شناسه خبر : 33201 لینک کوتاه

سهم زنان در سطح مدیریت دولتی 20 درصد است

رئیس سازمان مدیریت بحران از رفع عطش از 600 شهر ایران خبر داد

سهم زنان در سطح مدیریت دولتی 20 درصد است

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در حال حاضر، سهم زنان در سطح مدیریت دولتی، 20 درصد است. معصومه ابتکار عنوان کرد: کشور در شرایط سخت جنگ اقتصادی و در تحریم به سر می‌برد و دشمن به دنبال ناکارآمد نشان دادن نظام جمهوری اسلامی است. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: کارآمدی دولت‌ها به میزان پایبندی آرمان‌ها و اصولی که مطرح کرده‌اند بستگی دارد، هریک از دولت‌ها، بعد و زاویه‌ای خاص از عدالت مطرح کرده‌اند که هرکدام طبق تعریف خود از تحقق عدالت، دستاوردهایی داشته‌اند. وی تصریح کرد: برخی از عدالت، تعریف پوپولیستی داشتند و به دنبال پخش ثروت در میان مردم به بدترین شکل بودند، در حالی که بحث عدالت دارای ابعاد مختلفی است و باید به بهترین شکل تحقق یابد. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده عنوان کرد: از جمله شئون عدالت بر اساس نگاه قرآنی، عدالت جنسیتی است و در دولت تدبیر و امید برنامه‌ریزی‌های کافی برای تحقق عدالت جنسیتی انجام شده است. وی خاطرنشان کرد: باید مبتنی بر عدالت جنسیتی، عقب‌ماندگی‌ها را در کشور جبران کنیم، سیره ائمه (ع) و پیامبر اکرم (ص) همگی حاکی از این است که زن و مرد از نفس واحده خلق ‌شده‌اند، بنابراین برای برپایی عدالت جنسیتی باید برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کافی داشته باشیم. ابتکار گفت: در بسیاری از نقاط کشور با کمبودهایی جدی در زمینه محیط ورزشی و فضاهای تفریحی برای زنان مواجه هستیم که باید برنامه‌ریزی جامع و با نگاه ایجابی برای توسعه فضاهای مناسب داشته باشیم. وی افزود: 52 درصد از دانشجویان کشور را بانوان تشکیل می‌دهند که نشان می‌دهد بانوان در زمینه آموزش جلوتر از مردان هستند و عقب‌ماندگی‌ها را در این زمینه جبران کردند، اما در زمینه‌های دیگر فاصله برای تحقق عدالت جنسیتی وجود دارد. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: باید برنامه‌ریزی بر اساس عدالت جنسیتی صورت بگیرد و فرصت‌ها را برای زنان فراهم کنیم و توجه ویژه‌ای نسبت به نقش‌های زنان داشته باشیم. وی عنوان کرد: در سال 1396 حدود 13 درصد از مدیران دولت زنان بودند و در حال حاضر، سهم زنان در سطح مدیریت دولتی، 20 درصد است، در حالی که طبق ابلاغ رئیس‌جمهوری ۳۰ درصد از پست‌های دولت در دوره دوازدهم باید در اختیار بانوان قرار بگیرد. ابتکار خاطرنشان کرد: همچنین ۴۲ درصد از کارکنان دولت را بانوان تشکیل داده‌اند و سطح تحصیلات دانشگاهی در بین آنها بالاست، هم‌اکنون نیز بیش از 60 نفر هم‌تراز و معاون وزیر در سطح دولت و بیش از 12 نفر معاون استاندار و بیش از 60 بخشدار در سطح کشور را بانوان تشکیل می‌دهند. وی بیان کرد: در برنامه‌ریزی‌های ملی باید به نحوی عمل کرد که زنان در کنار فرصت‌های تحصیلی و شغلی بتوانند به وظایف خانوادگی خود عمل کنند، از طرفی نباید زنان مجبور شوند که کار را فدای خانواده یا خانواده را فدای کار کنند. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده عنوان کرد: باید برنامه‌ریزی بر اساس عدالت جنسیتی صورت بگیرد. از سال 96، تدوین شاخص‌های عدالت جنسیتی در هفت محور و 176 شاخص تعریف و در دستور کار قرار گرفت که محور بهداشت، ورزش، مشارکت سیاسی، حقوق و امنیت ازجمله محورهای این شاخص‌هاست. وی گفت: باید به دنبال جامعه‌ای سالم و تاب‌آور در برابر آسیب‌های داخلی و خارجی و نیز ارتقای امید در بین مردم باشیم و به سیاست‌های کلان در این مسیر توجه داشته باشیم.

مُهر چهار هزارساله را نماد محیط زیست کنید

«فعالان میراث فرهنگی و محیط زیست لرستان، با ساختِ مولاژ از یک مُهر باستانی چهار هزارساله لرستان، درخواست کردند تا تصویر منقوش‌شده روی این مُهر باستانی که می‌توان آن را «ویردار» نامید به عنوان نماد محیط زیست کشور استفاده شود.» عطا حسن‌پور -پژوهشگر لرستان و باستان‌شناس- در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به رونمایی از نماد باستانی «ویردار» -نامی کهن با مفهوم نگهبان یا حامی و برخاسته از اساطیر کهن لرستان- در نشست مجمع عمومی شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی لرستان می‌گوید: با توجه به اینکه محیط زیست کشور، نماد چندان تاریخی ندارد، می‌توان این نماد پرمفهوم با پشتوانه تاریخی چهار هزارساله را به عنوان لوگو یا آرم سازمان محیط زیست کشور در نظر گرفت. او با بیان اینکه «ویردار» نامی کهن با مفهوم نگهبان یا حامی و برخاسته از اساطیر کهن لرستان است که از نقش یک مهر باستانی اقتباس شده، توضیح می‌دهد: نقش این مهر باستانی مردی را نشان می‌دهد که دو بز کوهی را دلسوزانه در آغوش گرفته و آنها را از گزند شیر و پلنگ در امان نگه داشته است. مضمون این نقش پیش از تاریخی حمایت از حیوانات است که از پیشینه بلند این فرهنگ از قدیمی‌ترین ازمنه‌ تاریخ تاکنون نزد ایرانیان خبر می‌دهد. وی با اشاره به اینکه لقب‌هایی از جمله «حامی حیوانات»، «محیط‌بان پیر» یا «نگهبان طبیعت» برای این مهر باستانی و این نقش کهن پیشنهاد شده است، ادامه می‌دهد: با توجه به محل کشف این اثر در کوهستان‌های لرستان و همچنین دیرینگی نقش بز کوهی در نقوش و یافته‌های باستان‌شناختی و فراوانی بز کوهی روی کوه‌های زاگرس، به همراه فعالان محیط زیست تلاش کردیم تا نام «ویردار» را که نامی به قدمت تاریخ لرستان و اسطوره‌هایش است، روی این اثر تاریخی بگذاریم. او با توصیف وضعیت این اثر تاریخی بیان می‌کند: این مُهر استوانه‌ای‌شکل از جنس سنگ آهک، به طول حدود چهار سانتی‌متر و ۲۸ میلی‌متر و قطر دو سانتی‌متر و ۸۴ میلی‌متر است که مربوط به اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول پیش از میلاد می‌شود.

هاشمی‌شاهرودی و طب اسلامی

سیدعلا هاشمی‌شاهرودی، فرزند محمود هاشمی‌شاهرودی گفته است پدرش در روند درمان بیماری‌اش به طب اسلامی و «دکترهای اسلامی» اعتماد کرد و این امر منجر به ایجاد فاصله بین درمان و از کنترل خارج شدن بیماری شد. او در گفت‌وگویی که روز اول دی‌ماه ۹۸ در خبرگزاری حوزه منتشر شده است، گفته است برخی افراد که او آنها را «دکترهای اسلامی» می‌نامد به محمود هاشمی‌شاهرودی گفته‌اند به حرف پزشکان جدید توجه نکند. بر اساس این اظهارات، سال ۹۶ پس از یک عمل جراحی، رهبری نظام به منزل شاهرودی رفته تا با او دیدار کند. در این دیدار ایشان به آیت‌الله شاهرودی توصیه می‌کند که به حرف دکترها گوش کند ولی به روایت فرزند آقای شاهرودی «گوش نکرد». او می‌گوید کارشناسان «طب اسلامی» رای پدرش را زدند و او را مردد کردند. در سال‌های اخیر بحث درباره طب اسلامی، مناقشات گسترده‌ای را برانگیخته است. محمود هاشمی‌شاهرودی خود از جمله مقام‌هایی بود که به شدت حامی احیای طب اسلامی بوده و از حوزه‌های علمیه خواسته بود که با جمع‌آوری «روایات عجیب و تکان‌دهنده و پرمحتوای اسلامی» در مسیر احیای طب اسلامی بکوشند. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت روز ۱۵ مهرماه ۱۳۹۸ در گفت‌وگویی اشاره کرده بود که «چهار نفر از علمای بزرگ به نوعی سرطان مبتلا شدند، سه نفر از آنها که نوع پیشرفته‌ای از این نوع سرطان داشتند، درمان شدند، اما یکی از آنها که به طب اسلامی روی آورد متاسفانه جان خود را از دست داد».

نجار: سیل تنش آبی ۶۰۰ شهر را رفع کرد

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران اظهار کرد: سیلاب فروردین‌ماه امسال با وجود وارد کردن خسارت، اما مشکل و تنش آبی ۶۰۰ شهر را رفع کرد. اسماعیل نجار در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان همدان بیان کرد: مدیریت بحران کار سخت و پیچیده‌ای است و گاهی در شبکه‌های مجازی حتی صدا و سیما مطالبی منتشر می‌شود که دور از انصاف، جوانمردی و مروت است. وی با یادآوری اینکه ۷۶ تن در سیل فروردین امسال جان خود را از دست دادند افزود: اگر همت مدیریت بحران نبود و تخلیه منطقه «پل‌دختر» با قوه قهریه صورت نمی‌گرفت تعداد زیادی جان خود را از دست می‌دادند. رئیس سازمان مدیریت بحران اضافه کرد: تغییر اقلیم واقعیتی است که باید آن را پذیرفت به گونه‌ای که در گیلان برف به ارتفاع 5 /2 متر بارید و 7 /1 سانتی‌گراد دما افزایش یافته است، بنابراین باید به تغییر نوع بارش، زاویه و پراکنش بارش توجه داشت. نجار بیان کرد: فروچاله‌های موجود در همدان با وجود بارندگی‌ها ترمیم نمی‌شود و این وضعیت هم بیانگر تغییر اقلیم در کشور است. معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران ادامه داد: پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی با وجود افزایش دقت اما دقیق نیست که علت آن کمبود امکانات و تجهیزات به علت تحریم‌هاست. وی با تاکید بر اینکه باید میزان آمادگی را افزایش داد گفت: کمبود تجهیزات، امکانات و اعتبارات دنبال شد و در این راستا تنها در یک مصوبه سالانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان برای وزارت راه برای خرید ماشین‌آلات به منظور استفاده از آن در مواقع بحرانی اختصاص یافت.

طرح گردشگری و خطر برای زیستگاه فوک خزری

مسوول مرکز حفاظت از فوک خزری با ارسال نامه‌ای به دادسرای کارکنان دولت نسبت به اجرای طرح گردشگری آشوراده هشدار داد. به گزارش فارس، امیر صیادشیرازی مسوول مرکز حفاظت از فوک خزری با ارسال نامه‌ای به دادسرای کارکنان دولت نسبت به اجرای طرح گردشگری آشوراده که باعث تخریب قلمرو زیستی حیات وحش به ویژه گونه در معرض انقراض فوک خزری می‌شود، هشدار داد. مدیر مرکز حفاظت فوک خزری پیش از این نیز با ارسال نامه‌ای به معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، طرح گردشگری آشوراده را طرحی مخرب، غیراصولی و غیرکارشناسانه و موجب تخریب زیستگاه فوک خزری عنوان کرد. همچنین برحسب نظریه کارشناس رسمی دادگستری، طرح گردشگری آشوراده به دلیل در نظر نگرفتن مواردی چون زیستگاه فوک خزری، زیستگاه پرندگان کنار آبزی و آبزی در راستای حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی و زیستگاه آنها نیست.

پرستاران تقلبی در کمین بیماران

رئیس سازمان نظام پرستاری ایران گفت: مردم را از به‌کارگیری پرستاران غیرحرفه‌ای که مجوز یا جایگاه مشخصی ندارند، بر حذر می‌داریم. «محمد میرزابیگی» رئیس سازمان نظام پرستاری کشور به ایلنا درباره خدمات پرستاری در منزل گفت: آنچه از مراقبت‌های پرستاری در منزل یا «home care» مدنظر ماست و به احتمال زیاد سازمان نظام پرستاری نظارت بر عملکرد پرستاران را در آن خواهد پذیرفت، برای توقف کار آن کسانی است که به اصطلاح «پرستارنماهای غیرحرفه‌ای» شمرده می‌شوند. وی ادامه داد: در حقیقت هدف تدوین اقدامات حرفه‌ای برای ناامن کردن فضا برای جلوگیری از متخلفان یا متقلبان است. متخلفان در برخی بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی، خدمات خود را پرزنت می‌کنند و کارت ویزیت یا شماره تماس می‌دهند، در حالی که بیمار هیچ امکانی برای استعلام هویت شخصی، شغلی و تحصیلی آن فرد ندارد. میرزابیگی تصریح کرد: ما مردم را از به‌کارگیری پرستاران غیرحرفه‌ای که مجوز یا جایگاه مشخصی ندارند، بر حذر می‌داریم. مردم باید مجوز و مدرک دانشگاهی پرستارانی را که به خدمت می‌گیرند بدانند. خدمت گرفتن از مراکز مراقبت در منزل دو گونه است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها