شناسه خبر : 35540 لینک کوتاه

تاخیر در اعلام مقصر انفجار درمانگاه سینا اطهر

کاهش شمار ابتلا و مرگ ناشی از بیماری کووید 19 در ایران

تاخیر در اعلام مقصر انفجار درمانگاه سینا اطهر

سیما‌سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از روز سه‌شنبه تا انتهای روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۸۵۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۳۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۳۷۸ هزار و ۷۵۲ نفر رسید. لاری بیان کرد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۱ هزار و ۷۹۷ نفر رسید. وی خاطر‌نشان کرد: خوشبختانه تاکنون ۳۲۶ هزار و ۸۰۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. به گفته لاری، ۳۶۹۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون سه میلیون و ۲۸۱ هزار و ۹۶۱ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. وی ادامه داد: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

تشریح شرایط بازگشایی مدارس در کشور از زبان حاجی‌میرزایی

وزیر آموزش‌و‌پرورش با تاکید بر اینکه مدارس در همه نقاط کشور از ۱۵ شهریور باز می‌شوند، گفت: البته اگر در مناطقی با شیوع گسترده کرونا مواجه شویم که آن را وزارت بهداشت اعلام می‌کند، در آن مناطق حضور دانش‌آموزان منتفی می‌شود. به گزارش ایسنا، محسن حاجی‌میرزایی در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت بازگشایی مدارس با توجه به شیوع کرونا، اظهار کرد: از روز شنبه ۱۵ شهریور سال تحصیلی آغاز می‌شود و اصل اول برای ما آموزش حضوری است و هرجا فضای کلاس و تعداد دانش‌آموزان به تشخیص مدیر مدرسه و براساس دستورالعمل ابلاغی و با رعایت فاصله امکان حضور همه دانش‌آموزان باشد، باید در آن محل حاضر شوند. وی افزود: اما در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان زیاد است ناگزیر هستیم که دورکاری کنیم و باز دانش‌آموزان با برنامه‌ریزی مدارس به دو گروه تقسیم می‌شوند و بخشی در روزهای زوج و بخشی در روزهای فرد به مدرسه می‌روند. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پروتکل‌های اعلام‌شده سختگیرانه است، تاکید کرد: با همکاری وزارت بهداشت تلاش می‌کنیم که سلامت دانش‌آموزان رعایت شود. زمان‌هایی که دانش‌آموزان در روزهای زوج یا فرد به مدرسه نمی‌روند نیز آمورش به صورت مجازی پیگیری می‌شود و صداوسیما در این زمینه دروس تمامی مقاطع را عرضه می‌کند و در کنارش سامانه شاد هم وجود دارد. حاجی‌میرزایی ادامه داد: اگر کسی دسترسی به تلویزیون و سامانه شاد نداشته باشد ما از طریق توزیع بسته‌های خودآموز آموزش را انجام می‌دهیم و هیچ دانش‌آموزی از آموزش در سال جدید محروم نخواهد بود. وی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در مناطق قرمز گفت: وضعیت میان تغییر مناطق زرد به قرمز یا سفید به زرد و قرمز بسیار نزدیک است و با توجه به رعایت سلامت دانش‌آموزان سختگیرانه‌ترین مقررات بهداشتی را در نظر گرفته‌ایم. البته اگر در مناطقی با شیوع گسترده کرونا مواجه شویم که آن را وزارت بهداشت اعلام می‌کند، در آن مناطق حضور دانش‌آموزان منتفی می‌شود وگرنه در همه نقاط کشور مدارس از پانزدهم شهریور باز خواهند شد.

۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین دچار مشکل «ناباروری» هستند

یک فلوشیپ ناباروری ضمن تشریح علل شایع ناباروری در زنان گفت: بالا رفتن سن، باعث کاهش قدرت باروری زنان و افزایش احتمال سقط جنین می‌شود و بهترین راه جلوگیری از ناباروری، ازدواج در سنین مناسب و به تاخیر نیفتادن بارداری است. دکتر نیلوفر معترف در گفت‌وگو با تسنیم درباره شایع‌ترین علل ناباروری در زنان اظهار کرد: علل ناباروری در زنان چهار دسته است؛ علت اول، مشکلات تخمدان و تخمک‌گذاری است که 30 تا 40 درصد موارد را شامل می‌شود؛ علت دوم مشکلات لوله رحم است که شیوع مشابهی دارد و علت سوم نیز علل مربوط به رحم و دهانه آن است که شیوع کمتری دارد و چهارمین علت ناباروری زنان نیز علل ناشناخته است. وی افزود: حدود 10 تا 15 درصد زوجین با مساله ناباروری درگیر هستند و مشکلات زنانه و مردانه تقریباً نسبتی یکسان در ناباروری زوجین دارند. وی در پاسخ به این پرسش که دولت باید چه اقداماتی برای افزایش تولد در کشور انجام دهد، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین نکات، اطلاع‌رسانی به زوجین است تا درمان ناباروری خود را به تاخیر نیندازند؛ به دلیل افزایش مشغله بانوان، سن ازدواج بالاتر رفته و فرزندآوری به تاخیر افتاده است و بالا رفتن سن، باعث کاهش قدرت باروری زنان و افزایش احتمال سقط جنین می‌شود؛ مساله دیگر، حمایت مالی در زمینه تامین داروهای ناباروری است؛ اگر زوجین بتوانند دوره درمان ناباروری خود را با هزینه‌های کمتر طی کنند میزان باروری در کشور بیشتر می‌شود.

مقصر حادثه کلینیک سینامهر بعد از گذشت دو ماه مشخص نشد!

دو ماه از حادثه کلینیک سینامهر می‌گذرد که تعدادی از شهروندان در آن جان باختند اما هنوز مقصر یا مقصران حادثه مشخص نشده‌اند. به گزارش فارس، حوالی ساعت 21 روز سه‌شنبه 10 تیرماه کلینیک سینامهر شمیران در آتش سوخت. در این حادثه 15 زن و مرد کشته و 14 نفر دیگر زخمی شدند. اغلب افرادی که در طبقه آخر و در اتاق‌های جراحی بودند جان خود را از دست دادند. بعد از وقوع حادثه، مسوولان قول دادند که علت حادثه و مقصر را معرفی کنند. علت حادثه از سوی سیدمسعود خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اتصال برق کولر اعلام شد. وی ادامه داد: طبق آخرین بررسی‌ها، علت اصلی آتش‌سوزی در کلینیک سینا‌مهر اتصال برق کولر بوده است که به دنبال آن کولر آتش گرفته و باعث شکسته شدن سقف کاذب و سرایت آتش شده و با سرایت به کپسول‌های اکسیژن باعث بروز انفجار شده است. شهرداری تهران اعلام کرد که برای کلینیک سینامهر کاربری مسکونی صادر شده است و وزارت بهداشت باید در زمان صدور پروانه، تغییرات را درنظر می‌گرفت. برخی از صنوف مانند اطبا، وکلا، مهندسان ناظر، دفاتر نشر، دفاتر خدمات الکترونیک، دفاتر پیشخوان دولت، مدارس غیرانتفاعی و آموزشگاه‌ها و... می‌توانند در محیط‌های مسکونی فعالیت کنند، البته باید تحت نظر صنف مورد نظر قرار گیرند. سیدحمید موسوی شهردار منطقه یک در این باره می‌گوید: در بحث ایمنی ساختمان باید به این نکته توجه کرد که مطابق ضوابط، یک ساختمان با رعایت تمامی استانداردها و مباحث مقررات ملی ساختمان باید ساخته شده و سیستم اطفا و اعلان حریق در آن نصب شود. چنانچه با رعایت تمامی موارد مذکور، ساختمانی با ایمنی بالا ساخته شود ولی در بحث نگهداری از آن دقت و نظارت کافی صورت نپذیرد، تجهیزات یا سیستم‌های نصب‌شده از بین رفته یا مستهلک شده و از کارایی لازم برخوردار نمی‌شوند. وی در خصوص کلینیک سینامهر گفت: وزارت بهداشت باید در زمان صدور پروانه، تغییرات را درنظر می‌گرفت. از طرف دیگر، در تمدید پروانه‌های تاسیس مراکز درمانی مذکور باید انطباق فضا با نوع بهره‌برداری مجدد بررسی شود. وزارت بهداشت باید در زمان صدور پروانه، تمامی موضوعات و انطباق عملکرد با فضای مورد نظر را بررسی و در صورت ایجاد هرگونه تغییرات، رعایت مباحث مقررات ملی ساختمان توسط وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفته و وزارتخانه مذکور نسبت به صدور پروانه اقدام کند.

رشد جمعیت، در گرو اقدام بین‌دستگاهی و صرف هزینه

موضوع جمعیت و رشد آن از جمله مسائلی است که در سال‌های اخیر به یکی از بحث‌های داغ و پرحاشیه رسانه‌ها تبدیل شده و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده؛ نگرانی از کاهش رشد جمعیت، سالمندی و پیری جمعیت، از بین رفتن توازن جمعیتی و کاهش نیروی مولد. به گزارش ایرنا، مساله جمعیت به عنوان یکی از سیاست‌های کلان کشوری، در سال‌های گذشته به یکی از مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل شده؛ افزایش رشد جمعیت در دهه ۶۰ و اجرای سیاست کنترل جمعیت در دهه‌های بعدی به علت نگرانی‌های اقتصادی و ادامه این روند در سال‌های اخیر، شتاب گرفتن روند سالمندی و کاهش نیروهای مولد و جوان در سال‌های آینده را به یکی از مسائل مهم کشور تبدیل کرده است. آمار جمعیتی ایران بر اساس سرشماری عمومی هر ۱۰ سال یک‌بار به طور رسمی اعلام می‌شود. بر این اساس جمعیت ایران در سال ۱۳۳۵ حدود ۱۹ میلیون نفر بود، در سال ۱۳۴۵ به حدود ۲۶ میلیون نفر رسیده، در سال ۱۳۵۵ به حدود ۳۴ میلیون نفر، در سال ۱۳۶۵ به حدود ۵۰ میلیون نفر رسید. در سال ۱۳۷۵ جمعیت ایران از ۶۰ میلیون نفر فراتر رفت، در سال ۱۳۸۵ از مرز ۷۰ میلیون نفر گذشت و بر اساس نتایج آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ جمعیت ایران به حدود ۸۰ میلیون نفر رسید. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط رشد جمعیت در کشور، در دهه 4۵ - 3۵ حدود 13 /3 درصد، در دهه 5۵ - 4۵ حدود 71 /2 و در دهه 6۵ - 5۵ حدود 91 /3 درصد بود و از این دهه رو به کاهش گذاشت به طوری که در دهه 7۵ - 6۵ رشد جمعیت به حدود 96 /1 درصد، در دهه 8۵ - 7۵ به 62 /1 درصد و در دهه 9۵ - 8۵ به حدود 24 /1 درصد رسید. نگرانی جمعیتی از آنجا شدت گرفت که امسال برای اولین بار رشد جمعیت کشور به زیر یک و عدد 96 /0 رسید. اما شاخص مهم دیگری که وضعیت جمعیت را نشان می‌دهد، نرخ باروری یا نرخ جایگزینی است.

ویروس کرونا طی چند روز از بدن فرد مبتلا پاک می‌شود؟

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد: ویروس کرونا در مدت یک ماه از بدن بیمار مبتلا به کووید ۱۹ پاک می‌شود. به گزارش ایسنا، در این بررسی که نتایج آن در مجله بریتیش مدیکال ژورنال منتشر شده، آمده است: بیماران مبتلا به کووید ۱۹ لازم است مدت یک ماه صبر کنند و سپس به انجام تست مجدد اقدام کنند. همچنین از هر پنج تست منفی کرونا ممکن است یک مورد اشتباه باشد. در این بررسی محققان به مطالعه ۱۱۶۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در یکی از مناطق ایتالیا پرداختند. این بیماران ۱۵ روز پس از انجام تست اولیه، ۱۴ روز پس از تست دوم و ۹ روز پس از تست سوم تحت آزمایش کرونا قرار گرفتند. محققان این فاصله زمانی را بر اساس توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در اروپا تعیین کردند. نتیجه اولین تست حدود ۶۰ درصد از بیمارانی که بهبود پیدا کرده بودند منفی اعلام شد. نتیجه تست دیگر تایید‌کننده منفی بودن آزمایش در 7 /78 درصد از این بیماران بود که نشان داد از هر پنج تست منفی کرونا ممکن است یک مورد اشتباه باشد. در حقیقت ممکن است فردی پس از منفی بودن نتیجه آزمایش همچنان به ویروس آلوده باشد و آن را به دیگران انتقال دهد. محققان مشخص کردند زمانی‌که نتیجه دو تست پی‌در‌پی PCR بیمار منفی باشد بدن بیمار از ویروس پاک شده است. به طور کلی، حدود ۳۰ روز پس از تشخیص بیماری و ۳۶ روز پس از شروع اولین علائم بدن بیمار از ویروس پاک شده است. به گزارش شبکه خبری سی ان ان، همچنین در افراد سالمند و مبتلایان به نوع شدیدتر بیماری، مدت زمان پاک شدن بدن بیمار از ویروس کرونا طولانی‌تر خواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...