شناسه خبر : 33522 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

موردی از ابتلا به کرونا در ایران وجود ندارد

نگاهی به ماجرای سهمیه‌بندی ثبت طلاق در دفترخانه‌های کشور

موردی از ابتلا به کرونا در ایران وجود ندارد

زد و بند بین کارمندهای دفترخانه‌های ازدواج و طلاق با دادگاه‌های خانواده موضوعی است که سبب شده کانون سردفتران ازدواج و طلاق به دنبال سهمیه‌بندی ثبت طلاق برود. اما چه کسی به خاطر دارد که روزی سهمیه‌بندی توانسته باشد جلوی فساد سیستماتیک را بگیرد؟ اعتمادآنلاین در گزارشی نوشت: پنجم بهمن‌ماه، خبر رسید که از این به بعد دفترخانه‌ها حق ندارند هر تعداد طلاقی را که بخواهند ثبت کنند. علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق، این خبر را اعلام کرد و آن را پیرو سیاست‌های مبارزه با فساد قوه قضائیه دانست و گفت: «در اجرای سیاست‌های قوه قضائیه در مبارزه با فساد به تقاضای کانون سردفتران ازدواج و طلاق و موافقت سازمان ثبت با بخشنامه ریاست قوه قضائیه جهت ثبت طلاق در هر یک از دفاتر طلاق محدودیت و سقف معینی تعیین می‌شود.» بر همین اساس، کانون سردفتران ازدواج و طلاق جدولی را منتشر و در این جدول، سقف تعداد طلاق‌هایی را که هر دفترخانه می‌تواند ثبت کند به تفکیک استان و به صورت سالانه اعلام کردند. نحوه احتساب محدودیت استان‌ها هم بر اساس یک فرمول مشخص شد. مظفری در همین باره توضیح داد: «از آنجا که میزان طلاق در شهرهای مختلف متفاوت است و بر همین اساس نمی‌توان تعداد خاصی را برای این موضوع تعیین کرد، بنابراین فرمولی را برای محدودیت ثبت طلاق در نظر گرفتیم، بدین صورت که دفترخانه‌های هر شهر بر اساس میانگین طلاق واقع‌شده در سال گذشته به نسبت دفاتر آن شهر ضرب‌در 20 درصد می‌شود و بیشتر از آن، دفاتر اجازه ثبت طلاق را ندارند.» این خبر اما از همان لحظه انتشار با واکنش‌های منفی از سوی مردم به ویژه در فضای مجازی روبه‌رو شد.

موردی از ابتلا به کرونا در ایران گزارش نشده است

وزیر بهداشت گفت: تا این لحظه هیچ موردی از ابتلا به «کرونا ویروس جدید» در ایران گزارش نشده است. به گزارش ایسنا دکتر سعید نمکی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که امروز برگزار شد، با بیان اینکه امروز تمام سیستم بهداشتی و درمانی چین به دلیل ویروس جدید کرونا دچار آشفتگی شده، گفت: باید مراقب بیماری‌های واگیر باشیم مانند همین مهمان ناخوانده یعنی کرونا ویروس و همه باید کمک کرده و به مردم آموزش دهیم. وی افزود: ما نمی‌توانیم به عنوان وزارت بهداشت تضمین دهیم که برای ویروس‌ها هم پاسپورت صادر می‌کنیم. ویروس با یک عطسه از امارات ایرلاین تا دورترین جای مکزیک می‌رود. کدام وزیر بهداشت می‌تواند بگوید که درب‌ها را بر کرونا ویروس می‌بندد؟ امکان ندارد اما می‌توانیم راه‌های قرنطینه را ایجاد کنیم. وزیر بهداشت اضافه کرد: دیروز خبر دادند که یک گردشگر چینی در یزد دچار تب شده که گفتیم تحت‌الحفظ بستری شود. یک آلمانی هم که با اون خوش و بش کرده بود به دلیل سرماخوردگی تحت‌الحفظ نگه داشتیم و لحظه‌به‌لحظه چک می‌کردیم البته نگرانی وجود ندارد. این دو مورد تاکنون مطلقاً کرونا ویروس نبوده و همه تست‌ها را با موفقیت پاس کرده‌اند. نمکی تاکید کرد: تاکنون هیچ موردی از کرونا ویروس جدید در کشور دیده نشده است. باید توجه کرد که دوره کمون کرونا ویروس کمتر از پنج روز است. فرد چینی که قرنطینه شده از ۱۲ روز قبل تحت‌الحفظ بوده و هم او و هم توریست آلمانی تحت‌الحفظ تحت مراقبت هستند و 5 /99 درصد کرونا ویروس نیست. نیم درصد را هم برای احتیاط نگه داشتیم.

کیت‌های تشخیص ویروس کرونا در کشور موجود است

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از موجود بودن کیت‌های تشخیصی ویروس کرونا در کشور خبر داد و گفت: تعداد بیشتری کیت تشخیصی در روزهای آتی برای ذخیره استراتژیک وارد کشور می‌شود. کیانوش جهان‌پور درباره مباحث مطرح‌شده مبنی بر کمبود کیت‌های تشخیصی ویروس کرونا بیان کرد: این کیت‌های تشخیصی برای کنترل ویروس کرونا از آلمان وارد شده و اکنون در کشور وجود دارد. وی در پاسخ به این سوال ایرانا که اگر شخصی علائم ابتلا به ویروس کرونا را دارد، به کجا باید مراجعه کند، گفت: افراد می‌توانند به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند تا اقدامات لازم برای آنها انجام شود. در صورت نیاز، فرد به بیمارستان معین شهرستان ارجاع داده می‌شود. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: اکنون بیمارستان شهدای یافت‌آباد تهران به عنوان بیمارستان معین برای ویروس کرونا در نظر گرفته شده است. جهان‌پور اظهار کرد: آزمایش در مراکز بهداشتی و درمانی از افراد اخذ شده و نمونه‌ها برای بررسی به آزمایشگاه ملی آنفلوآنزا ارسال می‌شود. اکنون هیچ آزمایش مثبتی مبنی بر وجود ویروس کرونا مشاهده نشده است.

کنترل تمامی مسافران از چین در فرودگاه‌ها و بنادر

معاون کل وزارت بهداشت با اعلام اینکه ویروس کرونا وارد کشور نشده است، گفت: مردم نگران نباشند. به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در مصاحبه با یک شبکه رادیویی اظهار کرد: وزارت بهداشت با هماهنگی نیروی انتظامی، مسافران از مبدأ چین را در همه فرودگاه‌ها و مرزهای دریایی از نظر علائم بیماری کنترل می‌کند. وی با اشاره به ارائه آموزش به کسانی که از ایران به مقصد کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی خارج می‌شوند، گفت: سیستم بهداشتی و درمانی در داخل آماده است و پروتکل و راهنمای بالینی نحوه تشخیص و مقابله با این ویروس به زبان انگلیسی و فارسی چند روز قبل منتشر و ابلاغ شده است و با سازمان بهداشت جهانی نیز در ارتباط هستیم. معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی شرایط اورژانسی برای نیاز به اقدام بین‌المللی را اعلام نکرده است، گفت: این ویروس از ویروس‌های معمولی سرماخوردگی است و فقط تغییر ژنی رخ می‌دهد. حریرچی در ادامه اظهار کرد: سرایت این ویروس بالاست اما مرگ‌زایی آن نسبت به سایر ویروس‌های همگون نسبتاً پایین‌تر است و در حال حاضر از حدود سه هزار نفر مبتلا به این ویروس ۸۰ نفر فوت کرده‌اند.

جنیدی: نظام قانونگذاری کشور یک ملغمه است

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری گفت: شناخت قوانین و نسبت آنها با یکدیگر به یک معضل تبدیل شده به‌طوری که نمی‌دانیم کدام قانون متروک، منتفی یا تداخل با قوانین دیگر دارد که در نهایت همه اینها از نظام قانونگذاری ما ملغمه‌ای درست کرده است. لعیا جنیدی در نشست هم‌اندیشی کارگروه‌های تخصصی تفاهم‌نامه همکاری قوای سه‌گانه در زمینه تنقیح قوانین و مقررات کشور افزود: کشوری که با بیش از صد سال سابقه قانونگذاری حجم بسیار بالایی از قوانین دارد و به تعبیری با حدود ۱۱ هزار عنوان قانون مواجه هستیم، شناخت نسبت این قوانین با یکدیگر تبدیل به معضل شده است به‌طوری که نمی‌دانیم کدام قانون متروک، منتفی یا تداخل با قوانین دیگر دارد که در نهایت همه اینها از نظام قانونگذاری ما ملغمه‌ای درست کرده است. جنیدی در این نشست که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق، معاون حقوقی قوه قضائیه و حسین میرمحمد صادقی، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: بعد از صد سال قانون‌نویسی و به همین میزان مقررات‌نویسی نسبت قوانین با یکدیگر مشخص نیست. وی اضافه کرد: علاوه بر حاکمیت قانون، اصل شفافیت و دسترسی به اطلاعات و آگاهی عمومی نسبت به قوانین و مقررات مهم است. جنیدی ادامه داد: اینکه کدام قانون، قانون دیگر را نسخ می‌کند، کدام قانون متروک یا به لحاظ موضوعی منتفی شده است نیاز به بررسی دارد. معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت تنقیح قوانین گفت: فرض بر این است که بعد از ۱۵ روز از انتشار قوانین، مردم به قانون علم و آگاهی می‌یابند اما آیا به راستی مردم قوانین را می‌دانند.

بیش از ۱۴۰ هزار متاثر مستقیم از سیل سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر گفت: طبق آخرین ارزیابی‌های انجام‌شده از سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان و ۱۴ شهرستان آن مشخص شد که بیش از ۱۴۰ هزار نفر متاثر مستقیم از این حادثه طبیعی هستند. به گزارش محمد نصیری در آیین اهدای محموله‌های امدادی شرکت خدماتی کالای شهروند «فروشگاه شهروند» به ارزش ۳۰ میلیارد ریال افزود: شعار جدید فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر «مداخلات در موضوع تغییرات اقلیمی» است و بر اساس آمارها در پنج سال گذشته میزان مداخله فدراسیون در حوادث ناشی از شرایط اقلیمی بیش از مداخلات در حوزه جنگ‌ها بوده است. وی با اشاره به اینکه انسان‌ها در ایجاد تغییرات اقلیمی سهیم هستند و به عنوان مثال بارش باران رحمت است اما اگر محل زندگی خود را در بستر رودخانه بسازیم، این رحمت به بحران تبدیل می‌شود، گفت: طرح نذر آب کمتر از هفت ماه قبل در استان سیستان و بلوچستان با مشارکت بنگاه‌های اقتصادی اجرا شد، ۲۰ سال خشکسالی مداوم در این منطقه باعث شده بود حاشیه‌ای ۴۰۰ هزارنفری در کنار دریای عمان ایجاد شود و ما با رویکرد تثبیت این جمعیت و ایجاد حداقل امکانات برای زندگی در این مناطق محروم طرح نذر آب را در این استان‌ها اجرا کردیم.

حریم ژئوپارک به منابع طبیعی اعلام نشده بود

در حالی ژئوپارک جهانی قشم در معرض تهدید تخریب و اخراج از فهرست یونسکو به دلیل واگذاری اراضی به سایت پرورش میگو قرار گرفته است که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان می‌گوید: این اداره پاسخ مثبت به استعلام واگذاری زمین برای سایت پرورش میگو داده است چراکه در تمام این سال‌ها حریم قانونی و مشخص ژئوپارک به منابع طبیعی اعلام نشده بود. به گزارش ایسنا، «ژئوپارک قشم» اولین ژئوپارک در خاورمیانه است که طی سال ۱۳۸۵ به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های تحت حمایت یونسکو درآمد اما در سال ۱۳۹۱ به دلیل آنچه مشکلات مدیریتی اعلام شد، کارت قرمز گرفت و از این فهرست خارج شد ولی پس از پنج سال با ایجاد تغییراتی توانست مجدد به فهرست یونسکو بازگردد. کارشناسان معتقدند واگذاری اراضی که بیشتر با هدف احداث اقامتگاه، مرکز پرورش میگو و آبزیان، پلاژ و شهرک‌های صنعتی بوده، این ژئوپارک را بار دیگر در معرض تهدید قرار داده است. در حال حاضر واگذاری اراضی در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان در ژئوپارک قشم به مرکز پرورش میگو موضوعی است که به گفته میراث فرهنگی خطر خروج ژئوپارک قشم از فهرست جهانی یونسکو را جدی کرده است.

مدارس اجاره‌ای غیردولتی لغو مجوز می‌شوند

مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی گفت: اجاره مجوز مدارس غیردولتی کاملاً ممنوع است و جریمه این کار لغو مجوز مدرسه خواهد بود. «سعید صالح» مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی در گفت‌وگو با ایلنا،‌ درباره اجاره مجوز مدارس غیردولتی گفت: در بحث مجوز راه‌اندازی، استقرار و ایجاد مدرسه گاه آموزش و پرورش شهرستان‌ها میزان نیاز برای راه‌اندازی مدارس را کمتر اعلام می‌کنند، به همین دلیل برخی تصور می‌کنند، در منطقه‌ای که تعداد زیادی مجوز برای راه‌اندازی مدرسه ارائه شده،‌ دیگر شورای نظارت آن منطقه مجوز دیگری نمی‌دهد، از همین‌رو یکسری از متقاضیان اخذ مجوز از همان مجوزهایی که از پیش صادر شده است، استفاده می‌کنند. صالح ادامه داد:‌ اجاره مجوز مدارس غیردولتی ممنوع است و جریمه این کار، لغو مجوز موسسه خواهد بود. در دو سه ماه اخیر لغو مجوز برای دو مورد موسسه انجام شده که یک مورد آنها در استان خراسان بوده است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها