شناسه خبر : 34872 لینک کوتاه

بیمارستان‌ها آماده موج دوم کرونا شوند

اظهارات تاسف‌بار فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره کشته‌شدگان طبیعت ایران

بیمارستان‌ها آماده موج دوم کرونا شوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به موج افزایشی کووید ۱۹، بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: بیمارستان‌ها باید آماده موج دوم کرونا باشند. عباسعلی کریمی افزود: همکاران در حالی که خستگی بحران قبلی را از تن به در نکرده‌اند، باید از قله دیگری بالا بروند. به گزارش دانشگاه علوم پزشکی تهران، وی با اشاره به نحوه برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای مقابله با موج دوم کرونا اظهار کرد: جلسات متعددی در حال برگزاری است که پس از اعلام سیاست‌های وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا تهران، متناسب با شرایط دانشگاه برنامه‌ریزی می‌کنیم و در صورت نیاز نشست اضطراری با روسای بیمارستان‌های درگیر کرونا برگزار خواهیم کرد. کریمی با تاکید بر اینکه بیمارستان‌های بزرگ جنرال تهران باید در موج دوم نیز مسوولیت قبول کنند، تصریح کرد: دانشگاه، بیمارستان‌های بزرگ آموزشی دارد و نمی‌تواند یک بیمارستان را تعطیل و به کرونا اختصاص دهد بلکه باید همه بیمارستان‌های بزرگ جنرال تهران مسوولیت قبول کنند و بر اساس گسترش بیماری و شدت مراجعات، بخش اضافه کنند. وی با اشاره به تجربیات موج اول کرونا گفت: سیاست دانشگاه در موج دوم همانند موج اول است، به گونه‌ای که شش بیمارستان جنرال دانشگاه علوم پزشکی تهران مانند امام خمینی (ره)، شریعتی، سینا، امیراعلم، ضیائیان و بهارلو، بیماران را پذیرش می‌کنند. مرکز قلب نیز معمولاً ۴۰ تا ۶۰ بیمار قلبی مبتلا به کووید ۱۹ دارد، بیمارستان‌های مرکز طبی، فارابی، آرش، بهرامی و غیره نیز باید بیماران تخصصی خود را پذیرش کنند و به مراکز دیگر ارجاع ندهند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، از ایجاد مرکز کنترل پخش بیمار در تهران خبر داد و اظهار داشت: این مرکز هر ماه در یک دانشگاه مستقر می‌شود تا ارجاع بیمار در بیمارستان‌های مختلف قابل کنترل باشد.

درخواست از دولت برای تجدیدنظر در بازگشایی‌ها

عضو کمیته کشوری کرونا با اشاره به افزایش موارد ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا، گفت: تجدیدنظر در بازگشایی‌های انجام‌شده توسط دولت در مقابله با کرونا بسیار کارساز خواهد بود. دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره امکان ابتلای مجدد به کرونا، گفت: پس از آنکه فردی به کرونا مبتلا می‌شود، برخی آنتی‌بادی‌ها در تعدادی از افراد مبتلا پیدا می‌شود. البته وجود این آنتی‌بادی نشان‌دهنده ایمنی مطلق نیست چون تا به حال این موضوع که عدم ابتلای مجدد به کرونا تا چه حد در این دسته از افراد قطعی است، ثابت نشده است. آنچه می‌دانیم این است که احتمالاً عمده افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، دیگر مبتلا نخواهند شد. وی با اشاره به افزایش آمار ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در کشور، با بیان اینکه تجدیدنظر در بازگشایی‌های انجام‌شده توسط دولت در مقابله با کرونا بسیار کارساز خواهد بود، اضافه کرد: به عنوان مثال چه لزومی دارد کلاس زبان و پیانو بازگشایی شود؟ مهدکودک‌ها چرا باید بازگشایی شوند؟ برخی از این بازگشایی‌ها بسیار لجام‌گسیخته بود که باید محدود شوند. وی گفت: همچنین در استان‌هایی که آمار بیشتری دارند باید مقررات جدی‌تری برای پذیرش مسافران اعمال شود، اکنون به هر استاندار به عنوان رئیس کمیته کرونای آن استان اختیار داده شده تا در مورد چگونگی پذیرش مسافر تصمیم‌گیری کند. بر اساس آخرین آمار، ۶۰ درصد کسانی که به تهران بازگشتند و به کرونا مبتلا شدند، حتماً مسافرتی در یک ماه اخیر داشتند.

«ماسک» ضروری است

مردانی در مورد استفاده از ماسک، تاکید کرد: اعلام شده است که زدن ماسک ضروری است و از ۱۵ تیر هم قرار بر اجباری شدن آن است، اما اکنون به عنوان مثال در مترو این موضوع رعایت می‌شود؟ بهترین کار این است که ماسک را با کمترین قیمت و حتی در صورت امکان رایگان در اختیار مردم قرار دهیم؛ چراکه علاوه بر آنکه هزینه مالی برایشان نخواهد داشت، تشویق به زدن ماسک هم می‌شوند. اکنون ثابت شده است دستکش تاثیر چندانی در جلوگیری از ابتلا به کرونا ندارد، پس می‌توان هزینه‌های آن بخش را در حوزه ماسک صرف کرد. وی در ادامه افزود: وقتی از مردم می‌خواهیم ماسک بزنند، خود مقامات هم باید از ماسک استفاده کنند. مسوولان باید به مردم نشان دهند که از ماسک استفاده می‌کنند تا این موضوع فراگیر شود. کشور جمهوری چک کنترل خوبی در بیماری کرونا داشت؛ چراکه از روزهای اول بروز بیماری مردم را به استفاده از ماسک تشویق می‌کرد. این در حالی بود که کشورهای همسایه‌اش با شدت زیادی با کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند.

کشته شدن حافظان جنگل؛ درس عبرتی برای دیگران؟

روزنامه جام جم در گزارش و گفت‌وگویی نوشت: مختار و یاسین و بلال روز یکشنبه هفته گذشته روی شانه‌های دوستان و آشنایان و فامیل تشییع شدند و رفتند پیش البرز زارعی و احسان عزیزی. آتش‌سوزی جنگل‌ها دانه‌دانه دارد قربانی می‌گیرد،‌ فعلاً پنج نفر در عرض 10 روز. فصل، فصل آتش‌سوزی است،‌ آتش‌افروزان هم که دست برنمی‌دارند،‌ کمبود نیرو و تجهیزات نیز که قرار نیست رفع شود، از پیشگیری هم که خبری نیست،‌ پس باید گفت فعلاً همین است که هست. اینکه این بار در بوزین و مره‌خیل کرمانشاه چه گذشت، بهانه گفت‌وگوی ما با فرمانده یگان حفاظت محیط زیست بود، جمشید محبت‌خانی که گفت از این مرگ‌ها متاسف است، ولی چون نیروهای مردمی بدون هماهنگی به دل آتش جنگل‌ها می‌زنند، این عاقبتشان می‌شود. او گفته است که خبر محاصره شدن سه دوستدار طبیعت در آتش جنگل‌های بوزین و مره‌خیل و بعد هم خبر مرگ آنها را یکشنبه غروب شنیده است. «بلافاصله که خبر را شنیدم با فرمانده یگان منطقه و مدیرکل محیط زیست استان تماس گرفتم و او نیز با فرمانداری و استانداری تماس گرفت تا برای کمک بسیج شوند. البته من وقتی از حادثه مطلع شدم که این افراد جانشان را از دست داده بودند.» محبت‌خانی درباره اینکه چرا اینقدر دیر اطلاع پیدا کرده‌اند گفته است: این افراد بدون هماهنگی با محیط‌بان‌های محل وارد جنگل شدند،‌ حتی محیط‌بان‌ها به آنها گفته‌اند از این مسیر نروید، ولی آنها توجهی نکرده‌اند. این افراد از سر دلسوزی برای مهار آتش رفته‌اند و چون بدون‌خبر و بی‌هماهنگی رفته‌اند خیلی دقیق نمی‌شود از وضعیتشان خبر گرفت. وی در واکنش به این پرسش که شما مخالف دلسوزی برای جنگل و کمک‌های مردمی هستید، گفته است: مخالف نیستم، ولی مردمی که قصد کمک به اطفای حریق جنگل را دارند باید با محیط‌بان‌ها هماهنگ باشند و از مسیرهایی بروند که آنها می‌گویند. مرگ این سه دوستدار طبیعت در واقع درس عبرتی است برای کسانی که می‌خواهند کمک کنند. وی در واکنش به این نکته که شاید این نیروها به دل آتش زده‌اند، چون دیده‌اند سرعت اطفا کم است! تاکید کرده است که این‌طور نیست. با احساسات نمی‌شود با حریق مقابله کرد. نیروهای مردمی هر کاری که می‌کنند باید با هماهنگی محیط‌بان‌ها باشد، چون باتجربه‌اند. حرفم این است که مردم نباید احساساتی شوند. محبت‌خانی همچنین در واکنش به این پرسش که به هر حال عده‌ای هستند که به قول شما احساساتی می‌شوند و نمی‌توانند تماشاچی باشند، نمی‌خواهید این نیروها را سر و سامان بدهید تا در مواقع لزوم کمک کارتان باشند، گفته است: این افراد خودشان سر و سامان یافته‌اند و عضو سمن هستند. یکی از این افراد که فوت شده نیز رئیس انجمن زیست‌محیطی شهرستان بوده است. اینها کاربلد حریق نیستند و آموزش ندیده‌اند و بیشتر در حوزه پشتیبانی و مسائلی مانند آلودگی طبیعت فعالیت می‌کنند. نیروهای مردمی حتماً باید کنار محیط‌بان‌ها باشند، چون اینها آموزش‌های عملی و تئوری اطفای حریق را دیده‌اند. دلیل حرفم نیز این است که در دو سال اخیر هیچ محیط‌بان و جنگلبانی در حریق جانش را از دست نداده است.

چرا مردم این‌گونه خودشان را به آب و آتش می‌زدند؟

«محمد درویش» در واکنش به اظهارات فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره جان باختن سه فعال محیط زیستی به سایت خبری مدآرا گفت: اگر دولت به وظایف خود به درستی عمل می‌کرد و مردم تلاش دولت را در موضوع محیط زیست مشاهده می‌کردند شاید خودشان را به آب و آتش نمی‌زدند. وی ادامه داد: وقتی که رئیس سازمان محیط زیست عنوان می‌کنند که سرمایه‌گذاری برای اطفای حریق در جنگل‌ها توجیه اقتصادی ندارد و جنگل آتش می‌گیرد و خاموش می‌شود و چرا شلوغ کردید این پیام را به مردم می‌دهند که انگار خیلی از آتش‌سوزی ناراحت نیستند. درویش گفت: این مردم در دل زاگرس بزرگ شده‌اند و با آن خاطره دارند و باید به آنها حق داد که واکنش نشان بدهند. وی ادامه داد: برای امثال آقای محبت‌خانی متاسفم که به جای اینکه مردم را درک کنند و احترام بگذارند و به این احساس تکلیف به عنوان یک سرمایه اجتماعی نگاه کنند که هنوز هم در کشور مردمی هستند که برای حفظ جنگل‌ها حاضرند از جان خودشان بگذرند و به جای دست‌بوسی پدر و مادر این جوان از آنها قدردانی کرده و تلاش کنند تا این عزیزان شهید محسوب شوند و به جای اینکه تلاش کنند تا تندیس یا خیابانی را به نام این دوستداران محیط زیست کنند این‌گونه اظهار می‌کنند که این جوانان احساساتی عمل کرده‌اند. این کنشگر حوزه محیط زیست، در ادامه گفت: اگر رابطه بین دولت، ملت و حاکمیت کمتر می‌شود به دلیل چنین مدیران نابلدی است که در جایی قرار گرفته‌اند که به جای اینکه به سرمایه اجتماعی کشور افتخار کنند، آن را نابود می‌کنند.

اقدام علیه میراث فرهنگی در ردیف جرائم امنیتی است

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه طی سه ماه نخست سال جاری ۸۶ سایت متخلف فیلتر شده است گفت: خوشبختانه دسترسی یگان حفاظت میراث فرهنگی به سامانه برخط دادستانی کل فراهم شده است به‌طوری که بلافاصله پس از تشخیص وقوع عمل مجرمانه در فضای مجازی و انطباق آن با قوانین، برخورد قانونی انجام می‌دهیم. به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار «امیر رحمت‌الهی» در جلسه دیدار با مدیرعامل سایت دیوار در خصوص درج آگهی خرید و فروش اموال فرهنگی تاریخی در این سایت عنوان کرد: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، رئیس‌جمهوری و مسوولان همواره به دو موضوع مهم اقتصاد و فرهنگ به عنوان دو بال برای رشد و تعالی کشور اشاره و تاکید می‌‌کنند. سردار رحمت‌الهی میراث فرهنگی را پیشینه تاریخی هر کشور برشمرد و اظهار داشت: تعبیر ما از فرهنگ درباره داشته‌های فرهنگی کشور است، آثاری که ارزشمندترین سرمایه فرهنگی ما تلقی می‌شوند و پیشینه تاریخی کشورمان را نشان می‌دهد، باید از آنها به‌خوبی مراقبت و حفاظت کنیم. فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: عده‌ای سعی می‌کنند با از بین بردن فرهنگ، اهمیت آن را کمتر و موضوعاتی را که بسیار حائز اهمیت است، عادی جلوه دهند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها