شناسه خبر : 34731 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وضعیت قرمز کرونا

رئیس سازمان محیط‌زیست: طبیعت خودش آتش را کنترل می‌کند!

وضعیت قرمز کرونا

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در واکنش به وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر در جنگل‌ها و مناطق حفاظت‌شده غرب کشور همزمان با گرم شدن هوا گفت: آتش‌سوزی جنگل‌ها عادی است و مردم را نباید نگران کنیم. عیسی کلانتری ضمن اشاره به اینکه آتش‌سوزی‌های جنگلی همیشه و همه جا رخ می‌دهد، اظهار کرد: برای مثال سال گذشته در کشور استرالیا با وجود همه امکاناتی که برای اطفا داشتند حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از جنگل‌ها در آتش سوختند. طی ۲۰ سال اخیر متوسط آتش‌سوزی‌های جنگلی در کشور ما سالانه ۱۶ هزار هکتار گزارش شده و آتش‌سوزی‌های اخیر نیز تاکنون به کمتر از ۱۵۰۰ هکتار از منابع طبیعی آسیب وارد کرده است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به ایسنا گفت: آتش‌سوزی جنگل‌ها عادی است ولی چون امروزه شبکه‌های تلویزیونی مخالف نظام مثل «بی‌بی‌سی»، «من و تو» و ... روی این قضیه مانور می‌دهند و از این موضوع سوءاستفاده و آن را بزرگ می‌کنند برخی مسوولان نیز تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند. کلانتری با بیان اینکه طی سال ۹۶ در هفت هکتار از پارک طبیعت پردیسان با وجود همه امکانات آتش‌سوزی رخ داد، تصریح کرد: با شروع شدن گرما و خشک شدن علف‌ها احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع افزایش پیدا می‌کند. بیش از ۹۰ درصد از این آتش‌سوزی‌ها نیز علت انسانی و درصد خیلی کمی به دلیل عوامل طبیعی مانند رعد و برق رخ می‌دهد. وی در ادامه گفت: در بین عوامل انسانی وقوع آتش در جنگل‌ها، عوامل سهوی مانند پرتاب ته سیگار و ریختن برخی زباله‌ها و... سهم بالایی دارند بنابراین ما نیاز به ارائه آموزش‌های همگانی در این زمینه داریم البته آتش‌سوزی بخشی از طبیعت است و ما نباید خیلی در این‌باره دلهره داشته باشیم. کل آتش‌سوزی‌های ما در ۱۳۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی سالانه ۱۶ هزار هکتار است. من نمی‌گویم که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم ولی اتفاق خاصی هم نیفتاده است. وی در ادامه درباره هواپیمایی که در سال ۹۷ از آن به‌عنوان هواپیمای آتش‌نشان رونمایی شد، گفت: از این هواپیما حدود دو سال گذشته در آتش‌سوزی هورالعظیم استفاده شد ولی باید این را بدانیم که هر هواپیما بیشتر از دو یا سه پرواز طی روز انجام نمی‌دهد. برای مثال اگر ۲۰۰ هلیکوپتر داشته باشیم می‌توانیم از آن برای اطفای حریق جنگلی استفاده کنیم ولی تعداد محدود کاری را از پیش نمی‌برد.

حل مشکل تامین بالگرد برای اطفای آتش‌سوزی جنگلی

از سوی دیگر رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: خوشبختانه در مصوبه دولت و با همکاری وزارت دفاع مشکلمان برای تامین بالگرد در مناطقی که درگیر آتش می‌شوند، حل و از این پس به‌محض اعلام نیاز بالگرد اعزام می‌شود. به گزارش ایسنا، مسعود منصور در حاشیه نشست روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز در مراسم این روز جهانی ۴۴۸ پروژه بیابان‌زدایی در ۱۲۷ هزار هکتار از کشور افتتاح خواهد شد. وی ادامه داد: سال گذشته برای این کار اعتباری در حدود ۷۵۸۰ میلیارد ریال داشتیم و در ۱۲۱ هزار هکتار از اراضی کشور عملیات بیابان‌زدایی انجام شد. اعتبار ما در سال ۹۹ برای این کار ۲۶۰۰ میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته است. این بودجه از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود و اکنون با وجود کاهش اعتبارات به حدود یک‌سوم در تلاش هستیم که سطح اجرای عملیات خود را کاهش ندهیم. رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه ۱۴ میلیون هکتار از اراضی کشور جزو نقاط بحرانی بیابانی هستند تصریح کرد: اگر ما در مصرف خود و استفاده از طبیعت نکاتی را رعایت نکنیم آینده خوبی نخواهیم داشت. رئیس سازمان جنگل‌ها در ادامه درباره وقوع حریق در جنگل‌های کشور طی روزهای اخیر گفت: خوشبختانه تجهیزات جدیدی تهیه شده است که در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد مشکل اساسی ما عدم تامین بالگرد برای اطفای حریق بود که با مصوبه دولت این مشکل رفع شد و اکنون به‌محض اینکه اعلام نیاز به بالگرد کنیم برای ما اعزام می‌شود.

استانی عاری از کرونا نداریم

معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به روند کاهشی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، از احتمال بازگشت محدودیت‌ها خبر داد و گفت: از همه می‌خواهیم مردم را به استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی تشویق کنند تا مجبور به بازگشت به شرایط قبل نباشیم. دکتر ایرج حریرچی با بیان اینکه همه کشورها به دلیل معیشت مردم مجبور به بازگشایی‌ها هستند، افزود: مهم‌ترین ابزاری که می‌توانیم با آن از انتقال بیماری جلوگیری کنیم، ماسک است. افراد باید هنگام خروج از خانه از ماسک استفاده کنند. مردم می‌توانند از ماسک سه‌لایه یا ماسک خانگی هنگام خروج از منزل استفاده کنند. برای تهیه هر دو نوع ماسک به قیمت‌های مناسب، دستوراتی از سوی رئیس‌جمهور به وزارت صمت داده شده است تا این کالای بهداشتی در اختیار مردم قرار گیرد. اگر همه مردم ماسک بزنند و قطرات تنفسی فرد بیمار به سایرین نرسد می‌توان از انتقال بیماری جلوگیری کرد. ما از هنرمندان، ورزشکاران، روحانیون و... می‌خواهیم اطرافیان خود را به استفاده از ماسک تشویق کنند. حتی به نظر من عدم استفاده از ماسک می‌تواند به‌عنوان یک رفتار کریه اجتماعی تلقی شود. همین الان تعداد افرادی که به‌واسطه شرکت در مراسم عروسی، عزا و... به کرونا مبتلا شدند رقم قابل توجهی است. اگر از ماسک استفاده کرده بودند حتی در استان‌های جنوبی ما چنین معضلی به وجود نمی‌آمد. معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: فاصله‌گذاری دو متری در مترو، اتوبوس، مغازه‌ها و... محقق نمی‌شود. مردم نباید این موضوعات را شوخی بگیرند؛ پزشکان، پرستاران و کادر درمان ما فرسوده شده‌اند. وقتی فردی در آی‌سی‌یو بستری می‌شود، لوله‌ای به طول 5 /1 متر و قطر یک سانتی از بینی او وارد می‌کنیم، لوله‌ای تنفسی وارد حلق می‌شود، برای کنترل ادرار سُند به بیمار وصل می‌شود و... کسی که یک هفته در آی‌سویو بستری باشد با این لوله‌گذاری‌ها حدود ۴۰ درصد از بافت عضلانی خود را از دست می‌دهد، ریه او دیگر ریه قبلی نخواهد بود. وقتی ما ویروس را به سایرین منتقل می‌کنیم ما هم درصدی در مرگ او سهیم خواهیم بود.

پرداخت ۵۰ درصد غرامت استراحت پزشکی به بیماران کرونایی

سرپرست اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ گفت: کلیه بیماران کرونایی بیمه اجباری که تحت پوشش حمایت‌های تامین اجتماعی قرار دارند، ۵۰ درصد غرامت دستمزد ایام بیماری دریافت کردند. حسین امیری‌گنجه افزود: در سطح استان تهران به بیش از ۶۵۰۰ نفر از کسانی که از مراکز درمانی یا از پزشکان استراحت پزشکی داشتند، ۵۰ درصد غرامت دستمزد ایام بیماری بر مبنای حداقل دستمزد پرداخت شد. وی تاکید کرد: به کلیه بیماران که در دوران موج اول کرونا اسفند ۱۳۹۸ لغایت اردیبهشت ۱۳۹۹ به شعب تامین اجتماعی مراجعه کردند، بدون تایید مراجع پزشکی (پزشک معتمد یا شورای پزشکی) و به‌صورت صدور سند علی‌الحساب تا ۵۰ درصد غرامت ایام بیماری پرداخت شد. سرپرست اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ تصریح کرد: بنا به دستور سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و با توجه به گسترش ویروس کرونا و به‌منظور ممانعت از انتقال بیماری و جهت حفظ سلامتی بیمه‌شدگان و کارکنان این تصمیم اتخاذ شد.

استراتژی ویژه «انستیتو پاستور» در مقابل فاجعه کرونا

«انستیتو پاستور ایران» در جریان شیوع کرونا در کشورمان یکی از حساس‌ترین مراکزی بود که نقشی بی‌بدیل در مقابله با این بیماری داشت و از همان روزهای نخست توانست با طراحی یک استراتژی صحیح، بومی و منحصربه‌فرد تشخیصی جلوی فاجعه‌ای بزرگ در کشورمان را سد کند. به گزارش تسنیم انستیتو پاستور ایران موسسه‌ای است که از 100 سال پیش تاکنون در جهت کنترل بیماری‌های واگیر و واکسیناسیون، گام‌های بزرگی برداشته است. از ابتدای شیوع کرونا در کشورمان، بخش عمده‌ای از بار و مسوولیت خطیر شناسایی موارد مبتلا به کرونا و طراحی نحوه مقابله و مواجهه با این شیوع گسترده بر‌عهده انستیتو پاستور ایران بود. انستیتو پاستور ایران عملاً از 30 بهمن‌ماه 98 وارد ماراتن سنگین و نفس‌گیر مبارزه با کرونا شد و با تمام قوای علمی و نیروی انسانی زبده و ماهر خود توانست در فرصت بسیار کوتاهی با طرح‌ریزی بهترین استراتژی تشخیص و شناسایی موارد مشکوک و مبتلا به کرونا در سطح استان‌های مختلف کشورمان، نهایت استفاده را از ظرفیت‌های محدود تشخیصی در روزهای نخست شیوع داشته باشد. تمام پرسنل و کادر متخصص این انستیتو از همان روزهای پایانی بهمن عملاً خواب و خوراک را از خود دریغ کردند تا در جهادی مثال‌زدنی و شبانه‌روزی، نامی نیک از خود در صفحات تاریخ این کشور به ثبت برسانند؛ این مجاهدت‌ها و آنچه در آن روزهای سخت گذشته است، نیازمند ثبت و ضبط در حافظه تاریخ است و این امر، لزوم ورود و پرداخت هرچه بیشتر و بهتر رسانه‌ها را گوشزد می‌کند.

تحصیل اتباع افغانستانی در دانشگاه‌های مادر

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه ممنوعیتی برای تحصیل اتباع افغانستانی در دانشگاه‌های مادر وجود ندارد از صدور گذرنامه رایگان برای دانشجویان تبعه خبر داد. «عبدالحمید علیزاده» مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با ایلنا درباره ارائه خدمات ایران به دانشجویان اتباع به‌ویژه افغانستانی گفت: در حال حاضر در مقایسه با چند سال گذشته خدمات و گشایش‌های خاصی برای دانشجویان بین‌المللی به‌ویژه دانشجویان اتباع افغانستانی در کشور اتفاق افتاده است. وی با اشاره به تحصیل دانشجویان اتباع افغانستانی در دانشگاه‌های استان‌های مختلف گفت: در راستای حمایت‌هایی که انجام داده‌ایم به‌طور ویژه می‌توانیم به رفع ممنوعیت تحصیلی اتباع افغانستان در تمام استان‌ها و دانشگاه‌های مراکز استان اشاره کنیم. در سال ۹۶ ما یک طرح پیشنهادی به کمیسیون ساماندهی اتباع دادیم تا دانشجویان اتباع در دانشگاه‌های استان‌ها پذیرش شوند و این طرح مورد موافقت قرار گرفت. خوشبختانه امروز به جرات می‌توانیم بگوییم که در هیچ کدام از دانشگاه‌های مادر و مرکز استان ممنوعیتی برای تحصیل اتباع در کشور وجود ندارد. مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد، در تمام این دانشگاه‌ها در استان‌های مختلف دانشجویان تبعه افغانستان در حال تحصیل هستند. نکته دیگر موضوع حمایت از نخبگان اتباع افغانستانی است که در کنکورهای سراسری ما شرکت می‌کنند. علیزاده درباره ارائه بورسیه به دانشجویان نخبه اتباع افغانستانی گفت: از سال ۹۷ دستورالعملی را ابلاغ کردیم که اگر اتباع کشور افغانستان موفق به کسب رتبه یک تا ۱۰۰ در کنکور سراسری مقطع لیسانس و موفق به کسب رتبه یک تا سه در مقطع کارشناسی ارشد شدند،‌ می‌توانند از بورسیه تحصیلی استفاده کنند، کمااینکه در حال حاضر نیز نزدیک به ۱۰۰ نفر از دانشجویان اتباع با اجرای این برنامه موفق به فارغ‌التحصیلی از بهترین دانشگاه‌های ما در ایران شدند. وی افزود: در یک رقابت کاملاً همزمان با دانشجویان ایرانی، دانشجویان اتباع افغانستانی توانستند، رتبه‌های خوبی را کسب کنند و از آن امتیاز برخوردار شوند. ما در طول چهار، پنج سال گذشته کمک شایانی به دانشجویان اتباع افغانستانی که مدارک هویتی آنها ناقص بوده، کردیم.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها