شناسه خبر : 34648 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

دستور جهانگیری درباره آتش‌سوزی جنگل‌ها

ایسنا نوشت: معاون اول رئیس‌جمهور طی دستوری به وزیر کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: ضروری است در ستاد مدیریت بحران با هماهنگی استانداران برنامه‌ای جامع برای کاهش خسارات وارده به جنگل‌ها تهیه شود. در متن دستور اسحاق جهانگیری آمده است: جنگل‌ها از مهم‌ترین سرمایه‌های کشور هستند،‌ متاسفانه آتش‌سوزی‌ها همواره خسارت اقتصادی و اجتماعی برای کشور و مردم دارد،‌ ضروری است در ستاد مدیریت بحران با هماهنگی استانداران محترم برنامه‌ای جامع تهیه شود و همه امکانات کشور اعم از دولت و نیروهای مسلح بسیج شود که خسارات به حداقل کاهش داده شود. گزارش‌های متعددی از آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس منتشر شده که واکنش مقامات را به دنبال داشته است.

آب به نخستین روستای غیزانیه رسید

ایرنا نوشت: نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها گفت: آب به مدار نخستین روستای غیزانیه رسید و اعتبارات قابل توجهی نیز در این خصوص برای تکمیل کردن این پروژه در نظر گرفته شده است. احمد زمانپور افزود: آب به مدار اولین روستای غیزانیه رسید و با توسعه و بازسازی تصفیه‌خانه شیبان و اجرای ۲۴ کیلومتر خط انتقال جدید و همچنین توسعه و بازسازی ایستگاه پمپاژ صفیره در گام جدید، دیگر کمبود آب نخواهیم داشت و پمپ صفیره می‌تواند به‌طور ۲۴ساعته در مدار باشد. پروژه آب‌رسانی به هشت روستای فاقد آب دهستان در «مشرحات» با اجرای ۴۳ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع و اعتبار مالی ۳۰۰ میلیارد ریال نیز به اتمام رسیده است.

بیش از 500 میلیون دلار صادرات صنایع دستی

تسنیم نوشت: پویا محمودیان معاون وزارت میراث فرهنگی، با تاکید بر اینکه بیش از 237 میلیون دلار صادرات گمرکی و 272 میلیون دلار صادرات چمدانی داشتیم، یعنی بیش از 500 میلیون دلار صادرات صنایع دستی، اظهار کرد: پروسه جهانی شدن شهرها و روستاهای ما به این شرح است که اول باید این شهرها و روستاها پرونده ملی شدنشان تکمیل شود و بعد پرونده‌هایی که قابلیت تکمیل و ارسال دارد، به شورای جهانی ارسال می‌شود. سپس کارشناسان ثبت به آن شهرها و روستاها می‌آیند و اظهارات را بررسی می‌کنند و در نهایت رای‌گیری می‌شود؛ ما با ثبت 11 شهر و سه روستا در رتبه اول دنیا قرار داریم و رقبا واگذار کردن این رتبه را برای خود سخت می‌دانند.

بهبود رتبه زیست‌محیطی ایران؟

خبرآنلاین نوشت: مقایسه وضعیت ایران با دوره‌های قبلی خبر از بهبود عملکرد زیست‌محیطی کشور می‌دهد، همچنین شاخص ایران هم در یک دهه اخیر 1 /9 نمره افزایش پیدا کرده است. اما با توجه به آنچه در سال‌های گذشته از وضعیت محیط ‌زیست در ایران مشاهده شده است، این موضوع بسیاری را متعجب کرد. دانشگاه ییل آمریکا در این رابطه گزارشی منتشر کرد که خبر از پیشرفت اوضاع زیست‌محیطی ایران می‌دهد، اما برخی کارشناسان می‌گویند به دلایلی نباید به وضعیت کشور در این آمارها توجه کرد. در گزارش «شاخص عملکرد زیست‌محیطی» یا EPI سال ۲۰۲۰ کشورهای مختلف که توسط دانشگاه ییل ایالات متحده آمریکا منتشر شده است، ایران از بین ۱۸۰ کشور، رتبه ۶۸ و نمره ۴۷ را کسب کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...