شناسه خبر : 34414 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سکوت آتشفشان در زلزله

تنها ۴۶ درصد تهرانی‌ها کرونا را خطرناک تلقی می‌کنند

سکوت آتشفشان در زلزله

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به اینکه طبق آخرین نظرسنجی‌ها تنها ۴۶ درصد مردم تهران نسبت به بیماری کرونا احساس خطر می‌کنند، خواستار تلاش رسانه‌ها برای تغییر نگرش مردم در این‌باره شد. به گزارش تسنیم، دکتر علیرضا زالی در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های تهران ۲۰۱ بیمار جدید در بخش‌های عادی و ۷۲ بیمار در بخش‌های ویژه بستری شدند. وی افزود: ۳۸۲ بیمار نیز ترخیص شدند، تعداد مراجعان سرپایی به بخش‌های درمانی در طول ۲۴ ساعت گذشته ۹ درصد کاهش داشته است و در حوزه بهداشتی مراجعان از نظم مناسب‌تری برخوردار شدند. دکتر زالی ادامه داد: فراز و فرودهایی که در نگرش و بینش شهروندان تهرانی نسبت به خطرات کووید ۱۹ وجود دارد در رفتارهای بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها بسیار تاثیرگذار است. وی با اشاره به نتایج نظرسنجی‌های انجام‌شده در ستاد مقابله با کرونا، یادآور شد: در اواخر فروردین‌ماه بالغ بر ۷۱ درصد مردم کلان‌شهر تهران بیماری کرونا را برای خود و خانواده‌شان بسیار خطرناک تلقی می‌کردند. دکتر زالی افزود: نتایج آخرین نظرسنجی انجام‌شده در تهران که نیمه اول اردیبهشت‌ماه انجام‌شده حاکی از آن است که متاسفانه تنها ۴۶ درصد از مردم تهران بیماری کرونا را خطرناک تلقی می‌کنند و به نظر می‌رسد در بینش شهروندان تهرانی در روزهای اخیر تغییری اتفاق افتاده است.

تمجید صلیب‌سرخ و هلال‌احمر از پرستاران

دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر در تهران به مناسبت فرارسیدن 12 می، روز جهانی پرستار، از پرستاران سراسر جهان و به‌ویژه آنهایی که حجم کار بی‌سابقه‌ای را برای درمان مبتلایان به کووید ۱۹ انجام دادند، تمجید و تشکر کرد. به گزارش ایرنا، رابرت ماردینی مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: «پرستاران ناجیان جهان‌اند. آنها سلامت خود را به خطر می‌اندازند و پیوسته وقت گذراندن با خانواده‌شان را فدای کمک به بیماران کووید ۱۹ می‌کنند. دیدن تمجید و تشکر بسیاری از جوامع از پرستاران باعث قوت قلب است، با این حال جای نگرانی است که دیگر پرستاران شاهد آزار و انگ‌انگاری بوده و حتی مورد حمله قرار می‌گیرند.» جاگان چاپاگان دبیر کل فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر نیز اعلام کرد: «ایمنی کارکنان مراقبت درمانی در حین این همه‌گیری برای غلبه جوامع بر این بیماری ضروری است. آنها نه‌تنها جان مردم را از کووید ۱۹ نجات می‌دهند بلکه تداوم خدمات نجات‌بخش درمانی را برای حمایت از مردم در برابر حوادث و دیگر بیماری‌ها نیز تضمین می‌کنند. ما نگرانیم که این همه‌گیری فشار خردکننده‌ای، به‌ویژه در مناطق آسیب‌پذیر و شکننده، بر سیستم‌های بهداشت و کارکنان درمانی وارد کند.»

حضور در مدارس الزامی نیست

معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران برخی جزئیات را در ارتباط با بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی تشریح کرد. دکتر علی ماهر در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه حضور در مدارس برای دانش‌آموزان اختیاری است، با اشاره به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره بازگشایی مدارس، اظهار کرد: این امکان از سوی ستاد ملی کرونا با هدف رفع اشکالات درسی برای دانش‌آموزان فراهم شده است؛ چراکه در برخی مناطق امکانات لازم برای آموزش از راه دور و مجازی برای دانش‌آموزان فراهم نبوده و از این‌رو این امکان برای رفع اشکالات دانش‌آموزان فراهم شده و همان‌طور که اشاره شد این حضور کاملاً اختیاری بوده و الزامی وجود ندارد. وی با اشاره به ابلاغ بیش از ۸۶ پروتکل بهداشتی درباره اصناف و مشاغل مختلف از جمله محیط‌های آموزشی، اظهار کرد: این پروتکل‌ها از طرف آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شده و لازم‌الاجراست. استفاده از وسایل حفاظتی از جمله ماسک، دستکش و همچنین گندزدایی محیط‌های آموزشی و رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، برخی از موارد مطرح‌شده در این پروتکل‌هاست. ماهر با بیان اینکه در رابطه با بازگشایی مساجد تهران در شب‌های احیا از پروتکل‌های ستاد ملی کرونا پیروی می‌شود، گفت: در این رابطه پروتکل‌های مربوطه از سوی مسوولان اعلام ‌شده که برگزاری مراسم در ساعات محدود، رعایت فاصله ۱ تا 5 /1 متر، استفاده از وسایل حفاظتی و دستگاه‌های تهویه مناسب برخی از اصول اعلام‌شده است.

ساعت کاری معلمان چگونه خواهد بود؟

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه حضور دانش‌آموزان در هیچ کدام از کلاس‌های درس از جمله کارگاه‌های عملی هنرستانی‌ها در این یک ماه الزامی نیست، درباره ساعت کاری معلمان و حضور آنها در مدرسه گفت: ساعت حضور مانند قبل است و هر معلمی در ساعت برنامه درسی خودش در مدرسه حضور می‌یابد. مهرزاد حمیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پروتکل بهداشتی طی آخرین بررسی‌ها با وزارت بهداشت طی دو روز گذشته نهایی و ابلاغ شد اظهار کرد: مواردی نظیر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم حضور افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مستثنی شدن مدارس استثنایی و پیش‌دبستانی‌ها برای بازگشایی در این پروتکل قید شده است. وی درباره بودجه لازم برای ضدعفونی و گندزدایی مدارس نیز گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان برای استان‌ها به همین منظور ارسال کرده بودیم و وسایلی خریداری شده بود و در اختیار مدارس قرار داده می‌شود. خود استان‌ها هم از محل منابع استانی هزینه‌ای را برای این کار پیش‌بینی کرده‌اند.

تاثیر زلزله بر آتش‌فشان دماوند چه بود؟

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور توضیحاتی را در مورد تاثیر زلزله 1 /5ریشتری دماوند بر فعالیت آتشفشان کوه دماوند ارائه کرد. اسماعیل نجار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اینکه گفته می‌شود زلزله 1 /5ریشتری اخیر دماوند سبب فعال شدن آتشفشان دماوند شده است، گفت: هرگونه فعالیت و رفتار قله آتشفشان دماوند به شکل پیوسته از سوی کارشناسان و سازمان‌های مربوط بررسی شده و گزارش آن به شکل منظم به سازمان مدیریت بحران کشور ارائه می‌شود. وی ادامه داد:‌ با استناد به همین گزارش‌ها نیز باید تاکید کنم

که درپی زلزله 1 /5ریشتری بامداد جمعه دو هفته پیش در دماوند هیچ تغییری در رفتار آتشفشان دماوند ایجاد نشده است و هر آنچه تحت عنوان فعال شدن آتشفشان دماوند و نظایر آن در فضای مجازی منتشر شده، کذب است.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور زلزله اخیر و همچنین پس‌لرزه‌های آن هیچ تاثیری بر فعالیت آتشفشان دماوند نگذاشته است و بررسی گزارش‌های مربوط به فعالیت این آتشفشان در قبل و بعد زلزله نیز به‌خوبی این موضوع را نشان می‌دهد، بنابراین از شهروندان می‌خواهم که هیچ‌گونه نگرانی و استرسی در این خصوص نداشته باشند.

میزان جرایم نقدی تناسبی با قیمت قاچاق حیات وحش ندارد

یک فعال حقوق حیوانات با اشاره به عدم تناسب جرایم نقدی در نظر گرفته‌شده برای شکار برخی گونه‌ها با میزان قیمت قاچاق آنها گفت: شورای عالی حفاظت محیط‌زیست سال گذشته جرایم قوانین صید و شکار را بازنگری و اصلاح کرد اما باز هم جرایم در نظر گرفته‌شده بسیاری از گونه‌ها به‌ویژه «پرندگان شکاری» از قیمت قاچاق‌شده آنها بسیار کمتر است. فرزاد علیزاده درباره تاثیر افزایش میزان جرایم نقدی بر میزان شکار غیرقانونی گفت: افزایش جرایم شکار همانند همه جای دنیا مسلماً بر میزان شکار غیرمجاز تاثیر دارد اما این موضوع درصورتی می‌تواند بازدارنده باشد که از جانب بخش حقوقی سازمان حفاظت از محیط زیست، اعتباری برای هزینه دادرسی‌ها در نظر گرفته شود تا این سازمان بتواند هنگام طرح دعوا و پرداخت هزینه دادرسی جرایم صید و شکار را از متخلفان دریافت کند. این فعال حقوق حیوانات ادامه داد: قوه قضائیه باید ساز و کاری در نظر بگیرد که طرح دعوا در خصوص شکار غیرمجاز از معافیت هزینه دادرسی بهره‌مند شود. از آنجا که ۱۰ درصد جریمه باید بابت هزینه دادرسی پرداخت شود خیلی اوقات اصلاً پرونده‌ای شکل نمی‌گیرد چون ادارات کل شهرستان‌ها چنین مبالغی را نمی‌توانند پرداخت کنند بنابراین دستگاه قضا باید سازمان حفاظت محیط زیست را از پرداخت هزینه‌های دادرسی علیه متخلفان شکار معاف کند.

ارسال پانسمان مخصوص سندرم پروانه‌ای از سوی یونیسف

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با حمایت مالی دولت آلمان توانست پانسمان‌های مخصوص کودکان مبتلا به بیماری پوستی پروانه‌ای (EB) را تهیه و به ایران ارسال کند؛ اقدامی که بنا به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است. به گزارش ایرنا، پانسمان‌ها که محصول شرکت داروسازی سوئدی Mölnlycke است، با همکاری مرکز تدارکات جهانی این صندوق در کپنهاگ تهیه و به ایران ارسال شدند. محموله پانسمان‌ها به وزن ۵ /۸ تن تحویل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد شد تا نسبت به توزیع آن در موسسه حمایتی «خانه ئی‌بی» و میان خانواده‌های دارای فرزند مبتلا به این بیماری پوستی در استان‌های مختلف ایران اقدام شود. بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کودکان ثبت‌شده با این بیماری پوستی خدمات تشخیصی و درمانی رایگان را از طریق مراکز بهداشت در شهرهای اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، کرمان، کرمانشاه، اهواز، رشت، تهران و اراک دریافت می‌کنند. بیماری پوستی پروانه‌ای (EB) یا اپیدرمولایزیس بولوزا یک اختلال نادر ژنتیکی است و در کودکان منجر به داشتن پوستی بسیار شکننده یا تاول و زخم‌هایی همچون سوختگی درجه سه و بسیار دردناک می‌شود. این بیماری که معمولاً در نوزادی یا اوایل کودکی بروز می‌کند، درمان قطعی ندارد و فقط در موارد خفیف این بیماری، با افزایش سن، علائم بهبود پیدا می‌شود.

بهبودیافتگان کرونا به شکرانه بهبود «پلاسما» اهدا کنند

رئیس سازمان انتقال خون گفت: از بهبودیافتگان کرونا استدعا داریم به شکرانه بهبود برای اهدای خون اقدام کنند. به گزارش ایلنا، پیمان عشقی، رئیس سازمان انتقال خون ایران، به شبکه خبر گفت: استدعا داریم مردم برای اهدای خون به پایگاه‌های ثابت و سیار ما مراجعه کنند. امسال بنا به وضعیت کرونا تنها سه پایگاه سیار خواهیم داشت ولی تمام پایگاه‌های ثابت ما دایر هستند. از افرادی که به هر دلیل امکان گرفتن روزه ندارند می‌خواهیم از صبح تا 4 بعدازظهر برای اهدای خون و پلاسما اقدام کنند. افرادی که روزه‌دار هستند از بعد از افطار تا 12 شب می‌توانند برای اهدای خون و پلاسما اقدام کنند. وی افزود: ناظران ما در تمام مراکز و سازمان‌ها حاضر هستند. از بهبودیافتگان استدعا داریم به شکرانه بهبود برای اهدای خون اقدام کنند. این پلاسما و پادزهری که در خون آنها وجود دارد برای سلامت بیماران مهم است. افراد بدانند که نباید این فرصت را از دست دهند. آنها یک ماه بعد از بهبودی می‌توانند این پلاسما را اهدا کنند. اما این فرصت باقی نمی‌ماند. آنها باید عزم کنند تا در این فرصت که اندازه مورد قبولی از پلاسما در خون آنهاست به اهدای پلاسما اقدام کنند. رئیس سازمان انتقال خون گفت: در جهان کاهش 75درصدی انتقال خون داشتیم. ما در بحرانی‌ترین حالت 35 درصد کاهش داشتیم و هم‌اکنون 10 درصد کاهش داریم.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها