست وارد و از پشت دست خارج و داخل بدن می‌شود. این قاضی دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: بعد از قتل متهم با آرامش در صحنه مانده و به راننده خود زنگ زده و راننده آمده و وی را به بالا دعوت کرده و دو کیف به وی می‌دهد. وی بیان کرد: متهم در ادامه چهار صفحه نامه پشت‌و‌رو می‌نویسد و می‌نویسد که وی مهدورالدم بوده است. مجموع این مسائل ما را به قتل عمد نزدیک‌تر می‌کند.

 

غیرضروری دانستن آموزش ساده‌ترین راه مواجهه با کروناست

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در آموزش دانشجومعلمان اصل آموزش حضوری است، گفت: ساده‌ترین راه مواجهه با کرونا این است که بگوییم آموزش غیرضروری است. به گزارش تسنیم، محسن حاجی‌میرزایی در نشست با رئیس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در مورد هیچ دانشگاهی به ‌اندازه دانشگاه فرهنگیان حساسیت به خرج نمی‌دهند و حتی نام هیچ دانشگاهی را به ‌اندازه دانشگاه فرهنگیان به زبان نیاوردند. این تاکید مکرر ایشان اگرچه برای ما خوشایند است ولی می‌تواند به معنای یک مسوولیت سنگین و خطیر اخروی و دنیوی باشد، از این‌رو این موضوع یک تکلیف قطعی الزامی است بنابراین باید گزارش‌های ارائه‌شده از اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم از آنها برای برنامه‌ریزی و تدوین سیاست‌های بعدی دانشگاه الهام بگیریم.

دراین پرونده بخوانید ...