شناسه خبر : 35423 لینک کوتاه

آلبوم ناصری کاخ گلستان پیدا شد

دستورالعمل ستاد ملی کرونا: برگزاری مراسم در فضای سربسته مطلقاً ممنوع است

معاون فنی مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت با بیان اینکه ما هیچ دسته عزاداری متحرکی نخواهیم داشت، گفت: عزاداری‌ها فقط در محیط‌های باز برگزار شده و توزیع هر نوع نذور و نوشیدنی در مراسم‌ها ممنوع است. به گزارش فارس، محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در شبکه خبر با اشاره به نزدیک شدن به ایام عزاداری محرم و صفر، اظهار داشت: در سی‌و‌سومین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعملی مصوب شد که محور اساسی آن نحوه عزاداری‌هاست. وی ادامه داد: برای حفظ سلامت عزاداران لازم است در فضای بسته عزاداری نکنیم؛ چراکه در محیط بسته چه با سقف بلند چه کوتاه، امکان گردش ویروس وجود دارد و این به معنای ابتلا به ویروس است. وی با بیان اینکه هرگونه حرکت به صورت دسته‌های عزاداری ممنوع است، خاطرنشان کرد: باید از این حرکت به صورت دسته عزاداری به منظور تجمع، چه همراهان دسته عزاداری و چه افرادی که در مراسم شرکت می‌کنند، خودداری شود؛ در نتیجه شیوه عزاداری امسال این خواهد بود که ما هیچ دسته عزاداری متحرکی نخواهیم داشت. فرهادی خاطرنشان کرد: راه انداختن دسته یا گروه‌های ثابت با طبل و سنج، با توجه به اینکه سنج و طبل باعث تجمع افراد می‌شود، ممنوع بوده و عزاداری‌ها صرفاً در فضای باز، بدون تحرک و جابه‌جایی و عملاً با فاصله‌گذاری اجتماعی و به مدت حداکثر دو ساعت انجام خواهد شد. وی اضافه کرد: توصیه ما فاصله یک تا دو متر است؛ به صورتی که این فاصله عرضی و طولی صورت گیرد و اگر در مرکز یک فضای چهار مترمربع قرار گیریم، این فاصله یک تا دومتری تامین خواهد شد. معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به فرهنگ غنی و سنتی و برگزاری عزاداری‌ها در مناطقی همچون کاشان، اردبیل، زنجان و مناطق جنوبی کشور، تاکید کرد: از عزاداران این مناطق خواهش می‌کنیم تا برای جلوگیری از تراکم جمعیت و گردش ویروس، این عزاداری را انجام ندهند و به دلیل اینکه تراکم جمعیت گردش ویروس را مهیا می‌کند، امسال چنین عزاداری‌ای را نخواهیم داشت.

زمان توزیع واکسن کرونای ایرانی

معاون وزیر بهداشت نیز افزود: هرگونه برگزاری مراسم در فضای سربسته مطلقاً ممنوع است و باید بدانیم کوچک‌ترین غفلت ما باعث اوج‌گیری بیماری خواهد شد. علیرضا رئیسی اظهار کرد: خوشبختانه طی روزهای گذشته شاهد رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی توسط هموطنان بوده‌ایم و همین موضوع باعث شده که با شیب نزولی بیماری مواجه باشیم. وی با بیان اینکه امیدواریم این روند سیر نزولی ادامه پیدا کند گفت: باید توجه داشته باشیم که جدی گرفتن ویروس و رعایت پروتکل‌ها با کاهش مبتلایان و پایین آمدن آمار مرگ‌ومیر ارتباط مستقیم دارد. زمانی که پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود دو هفته بعد شاهد افزایش تعداد مبتلایان و چند هفته بعد متاسفانه شاهد بالا رفتن آمار مرگ‌ومیر هستیم. معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: ۱۴۸ واکسن در سطح دنیا در مرحله ابتدایی و پیش‌بالینی هستند. سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با واکسن کرونا به شرکت‌های تولیدکننده اجازه داده به‌طور استثنا در مورد کووید ۱۹، فاز اول و دوم یا فاز دوم و سوم را ادغام کنند تا زمان کوتاه شود. شش واکسن در سطح دنیا هست که الان در فاز سوم هستند. روسیه این مراحل را به‌طور کامل طی نکرده و تاییدیه نگرفته است. تنها یک واکسن چینی کرونا برای یک سال مجوز گرفته است که فقط برای ارتش چین مورد استفاده قرار می‌گیرد، واکسن کرونای ایران در مرحله‌ای است که الان فاز حیوانی را شروع کردیم و در فاز یک و 2 هستیم. روند ساخت واکسن اگر به درستی جلو برود آبان‌ماه سال آینده ممکن است واکسن کرونای ایرانی ساخته شود.

ماجرای گم شدن و پیدا شدن آلبوم ناصری کاخ گلستان

روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: آلبوم ناصری در کنترل، بازبینی و سرشماری حساب اموال (انبارگردانی رسمی) آلبوم‌خانه کاخ گلستان که توسط کمیته‌ای متشکل از نمایندگان اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی، اداره کل حراست، یگان حفاظت میراث فرهنگی و ذی‌حسابی و اداره کل امور مالی وزارتخانه و مدیریت کاخ گلستان انجام شد، در آلبوم‌خانه کاخ گلستان پیدا شد. به گزارش ایرنا، آفرین امامی افزود: این آلبوم به شماره ۳۶۲ در ابعاد ۲۲ در 5 /15 سانتی‌مترمربع بوده و شامل ۱۰۰ قطعه عکس از کودکان و زنان قاجاری است که صبح امروز سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۹۹ با سرشماری حساب اموال که توسط این کمیته انجام شد، در ساعت 11:30 در یکی از قفسه‌های آلبوم‌خانه کاخ گلستان پیدا شد و تمام ۱۰۰ قطعه عکس در این آلبوم موجود است. او افزود: بعد از اعلام امین اموال آلبوم‌خانه کاخ گلستان در اسفند 98 مبنی بر مفقود شدن آلبوم و احتمال جابه‌جا شدن در قفسه‌های آلبوم‌خانه، بلافاصله توسط خود امین اموال انبارگردانی انجام شد، اما پیدا نشد. مدیر میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: با توجه به مذاکراتی که با اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی انجام شد و طی نامه‌ای که از سوی این اداره کل به مدیریت کاخ گلستان ابلاغ شد، با دستور معاون میراث فرهنگی کشور و هماهنگی معاون توسعه مدیریت و مدیرکل حراست و یگان حفاظت میراث فرهنگی وزارتخانه انبارگردانی رسمی توسط این کمیته آغاز شد. امامی تصریح کرد: با توجه به اینکه تعداد آلبوم‌های عکس موجود در آلبوم‌خانه کاخ گلستان بسیار بوده و ابعاد آن بزرگ است و آلبوم ناصری کوچک بود در قفسه‌های آلبوم‌خانه جابه‌جا شده بود. محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشتر به ایرنا گفته بود: به‌محض آنکه در اسفند سال گذشته مفقودی این آلبوم توسط امین اموال گزارش شد، مساله به اطلاع مدیر کاخ موزه رسید، نامه محرمانه به دستگاه‌های مختلف؛ از جمله ذی‌حسابی و پلیس اینترپل مبنی بر مفقود شدن این آلبوم ارسال شد و همه اقدامات قانونی صورت گرفته است.

نگاه نگران دریاچه ارومیه به ساخت مجدد سدهای نیمه‌کاره

کارشناسان دلایل بسیاری را مثل خشکسالی، احداث بزرگراه بر روی دریاچه، احداث بی‌رویه سد و استفاده بی‌رویه از منابع آب حوضه آبریز دریاچه به‌واسطه کشاورزی سنتی منطقه برای خشک شدن دریاچه برشمردند. کارشناسان محیط زیست، نسبت به تبعات ناشی از خشک شدن این دریاچه هشدار دادند و گفتند به واسطه خشک شدن دریاچه با وزش باد نمک دریاچه به سمت اراضی کشاورزی حرکت می‌کند و مناطق را در معرض تهدید و نابودی قرار می‌دهد و علاوه بر این باعث نامطلوب شدن کیفیت هوا با انتشار ریزگردهای نمکی می‌شود، در واقع خشکی این پهنه آبی زندگی چند میلیون شهروند را تهدید خواهد کرد. برخی از کارشناسان سدسازی را در خشک شدن دریاچه بی‌تاثیر می‌دانستند اما با باقی ماندن مساحت آبی ناچیزی از دریاچه، تصمیم به توقف سدسازی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه یکی از راهکارهای جلوگیری از توسعه بحران‌های پیش‌بینی شده بود که طبق اعلام وزارت نیرو عملیات احداث دو سد نازلو و باراندوز چای ارومیه در سال ۹۳ در راستای احیای دریاچه ارومیه متوقف شد اما پس از اینکه دریاچه ارومیه احیا شد گمانه‌زنی‌ها برای ازسرگیری تکمیل پروژه‌های مذکور با طرح سوالی از سوی نماینده مردم ارومیه از وزیر نیرو آغاز شد. حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس در خصوص ازسرگیری تکمیل دو سد نازلو و باراندوز چای ارومیه با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه به عنوان قلب آذربایجان غربی و دومین دریاچه شور جهان بسیار برای منطقه و جهان از لحاظ زیست‌محیطی و حوزه‌های مختلف حائز اهمیت است، به ایسنا گفت: با دستور وزیر نیرو و در راستای احیای دریاچه ارومیه، ساخت و تکمیل سدهای نازلو چای و باراندوز چای ارومیه انجام می‌شود. حاجی‌مرادی مسوول واحد برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص نگرانی دوستداران دریاچه ارومیه از دستور وزیر نیرو مبنی بر ازسرگیری تکمیل دو سد نازلو و باراندوز چای در آذربایجان غربی گفت: از نوشته آقای اردکانیان وزیر نیروی وقت بر برگه درخواست و سوال آقای ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس مشخصاً هیچ دستوری مبنی بر صدور مجوز ادامه تکمیل این دو سد برداشت نمی‌شود بلکه وزیر محترم نیرو به معاون خود دستور داده‌اند در وهله اول تدقیق و بهنگام‌سازی نیازهای شرب شهر ارومیه انجام پذیرد و در صورت لزوم موضوع در کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه بررسی شود.

مراجعه روزانه ۱۶۹۲ مصدوم نزاع به پزشکی قانونی

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: بر اساس آمارهای موجود در چهار ماه نخست امسال، به‌طور میانگین روزانه ۱۶۹۲ مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که این آمار روزانه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش مواجه بوده است. به گزارش ایرنا در چهار ماه نخست سال جاری ۲۰۹ هزار و ۷۶۲ مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۱۳۹۸) که آمار مراجعان نزاع به پزشکی قانونی ۲۲۰ هزار و ۴۴۶ نفر بود، 8 /4 درصد کاهش یافته است و از کل مراجعان نزاع در این بازه زمانی ۱۴۵ هزار و ۴۵۳ نفر مرد و ۶۴ هزار و ۳۰۹ نفر زن بودند. بر اساس این گزارش، در این مدت استان‌های تهران با ۳۲ هزار و ۸۰۵، خراسان رضوی با ۱۸ هزار و ۳۵۰ و آذربایجان شرقی با ۱۴ هزار و ۷۲۲ نفر بیشترین و استان‌های بوشهر با 1250، ایلام با 1277 و خراسان جنوبی با 1459 نفر کمترین آمار مراجعان نزاع را داشته‌اند.

کاهش آمار مراجعان نزاع در تیرماه

پزشکی قانونی در این گزارش تاکید کرده است: مراجعان نزاع در فصل تابستان نسبت به دیگر ایام سال تعداد بیشتری را شامل می‌شوند، در سال جاری نیز هرچند آمار مراجعان نزاع در تیرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش اندک 7 /0‌درصدی مواجه بود، اما این ماه در مقایسه با دیگر ماه‌های سال بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. در این ماه ۶۳ هزار و ۸۳۱ مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که بیشترین رقم در چهار ماه نخست امسال است، در این مدت کمترین آمار با ۳۶ هزار و ۲۵۲ مراجعه مربوط به فروردین بوده است.

محسن هاشمی: ۷۰۰ ملک شهرداری در اختیارِ غیر است

رئیس شورای شهر تهران گفت: شهرداری بیش از دو هزار ملک دارد که حداقل ۷۰۰ مورد از آن دست دیگران است. به گزارش ایلنا، محسن هاشمی در برنامه تهران بیست به ارائه عملکرد شورای شهر در دوره پنجم پرداخت و گفت: در سومین سالگرد شورای پنجم به سر می‌بریم و این در حالی است که اولین انتخابات شوراها در سال ۱۳۷۷ برگزار شد. وی ادامه داد: در شورای پنجم از ابتدای فعالیت، اعضا با جدیت در جلسات شرکت داشته‌اند. در این مدت ۲۳۱ طرح و لایحه به شورا ارائه شده است، اما این طرح‌ها و لایحه‌ها در تلویزیون پوشش داده نمی‌شود. رئیس شورای اسلامی شهر تهران با ابراز گلایه از سازمان صدا و سیما گفت: بسیاری از اقدامات ارزنده شورای شهر نظیر تدوین و تصویب برنامه سوم توسعه شهر تهران که هشت ماه زمان برد، بودجه سنواتی یا صیانت از باغات تهران و تحقق شفافیت در امور در تلویزیون پوشش داده نمی‌شود و از این‌رو مردم نیز از آن آگاه نمی‌شوند. هاشمی افزود: از آنجا که در تلویزیون به نقد و بررسی طرح‌ها و لوایح پرداخته نمی‌شود قاعدتاً مردم نیز از این موارد مطلع نمی‌شوند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها